Gå til innhold

Saeria's little inn for wizards, druids and other good folks


Saeria

Anbefalte innlegg

Gratulerer med 4 års dagen!! :klem:

Dere får finne på noe ekstra kos i kveld, ja :wink:

Takk! :klem:

Vi skal nok klare å kose oss i kveld! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

You bad girl, you! :wink::wink::wink::ler:

:ler:

Fikk oppgaven min i dag, og den lyder som følger: Hvordan kan arkeologisk materiale belyse sosial struktur i yngre jernalder?

Regner med at denne oppgaven kommer til å gå greit, bare jeg får satt opp en ordentlig struktur først. Antar at jeg kommer til å legge hovedfokus på vikingtid, som er en veldig funnrik periode.

Tror jeg kommer til å få problemer med å bare skrive 2000 ord. Har alltid hatt begrensingsproblemer, men jeg får krysse den broa når jeg kommer til den.

I dag skal jeg nyte kvelden. Oppgaven skal ikke inn før den 26. og jeg føler ikke jeg kan begynne ordentlig før jeg får kjøpt meg skriveheftet for arkeologiske oppgaver. Det skal jeg kjøpe på mandag. I det heftet står det hvordan fakultetet ønsker at oppgavene skal se ut.

Ergo skal jeg nyte helga! :D Har satt opp en liste over ting jeg må ta med i oppgaven, så jeg har forsåvidt begynt så smått. Må lese litt også, før jeg kan tenke på å skrive...men kose seg i helgen alikevel.

Til alle mine gode gjester vil jeg bare si at i mitt lille inn er det åpent uansett når tid på døgnet en skulle finne på å ramle inn. Her er alle velkomne. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Saeria!

Nå er jeg endelig tilbake, etter hektiske dager i Oslo, og like hektiske etter at jeg kom hjem! :wink:

Ønsker deg en fin-fin helg!

Klem,

Dina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende oppgaven hørtes ut. Gleder meg veldig til høsten når jeg skal begynne på arkeologi.

Ellers må jeg vel gratuløere med overstått 4-årsdag. Håper dere hadde det superkoselig. Det er så fint med sånne være kjærester-dager som kan bruke på å klenge i armkroken til hverandre, se film og bare være gode mot hverandre! Finfint!!

Men nå er det natta på fredagskvelden og jeg skal krype til sengs. God natt! Og god helg!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Saeria!

Nå er jeg endelig tilbake, etter hektiske dager i Oslo, og like hektiske etter at jeg kom hjem! :wink:

Ønsker deg en fin-fin helg!

Klem,

Dina

Velkommen tilbake, Dina! :D

Du er en travel dame, ja! :ler: Godt du hadde det litt koselig også da.

Jeg har vært innom dagboken din, men har ikke vært flink nok til å legge en hilsen. :oops:

Saeria lusker seg inn for å gjøre litt stas på Dina i hennes egen dagbok!

4 års dagen vår var fin den, Isiselin. Håper dagen blir enda bedre neste år. :D Oppgaven er ganske ok den, men det er del ting jeg må huske. Defor skriver jeg liste etterhvert som jeg kommer på noe som kan være relevant.

Kos dere i helgen begge to. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg og en kompis vært ute på maraton handletur.

Jeg skulle kjøpe trådløs analog telefon til kåken, men de hadde ikke den typen Saeriamannen hadde lyst på så da ble det ikke taletut i dag.

Jeg har blitt kjørt fra ene enden av byn til den andre. Vi stakk hjemom kompisen min med en blomst, til meg for å hente lottokupongen min :oops: ,og til et senter for å handle mat. kompisen vår er kokk, så i dag blir det nammewok! :D

Nå sitter jeg og nyter en halvliter Dr. Pepper, og hører på Rammsteins Engel. Snart er det magasinet, Nemi er handlet inn og det blir film senere.

God helg folkens...og om det skulle være noen som bare leser litt, så føl dere fri til å legge igjen en liten hilsen... Oppfordring stjålet av Dina69. Takk, Dina. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var mannen skikkelig surmulete. :roll:

Det hjalp jo ikke akkurat at Liverpool tapte så sang etter mot Southampton. Ingenting var godt nok. Hele verden gikk i mot han, helt til Saeria fikk nok! Det at jeg får nok, er en hendelse som kun inntreffer hvert skuddår. Jeg smalt med en dør, skiftet til treningsklær, og dro med meg Saeriamannen ut på tur i plaskregnet sent på kvelden. Han hadde ingenting han skulle ha sagt.

Det hjalp! Jeg fikk roet meg ned, Saeriamannen ble i bedre humør, og en times tid senere kom vi våte og gode tilbake til kåken. Da smakte det med en kopp Earl Grey. :wink: Tror jeg bør sette foten ned litt oftere. Saeriamannen ble ganske spak. Han vet at Saeria ikke blir sånn ofte.

I dag forsov jeg meg. Intet skrivehefte kjøpt inn. Jeg venter på svar på en del spørsmål fra faglærer, så hvis jeg begynner med mitt opplegg for oppgaven så kan det være jeg må begynne på nytt når svar fra han kommer. Det er jo ikke så gøy. Regner med å få svar i dag, eller tidlig i morgen. Oppgaven skal være innlevert den 26. denne måneden.

Vant en auksjon i natt også. En fin miss sixty bukse til under 200 kroner. Rett over 200 med porto. Har hørt at de buksene er digge å gå i, men jeg gidder ikke å betale 1000 kroner for en bukse. Derfor var det gøy å vinne den auksjonen. :D

Etter Home and Away :oops: skal jeg handle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe:

Endelig! Nå har jeg klurt ned de første 72 ordene i oppgaven min. Det er alltid så grådig pes å komme i gang. Nå fikk Saeria plutselig littegrann bedre samvittighet. :D Nå har jeg lagt utgangspunktet i oppgaven. Jeg har kommet med en presisering av hva jeg anser som sosial struktur, hva jeg ønsker å finne ut, hvilken tidsperiode (567/70-1030) og hvor i verden jeg tar utgangspunkt. (Norge)

Nå kommer nok ting til å gå greiere. Jeg skjønte jeg måtte komme meg i gang nå. Jeg drømte om gravposisjonering i natt. :o Eneste som må gjøres i dag..ja, nå legger jeg bort oppgaven for i dag, er å prøve å støtte min kjære søster som har fått diagnosen depressiv. Du kan trygt si hun har det vondt nå, så jeg orker ikke tenke mer på oppgaven i dag. :( Jeg brukte halve gårsdagen til å vri knotten min over den, og jeg gikk fra å være fortvilet og tenke at jeg aldri kommer til å klare dette, jeg kommer aldri til å få en jobb i dette feltet, vil jeg dette? :o til selvfølgelig klarer jeg dette. Dette kommer til å gå kjempefint!

Føler meg litt som en emosjonell fruitcake. :-? Jeg får legge oppgaven til side, og prate litt med søssen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk praten?

Praten gikk greit den, men humøret hennes og viljen til å holde seg borte fra han som er medskyldig i å ha gjort henne depressiv varierer fra time til time. Det er eksen hennes. Hun går til psykolog nå. Legen hennes sa hun burde, men hun har ikke time før i morgen kveld. Hun burde gå oftere enn en gang i uka, nettopp fordi hun har så vanskelig for å holde seg borte fra eksen. Men psykologen har en stilling i det offentlige, og hun har vanskelig for å klare å betale for mer enn den ene ukentlige timen til 450 kroner.

Jeg har en stygg følelse av at hun og eksen vil komme sammen igjen på tross av alt det vonde han har gjort mot henne. :( De har alltid gjort det. Jeg håper ikke det skjer, for da kommer han til å ta livet av henne. Hun veier jo nesten ingenting. Det er ikke normalt for en kvinne på over 30 å bruke 25 tommer i livet! :o

Nei...snart er IP telefonen min oppe og går. Da får jeg ringe å prate mere med henne på fasttelefon. Det er ikke lett å prate fornuft til en som ikke vil høre, særlig hvis en kommer i skade for å si noe negativt om han. Da tar hun automatisk hans parti, men jeg er jo glad i henne så prate med henne må jeg.

Ble langt dette...Dere får ha en fin dag. Jeg tenkte jeg skulle prøve å være flink og jobbe med oppgaven min litt i dag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Å, Saeria, så trist. Jeg har faktisk vært oppe i en ganske lik situasjon som søstera di. Tror nok jeg kan relatere meg temmelig bra til hva hun sliter meg nå. Jeg klarte å bryte ut selv, men det var utrolig tøft. Psykolog, langtidssykemelding og diverse.

Hvis jeg kan hjelpe til med noe, er det bare å si fra! :klem:

Du kan jo sende henne hit til KG? Kanskje det vil hjelpe å skrive litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha sendt henne til KG. Hadde vi bodd i samme by kunne hun ha lånt en av Saeriamannens datamaskiner. Desverre er saken slik at hun nettopp har kjøpt leilighet, og mamma har bare modemforbindelse. Har snakket med mamma, og det viser seg at min kjære søster har ligget over hos eksen sin flere ganger denne uka. :( Mammaen min har sittet oppe og ventet på henne, for hun har ikke tatt telefonen eller giddet å gi beskjed om hvor hun er. Etter snart fire år i helvete/paradis...alt etter som, men mest førstnevnte, har det fremdeles ikke gått opp for henne at å fortsette forholdet vil bare ta livet av henne. De har det fint først, men så bryter helvete løs for n'te gang..og nåde den som sier noe stygt om Ali...eksen hennes. Da får vi høre det!

Jeg synes ikke det er rart at vi har problemer med å akseptere han når han lyver, bruker vold, stjeler, og er utro. I tillegg har han alltid rett, han har spilleproblemer, for glad i å ta turer på byen og drikke (på tross av at han er muslim)og generelt gjøre som han vil. Han er bare et halvt år eldre enn meg, men oppfører seg som en unge...forresten så oppfører unger seg bedre enn han. :sinna::frustrert:

Min søster fortjener noe bedre, men hun vil ikke ha andre enn han..Jeg begynner å lure på om hun må tvangsinnlegges? Hun kan ikke klare å glemme han når det første hun gjør om morgenen er å sende SMS til han. I tillegg til det har hun en guttunge som hun har ansvar for en gang i måneden. (Far har daglig omsorg) Hva med han? Han er glad i Ali, men han ser hvordan moren har det. Den stakkars gutten er av den veldig følsomme typen, og han merker det med en gang når moren er lei seg. Han begynte faktisk å gråte når moren fortalte han at bestefaren, som han aldri har møtt, døde for lenge siden. :o :(

Av og til har jeg virkelig lyst å melde meg ut av hele familien. Mamma er sliten. Pappaen hennes på 91 har blitt skikkelig dement i løpet av kort tid, og moren hennes klarer ikke passe han helt alene. Derfor bruker mammaen min mye energi på å se til og å hjelpe dem. Tvillingsøstera hjelper til der og, men hun er nettopp ferdigbehandlet for brystkreft og strålingen har gjort henne fryktelig trøtt. Yngste søstera til mamma er for opptatt med sine ting til å gidde å involvere seg så mye i sine egne foreldre, så det blir mye på min mamma da.

Broren min er snål. Ganske enkelt snål. Han kan ingen forklare. :-?

Eldste søstera mi har kjøpt hus med typen sin, som hun ikke eier følelser for lengre, men hun er delvis permittert fra jobben så hun kan ikke klare seg alene enda. Jeg skjønner jo at hun har mistet følelsene for en mann som kommer og sier til henne etter at de har døpt barnet sitt at: "Jeg vil ikke ha den ungen alikevel." Humørsyk har han også blitt, og han har forvandlet seg til en kjempeegoist! :evil: Så lenge han får viljen sin, så driter han i henne og ungen. Hun har en annen datter også som er redd typen hennes. Hun tør hvertfall ikke være alene med han.. Han har tre unger fra før med en psykotisk mor. To av de er noen jævelunger, som bruker all tid på å lage mest mulig helvete for de rundt seg..uten anger når de blir tatt..

