Gå til innhold

er tyrkia en del av europa?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Den 2. februar 2004 at 15.04, Gjest Anonymous skrev:

og det regnes til regionen midtøsten.. som er asiatisk, ligger i all hovedsak i asia..

Tyrkia er altså en del av Asia...

Midtøsten er en transkontinental region. I tillegg til Den arabiske halvøy, Mesopotamia, Iran, Anatolia og Levanten regnes som regel også det afrikanske Egypt og det europeiske Kypros som del av Midtøsten. I tidligere tider har mange også regnet Kaukasus som del av Midtøsten, selv om Kaukasus rent geografisk er delt mellom Europa og Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Fortsetter under...

Tyrkia ligger i Afrika

dette er allmennkunnskap

Anonymkode: 6c414...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

En intressant diskusjon synes jeg. Tyrkia er et delt land, både europeisk og arabisk. Den delen av landet jeg kjenner best, er absolutt influert av en arabisk levemåte, enn av en europeisk levemåte. Istanbul er vel kjent som en delt by.

Men det tilhører Europa. Selv om landet nå har en ganske negativ utvikling i forhold til menneskerettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2009 den 18.06, Saga skrev:

Det ligger i Europa og! Det vet jeg for jeg har spilt Airport! :P

Mesteparten av Tyrkia ligger i Asia, kun den lille delen som ligger vest/nordvest for Bousporosstredet ligger i Europa. Forøvrig ligger Ataturk flyplassen i Istanbul på Asiatisk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet tråden er 13 år gammel, men syns dette argumentet om at Tyrkia er i Europa fordi de er med i ESC er litt latterlig å lese nå som Australia deltar. :fnise:

Anonymkode: 6f97f...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle debattantene bes ta hensyn til de som finner det for utfordrende å diskutere lenger tilbake enn hendelsene på VGs forside. Eldre tråder anbefales derfor å diskuteres med varsomhet og diskresjon, så man unngår forstyrre emojis, sarte lundefugler og andre sjøpapegøyer i hekkesesongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 3.2.2004 den 9.40, Gjest Anonymous skrev:

tyrkia er ikke en del av europa

 

det regnes til "midtøsten" regionen..

Jepp. Tyrkia er ikke Europa. Men det bor mange tyrkere i Europa. Mange sett fra et tyrkisk perspektiv vel og merke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2004 den 12.01, Gjest Anonymous skrev:

selv om tyrkia geografisk ligger i både europa og asia, så ligger det neste i all hovedsak i asia

 

 

og uansett så tilhører det asia.. tilhørighet er mer en geografisk flisespikking..

 

så selv om noen insisterer på at de lille fliken som rent geografisk ligger i europa har betydning, så er og blir tyrkia et asiatisk land..

 

(det merker man f.eks godt når man er der.. det er en typisk midtøstensk steming.. ikke europeisk)

 

det er lov å bruke hue, sier nå jeg..

 

tyrkia er asiatisk..

Jeg har vært i Tyrkia mange ganger og det er ingen "midøstensk" stemning der. F.eks er har ikke  Istanbul,Izmir, Ankara mer forskjellig stemning enn Barcelona, Berlin, Paris....

Anonymkode: 8749d...d81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...