Gå til innhold

FlyLady


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en slags kontrolljournal jeg også Fredagsbarn. Litt lettere en alle mailene etterhvert. Nå er det stort sett ok i skaper og skuffer, det er mer rutiner jeg må få inn slik at man ikke trenger å bli engstelig hver gang det ringer på døra fordi overflaterotet flyter. Vi har heller ikke for mye ting. kastet en hel masse da vi flyttet. Synes det høres veldig lurt ut med en litt skreddersydd kontrolljournal i steden jeg da. Hva hadde du tenkt å ha i din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg er veldig usikker.

Rutiner. Daglige oppgaver. Sonelister. Liste over når vi har tømming av papir, når strømmen skal avleses.

Men også: Blanke ark som jeg kan skrive "dagens lister" på, etc. Liste der jeg fører opp bursdager som nærmer seg, og hva de skal få, om det er kjøpt etc. Adresseliste. Og noen blanke "generelle kort til barn og voksen" samt frimerker. Dette er rett og slett fordi jeg tenkte å ha den i et format som går i veska, så jeg kan bruke den ellers bortkastede tida jeg sitter på bussen hver eneste dag til noe fornuftig...

Jeg er litt usikker på om jeg skal ha en kalender som dette puttes inn i, eller rett og slett lister som jeg krysser av, heller litt mot lister...

Men er usikker på format, og hvordan jeg skal lage dette.

Denne vi kan kjøpe er tilpasset en "standard 3-pin perm". De selger da ikke permer med TRE hull her i landet, så det passer liksom dårlig. Dessuten trur jeg at jeg heller vil lage min egen jeg da... Bare usikker...

A4 er definitivt for stort. A5 er egentlig passende, kanskje? Min a-plan er for liten (der går ikke kort f.eks) Jeg har en A5-perm hjemme som jeg har samlet litt papirer i, men den er en sånn TYKK en da, det blir for mye (og går slett ikke i veska) men en tynn perm (sånn 3 cm ikke 7...) i A5 er det jeg lurer på...

Selges det skilleark i A5? For det har jeg ikke funnet enda, så da lurer jeg på om jeg må klippe en A4 pakke i to, eller lage mine egne med papir og saks, evt noe lim? Eller sånne der post-it lapper.. sånne som er til markering av sider altså?

Dette er bare noen tanker, jeg vet ikke enda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skille ark i A5 får du kjøpt hos de fleste bokhandlere. Jeg tror også du kan få A5 størresle i en type A-plan.... mener jeg har sett det hos velutsyrte bokhandlere. Til A-plan får du jo da mange ulike innleggslommer, skilleark, kalkulator plass, kalendere, postit-lapper osv.

Mulig det er filofaks de kaller det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jepp, a-plan A5 har jeg sett, dvs, sett litt av innholdet, ikke sett en eneste slik perm enda da, fant en på entt, men den kostet 600 kroner i ekte skinn....

Passer innholdet til A5-aplan inn i en vanig a5 perm tro? Må undersøke.

De bokhandlerene jeg har vært på, papirhandlere også, har nemlig ikke hatt skilleark i a5, og det irriterte meg "litt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det var det da.

Var ikke egentlig bare en billigere løsning jeg var på jakt etter, men mer en stiv perm, standardperm, som ikke har alle de lommene og det dillet sm tar opp plass, som en filofax har. Men jeg ville gjerne ha alfabetregisteret og litt sånn fra den a-plansaken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Hvor dan går det, FLYr dere?

Vi har valgt å ignorere det faktum at soverommet er denne ukas sone, vi tar stuene i stedet, for de trenger det langt mer, og stua har faktisk bare EN dag som sone? Vi risikerer besøk om et par uker, da er stuene langt mer vesentlig enn soverommet...

Jeg slurver litt med keldsrutinen min dessverre... Skal skjerpe meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet hjem etter Oslo-besøk (med nytt nick, som dere ser), så det har ikke vært mye rutiner her i gården for min del. Men mannen har vært flink (som vanlig), så det meste ser ok ut. I dag har jeg tatt et ekstra tak i kjøleskapet, for det trengtes. Har også gått gjennom fryseren og skrevet en liste over alt som er der. Det tok forbausende kort tid, hadde trodd det skulle ta timesvis. Man jobber fort når man er kald på fingrene ;) Har sittet og skrevet meny for denne og neste uke, i morra er det handling. Det står forbausende få ting på handlelista som resultat av at jeg faktisk har gått gjennom hva vi har og planlagt middag ut i fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine
Jeg er veldig usikker.

Rutiner. Daglige oppgaver. Sonelister. Liste over når vi har tømming av papir, når strømmen skal avleses.

Men også: Blanke ark som jeg kan skrive "dagens lister" på, etc. Liste der jeg fører opp bursdager som nærmer seg, og hva de skal få, om det er kjøpt etc. Adresseliste. Og noen blanke "generelle kort til barn og voksen" samt frimerker. Dette er rett og slett fordi jeg tenkte å ha den i et format som går i veska, så jeg kan bruke den ellers bortkastede tida jeg sitter på bussen hver eneste dag til noe fornuftig...

Jeg er litt usikker på om jeg skal ha en kalender som dette puttes inn i, eller rett og slett lister som jeg krysser av, heller litt mot lister...

Men er usikker på format, og hvordan jeg skal lage dette.

Denne vi kan kjøpe er tilpasset en "standard 3-pin perm". De selger da ikke permer med TRE hull her i landet, så det passer liksom dårlig. Dessuten trur jeg at jeg heller vil lage min egen jeg da... Bare usikker...

A4 er definitivt for stort. A5 er egentlig passende, kanskje? Min a-plan er for liten (der går ikke kort f.eks) Jeg har en A5-perm hjemme som jeg har samlet litt papirer i, men den er en sånn TYKK en da, det blir for mye (og går slett ikke i veska) men en tynn perm (sånn 3 cm ikke 7...) i A5 er det jeg lurer på...

Selges det skilleark i A5? For det har jeg ikke funnet enda, så da lurer jeg på om jeg må klippe en A4 pakke i to, eller lage mine egne med papir og saks, evt noe lim? Eller sånne der post-it lapper.. sånne som er til markering av sider altså?

Dette er bare noen tanker, jeg vet ikke enda....

Det der var faktisk skrevet av meg (på jobb, jeg glemte å logge inn, har ikke auto der)

Da er jeg oppe i totalt...3-4 innlegg som gjest? Mitt FØRSTE innlegg (jeg klarte visst ikke å logge inn...) et par innlegg da jeg ikke klarte å logge inn... og dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle FLYbabies!

Det ser ut som om noen har hatt en krasjlanding i huset vårt.....og jeg som trodde vi kunne fly :cry:

Men det er forsåvidt ikke rart, for jeg har skulket kveldsrutiner hele uka - og ikke gjort noe av sonearbeidet.

Måtte slå opp "procrastination" i ordboka. Utsettelse, akkurat. Og jeg som hadde tenkt å ta både under, oppå, venstre, høyre side og fotenden av senga idag :oops:

Hjemmedag. Fredagsrent er planen, men jeg kunne visst trengt en "turn off your TV"-mail :oops:

OK: Jeg har hatt på timeren en gang hittil idag :oops: :oops: vaskemaskina er under kontroll, har hentet ved, vannet blomster tømt og startet oppvaskmaskina og skiftet lyspærer. OK, litt flink, likevel.

Hot spots - dvs kommoden i gangen - den må tas før noen ringer på!

Ha det så lenge!

PS: Jeg hadde en bok som kunne brukes som kontrolljournal, men jeg finner den ikke :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

I dag har vi tatt løs på noe vi har utsatt i et par år: KLÆR!

Vi har tømt et kleskap utover senga, og luker ut det vi ikke bruker, det som er for smått og det som er ødelagt. Noe gir vi til fretex, noe kaster vi. Vi skal ta et par skap til, men vi får se om alt bli i dag. Nå har vi matpause før vi putter inn igjen, og så får vi se hva vi orker. Det MÅ gjøres i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innført en foreklet variant her i huset.

Vi skal begynne med 15 minutters-runder EN gang daglig i uka og 2-4 runder hver dag i helgene.

Veldig rent og ryddig blir det nok ikke av dette, men det er en begynnelse.

Gidder ikke å sette meg inn i hele opplegget, men prøver å motivere meg selv og sambo til å gjøre LITT i alle fall.