Derfor har jeg lyst til å melde meg ut.. Hadde det ikke vært for at jeg og Saeriamannen hadde det bra, er jeg sikker på at min kjære mor kunne ha sjekket inn på sykehuset med alvorlige hjerteproblemer eller noe. :( Vi er liksom blitt hennes lyspunkt og glede, i tillegg til ektemannen sin.

Nei..hva kan jeg si.. Velkommen til min familie.Noe a' la dette har vi hatt det siden jeg var bare barnet... :klappe: for oss... :roll:

Det er jo trist å høre at du har erfaring med dette, GreenSky. Jeg er glad for at du hadde den styrken som trengtes for å bryte ut. Min søster har det ikke. Desverre startet hun seksuallivet på verst tenkelige måte, nemlig med å bli voldtatt som 12 åring. :o Det er klart det har påvirket henne, og siden den dagen har hun ikke vært lenge i et forhold med noen snille menn, bare de som er ute etter å utnytte hennes gode natur...

Vær stolt av deg selv, Greenie.. Du vet nemlig at du fortjener bedre.. Min familie har kjempet en kamp i mange år for å prøve å få min søster til å innse det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, Saeria.. Så trist lesning :-(

Håper virkelig søsteren din kan få mer hjelp!! Det virker som hun sårt trenger det..

Jeg er ikke noen psykolog, men for meg høres hun ut som ei jente som ikke klarer å elske seg selv, og dermed ikke skjønner at hun fortjener noe langt bedre enn denne Ali. Det høres ut som det eneste han gjør er å bryte ned søsteren din, og søsteren din er for svak til å rive seg løs.

Håper hun på en eller annen måte kan finne styrken til å se situasjonen, som den er. Det må jo begynne med at hun innser det..

450 kr. for en psykologtime? :o Herregud! Man må tydeligvis være rik, hvis man sliter og trenger hjelp!

Hiver meg på Greensky,- si i fra anytime, hvis det er noe jeg kan gjøre, eller du trenger å snakke.

:klem: fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat psykolog koster, ja. Skulle hun gått til det offentlige, måtte hun ha ventet til etter sommeren. :o Det er ikke da hun trenger hjelp.

Ali er av typen som vil ut av forholdet når de er sammen, og tilbake til henne når de ikke er sammen. :-? Han har sine issues, tro meg. Alikevel så finnes det er snill Ali også, og det er vel den hun klynger seg til.

I tillegg til dette er det ei dame, som visstnok er lekker, yngre og som har bedre sexlyst som er etter han. Da føler min søster seg truet, lite pen og at hun ikke er god nok. Hun har alltid hatt komplekser for enkelte kroppsdeler, og sexlivet hennes ble jo ødelagt før hun visste hva sex var.

Og som om ikke det er nok... :o :evil: så har de på jobben begynt å snakke dritt om henne bak ryggen hennes. Det er et lite vaskefirma hun jobber for, og ledelsen der har snakket med de ansatte om ting som hun har snakket med sjefene om i den tro at taushetsplikten blir overholdt! Hun er ikke den eneste som har opplevd dette, og firmaet er rapportert til arbeidstilsynet, som ble mildt sagt sjokkert over hva som foregår der... Ansatte i ledelsen har tiliitsverv forbeholdt ansatte..taushetsplikten blir brutt, og så lenge de som driver firmaet og ungene deres har arbeid så er det ikke så farlig med resten. De presterte å si at depresjon og det å være depressiv er akkurat det samme og at min søster bare er sytete. :sinna::frustrert: Så hvis noen fra Haugesund titter innom...:IKKE begynn å jobbe på Vibe!

Men...men..bortsett fra det har jeg det i grunnen fint. :-) Vi kommer nok til å klare oss alle sammen i min familie, dessuten finnes det alltid noen som har det verre. :(

Tusen takk for støtte og klemmer GreenSky og Naken. Sender nok en rose til dere ja... :D

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Når en snakker om solen og ekser - så skinner den. For hvem traff jeg vel ikke på gata nå nettopp!? Jo - eksen! Ble så sjokkert at jeg måtte tilbake til KG og skrive i dagboka mi. :sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest GreenSky

Saeria... Så trist lesning.

Huff, vet nesten ikke hva jeg skal si, en gang.

Hvor lenge har søsteren og Ali vært sammen? Det virker som han har utrolig mye makt over henne. Men det er slutt nå, eller? Det kan være en god ting på lang sikt, forutsatt at de ikke blir sammen igjen.

Psykologtimer er dyrt, ja. Og 450 er faktisk billig når det gjelder private psykologer. :o Jeg håper søsteren har satt seg opp på venteliste hos en offentlig psykolog, slik at hun ikke må fortsette å betale så mye på lang sikt. Selv om det er ikke bare-bare å bytte psykolog når en endelig har opparbeidet seg et tillitsforhold til denne.

Du står jo i en temmelig fastlåst situasjon når dere ikke kan si noe stygt om Ali til henne. Det er det som er så dumt, at ingen er bare drittsekker, det finnes også mange gode sider ved drittsekker. :-? Det var det som fikk meg til å bli så lenge hos eksen. Jeg levde for de gode dagene, men dem var det altfor få av.

Hva er det hun tenker, om Ali og forholdet deres, da? Tror hun at han kommer til å forandre seg? At hun kan forandre han? Kunne hun tenke seg et liv med han slik som de har det nå?

Tvangsinnlegging, ja. På psykiatrisk mente du? Tvangsinnlegging er bare mulig hvis en er i akutt fare for seg selv eller andre. (Har jobbet på psykiatrisk tidligere) Hva om du eller noen andre i familien tok kontakt med legen, og sendte inn en beskymringsmelding? Legen kommer til å kalle henne inn til en time, men han/hun trenger ikke å opplyse til henne hvem som sendte inn meldingen.

Og det vaskebyrået... Har en venninne som har jobba der, så jeg kjenner til det. Det er det som er så synd, at jobbmarkedet i Hgsd ikke er så veldig stort, akkurat, å å finne en ny jobb er ikke helt enkelt. Og i den tilstanden som søstera di er i nå, har hun vel ikke kapasitet til det.

Er hun sykemeldt, foresten? Hvis ikke, høres det ut som hun trenger det. Jeg var sykemeldt en stund, rett og slett fordi jeg ikke hadde kapasitet til å jobbe. De holdningene hun ble møtt med fra arb.giver er så typisk. Og det er en veldig vanlig holdning å bli møtt med, desverre! "Depresjon er ingen sykdom, det er bare å skjerpe seg og gå på jobben, så går det så fint, så". Er så lei av den type holdninger! Hva vet vel arb.giver er ikke lege går jeg ut i fra, så hva vet vel han/hun om det. :-?

For hun er jo syk. Hodet kan bli "sykt", akkurat som kroppen. Hun er midt oppe i det selv, så hun klarer vel ikke å se det like klart som deg og moren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Hvordan går det med Baldors Gate II, foresten? Har dere rundet det enda? Viconia er kul, ikke sant? Har så sansen for henne!

Noen planer om å prøve Throne Of Baahl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saeria... Så trist lesning.

Huff, vet nesten ikke hva jeg skal si, en gang.

Hvor lenge har søsteren og Ali vært sammen? Det virker som han har utrolig mye makt over henne. Men det er slutt nå, eller? Det kan være en god ting på lang sikt, forutsatt at de ikke blir sammen igjen.

Det er vel i utgangspunktet slutt mellom de, men hun har jo overnattet hos han. Dessuten har de kontakt via sms hele dagen.

Psykologtimer er dyrt, ja. Og 450 er faktisk billig når det gjelder private psykologer. :o Jeg håper søsteren har satt seg opp på venteliste hos en offentlig psykolog, slik at hun ikke må fortsette å betale så mye på lang sikt. Selv om det er ikke bare-bare å bytte psykolog når en endelig har opparbeidet seg et tillitsforhold til denne.

Du står jo i en temmelig fastlåst situasjon når dere ikke kan si noe stygt om Ali til henne. Det er det som er så dumt, at ingen er bare drittsekker, det finnes også mange gode sider ved drittsekker. :-? Det var det som fikk meg til å bli så lenge hos eksen. Jeg levde for de gode dagene, men dem var det altfor få av.

Hva er det hun tenker, om Ali og forholdet deres, da? Tror hun at han kommer til å forandre seg? At hun kan forandre han? Kunne hun tenke seg et liv med han slik som de har det nå?

Jeg vet virkelig ikke hva hun tenker. Hun håper vel at han kan forandre seg, forutsatt at han søker hjelp for spilleproblemene sine, ordner opp i gjelda han har fått på grunn av spilling. Hun vet at hun ikke klarer å forandre han alene. Om hun kunne tenke seg et liv med han, slik som det er nå vet jeg ikke. Det tror jeg ikke hun selv vet. Det eneste som betyr noe for henne er at de blir sammen igjen. Skulle tro hun hadde fått Stockholm syndromet.

Tvangsinnlegging, ja. På psykiatrisk mente du? Tvangsinnlegging er bare mulig hvis en er i akutt fare for seg selv eller andre. (Har jobbet på psykiatrisk tidligere) Hva om du eller noen andre i familien tok kontakt med legen, og sendte inn en beskymringsmelding? Legen kommer til å kalle henne inn til en time, men han/hun trenger ikke å opplyse til henne hvem som sendte inn meldingen.

Ja, jeg mener psykriatisk. Hu har prøvd å ta livet av seg før et par ganger. Vel, det var vel mer et rop om hjelp, men like fullt kuttet hun seg opp på begge håndleddene.

Og det vaskebyrået... Har en venninne som har jobba der, så jeg kjenner til det. Det er det som er så synd, at jobbmarkedet i Hgsd ikke er så veldig stort, akkurat, å å finne en ny jobb er ikke helt enkelt. Og i den tilstanden som søstera di er i nå, har hun vel ikke kapasitet til det.

Er hun sykemeldt, foresten? Hvis ikke, høres det ut som hun trenger det. Jeg var sykemeldt en stund, rett og slett fordi jeg ikke hadde kapasitet til å jobbe. De holdningene hun ble møtt med fra arb.giver er så typisk. Og det er en veldig vanlig holdning å bli møtt med, desverre! "Depresjon er ingen sykdom, det er bare å skjerpe seg og gå på jobben, så går det så fint, så". Er så lei av den type holdninger! Hva vet vel arb.giver er ikke lege går jeg ut i fra, så hva vet vel han/hun om det. :-?

Hun er sykemeldt ut denne uka, men den sykemeldingen blir nok forlenget. Hun orker ikke å konfrontere de på jobb akkurat nå. Det er synd at de holdningene som blir opprettholdt på arbeidsplasser rundt om kring er vanlige. Det er synd st psykisk sykdom fremdeles er tabu, og noe en kan sladre om bak den sykes rygg.

For hun er jo syk. Hodet kan bli "sykt", akkurat som kroppen. Hun er midt oppe i det selv, så hun klarer vel ikke å se det like klart som deg og moren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med Baldors Gate II, foresten? Har dere rundet det enda? Viconia er kul, ikke sant? Har så sansen for henne!

Noen planer om å prøve Throne Of Baahl?

Det har blitt sørgelig lite spilling i det siste. :roll:

Saeriamannen har sine forpliktelser på jobben, og jeg har mitt. Men vi kommer nok til å pille litt fremover. Throne of Baal kommer vi også til å ta for oss. I tillegg til at han har kjøpt IWD2. :D

Ellers så irriterer jeg meg litt over at jeg ikke fikk beskjed på mail om at det var kommet innlegg i dagboken min. Jeg har sittet så mye i telefonen, og lite på KG, at da hadde det vært ekstra gøy å få vite når noen er så søte og legger inn en hilsen og to her. :-?

I dag kommer jeg nok til å prioritere American Chopper! Gleder meg! :hoppe:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...