Lizzie Skrevet 29. februar 2004 #101 Del Skrevet 29. februar 2004 Det var så herlig vær her i dag og sola sto rett inn av stuevinduene. Ganske bra inspirasjon det! Men der vi bodde tidligere ble det som fredagsbarn sier møkkete igjen med en gang, så da var det ikke inspirerende i det hele tatt! Men den følelsen jeg har hatt resten av dagen gjorde at det definitivt var verdt det. Puslet litt rundt med en del overflaterot litt senere på dagen og nå er jeg godt fornøyd og føler at jeg kan slenge meg på sofaen med verdens beste samvittighet! Lizzie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleM Skrevet 1. mars 2004 #102 Del Skrevet 1. mars 2004 Så morsomt med flere Flybabies her! Jeg oppdaget KG-forumet i går, men har vært Flybaby i vel en måned. Jeg meldte meg først på det amerikanske, og synes det fungerte veldig greit for meg. Leser ikke påminnelsene lenger, siden jeg vet hva som står i dem. Dessuten har jeg ofte allerede gjort det jeg blir påminnet om. *stolt av meg selv* Nå er jeg minimalist fra før, så 27 fling boogie er ikke alltid like lett. Men jeg bruker fantasien, i går kastet jeg en ødelagt trappegrind og en vaklevoren stol. ("Babyen" er to år, og trappegrinden var av dårlig kvalitet. To gode grunner til å la være å spare på den.) Det er helt utrolig deilig å kvitte seg med ting du egentlig ikke liker og aldri bruker. Selv hos meg nager alltid tanken om at "den var jo så dyr, og den er jo egentlig fin, jeg kan jo sikkert bruke den til noe". Men ute av øye, ute av sinn. Jeg har ennå ikke kastet noe jeg angret på. (Obs: Hele ting kaster jeg selvsagt ikke, de gis til Fretex o.l.) Dessuten går rydding myyye raskere nå. I løpet av en halv time er huset utstillingsvindu-strøkent. Jeg har dessuten fått en ekte (om enn politisk ukorrekt) husmorstolthet à la "Støv på hjernen". Lenge leve Flylady! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 1. mars 2004 #103 Del Skrevet 1. mars 2004 Velkommen hit til KG, og til våre egen tråd om FlyLady. som du ser deler vi både erfaringer, og motiverer hverandre. Ute at det blir for mye dill-dall-prat, for det har vi resten av KG til I dag er vi igang med sone 1 igjen. Vi rydda jo stuene i forrige uke også vi da, fordi det trengtes mer enn soverommet, pga at vi får besøk snart. Men helga var dedikert til soverom, mer eksakt klesskap. Denne uka skal vi få orden på inngangen og spisestua... Ja, det går nok det, skal vi se. Med babysteps :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 1. mars 2004 #104 Del Skrevet 1. mars 2004 Huff, jeg droppa soverommet helt forrige uke. Hadde jo akkurat tatt ett skikkelig tak der så det var bra, angrer nå :-? Får ta noen reklamepauser der i dag så blir det vel bra igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 1. mars 2004 #105 Del Skrevet 1. mars 2004 Vi SKAL ta et skikkelig tak på soverommet, for der ser IKKE bra ut i det hele tatt. sambo har lyst til å ommøblere også, dvs snu senga 90 grader, sette den inntil veggen med ene sida (ting å ligge innerst sier jeg da, trygt og beskyttet, men da får jeg ikke ha klokkeradione på min siden, hvilket kanskje er dumt, akkurat nå som han er arbeidsledig, men når han får jobb er det greit, for han bruker lenger tid om morgenen enn meg, så han må nok opp før meg da...) Vi får se. Det blir senere. Neste helg dukker nemlig mine gamle studievenninner opp i byen, og jeg ser det ikke som helt utenkelig at de muligesn sitter hodet innom meg, selv om vi alle skal samles for et arrangement da. Bare ei av dem har sett hvor jeg bor, flytta hit etter at studiene var over, så jeg tror de kanskje stikker inn hodene sine. Da ER det viktigere at det er orden på stua enn på soverommet, for den døra kan vi lukke nemlig. Men... snart tid for våre 15 minutter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 1. mars 2004 #106 Del Skrevet 1. mars 2004 De 15 gikk til rydding ja. Og så, så tok vi en real "face the finanses" og gikk gjennom kontoutskriftene, kontrollerte mot programmet der vi fører inn etterhvert som vi bruker. Fikk med det vi hadde glemt, og vips, så har vi oversikten over økonomien. Å nedbetale 15 dollar i kredittkortgjeld er sikkert greit i et land der man lever på kredittkort (og sjekker) men her i landet betaler vi med debetkort, VI har i alle fall ikke noe kredittkortgjeld. Vi har et kredittkort til nødstilfeller (og jeg har visa på bankkortet) men vi