Brunhilde Skrevet 20. april 2012 #61 Skrevet 20. april 2012 Jeg hadde alkoholfri konfirmasjon og ser ikke problemet med å drikke alkoholfritt til maten. Jeg visste ikke at så mange insisterte på alkohol tidlig en søndag ettermiddag Alle konfirmasjonsselskap finner da ikke sted tidlig søndag ettermiddag? Jeg syns det hadde vært litt morsomt å se om det var noen sammenheng mellom borgerglig vs kristen konfirmasjon og alkohol vs ikke-alkohol. Da jeg arrangerte konfirmasjon fikk konfirmanten, som valgte borgerlig seremoni, at vi skulle servere øl og vin, men ikke sprit. Konfirmanten var yngste deltaker på festen som fant sted tidlig lørdag kveld. Jeg har vært i konfirmasjoner hvor det har blitt servert alkohol og konfirmasjoner hvor det ikke har blitt servert annet enn brus. I begge tilfellene har det vært hyggelig selskap. Jeg forstår at folk kan være uenige, men jeg forstår ikke poenget med å stemple den ene eller den andre siden som "unormale" eller "pripne". I min familie nyter vi alkohol ved festlige anledninger, selv om det er barn til stede. Jeg har tro på at det å vise barn og unge at det er mulig å nyte alkohol i små mengder og uten å bli beruset, er en god ting. Ja til valgfrihet, sier nå jeg. 4
Gjest EryMax Skrevet 20. april 2012 #62 Skrevet 20. april 2012 Å hva smaker alkoholfri vin kontra f.eks en skikkelig fransk vin? Å konfirmasjon handler om å feire overgangen fra barn til voksen, da burde jo konfirmanten ha lært at man kan ha et sunt forhold til alkohol. 2
Grønt blad Skrevet 20. april 2012 #63 Skrevet 20. april 2012 Ungdommer må lære seg at man kan nyte alkohol uten å bli sørpe full. Når du er 15 så er du ikke noe baby lengre. Trenger da ikke å pakke alt inn i bomull. Jeg synes det er minst like viktig å vise at man kan ha en hyggelig feiring uten å drikke alkohol. Man kan nesten få inntrykk av at voksne ikke kan ha en hyggelig sosial tilstelning (med et godt måltid) uten alkohol, og jeg mener det er viktig å vise at man ikke trenger alkohol for å spise et godt måltid eller ha det hyggelig. 4
Gjest EryMax Skrevet 20. april 2012 #64 Skrevet 20. april 2012 Konfirmasjon er ingen hverdagsgreie, å da nyter man gjerne alkohol sammen med slektninger man ikke ellers møter i løpet av året. Hadde det vært vanlig at en 15 åring hadde konfirmasjon hver søndag så greit, da hadde ikke jeg sett vitsen med alkohol. De voksne har like mye rett til å kose seg som konfirmanten. Jeg hadde øl,vin,brus og noe brennevin samt potetskruer å potetgull etter kakene. Brennvinet drakk bare de som hadde partner som kunne kjøre hjem. Det er voksne ansvarlige mennesker vi prater om her, ikke 18 åringer som enda ikke har kommet over fjortisfylla. 2
Grønt blad Skrevet 20. april 2012 #65 Skrevet 20. april 2012 Konfirmasjon er ingen hverdagsgreie, å da nyter man gjerne alkohol sammen med slektninger man ikke ellers møter i løpet av året. Hadde det vært vanlig at en 15 åring hadde konfirmasjon hver søndag så greit, da hadde ikke jeg sett vitsen med alkohol. Jeg tror det er her vi er uenige. Jeg mener det er viktig å vise at man ikke trenger alkohol i "fine selskaper". At man kan ha det like fint uten alkohol. Ved andre store begivenheter som bryllup, 50-/60-årslag, jul/nyttår o.l. møter man ofte slektninger og nyter alkohol, og jeg mener derfor at denne dagen, hvor den umyndige konfirmanten er hovedpersonen, bør droppe alkoholen. De voksne har like mye rett til å kose seg som konfirmanten. Jeg hadde øl,vin,brus og noe brennevin samt potetskruer å potetgull etter kakene. Brennvinet drakk bare de som hadde partner som kunne kjøre hjem. Det er voksne ansvarlige mennesker vi prater om her, ikke 18 åringer som enda ikke har kommet over fjortisfylla. Klarer ikke de voksne å kose seg like mye uten alkohol? 3
Gjest EryMax Skrevet 20. april 2012 #66 Skrevet 20. april 2012 Konfirmasjon er jo større enn julefesten, ofte er det bare nærmeste familie og ikke hele slekta som ofte kommer i konfirmasjon.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #67 Skrevet 20. april 2012 Jeg syns det hadde vært litt morsomt å se om det var noen sammenheng mellom borgerglig vs kristen konfirmasjon og alkohol vs ikke-alkohol. Borgerlig "konfirmasjon" er vel strengt tatt ikke en konfirmasjon, da konfirmasjon er noe kristent. blir feil å kalle dette for en konfirmasjon. 2
Gjest finpåvin Skrevet 20. april 2012 #68 Skrevet 20. april 2012 Man skal ikke lengre unna en 3-4 timer med fly, der gjestene hadde blitt overasket om det IKKE hadde bli servert alkohol :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #69 Skrevet 20. april 2012 I min konfirmasjon var det selvsagt øl/vin til maten for de voksne. Men - også selvsagt - ingen store mengder, og ikke tegn til at noen ble beruset. Jeg tror dette også kan være litt avhengig av om man f.eks. kommer fra østlandet eller vestlandet. Jeg er østlending, og er vant til at man serverer alkohol også til julemat, øl til fårikål/annen husmannskost osv. Nå har jeg bodd en del år på vestlandet, og her er de fleste av mine jevngamle venner ikke vant til alkohol til julemat, fårikål osv. Har nok også litt sammenheng med at man er mer religiøs på vestlandet enn på østlandet.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #70 Skrevet 20. april 2012 Borgerlig "konfirmasjon" er vel strengt tatt ikke en konfirmasjon, da konfirmasjon er noe kristent. blir feil å kalle dette for en konfirmasjon. Jada, og alle som konfirmerer seg kristent gjør det for å bekrefte dåpsløftet... 3
Brunhilde Skrevet 20. april 2012 #71 Skrevet 20. april 2012 Borgerlig "konfirmasjon" er vel strengt tatt ikke en konfirmasjon, da konfirmasjon er noe kristent. blir feil å kalle dette for en konfirmasjon. Det er en annen diskusjon, og jeg forstår ikke hvorfor du blander det inn i denne tråden. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #72 Skrevet 20. april 2012 Man skal ikke lengre unna en 3-4 timer med fly, der gjestene hadde blitt overasket om det IKKE hadde bli servert alkohol :gjeiper: Og poenget ditt er? 1
Gjest Sobril Skrevet 20. april 2012 #73 Skrevet 20. april 2012 Jeg tror det er her vi er uenige. Jeg mener det er viktig å vise at man ikke trenger alkohol i "fine selskaper". At man kan ha det like fint uten alkohol. Ved andre store begivenheter som bryllup, 50-/60-årslag, jul/nyttår o.l. møter man ofte slektninger og nyter alkohol, og jeg mener derfor at denne dagen, hvor den umyndige konfirmanten er hovedpersonen, bør droppe alkoholen. Klarer ikke de voksne å kose seg like mye uten alkohol? Det samme tenker jeg. MÅ man på død og liv ha alkohol så fort man kan unnskylde det med en fest? Nå har de også hatt koldtbord i de konfirmasjonene jeg har vært i. Karbonade og rødvin liksom? Mulig det har blitt mer vanlig med ordentlige middager i takt med at ungdom er mer kravstore og vi voksne trenger mer å skilte med utad? Alkohol, for meg, er godt - samtidig som det er deilig med denne rusen. Hvis det er 30 voksne i en konfirmasjon som inntar alkohol vil jeg tro at minst halvparten tenker det samme som meg - og ikke KUN at rødvinen er et must til biffen? En fest for ungdom som ikke selv har lov til å drikke alkohol skal også være alkoholfri synes jeg. Hva blir det neste - at det er ok i barnebursdag? For barna må da tåle og se voksne folk drikke alkohol!
HedvigR Skrevet 20. april 2012 #74 Skrevet 20. april 2012 En fest for ungdom som ikke selv har lov til å drikke alkohol skal også være alkoholfri synes jeg. Men det er vel ok hvis ungdommen selv ikke har noe problem med det? 2
Gjest EryMax Skrevet 20. april 2012 #75 Skrevet 20. april 2012 Her jeg kommer fra så er oksesteik en vanlig konfirmasjonsmiddag. Det kan man jo drikke alkohol til. 1
Meg88 Skrevet 20. april 2012 #76 Skrevet 20. april 2012 Jeg har heller aldri opplevd å blu servert alkohol i konfirmasjon. kun alkoholfri øl/vørterøl hvis noen ønsket det. føler ikke det passer seg... men alle familier er jo forskjellige:)
Gjest Sobril Skrevet 20. april 2012 #77 Skrevet 20. april 2012 Men det er vel ok hvis ungdommen selv ikke har noe problem med det? Selvsagt. Men det er vel strengt tatt ikke ungdommen som hauser oppunder at det MÅ være alkohol der heller? Det er de voksne som i det hele tatt bringer det på bane vil jeg tro.
Gjest Mahareth Skrevet 20. april 2012 #78 Skrevet 20. april 2012 Jeg har bare vært i konfirmasjoner der serveringen har bestått av koldtbord og brus. Alkohol har ikke hatt noen selvsagt plass i noen sammenhenger i min familie, verken til jul, 17. mai, bryllup, konfirmasjoner eller noe annet. At andre serverer alkohol i de samme anledningene er ikke noe jeg bryr meg om, men opplever ofte negativ respons på at jeg ikke ser på det som "nødvendig" å servere alkohol til maten i disse situasjonene. 1
HedvigR Skrevet 20. april 2012 #79 Skrevet 20. april 2012 Selvsagt. Men det er vel strengt tatt ikke ungdommen som hauser oppunder at det MÅ være alkohol der heller? Det er de voksne som i det hele tatt bringer det på bane vil jeg tro. Jeg bare tenker litt tilbake på min egen konfirmasjon, og holdninger i min familie egentlig. Der virker det ikke som folk tenker så mye for eller mot, eller har så sterke meninger om det, noen drikker en øl til maten og noen ikke. Jeg har vært så vant med det fra jeg var liten av at jeg alltid blir så fascinert over slike situasjoner, siden jeg ser på det selv som et veldig lite problem. Men da jeg konfirmerte meg hadde jeg følt meg veldig dum hvis jeg visste at alkoholen forsvant pga. hensyn til meg. Ikke fordi jeg var så utrolig uegoistisk, men hadde syntes det var veldig, veldig rart. 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #80 Skrevet 20. april 2012 Har aldri opplevd å bli servert alkohol i en konfirmasjon, og jeg har vært i konfirmasjoner på flere kanter av landet (alkoholfri øl har jeg derimot observert et par ganger). For meg virker det veldig unaturlig å servere alkohol i en slik setting, siden det ofte er snakk om formiddagsfester. Har på ingen måte noe anstrengt forhold til alkohol forøvrig. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå