Gå til innhold

Pizza i bryllup!


Gjest Madelene1

Anbefalte innlegg

:ler:

Tenk at dere klarer å blåse dere sånn opp for at noen lurer på å servere pizza i bryllup. Det er liksom ikke grenser for hvor følsomt bryllup er som tema her inne. :ler:

Jeg tipper gjestene til TS kjenner brudeparet, og sånn sett kanskje vet hva de skal forvente av deres bryllup.

Dessuten synes jeg det er rart å forvente noe som helst som gjest. Man er invitert til å feire brudeparets store dag, en velger selv om en vil gå eller ikke, og hvor mye penger en legger i antrekk og gave. Hva skjedde med å bare møte opp for å spise, drikke og kose seg?

Heldigvis tror jeg ikke damene på dette forumet representerer den gjennomsnittlige bryllupsgjest, og det er jo på en måte en trøst. :ler:

Gratulerer med det forestående bryllupet, TS, håper dere får en nydelig dag! :)

Skriver under på den altså, beste svaret til nå i dette emnet! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS;

vet ikke om du fortsatt leser tråden, men jeg gjør et forsøk:

Jeg er fra samme by som deg, og har prøvd ut endel forskjellige leverandører på pizza. Og alle pizzakjedene/kioskene der er av veldig lav kvalitet, spør du meg.

Det er rett og slett ikke god kvalitet overhodet, dette er noe folk til nød bestiller som overtidsmat eller på en fredagskveld fordi de ikke gidder lage middag.

Avslappede bryllup er det beste jeg vet, men pizza tror jeg faktisk hadde sjokkert meg noe, med mindre det var en pizzakokk - stemningen var ekstremt avslappet(altså ikke bruden dukket opp i ordinær brudekjole, og din er jo ganske ekstravagant og krasjer med pizzatema).

Jeg synes virkelig du bør tenke på å ha en spleisefest slik andre her foreslår;

Gjestene tar med seg en rett hver til et koldtbord - og dere bruker disse pengene på tilbehøret istedetfor(salat, brød, drikke etc).

Det blir 100% mye mer koselig - maten passe bedre for alle(jeg eks kan ikke ha pizza pga allergi) - og det vil være noe som faktisk er regnet for å være veldig hyggelig.

Jeg tror du kommer til å forandre veldig mening om dette når du blir eldre, du er jo veldig ung nå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns virkelig og at spleisefest er genialt. Jeg hadde hatt ALL forståelse for at et ungt og pengefattig par hadde invitert til spleisefest og jeg tror det kunne blitt riktig så mye god mat på bordet. Jeg er veldig glad i ulik mat og folk er jo så flinke til å lage masse godt nå til dags.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adriane

Jeg kan se for meg bryllup med pizza jeg, men da i en spesiell setting! Hagebryllup med småbord, masse lykter med levende lys i trekronene. Borddekorasjonene er selvfølgelig frodige basilikumplanter! Egen pizzakokk med steinovn ute i friluft. Først kanskje prosecco som fordrink (heller kanskje gi beng i det helitalienske temaet og gå for sangria i store mugger!) Rødvin i karafler på bordene, krukker med breadsticks (helst hjemmebakte, i et par varianter), store sinkbaljer med masse is, flaskeøl og San Pellegrino. Først en forrett med tomat/mozzarella/basilikumsalat - eller små fat med antipasti (div skinker/pølser/ost og brød med goood olivenolje). Så freshe, crspy deilige italienske pizzaer rett fra ovnen, et par-tre salater og gode dressinger/vinagraitter. Tilslutt en enklere dessert, pannacotta med bær eller kanskje en søt og syrlig fruktsalat med mynte/sitronmelisse, servert med hjemmelaget is og biscottistrø? Servert med ekte espresso og Limoncello-likør!

Brudevalsen foregår selvfølgelig ute under stjernehimmelen, til "Bella Notte" fra Lady&Landstrykeren! :hjerte: Fikk lyst på et sånt bryllup selv jeg! :)

Denne idéen syns jeg faktisk hørtes skikkelig koselig ut - i en litt uformell setting i et sommerbryllup :jepp: (Selv om det antakelig ikke passer innenfor det budsjettet ts har sett for seg)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adriane

Uff - jeg ga opp å lese alle svarene her inne, så hvis jeg svarer noe som andre allerede har skrevet, ber jeg på forhånd om unnskyldning.

Ang konseptet å servere pizza i bryllup, så er jeg vel ikke speseielt fan av idéen. Iallfall så lenge vi snakker om Peppes, Dollys osv. Ikke fordi det er pizza, men fordi det vil være bortimot umulig for noen av disse pizzaleverandørene å klare å levere skikkelig varme pizza til så mange mennesker på én gang. Som regel når man får sånn bestillingspizza hjem på døren, så er den allerede halvlunken og begynt å bli "skrukkete". Det er liksom ikke helt samme greia som når man sitter i pizzarestauranten og får pizzaen servert rett fra ovnen ;)

Derfor, om jeg skulle servert noe særdeles uformelt, enkelt, billig og godt i et bryllup - så tror jeg at jeg personlig heller ville gått for noe pasta-greier som lages i lokalet man er, og dermed kan serveres rykende varm. Selvsagt med deilige salater til, masse oliven og fetaost, samt gjerne diverse brød, som foccacia osv. Og selvsagt med deilig italiensk rødvin/hvitvin til. Jeg tror ikke det vil bli så veldig mye dyrere med en sånn løsning, enn med bestillingspizza.

Men det er hvordan jeg ville gjort det, om jeg skulle kjøre en fullstendig uformell stil, som ts forespeiler at de skal gjøre. (Ellers likte jeg veldig godt forslaget til AB av 27.04 kl 07:44 :jepp: )

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza høres ut som en glimrende måte å sortere bort "vennene" som måler alt i penger og status.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pizza høres ut som en glimrende måte å sortere bort "vennene" som måler alt i penger og status.

Eller så kan man se på det fra andre siden :)

Jeg som gjest synes det høres ut som en glimrende måte å sortere bort "venner" som etter at jeg har anstrengt meg med å finne penklær, finne og kjøpe gave, kansje ordne barnevakt og bytte vakt på jobben, reise langt, ordne overnatting og andre ting som kan høre med, ikke synes dette er mer verdt enn at jeg får et par vasne pizzastykker. Du får ikke mye pizza for det budsjettet TS hadde satt opp.

Da jeg giftet meg hadde vi masse god mat til gjestene, det er blant annet vår måte å vise at vi setter pris på at de kommer og å vise at det er hyggelig å se dem. Det trenger ikke være dyrt heller, om man lager mye selv og planlegger riktig.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte en matsnobb, min favorittmat er taco, men dette lyser lang vei at du har invitert flest mulig for å få flest mulig gaver og vise deg fram i kjolen din. Har du ikke råd til stort bryllup, så lar du være å ha stort bryllup. Vi har ikke råd til stort bryllup per dags dato, og har derfor heller valgt å spare og gifte oss om noen år. Hadde vi absolutt ønsket å gifte oss nå, måtte vi ha kuttet ned på antall gjester. Man kan ikke alltid få i pose og sekk.

Endret av Rainbow81
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man se på det fra andre siden :)

Jeg som gjest synes det høres ut som en glimrende måte å sortere bort "venner" som etter at jeg har anstrengt meg med å finne penklær, finne og kjøpe gave, kansje ordne barnevakt og bytte vakt på jobben, reise langt, ordne overnatting og andre ting som kan høre med, ikke synes dette er mer verdt enn at jeg får et par vasne pizzastykker. Du får ikke mye pizza for det budsjettet TS hadde satt opp.

Da jeg giftet meg hadde vi masse god mat til gjestene, det er blant annet vår måte å vise at vi setter pris på at de kommer og å vise at det er hyggelig å se dem. Det trenger ikke være dyrt heller, om man lager mye selv og planlegger riktig.

Signerer. Når det gjelder maten så er det gjestene som skal stå i sentrum.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som gjest synes det høres ut som en glimrende måte å sortere bort "venner" som etter at jeg har anstrengt meg med å finne penklær, finne og kjøpe gave, kansje ordne barnevakt og bytte vakt på jobben, reise langt, ordne overnatting og andre ting som kan høre med, ikke synes dette er mer verdt enn at jeg får et par vasne pizzastykker. Du får ikke mye pizza for det budsjettet TS hadde satt opp.

Hva er minstebeløpet vennene dine må ut med for at du skal gidde å bruke tid på å komme i bryllupet deres?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza høres ut som en glimrende måte å sortere bort "vennene" som måler alt i penger og status.

Nei. Spleisefest er faktisk en kostnad for gjestene, som er langt mer hyggelig.

Eller kurvfest(alle tar med egen mat), enkelt koldsbord, rekefest, fingermat, en enkel hagefest ++++++++++++.

Alle alternativene er kjempehyggelige, svett og lunken pizza er ikke.

Jeg liker forøvrig pizza, men kan ikke spise det grunnet intoleranse. Så jeg måtte vært uten mat i maaaaaange timer. Noe som hadde reultert i at jeg måttet sitte å se på andre spise.

Man får mye gøy mat for 5000 kroner som ikke er pizza.

Det scenariet med den romantiske pizzaideen er jo milevis unna TS sitt budsjett - så det blir irrelevant.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er minstebeløpet vennene dine må ut med for at du skal gidde å bruke tid på å komme i bryllupet deres?

Man kan klare å lage en god buffet for det budsjettet TS har. Eventuelt kan man invitere til spleisefest, det er en perfekt løsning. Jeg lager er diger porsjon av noe jeg liker, og deler med alle de andre gjestene, som igjen deler med meg. Beste isbryteren som kan tenkes er det også. Så kan heller TS spe på med vassen, lunken pizza til de som måtte ønske det.

Gidder ikke brudeparet å bruke mer tid på maten enn å ta en telefon til Peppes kan ikke jeg se at jeg skal gidde å komme heller. Noen fast sum har jeg dog ikke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke billigst å høre om McDonalds kan arrangere et opplegg ala barnebursdag? Da får gjestene dessert og ballong i tillegg, mer valuta for dem enn pizza fra peppes.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir det ikke billigst å høre om McDonalds kan arrangere et opplegg ala barnebursdag? Da får gjestene dessert og ballong i tillegg, mer valuta for dem enn pizza fra peppes.

Ja! Og de har ballrom! :jepp:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg håper virkelig du oppfatter budskapet til mange her. Det er helt greit å ha lavbudsjett-bryllupp! Som andre her sier, du kan be hver familie/par om å ta med en fingermatrett eller noe til et koldtbord, du kan ønske deg pengegave istedenfor gaver til å spe på med på selskapet (vet mange som har gjort det for å få råd til å holde selskap), eller du kan lyve på deg trønderaner og servere sodd og øl. Men vær så snill, ikke takeaway-pizza som kommer levert i store, triste pappesker.

Jeg ser at mange skriver at vi som reagerer på dette er snobbete og med dårlige holdninger. Men det handler ikke om at brylluppet ditt MÅ flå deg. det handler om at du kanskje kan løfte opp denne dagen, denne festen og denne kvelden til noe litt utover en vanlig onsdagskveld.

Dere som syns vi er så fordømmende: Ville dere ikke blitt skuffet hvis dere arrangerte bryllupp og gjestene kom i jeans og genser eller kosebuksa de bruker hjemme foran tv?

Er det sånn at man er sær og vanskelig hvis man tenker at det er en liten forskjell mellom hverdag og fest, og at det er en liten forskjell mellom hverdag og den dagen man gifter seg?