bruker det ikke, så den delen slipper vi. Men... å ha oversikten over økonomien, det er bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 2. mars 2004 #107 Del Skrevet 2. mars 2004 Var ikke badet som var sonen denne uka? Ikke soverommet heller? Ble der vi tilbrakte våre 15 minutter i alle fall. Tok en skikkeoig gjennomgang av alt dette "dill-dallet" vi har på badet. Kastet tomme deodoranter og hårsprayer, linseveske som var utgått på dato etc. Fikk frigjort litt plass inne på soverommet (der en del av dette var blitt oppbevart) fordi vi tok noen håndklær ut av et skap på badet. Dermed fikk vi laken inn i ei hylle på soverommet, og en pose full av søppel fra badet. LITT mer orden, også fant jeg mange ting som jeg fant ut: Hvorfor spare på det? BRUK det, eller kast det. Dvs, noe skal jeg gi bort til mine "svigerinner" dersom de liker lukta. Jeg fikk en dusjsåpe og fuktighetskrem fra bodyshop fra ei venninne til jul i forfjor. Jeg likte IKKE lukta, har bare brukt det en gang. Dersom de liker det kan de få det. De er badejenter i masseivs. I min familie er det ikke noen å gi det til, mamma kan ikke bruke noe som lukter. Dette er decluttering. Med babysteps. Og jeg liker det! Selv om det var ute av sona. Vel, jeg har bestemt at vi har hvert vårt ukesprosjekt i tillegg denne uka, de er skrivepultene våre. De står på spisestua, så de er i sonen de, og de skal det bli orden på! Det er bare en månden siden jeg HADDE orden, men den er blitt borte... Hva med dere andre? Føler at de fleste innleggene her er skrevet av meg... kanskje jeg likegjerne skulle hatt min egen "FlyBaby-dagbok" i stedet for å bruke denne tråden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. mars 2004 #108 Del Skrevet 2. mars 2004 Synes det er hyggelig å lese det du skriver, Fredagsbarn. Blir motivert av å se at det går så bra med deg, og at dere klarer å fortsette med systemet Selv skriver jeg ikke så mye, for det er ikke så mye å skrive. Vi gjøre kveldsrutine hver kveld, og jeg gjør morgenrutine hver morgen (student, så jeg har som oftest noen minutter mere enn han). Når jeg leser hjemme passer jeg på at klesvasken går sin gang, men det har jeg egentlig alltid gjort helt uavhengig av Flylady. Rart det der, men jeg synes nesten ikke at klesvask er husarbeide. Liker å vaske klær jeg Så har vi laget ukemeny, litt inspirert av "saving dinner", men også med andre oppskrifter. Det er nytt for oss å planlegge en uke av gangen, men oi så deilig det er når man vet hva man skal ha til middag, og vet at man har alt Ellers så gjør vi ikke så mye. Holder flatene rene og ryddige, shin'er vasken hver kveld. Vi deler hus med to til, så her er vi to og to som har vaskeuke annenhver uke, nytter liksom ikke å sluntre unna da. Prøver å ikke gjøre for mye, men har tenkt på å innføre en ettermiddagsrutine også etter hvert. Siden vi bor flere sammen så er fellesarealene stort sett ikke rotete. Alle tar sitt når de forlater (utrolig så strukturert man blir av å bo sammen med folk), rot holdes til private områder. Vi har dermed ikke drevet med noe decluttering enda. Har et katastroferom (gjesterom) og en bod som må taes etterhvert, men det får bli når rutinene sitter skikkelig. Det samme med detaljert vasking. Det hender jo jeg gjør ting. Tok f.eks vaskemaskinen skikkelig da det var sone for det, men til vanlig leser jeg bare mailene og fortsetter med mitt. Skal prøve å bli flinkere til å si hvordan det går jeg, skjønner at det er kjedelig å være "alene" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 2. mars 2004 #109 Del Skrevet 2. mars 2004 Det er fler av oss som forsøker å holde tritt. Jeg var gjest her for litt over en uke siden, men fikk etterhvert somlet meg til å registrere meg! Har ikke kommet meg til å registrere meg på FlyLady, syns det høres ut som vanvittig mye e-post som blander seg med all den spamen jeg får allerede. Nei, det er mye koseligere å titte innom her! Jeg misunner alle de som kan kaste og gi bort ting. Mannen her i huset er en skikkelig samler og det er komplett umulig å få ham til å kvitte seg med noe som helst. Heldigvis har vi god plass til skrotet hans å loftet og i kjelleren, men jeg får fremdeles ofte følelsen av at tingene "kommer og tar meg". Da sniker jeg saker og ting vekk i smug og tenker det han ikke vet har han ikke vondt av... Var ganske slapp etter jobb i dag, men klarte til slutt å manne meg opp til