Gå til innhold

FlyLady


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine

Du... det er lov å falle av, det er lov det. Du trenger ikke ta 3*15 minutter av den grunn.

"You are not behind! I don't want you to try to catch up; I just want you to jump in where we are." Så, ikke tving deg til for mye i morgen, bare begynn på nytt i morgen, babysteps!

7.-13. mars er det kjøkkent som er sonen ja, det stemmer det. Men husk: babysteps!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for påminnelsen Fredagsbarn!

15 minutter på kjøkkenet og 5 minutter skjuling av diverse håndarbeidsprosjekter blir det!

Har forresten funnet fram en gammel A-plan som jeg fikk av mamma for mange mange år siden og forsøkt å samle sammen en del ting i den. Bursdagsliste, adresser til steder som legekontoret og ligningskontoret f.eks. og medlemskort i diverse foreninger og bokklubber og sånne ting.

Har planer om å kjøpe et sett med skilleark og flere blanke ark, slik at jeg kan dele opp i seksjoner med forskjellige typer innhold. Ikke helt sikker på hva da. Det er plass til kort og konvolutter også, bare ikke de største typene. Virker som om denne løsningen kan funke greit for meg ihvertfall! Permen er vel ca 14 cm bred og 20 cm høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på om flytårnet på Gardermoen hadde godkjent ukens flyvninger..... :oops:

Men vi gir ikke opp, og jeg vet at jeg gjør mange ting forskjellig/bedre nå enn jeg gjorde før. Det er delvis FLYlady og delvis andre innspill.

VI er blitt mye flinkere til å rydde hauger av papirer og aviser...... det kan jo selvfølgelig komme av endel utrivelige purringer...... Jeg ryddet hot spots i gangen forleden. Ikke rart at jeg fikk purring på strømregningen, for den lå jo i "kriseryddeskuffen" sammen med ganske mye annet rart fra langt tilbake.

Men egentlig har vi et godt tips:

På kjøkkenet, ved siden av spiseplassen, har vi en bokhylle. Der oppbevares Donaldpocket (høy prio hos gutta), IKEA bokser til diverse sortering, selvangivelse, regninger etc.

En radio, diverse aktuelle blader. Og en egen haug til dagens aviser og brosjyrer, postordrekataloger etc.

Da vet vi hvor ting er (noen ganger, ihvertfall :sjarmor: ) og der er lett å gå gjennom avisbunken og krympe den en gang i uka.

Dessuten er det raskt å rydde bordet, slik at det blir rent og fint, med plass til lys, fruktfat og servietteske :wink:

Et annet tips:

En microfiberklut på badet, som kun brukes til å tørke over vasken/benken ved behov i løpet av uka. Da blir det ikke så ille grisete med vannsøl, linsevann etc.

Og fredagsbarn: ikke vær bekymret for at du ikke har drømmehjemmet akkurat nå. Det kommer. Og da kommer du til å være veldig glad for alle gode rutiner du har tilegnet deg i en liten leilighet.

For med et stort hus, er det bare enda flere muligheter for kaos - og det tar enda mer tid å rydde. NÅr du har plass til mye, så samler du på mye, og da blir det mye decluttering som må gjøres når det plutselig er fullt!

Min dristigste decluttering hittil: På operasjon Dagsverk-dagen i fjor høst, satte jeg eldstemann og en kamerat (begge på videregående skole) til å rydde loftet. De fikk full frihet til å kaste ting de mente var søppel, med et lite forbehold om ting som hadde mimreverdi - og å ligge unna klærne.

De ryddet og kastet i 8 timer - og jeg sjekket ikke en ting!

OK, så fant vi ikke all julepynten til jul, men pytt sann! Loftet ble plutselig åpent og mulig å innta uten verneutstyr :)

Ha en god helg fortsatt! Husk å ha det litt hyggelig også! Det er lov å sette seg i sofaen og beundre det ene bordet med lys og duk, man behøver ikke ta alle på en gang!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det er sant at plass avler rot, det er greit nok, men mangel på plass avler også rot: dvs, når man HAR tingene, men IKKE har skap.

Jeg trenger ikke egentlig flere rom. Jeg trenger bare SKAP på dem.

Vi fikk et skap på stua i sommer, det hjalp. Da er vi oppe i det totale ETT skap på stua/spisestua tilsammen. Det hjalp i alle fall. På kjøkkenet er der tilsynelatende godt med skap. Helt til man innser at ett er opptatt av kjøkkenvifta, ett er opptatt av varmtvannsberederen. Ett er det under vasken, det er jo en del plass der, men ingen hyller, for der er mye rør. Og det siste "underskapet" det er oppvaskmaskina. Rett og slett: ingen underskap, og altså ett overskap er vifta... Men det går greit, etter at vi fikk det skapet på stua til en del glass og skåler etc. På soverommet er der heller ikke nok skap. Selv om vi altså HAR kastet/gitt bort en del klær, så har vi ikke plass til å ha rent alle klærne våre, vi avhenger av ca 3 fulle skittentøydunker til enhver tid. Ikke alle håndklærne rene heller, og helst ikke alt sengetøyet. Håndklærne er på badet, men altså må en del av dem oppbevares i ei plastkasse oppå skittentøyet... Sminke og kremer og linsevann og alt dette her, det finnes få andre alternativer enn hylla på speilet, og benken ved siden av vasken. Benken er ikke stor, men den er FULL. Er en PROSESS å vaske den, ikke bare å "wipe over it as you come out of the shower" nei. Og på do, der EKSISTERER DET IKKE noe skap, så hvor må jeg ha ting som truseinnlegg og tamponger? Jo, de må stå på vasken. Der er ikke benk heller, bare en liten vask, og der må altså slike ting stå... Ikke plass til noe skap heller egentlig, med tanke på at rommet knskje er maks en kvadratmeter stort...

Men, altså, jeg klager ikke, vi har ei fin leilighet, bare for lite skap i den. at det er rotete er selvsagt vår egen feil, og vi prøver å få orden på det.

Gikk fra å bo på en ettroms hybel til å flytte inn på en to-roms sammen med min kjæreste, som da altså ble min samboer. På disse hyblene hadde vi felleskjøkken, men eget bad. Så da vi flyttet hit, til ei leilighet på ca 80 kvadrat, så var det som en drøm. Vi som hadde hatt tre kjøkkenskap tilsammen (det siste halve året, før den tid hadde vi ett hver) følte at et helt eget kjøkken var jo luksus helt til vi flytta tinga våre inn i det, og innså at vi hadde nesten mer skapplass der vi kom fra. Skap på badet var vi ikke vant til i det hele tatt, så vi anså det vele skapet under vasken som en flott ting, helt til vi prøvde å putte ting inn i det da...

Uansett.... det er her vi bor, så det er her vi skal gjøre det koselig. Nemlig! spet by step. babysteps!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og plutselig har jeg visst startet en Control Journal. Var på en bokhandel for å kjøpe en del annet kontorutstyr, og plutselig så jeg en smal A5 ringperm. Kjøpte den, skilleark og noen plastlommer. Foreløpig har jeg bare printa ut rutinene mine og satt dem inn, men det kommer vel mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Når man putter papirer inne plastlommer, og planstlommene mellom skilleark... vil ikke plastlommene da titte frem mellom skillearkene? Den delen av FlyLady sin controlljournal har jeg aldri skjønt... men mulig jeg ser ting for meg feil?

Uansett har jeg ikke funnet en bokhandler som ville selge meg skilleark og plastlommer i A5 størrelse jeg da. Er ikke så sikker på om jeg vil ha plastlommer heller, grunnet det jeg skrev om over her. Men forklar meg gjerne hvordan du gjør dette, og hvordan du synes det virker.

Jeg ivrer etter å lage en sånn perm av et slag, så den slanke permen i A5, den trur jeg jeg må få tak i i løpet av uka. Og helst skilleark... må da finnes en bokhandler som har det. Jeg må nok lete litt bedre, har bare vært på et par stykker. Ta en tusletur etter jobb en dag....

Men i alle fall: vi har vært flinke FlyBabies i dag. Vel, ikke helt "babysteps" egentlig, men det gikk veldig greit.

Da jeg kom hjem hadde min samboer ryddet av kommoden i gangen, den er nok et hotspot deluxe, men har vært dypt begravet siden før nyttår (fant forøvrig igjen saksa vår. Vi ga opp og kjøpte ny i februar) og fjernet masse fra kjøkkenbordet (som hos oss er en avlastning/nedlasset plass, det brukes ikke til matlaging eller spising, bare så det er klart, vi har vel bare sett bordflata et par ganger på den tiden det har vært her, snart et år? Drøyt et halvt ett i alle fall) så jeg var i godt humør. Dagens mission var å vaske kjøkkengulvet, og DET skulle jeg gjøre ja. Støvsuget det har jeg gjort mange ganger. Tørket opp noe søl har jeg også gjort. Men VASKET kjøkkengulvet? Det trur jeg at jeg gjorde for første gang siden vi flyttet inn her, for halvannet år siden... Vi har steinfliser på kjøkkengulvet, egentlig noe upraktisk.... vel, men det var ikke vi som bestemte det, vi leier. Pent er det. Og nå, nå er det rent også!

Dessuten har jeg ryddet og vasket pulten min. De gjenstår en del småpjask som jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av, men det er merkbart bedre. Tok meg nok mer enn 15 minutter ja, men jeg hadde et par små pauser for å motivere meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flydd gjennom kjøkkenet i dag jeg. Vasken skinner og benken er tom for alt som ikke skal være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastlommene stikker litt frem fra skillearkene, men det gjør ikke så mye synes jeg. De blir jo liksom delt opp hver for seg selv om man ikke ser flippene på skillearkene. Et alternativ er forresten en plastlomme med litt tykkere kartong oppi, og kanskje en sånn post-it plastlapp (sånn liten til å sette i bøker) på kanten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

De postitlappene til bøker har jeg også tenkt på ja... Men slik jeg bruker skilleark (drar opp etter flippene for å åpne der jeg vil) så ville de kanskje løsne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg halte og dro mye i lappene som satt i min tuuuunge kjemibok for mange år siden (vi snakker kilovis med bok som ble løfta av lappene), og de satt der de skulle. Men om man drar på "riktig" måte kommer de så lett som bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ditt kjøkken bedre "flydd" enn vårt' date=' men GULVET vårt er i allefall rent![/quote']

Vårt også, sambo støvsugde :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har startet hjemmedagen fornuftig: lest FLY-mail, og vasket alle kjøkkenskapfronter fra benken og ned.

Tok samtidig en vask av gulvlistene :oops: og mens jeg var igang tok jeg trappa til 2. etg. Den skal egentlig pusses opp, den har bare vært litt lenge på vent...... Imens blir den bare mer og mer slitt, og det er egentlig ingen som gidder å vaske der siden den likevel snart skal males.... Det syntes :oops: :oops: Makan til mengder av støv og bikkjehår - enda bikkja visstnok ikke går i trappa :forvirra: Men nå er det rent - og enda tydeligere hvorfor den trenger minst fire malingsstrøk......

Veldig stolt av meg selv - har fulgt dagens "mission" to dager på rad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malama

Gulvlistene tok jeg sammen med gulvet i går, DET trengtes det. Jeg VASKA gulvet. Ja, støvsuga det også, men VASKA. Ikke med mopp engang, rett og slett fordi jeg ikke var istand til å finne den igjen... RENT ble det.

Skapene skal vi ta ja... og MYE annet, for jeg har visst invitert en del venninner hjem til oss på fredag, trur jeg.... Litt usikker på hvor mange det er av dem.... Men jepp, gjett, jeg takker for at vi har kommet IGANG med FlyLady i alle fall, sakte men sikkert blir det litt orden, så da er det i alle fall rett og slett MULIG å få orden.... på alt uten om soverommet, der låser jeg nok døra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå er kjøkkenbenken så godt som skinnende, hele benken altså - ikke bare kummen! Og i tillegg tømt og vasket i en av roteskuffene. Underlig at den nå bare er halvfull....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Mine "oppnådde mål" og andre FlyLady oppnåelser finner man fra nå av i mine skriblerier, slik at jeg ikke dominerer denne tråden så mye.

Men maaaange av mine FlyLady-tanker havner her likevel....

Funderer på dette med controlljoural enda jeg... må finne på noe genialt der ja... ett eller annet genialt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag har jeg kommet til bunns i skittentøyet. Utrolig deilig. Kjøkkenbenken er tom for oppvask og vasken skinner. *fornøyd* :husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Så flink du er da!

Vi har fått MER klesvask vi. Det er fordi sambo bestemte seg for å rydde/ommøblere soverommet i dag mens jeg var på jobb da, snudd/flytta senga og sånn, og han fant visst masser av klesvask der inne... Kjøkkenbenkene er relativt ok, men kjøkkenbordet er like begravd. Vi har ikke hatt fokus på kjøkkenet denne uka, vi har ikke vært flinke med sonearbeidet (men: kjøkkengulvet er vasket, det samme er skapdører både oppe og nede) Vårt hovedfokus, i mer enn 15 minutter hver dag, har vært "hele leiligheta" rett og slett fordi vi altså forventer besøk i helga. Perfekt er her på ingen måte, men det ser langt bedre ut i alle fall.

Og neste uke er det tilbake til sonearbeidet igjen. Vi måtte bare prioritere annerledes denne uka, siden stua trengte det mer enn kjøkkenet med tanke på gjester, og om vi skulle kunne lempe stort mer inn på soverommet (som er den siste løsningen, alt inn dit og låse døra i morgen ettermiddag) så måtte det reorganiseres litt på soverommet... sånn at vi kunne se gulvet igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kræsjlanding....igjen :grine:

Tror det er på tide med en control journal.

OK, helt generelt er det ikke så ille her som det pleide å være. Kjøkkenet er nesten ryddig, det er ikke noe skittentøy som flyter :wink:

Begynte så fint med å "toss garbage" fra hjemmekontoret idag, men oppdaget så fryktelig mye jeg måtte håndtere, at ryddingen forsvant.......

Men jeg har to forbedringsområder: Begynne å bruke timer'en igjen! Reagere på 5 minute-mailene. Nå bruker jeg mer tid på å slette FLYlady mail enn på å gjøre husarbeid :veldigsur:

*tar meg sammen* nå skal jeg logge av og ta 15 minutter rydding i 1. etajse. Nå med en gang. :enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Det med å finne så mye annet at man ikke rydder... det er typsik SHE Sidetracked.... ja, det er det du blir.

Jeg kjenner godt igjen det der.

Vi droppa egentlig i hovedsak den kaste-tingen i dag vi. En omgang der vi kastet tomme shampoflakser tok vi nemlig på badet for et par uker siden, så der er ikke flere tomme flasker. Men jeg smårydda jo litt der inne likevel da.

Pulten var ryddet i forrige uka, da kasta jeg masse, så det var ikke så masse å kaste der heller.

Men vi gjennomførte de 15 minuttene, sånn mer eller mindre. Jeg har vasket kjøkkenvasken også, oppvasken har sambo tatt, vi har tatt av bordet og sånn ("pick up after yourself") så egentlig har vi vært ganske så flinke i dag. Leiligheta ser mye bedre ut enn på lenge, men det er takket være at samby rydda så masse forrige uke, flinke gutten min.

Men, en controlljournal skal kanskje jeg også lage etterhvert. Å reagere på mailene har jeg for lengst droppa. Den mer meg legge meg klokka 5 om natta, sjekke om jeg har spist frokost etter at jeg kommer fra jobb...

Men... babysteps... vi skal klar dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...