Gå til innhold

er tyrkia en del av europa?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

De fleste regner Panama for å tilhøre Nord- Amerika.

Det har jeg aldri hørt. Tror nok de aller fleste regner Panama som en del av Sør og ikke Nord-Amerika

Land som Aserbadjan, Georgia og Kasakhstan regnes derimot for å tilhøre to kontinent.

Javel, hvilke kontinent er det? Alle de landene ligger i Asia, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Javel, hvilke kontinent er det? Alle de landene ligger i Asia, det er det ingen tvil om.

De ligger delvis i Øst-Europa (Kaukasus) og delvis i Asia, så det gjør vel at de ligger på kontinentene Europa og Asia, med mindre du regner Eurasia som et kontinent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å innse at det er en grunn til at Tyrkia er med i Melodi Grand Prix? Hadde det ikke vært regnet for å ha delvis europeisk tilhørighet hadde det vel ikke vært med der?

At Tyrkia har både asiatisk og europeisk tihørighet er jo barneskolelærdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melodi grand prix er bare for Norge. Evt danmark, som har dansk Melodi grand prix.

Eurovision song contest, derimot, er i prinsippet for alle land som er medlemmer i den europeiske kringkastingsunionen EBU. Såvidt jeg vet, kan t.o.m. USA være med der, hvis de betaler avgift til EBU. Marokko har også vært med såvidt.

Altså, det jeg skulle frem til...grand prix/ESC er ikke noe argument for hvorvidt et land ligger her eller der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Det har jeg aldri hørt. Tror nok de aller fleste regner Panama som en del av Sør og ikke Nord-Amerika

Men det er altså feil. Sentral-Amerika er en del av Nord-Amerika. De som regner Panana for å tilhøre 2 verdensdeler mener at landet må deles i to ved Panamakanalen.

Javel, hvilke kontinent er det? Alle de landene ligger i Asia, det er det ingen tvil om.

Europa: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...olitical%29.png

Det er bedre begrunnet at disse landene tilhører to kontinent enn Panama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er vel bare å innse at det er en grunn til at Tyrkia er med i Melodi Grand Prix? Hadde det ikke vært regnet for å ha delvis europeisk tilhørighet hadde det vel ikke vært med der?

At Tyrkia har både asiatisk og europeisk tihørighet er jo barneskolelærdom.

Derfor tilhører Israel også Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg må innrømme at jeg faktisk trodde bare europeiske land hadde tilgang til EVC, men men. I shall stand corrected.

Men, at Tyrkia har landområder innenfor Europa er uansett barneskolelærdom, og det forandrer seg ikke selv om mesteparten av landet ligger i Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Ok jeg må innrømme at jeg faktisk trodde bare europeiske land hadde tilgang til EVC, men men. I shall stand corrected.

Landene som er med i ESC, er de som betaler medlemsavgift til European Broadcasting Union (EBU). For alt jeg vet kan Japan være med, om de betaler denne avgiften.

Men som jeg skrev på forrige side, så er det ikke bare dagens europeiske Tyrkia-del som gjør området europeisk, men også landets lange historie som en del av det gamle Hellas (og senere Bysants/det øst-romerske riket).

Bysants/Istanbul blir fremstilt som Europas hovedstad i denne perioden, etter at det vest-romerske riket hadde gått i oppløsning - liksom Roma hadde vært det i det samlede Romerriket.

Å avfeie den moderne staten Tyrkias europeiske røtter vitner om en sjokkerende mangel på historiekunnskap. Ligger mesteparten av landet i dag i det vi kaller Asia? Absolutt. Men det gjør ikke landet automatisk "asiatisk" i kultur og røtter. Som andre transkontinentale land har det en solid blanding av begge "sider" i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest joppiiii

det teiteste diskusjonen jeg har vart med på.om tyrkia er asiatisk eller europeisk land hvaa såå?? vet dere hvor mange norske folk som foretrekker å dra til tyrkia på ferie og kjøper seg leiligheter der nede??det er bevist at en del av istanbul er europeisk resten er i asia delen. det er bare å lese bøkene.om de er i asia delen hva såå??vi er vel ikke bedre enn de fordi vi er i europa delen??

:fnise:

:nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Ja, og nei.

De nordvestlige delene vest for Bosphorus stredet er del av Europa, mens alt vest for Bosphorus stredet er del av Asia. Det lærte i alle fall jeg i geografitimen på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener: "..alt øst for Bosphorus stredet er del av Asia"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og nei.

De nordvestlige delene vest for Bosphorus stredet er del av Europa, mens alt vest for Bosphorus stredet er del av Asia. Det lærte i alle fall jeg i geografitimen på barneskolen.

Jøss hva du lærte i barneskolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig enkelt å finne svar. Man kan gå inn på hjemmesiden til et hvilket som helst reiseforsikringsselskap og finner da denne definisjonen for Europa (forsikringsmessig):

(dette er fra sidene til Gouda:

Med Europa menes alle land som geografisk tilhører kontinentet Europa (inkl. Kanariøyene, Azorene og Madeira), med unntak av Russland og landene øst for Tyrkia.

Så når du skal til Tyrkia går det fint å tegne forsikring for Europa (og ikke hele verden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Den 28.1.2004 at 16.48, Gjest Moonshadow skrev:

Tyrkeia er en del av europa og det er veldig varmt der i juni.

Du vet at det kun er 3 % av tyrkia som ligger i europa eller? Og 97 % i asia? Ville nok ikke kalt det et europeisk land nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.3.2009 at 15.41, Gjest Gjest skrev:

 

Derfor tilhører Israel også Europa.

Men det er jo bare 3% av tyrkia som ligger i europa, så vi kaller det et asiatisk land vi....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.11.2009 at 3.07, Gjest joppiiii skrev:

det teiteste diskusjonen jeg har vart med på.om tyrkia er asiatisk eller europeisk land hvaa såå?? vet dere hvor mange norske folk som foretrekker å dra til tyrkia på ferie og kjøper seg leiligheter der nede??det er bevist at en del av istanbul er europeisk resten er i asia delen. det er bare å lese bøkene.om de er i asia delen hva såå??vi er vel ikke bedre enn de fordi vi er i europa delen??

:fnise:

:nei:

Du har tydeligvis ikke diskutert mye, hvis dette er den teiteste du har vært med i. Sier vel mer om deg, enn emnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...