Fra mandag begynner vi med 15 minutters rydding etter at jeg kommer fra jobb. Er vi motiverte nok, så skal vi innføre en ny runde rett før hotell Cæsar :ler: . På denne tiden pleier vi nemlig å sovne på sofaen eller zappe fra kanal til kanal. Det er også på denne tiden vi lager middag her i huset. Ofte går det greit å rydde litt mens maten blir klar.

Evt. kan den som IKKE lager middag ta rydderunden.

Kanskje det blir mer attraktivt å lage middag også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så flink på de 15- minutterne, men vi er blitt veldig flinke til å utnytte reklamepauser! Særlig TV3 har irriterende lange reklamer - det er helt utrolig hvor langt man kommer med å rydde bort mat, starte diverse maskiner, rydde aviser etc på den tiden!

Nå er vi oppe o gflyr igjen - og huset er deilig ryddig til helgen! Fikk gjester idag, og alle flater var tatt. Ihvertfall i 1. etasje :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vi har ikke tv3, så de kanalene vi har har bare reklamer MELLOM programmene, og vi ser ikke så mange programmer sammenhengende, så reklamepauser.... da slår jeg av tv'n og gjør noe annet somregel. Derfor funker nok det dårlig for oss. Men alle finner sine egne systemer.

For oss funker 15 minutter godt. Vi setter på radioen på "sleep-funksjon" på 15 minutter og går igang. Det varierer hvem av oss som tar initiativet, men vi gjør det hver dag. Vel, ikke i går da, da tok vi langt mer enn 15 minutter inne på soverommet i stedet. Vi skal ha en effektiv dag i dag også, men sambo ba om å få sove til 9 selv om jeg var våken 8, så jeg lot ham få det. Ikke hans feil at jeg ikke får sove mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Reklamepauser er ganske bra ja, men ettersom jeg stort sett benker meg ned med håndarbeid foran tv'n er det helst det jeg konsentrerer meg om da. 15 minutter funker greit for meg - av og til flere etterhverandre!

Er veldig stolt akkurat nå for jeg klarte å vaske alle stuevinduene på 15 min. Vinduene i resten av huset er sikkert ikke noe bedre, men de får jeg ta en annen dag. Er det ikke det som er saken? Baby steps?

Lizzie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinduene i resten av huset er sikkert ikke noe bedre, men de får jeg ta en annen dag. Er det ikke det som er saken? Baby steps?

Lizzie

Det høres veldig bra ut. Jeg tror den fella vi ofte går i, er at "det nytter ikke å vaske vinduene i dag, for jeg har ikke tid til å ta alle, og da er det ikke noen vits i". Veldig fornuftig å ha tatt noen vinduer - etter en stund så er du jo rundt!

Hmmm.....når det blir varmere her hos oss skal jeg jamen vaske et vindu jeg også! Vårsolen har kommet og gjort meg pinlig oppmerksom på at det trengs :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg tenker "det er ikke vits i å vaske vinduene, for de ser jo like fæle ut i morgen" jeg... derfor vasker jeg ikke vinduer. Vi bor RETT ved en innfartsvei, så det er mye traffikk der hele tiden, det er snakk om bare fortauet mellom mine stuevinduer og denne veien, så en dag emd regn eller smø (Og, hallo, jeg bor i Bergen...) så er det like ille igjen. Det ENE stuevinduet som ikke vender mot denne veien er inni en busk. Rett og slett vokser busken oppetter vinduet (huseier syntes visst det var koselig han....) så det ser vi nesten ikke ut av uansett.

Ellers har vi jo et minivindu på kjøkkenet, pluss det på soverommet, som kunne vært vasket. Men, jeg vasker ikek vinduer jeg.... Har ikke gjort det annet enn hver gang jeg har vasket ut av en leilighet, bortsett fra da jeg bodde hjemme og måtte ta vidnuet på rommet mitt en gang eller to i året. Hatet det like mye hver gang, sindelvev og edderkopper!

Men, det er beundringsverdig å se at andre gjør det. Jeg får jo lyst til å gjøre det selv også... men ikke akkurat mens det snør ute da.... Må nok vente en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusset vinduene i stua for to uker siden, deilig å endelig kunne se ut av de igjen. Har masse store vinduer og bor i ett stille område så det må liksom gjøres en del ganger i året.

I dag har jeg pottet om en del blomster som trengte det. Godt å ha gjort det, men nå må leiligheten vaskes ned omtrent. Er jord overalt synes jeg :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...