å tydde i alt yttertøyet i gangen (henge det som ikke er i daglig bruk inn i et skap på et annet rom osv) og vaske gulvet i inngangspartiet. Vil nok ikke få noen medalje for den vakeprestasjonen, men får ta det bedre senere. Det holdt definitivt med 15 minutter i dag! Tror jeg skal gå å lete etter mer dill-dall som kan foræres svigerinner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 2. mars 2004 #110 Del Skrevet 2. mars 2004 Vel, du skjønner, vi har IKKE plass til rotet vårt. vi bor i ei leilighet med ei utvendig bod som jeg ikke kan gå inn i (da sambo sier jeg ville drepe alle naboene med skriket som kommer når jeg møter edderkoppene) Vi har altfor lite skap inne i leiligheta, og altfor lite penger til å kjøpe flere (trenger et klesskap ekstra i alle fall, dessuten brude det vært annerledes på badet, men der kan vi ikke gjøre noe særlig uansett) Da er løsningen å kaste, Problemet vårt med å kaste er; det er lettere å kaste klær dersom man kan gå ut og kjøpe nye etterpå, det kan ikke vi, økonomisk eller plassmessig. Vi er begge av den sorten som ikke kaster ei flaske shampo med litt igjen i som ingen av oss bruker, for vi har jo kjøpt den! Penger... Men vi fikk kasta en del ting i dag i alle fall, og i helga. Samlemani har nok jeg mer enn han, men vi klarer det på et vis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 2. mars 2004 #111 Del Skrevet 2. mars 2004 Vet hva du mener. Fant en flaske med dyr shampoo i en krok for noen dager siden. Nesten uttørket, og hva gjør geg? Joda heller vann i for å vekke den til live igjen! Nei tomt skal det være! Frem til for et halvt år siden bodde vi også i en ganske liten leilighet med altfor lite skap og plass. Følte av og til at jeg måtte rygge ut for å snu meg. Nå har vi fått litt bedre plass, men det beste er utemuligheter og stor økning av lagringsplass! (Blir bare til at man samler på enda mer) Men jeg skjønner at det blir noen regnværsdager i sommer som går med på å gå gjennom kassene på loftet. Ting jeg ikke har giddet å se på på 10 år har jeg nok ingen bruk for. (Men alle de klærne som på mysteriøs vis er nlitt et hakk for små, de må spares på...kan jo ikke kapitulere...!) Syns det høres ut som om du er kjempeeffektiv jeg Fredagsbarn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 4. mars 2004 #112 Del Skrevet 4. mars 2004 Nå... flyr dere? Her i huset har det stoppet litt opp... vi gjør våre 15 minutter, men det blir ikke mer heller... Må skjerpe oss nå, bare en uke til disse folkene kommer til byen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 4. mars 2004 #113 Del Skrevet 4. mars 2004 Skal bort fra fredag til lørdag og sambo får besøk av noen kamerater i morgen kveld så har flydd lenge i dag. Vasket gulver og ryddet klær. Veldig flink synes jeg. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonora Skrevet 4. mars 2004 #114 Del Skrevet 4. mars 2004 Ja, da flyr litt. Er ikke like flink hver dag med 15 min. Etter jobb er piffen borte liksom. Prøver å lære min lille datter 5-10 min med rydding på rommet sitt. Må snart lære gubben også så kan vi fly i lav høyde sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 4. mars 2004 #115 Del Skrevet 4. mars 2004 Får vel ta dagens siste innsats. Soveromsgulvet trenger en vask (utrolig hvor støvete det blir under senga) og badet må overhales litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 4. mars 2004 #116 Del Skrevet 4. mars 2004 Har ikke flydd særlig i dag... Men, har hatt bra kjøretime!!! Det teller på en måte like mye for meg som er årelangt på etterskudd når det gjelder bilkjøring. Kom hjem og så at gangen og spisestuen så bra ut, så da var jeg i grunnen fornøyd med meg selv uansett. Men.... hadde besøk av familie med hvalp nylig og hvalpen tygget et trestykke utover leiligheten. Har feid masse "manuelt" men... dette må det gjøres noe med så snart som mulig... Men det var da ihvertfall en søt hund da! Morgendagen gir nye muligheter, og jeg hae ikke mistet lysten ihvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 6. mars 2004 #117 Del Skrevet 6. mars 2004 I dag fjernet vi det meste fra gulvene på stuene, og fikk støvsuget skikkelig. Det trengtes, hybelkaninene formerte seg for, og de vokste! Raste over kjøkkengulvet også, det ramler ned uendelige mengder smuler på svært kort tid der inne.... Så trur jeg vi skal ha en liten runde med "decluttering" når vi rydder ting ned fra bord og stoler igjen, dvs KASTE en del ting som bare ligger i poser og esker på gulvene og egentig bare er søppel. Men vi tok en pause etter støvsugingen, for sambo ville se en fotballkamp på tv. Jeg ryddet av peisehylla og vaska den da, og fikk beskjed om å pynte den som jeg ville. Enn så lenge står der bare noen lysestaker, vi får se hva det blir til etterhvert. Jeg håper vi en gang kan komme til det punkt at vi har ryddige bord, med rene duker som byttes innimellom. Friske blomster i en vase, små t-lysestaker med lys vi kan brenne om kvelden. Vi HAR bordene, vi HAR dukene, vi HAR en vase (men bare en, etter at den andre dessverre knuste. Men jeg får mange i ulike størrelser av mamma om jeg bare spørr. Hun kan ikke ha levende blomser i huset grunnet astma/allergi, så hun har sagt at jeg kan få velge meg de vasene jeg vil, un beholder bare noen få, som betyr noe spesielt, eller som passer til dersom hun en gang har noen blomster (det skjer altså ikke hvert år, men...)) og vi har faktsik opptil flere orskjellige sett med t-lysestaker, for slike har jeg fått i gave mange ganger. Har høye lysestaker også, ja egentlig mange ting jeg ville like å pynte med, jeg liker lys, å brenne lys, men altså det må være ryddig først. Vi må kaste masse ting, få rene flater! Vi jobber med saken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 6. mars 2004 #118 Del Skrevet 6. mars 2004 Gled deg! De viktigeste flatene her i huset er ryddige, og med duk og lys/blomst på! Det er så utrolig DEILIG å komme inn i et rom som ikke er kaos. Merker at jeg blir skikkelig olm på leieboerene om det står et fat eller en tekopp igjen på bordet :evil: . Litt vel mye av det gode da kanskje... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 6. mars 2004 #119 Del Skrevet 6. mars 2004 Litt mye av det gode det kanskje ja. Jeg husker fra min barndom at mamma alltid maste på at vi skulle rydde av bordene, bort med blader, papirer, fat, glass, penner og fjernkontroller. Hun ville ha ryddige flater. Hun argumenterte alltdi emd at det skulle "se som om det bodde folk her", og vi mente at det så da langt mer ut som om det bodde folk i huset om det var ting på bordene... Men SOOOOOOM jeg gleder meg til å ha ryddige flater med litt pynt på, ikke rot overalt. Jeg vet at "drømmehjemmet" får jeg ikke i denne leiligheta. Det er umulig å få til et bad med rene flater når det er et lite rom som er kombinert bad og vaskerom, uten nok skap til at man kan oppbevare både sminke og håndklær på badet samtidig. for å ha ren flate ved benken kreves det et lite skap over vasken der ejg kan ha sminke og kremer, snt som jeg bruker daglig. Det jeg bruker bare en gang i uken eller sånn, hårkur, samt andre ting som bare må være på badet har jeg fått plass til i ei hylle i det vesle skapet vi har. Håndklærne måtte vike plassen da, så for øyeblikket oppbevarer vi små håndklær og vaskekluter i ei lita plastkasse oppå skittentøyet.... Men... på et eller annet vis skal vi få det koselig her også, før vi flytter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 6. mars 2004 #120 Del Skrevet 6. mars 2004 Har slurvet litt for mye de siste dagene, så nå sitter jeg her med litt dårlig samvittighet. Men for å veie opp har jeg blitt enig med meg selv om å ta minst tre 15-minutters økter i morgen. Da blir det nok betraktelig bedre! Har jeg forstått det rett så er det kjøkkenet som skal jobbes med denne uken. Slett ikke dumt det, for der er det mye rart! Da vi flyttet inn her puttet jeg forskjellige kjøkkenting inn i første og beste skap/skuff og der er de ennå. Men jeg er ganske sikker på at det ikke nødvendigvis er den beste og mest praktiske løsningen. Tenkte jeg skulle ta tingene ut, vaske inni skapene og se om jeg klarer å komme på en mer hensiktsmessig plassering etterpå! Ellers har jeg fått frem både duker og lys på bordene her i huset, men det er fremdeles steder der ting hoper seg opp. Jeg fatter ikke hvor jeg skal gjøre av alt sammen.... Særlig håndarbeidsboksen min - som i grunnen er veldig stor - og helt full - må det gjøres noe med. En hel masse ting ligger nå nemlig oppå og samler støv. Jeg får ta opp gamle strikkeprosjekter og gi bort resultatene tror jeg, selvom det er en relativt tidkrevende metode. Kaste det klarer jeg ikke! Ja, jeg får vel gå i gang med det da, på en lørdagskveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå