Gjest Gjest Skrevet 21. april 2012 #121 Skrevet 21. april 2012 Her fikk konfirmanten velge og han sa nei til alkohol - no problem 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 21. april 2012 #122 Skrevet 21. april 2012 Har aldri tenkt over omdet har vært alkohol ide konfirmasjonene jeg har vært i. Pleier å kjøre bil så har ikke drukket selv og hvertfall. Synes begge deler er greit, men synes ikke det er bra å være hysterisk. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #123 Skrevet 21. april 2012 Jeg synes noen drar dette litt for langt. Selv om noen ser et glass vin eller en øl til maten som naturlig, betyr det for de fleste verken at de ikke klarer seg uten eller blir sure hvis det ikke blir servert. Jeg har faktisk aldri hørt problemstillingen bli diskutert en gang i min familie der jeg har opplevd begge deler (både som barn og voksen). Dette er jeg enig i. I en del innlegg i denne tråden virker det som om man skal ha en alkoholfri konfirmasjon for å bevise at man kan ha det hyggelig uten alkohol, og det er en veldig underlig tankegang for meg. Det burde man da ha klart å vise i de foregående femten årene? Og har man ikke klart det da, tror jeg ikke det gjør noe utslag at man har én anledning alkoholfri. Jeg kan godt ha det hyggelig med alkohol, og jeg kan godt ha det hyggelig uten alkohol, og jeg forstår ikke hvorfor jeg skal måtte bevise at ting kan være hyggelige uten alkohol for en konfirmant som ikke er tvil om det. Mine foreldre serverte vin i både dåp og konfirmasjon, og jeg har aldri vært i tvil om at de har mye moro både med og uten vin, for å si det slik. Ja eller nei til alkohol har stort sett aldri vært noe tema på den ene eller andre måten hos oss i det hele tatt, og derfor var det heller ikke naturlig at det skulle en annen ordning i konfirmasjonen min. 5
Gjest _Blomsten_ Skrevet 22. april 2012 #124 Skrevet 22. april 2012 Kanskje man burde droppe kakene for å vise at man kan ha det hyggelig uten å dytte i seg masse sukker. 8
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #125 Skrevet 22. april 2012 Kanskje man burde droppe kakene for å vise at man kan ha det hyggelig uten å dytte i seg masse sukker. Hvorfor stoppe der? Man burde droppe hele konfirmasjonen for å vise at man kan ha det hyggelig uten å ha masse gjester. 6
Gjest Søgni Skrevet 22. april 2012 #126 Skrevet 22. april 2012 Dette er jeg enig i. I en del innlegg i denne tråden virker det som om man skal ha en alkoholfri konfirmasjon for å bevise at man kan ha det hyggelig uten alkohol, og det er en veldig underlig tankegang for meg. Det burde man da ha klart å vise i de foregående femten årene? Og har man ikke klart det da, tror jeg ikke det gjør noe utslag at man har én anledning alkoholfri. Jeg kan godt ha det hyggelig med alkohol, og jeg kan godt ha det hyggelig uten alkohol, og jeg forstår ikke hvorfor jeg skal måtte bevise at ting kan være hyggelige uten alkohol for en konfirmant som ikke er tvil om det. Mine foreldre serverte vin i både dåp og konfirmasjon, og jeg har aldri vært i tvil om at de har mye moro både med og uten vin, for å si det slik. Ja eller nei til alkohol har stort sett aldri vært noe tema på den ene eller andre måten hos oss i det hele tatt, og derfor var det heller ikke naturlig at det skulle en annen ordning i konfirmasjonen min. Det var ikke helt det jeg mente (i tilfelle jeg er en du sikter til). Jeg er bare litt lei av at hver gang det er snakk om alkohol og barn, så er man hysterisk og nærmest ber om trøbbel hvis man ikke "viser barn at man kan kose seg med alkohol/at alkohol hører til maten". Denne gangen var det konfirmasjon det var snakk om, men ganske raskt ble det snakk om barn. En konfirmant er ikke et barn på samme måte som en 5-åring, nei. Men det er jo rimelig tydelig at en del ser på alkoholservering i konfirmasjon som en eller annen indikator på ens forhold til alkohol.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #127 Skrevet 22. april 2012 Men det er jo rimelig tydelig at en del ser på alkoholservering i konfirmasjon som en eller annen indikator på ens forhold til alkohol. Jeg siterer bare det siste du skrev, for jeg synes det er et veldig viktig poeng og riktig observert. Og som jeg forstår deg er vi begge uenige i det premisset. Jeg tror ihvertfall at det valget man gjør den ene dagen har lite å si, uansett om man velger å servere vin/øl/sprit eller ikke. Det er alle de andre dagene som gjør forskjellen og som avgjør om man får et barn med fullstendig gale holdninger til å innta alkoholholdig drikke eller ikke, tipper jeg. Så både argumentene med "man må vise at man kan kose seg med alkohol uten at det er farlig" og "man må vise at man kan kose seg uten alkohol" er vel like teite.