Har vi blitt så "fattige" at ingen ting, selv ikke et giftermål, kan skje i former som avviker litt fra hverdagens tralt?

Eneste grunnen jeg kan se til at det er ok med pizza fra Peppes og lignende i bryllup, er hvis dere har et lite bryllupp med middag og alt for de nærmeste, også inviterer til en uformell etterpå-fest for venner, med uformell dresskode, disco og pizza. Nesten ikke da engang hadde det vært ok å servert pizza på denne måten...

Jeg håper i allefall at du dropper den flotte kjolen og heller stiller i en vanlig pen hverdagskjole hvis du lander på pizzaideen. Å kjøre tradisjonelt opplegg med sminke, hvit flott kjole og smoking til pizza - det vil bli en snakkis resten av livet ditt. Jeg garanterer. Selv om noen her prøver å innbille deg at det bare er sure kjerringer bak hver sin PC som sier sånn for å være slem. Jeg ønsker deg alt godt og håper du revurderer pizza-planen.

  • Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ta med meg en rett til et koldtbord enn å få pizza servert. Tar gjerne med meg grillmat også.

Er mange muligheter til å holde matbudsjettet på enn å bestille pizza.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så at det har blitt snakket om forventninger til bryllup, så mine two cents:

Når jeg blir bedt i bryllup forventer jeg

- å få forrett jeg er allergisk mot, selv om jeg har sagt fra på forhånd (fordi nordmenn har et oppheng på laks som forrett)

- å få kjøtt som i beste fall ikke er inntørka, men som i det minste er litt seigt og aldri særlig godt

- eventuelt å få servert sodd (og hvordan noen kan få seg til å spise sånt er helt uforståelig for meg)

- at hvis jeg har jugd på meg vegetarianisme for å slippe den daue steika får jeg i hvert fall noe som er spiselig (får laks til forrett uansett, fordi folk flest tror at vegetarianere spiser fisk)

- at desserten er kakebord, men nå til dags kan det være håp om franske makroner laget av noen som kan det (jeg liker nesten ingen kaker)

Låne varmeskap og servere pizza høres ut som en fantastisk oppgradering av de fleste bryllup for min del.

Gjestene kjenner nok TS og den tilkommende og vet hva de går til. Ellers kan jeg godt steppe inn for en som blir snurt og takker nei.

Entusiastisk hilsen

Karmosin (39)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sjokkert over dere som gir gave etter hva slags fest det er. Jeg bruker å kjøpe gave ut i fra hvor godt jeg kjenner brudeparet (f.eks. brukte jeg mer penger på min søsters bryllupsgave enn en venninnes), hva jeg har råd til, hvor mye jeg har lyst til å gi - og slettes ikke ut i fra maten! Da hadde det neppe blitt noen gave, siden jeg ikke liker "standard" bryllupsmiddag (og neppe tåler noe særlig av kakene).

Når det er sagt, så tenker jeg at TS sikkert kan få til noe bedre enn ferdigpizza for den summen hun har tenkt, men om det er pizza hun og brudgommen vil ha så ser jeg egentlig ingenting galt i det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan linke til brudekjolen som blir nevnt? Regner med den er avbildet i en annen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

AB 08:44, det høres absolutt ut som en god ide, men egen pizzakokk ute i friluft er uaktuelt ettersom TS foretrekker peppes fremor italiensk. Rødvin, dessert, likør utgår kon også, ettersom det vil sprenge budjettet. Ts budsjetterer med 5-6 tusen, og peppes pizza vil ete opp det aller meste av dette budsjettet så det ikke er råd til rødvin, sangria, forretter o.l.

Det du beskriver høres ut som en deilig meny og et godt opplegg, det er flere som liker den ideen. http://boards.weddingbee.com/topic/wedding-pizza

Men KUN peppes pizza, det blir noe helt annet. Da hadde jeg holdt meg hjemme. :gjeiper:

Vi har allerede kjøpt alt av drikke varer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...