Gå til innhold

er tyrkia en del av europa?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Hvis en genser er blå med røde ermer og noen sprø er den rød eller blå, hva svarer du da? Den er definitivt blå, eller den er blå og rød?

ermene er vel langt over 3%, kanskje?

en blå genser med en smal rød stripe ved håndleddet, ville de fleste kalle en blå grenser.. ikke en blå og rød..

selv har jeg f.eks på meg en beige bukse.. som jeg kaller beige, på tross av at den har noen grønne detaljer ved lommene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

klart det ligger fordelt på to verdensdeler.. men skal man plassere det i kun den ene (og det gjør man jo vanligvis med land), så er det helt klart asia.. da det er der 97% ligger

Det er her du tar feil. Man plasserer ikke vanligvis land som ligger i to verdensdeler, i en. Man avrunder ikke land, det er ikke matte det er snakk om. Hva med Russland da? Hvilken verdensdel vil du avrunde russland til?

Forøvrig får du ikke kjøpt gullsmykke med 100% gull heller, så den leken er du selv ikke særlig god i :wink: Gull er et mykt metall, og for smykker lager man legeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Man plasserer ikke vanligvis land som ligger i to verdensdeler' date=' i en. Man avrunder ikke land, det er ikke matte det er snakk om. Hva med Russland da? Hvilken verdensdel vil du avrunde russland til?.[/quote']

nei, russland blir ikke "avrundet", da russland reelt sett ligger i vesentlig del både i asia og europa

tyrkia derimot er så godt som helt asiatisk.. den lille europeiske fliken er så liten at man vanligvis ikke "renger den med"..

tyrkia og russland kan på ingen måte sammenlignes.. russland er fordelt på både asia og europa, mens tyrkia er så godt som totalt "fordelt på" asia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tyrkia derimot er så godt som helt asiatisk.. den lille europeiske fliken er så liten at man vanligvis ikke "renger den med"..

Hvor står det? Nesten alle steder der jeg leser fakta om Tyrkia er de veldig opptatt av å få frem at den hører til Europa, fordi Tyrkia er bindeleddet mellom Asia og Europa. Dessuten er Tyrkia kandidatland til å bli EU-medlem og jeg vil tro at det da er mer en en liten detalj at Tyrkia også hører til Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
tyrkia derimot er så godt som helt asiatisk.. den lille europeiske fliken er så liten at man vanligvis ikke "renger den med"..

Og vestfold er så lite fylke at det ikke regnes som norge...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Og vestfold er så lite fylke at det ikke regnes som norge...?

klart vestfold er en del av norge.. men det definerer ikke norge..

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nesten alle steder der jeg leser fakta om Tyrkia er de veldig opptatt av å få frem at den hører til Europa, fordi Tyrkia er bindeleddet mellom Asia og Europa. Dessuten er Tyrkia kandidatland til å bli EU-medlem og jeg vil tro at det da er mer en en liten detalj at Tyrkia også hører til Europa.

og jeg er veldig opptatt av å fortelle at den slags land som tyrkia er ikke bør regnes som europa..

kandidat til EU? ikke f**!

de bryter menneskerettighetene

har langt igjen til å i det hele tatt kunne påstå at de har peil på likestilling osv..

nei, takk.. vi vil ha et europa som er europeisk!! la oss holde "den slags" utenfor!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Går det virkelig an?!

Er det noen som er uenige i at Tyrkia ligger i både Asia og Europa, og dermed er BÅDE asiatisk og europeisk?

Hvor mye av landet som er innenfor hvilken grense har vel strengt tatt ingenting å si. Landet er fortsatt i begge verdensdelene. :roll:

Og har jeg en blå genser med en rød stripe over brystet så er den både rød og blå, selv om den er MEST blå. Hvis du for eksempel skulle beskrive den til noen som ikke hadde sett den, så ville det vært svært vesentlig å nevne den røde stripen, på tross av at den kun dekker 3%.

Som en annen nevnte, så tror jeg faktisk at det hadde blitt et skikkelig problem om en som kun hadde forsikring for Asia hadde fått trøbbel i den europeiske delen av Tyrkia. Tror ikke argumenter som om "denne delen er så liten at denne regner jeg ikke med" hadde holdt, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

klart vestfold er en del av norge.. men det definerer ikke norge..

:hoho:

Men er vestfold i Norge?Så vidt jeg vet er det det selv om det er et veldig lit fylke.Vestfold er ikke hele Norge, hele Tyrkia er ikke i Europa.

Hadde du fått eksamensspørsmål med spørsmål om Tyrkia var Europeisk hadde du nok strøket om du svarte at de var så lite av det som er europeisk at det teller ikke.

Jeg har vært i den europeiske delen av Tyrkia. Hva skulle jeg svart hvis folk spurte meg hvor i Tyrkia jeg hadde vært?"Jeg var i den europeiske delen og litt i den asiatiske. Jeg tilbragte mest tid i den europeiske, men den delen av landet eksisterer ikke, så jeg har egentlig mest vært i Asia(som jeg var i en time(?))"?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

tror du vet lite om sensur av eksamener.. det skal nemlig en del til å stryke.. ;)

jeg har aldri påstått at den europeiske delen av tyrkia ikke eksisterer.. jeg påstår bare at den er så liten at den ikke definerer landet.. den asiatiske delen er derimot så stor at den definerer landet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

og jeg er veldig opptatt av å fortelle at den slags land som tyrkia er ikke bør regnes som europa..

kandidat til EU? ikke f**!

Enten du liker det eller ikke så er de det :wink:

de bryter menneskerettighetene

har langt igjen til å i det hele tatt kunne påstå at de har peil på likestilling osv..

Likestilling og menneskerettigheter har lite å gjøre i denne diskusjonen. De er likefult både europeisk og asiatisk selv om de politisk er svært ulikt Norge(noe mange andre europeiske landene også er)

nei, takk.. vi vil ha et europa som er europeisk!! la oss holde "den slags" utenfor!! :evil:

Som sagt så har politikk lite å gjøre med geografi, som vi diskuterer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis du for eksempel skulle beskrive den til noen som ikke hadde sett den, så ville det vært svært vesentlig å nevne den røde stripen, på tross av at den kun dekker 3%.!

tror jeg på denne påstanden; nei ;)

tror nok du hadde sagt "den blå genseren" jeg... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

tror jeg på denne påstanden; nei ;)

tror nok du hadde sagt "den blå genseren" jeg... :sjarmor:

Synes du ikke at det er vesentlig å nevne den røde stripen til noen som ikke har sett genseren før? Deg om det. Jeg pleier i allefall å forklare litt nøyere enn som så.

Men kan du være enig i at genseren ikke er helt blå? Eller overser du den røde stripen fullstendig?

Et annet spørsmål: Hvorfor er du så imot at Tyrkia er både europeisk og asiatisk? Du er vel enig i at landet ligger i begge verdensdelene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men kan du være enig i at genseren ikke er helt blå? Eller overser du den røde stripen fullstendig?

jeg mener at det ikke er noen grunn til å nevne de røde stripene for andre en "spesielt interesserte"..

Et annet spørsmål: Hvorfor er du så imot at Tyrkia er både europeisk og asiatisk? Du er vel enig i at landet ligger i begge verdensdelene?

det ligger rent teknisk i begge verdensdeler, men er jo et asiatisk land

jeg er veldig lite glad i at tyrkia blir oppfattet som europeisk... da det er et land som ikke respekterer meneskerettighetene, er svært midtøstensk osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest

:hoho::hoho::hoho::hoho:

Maken til kverulerende "gjest" har jeg aldri sett maken til! :o

:hoho: Men du trådstarter; hadde du en fin tur til Tyrkia? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest trådstartern

oioi er tråden oppe enda???? hehehe....

ja jeg hadde en toppers tur! tyrkia kan anbefales ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Gjest_Camilla_*

Grensen mellom Europa og Asia går ved Bosboros stredet(skrives det sånn?). Dette stredet deler Istanbul (Tyrkisk by, ja!). Tyrkia ligger altså i både Asia OG Europa. Finn dere et atlas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At et land kan være delt mellom to verdensdeler er vel ikke noe nytt. Er jo akkurat det samme med Russland m.fl, selv om de i motsetning til Tyrkia har litt mere enn 3 % av landområdene sine liggende i Europa.

Om de har noe å gjøre i EU er en helt annen diskusjon. Men tyrkerne har kontroll på store deler av vannforsyningene i Midt-Østen, og er i tillegg mere vestlig orientert enn mange andre land i området. EU kan dermed dra nytte av Tyrkia også, og ikke bare omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casanova

Tyrkia er et asiatisk land. Med landområder i Europa. Hvor bare en liten del er Europeisk.

Når det bare er 3% av landet som ligger i Europa og 97 % i Asia vil jeg si at Tyrkia er Asiatisk.

Endret av Casanova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...