Jade Skrevet 22. april 2012 #128 Skrevet 22. april 2012 Jeg er ikke i mot alkohol i konfirmasjon. Jeg ser sammenhengen mellom fin middag og vin/øl til maten. MEN jeg har aldri hørt om alkohol i konfirmasjon før Kvinneguiden. Ikke kommer vi til å ha det i konfirmasjonene til våre barn heller. Det er ikke vanlig i familiene våre heller, så ingen som kommer til å reagere negativt på det. Jeg hadde alkohol i min konfirmasjon, å jeg tok ikke skade av det. Det var såpass lite drikking at folk var kjørbare etter konfirmasjonsfesten. ??? Hvor lite alkohol drakk de da? Jeg er kanskje firkantet (synes ikke det selv), men jeg mener at skal folk kjøre, så kan de drikke alkoholfritt! 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #129 Skrevet 22. april 2012 Jeg er ikke i mot alkohol i konfirmasjon. Jeg ser sammenhengen mellom fin middag og vin/øl til maten. MEN jeg har aldri hørt om alkohol i konfirmasjon før Kvinneguiden. Ikke kommer vi til å ha det i konfirmasjonene til våre barn heller. Det er ikke vanlig i familiene våre heller, så ingen som kommer til å reagere negativt på det. ??? Hvor lite alkohol drakk de da? Jeg er kanskje firkantet (synes ikke det selv), men jeg mener at skal folk kjøre, så kan de drikke alkoholfritt! Det kan jo for eksempel være snakk om et glass champagne klokka ett, etter seremonien. Så spiser man middag uten vin, drikker kaffe, etc, og drar klokka åtte. Hvis du genuint mener at man skulle avstå fra de to dl champagne fordi man skal kjøre syv timer senere, synes jeg at du er ganske firkantet, ja. Så lenge man er under promillegrensen (og i praksis betyr det at man ikke har alkohol i blodet) når man kjører, er det greit å drikke alkoholholdig drikke samme dag, det har loven sagt.
Gjest EryMax Skrevet 22. april 2012 #130 Skrevet 22. april 2012 ??? Hvor lite alkohol drakk de da? Jeg er kanskje firkantet (synes ikke det selv), men jeg mener at skal folk kjøre, så kan de drikke alkoholfritt! Et glass vin til maten kl 15, å festen var ferdig kl 21.
Gjest zebra:) Skrevet 22. april 2012 #131 Skrevet 22. april 2012 Ser virkelig ikke problemet med at voksne i en konfirmasjon koser seg med en øl eller et glass vin til maten?? Så rare folk er!
Gjest EryMax Skrevet 22. april 2012 #132 Skrevet 22. april 2012 Mange drops kan gi bittelitt promille, det samme med syrnet melkeprodukter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå