Gå til innhold

Alkohol i konfirmasjon?

Fremhevede innlegg

Gjest finpåvin
Skrevet

Jeg hadde vin til maten i min konfirmasjon :) ser ikke problemet med å nyte et glass til maten?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vin til maten i min konfirmasjon :) ser ikke problemet med å nyte et glass til maten?

Jeg hadde alkoholfri konfirmasjon og ser ikke problemet med å drikke alkoholfritt til maten. Jeg visste ikke at så mange insisterte på alkohol tidlig en søndag ettermiddag ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I alle konfirmasjoner jeg har vært i, har det vært både vin og øl! Ikke åpen bar eller noe slikt, men nok til maten og kanskje en øl eller to til hver av de voksne. :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Der jeg kommer fra er det ikke vanlig med annet enn alkoholfritt øl i konfirmasjon, men i slekta til samboeren min er det vanlig med vin både i barnedåp og konfirmasjon.

Gjest Sobril
Skrevet

I de konfirmasjonene jeg har vært i har det ikke blitt servert alkohol. Nå er det mange år siden jeg var i et slikt selskap, men pleier ikke disse strengt tatt være midt på dagen? :klo: Ser liksom ikke helt poenget heller med rødvin klokka 14. Dessuten skal alle stort sett kjøre hjem etterpå.

At noen får smake alkohol for å markere voksenlivet synes jeg er idiotisk, for så å nekte ungen øl neste lørdag? Dobbeltmoral og det glade vanvidd!

Skrevet

I min konfirmasjon ble det servert øl og vin til maten, noe som er vanlig i min familie. Når den tiden kommer at jeg skal arrangere konfirmasjon kommer jeg imidlertid til å holde det alkoholfritt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min konfirmasjon ble det servert vin og øl til maten og cognac og likør til kaffen og kakene. Ingen ble synlig beruset, men alle som hadde drukket hadde vett nok til å hjem etterpå. Også i konfirmasjonene til mine brødre og fettere og kusiner har det vært alkoholserveringen. Jeg var gjest hos flere venner dagen etter at jeg ble konfirmert (en hektisk dag!), og alle de hadde også alkoholservering til både middagen og kaffen.

Jeg ser ikke problemet så lenge alle holder inntaket på et akseptabelt nivå, og ingen under 18 år blir servert alkohol.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol når man ferier en 14-15 åring er jo helt bak mål.

Jeg har sldri vært i en konfirmasjon der det er blitt servert alkohol, og det er helt på sin plass.

• Liker 1
Gjest anonym
Skrevet

Jeg bor i en storby i Norge, og har aldri vært med på at det har blitt servert alkohol i konfirmasjoner. Jeg tror ikke det er mange som hadde rørt det heller, da de aller fleste kjører bil den dagen.

• Liker 1
Gjest EryMax
Skrevet

Tar du et glass vin, så går det ikke mange timene før du er edru. Selv om du tok ET glass kl 14 så er du ikke full kl 20.

• Liker 1
Gjest kittycat
Skrevet

Skjønner ikkje poenget. Ja sikkert koselig å ta seg et glass vin med slekt når de først treffes, men det er konfirmanten sin dag! og den får jo ikke drikke, utrolig teit. Hadde blitt sur om det skulle vært drikke i min konf.

• Liker 1
Skrevet

Jeg det ble servert øl og vin i min, og det hadde jeg ingen problemer med. De hadde sikkert ikke gjort det hvis jeg hadde sagt jeg ikke ønsket det, men så ikke noen grunn til å krangle på det :)

• Liker 1
Gjest EryMax
Skrevet

Ungdommer må lære seg at man kan nyte alkohol uten å bli sørpe full. Når du er 15 så er du ikke noe baby lengre. Trenger da ikke å pakke alt inn i bomull.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, lurter på hva slags forhold folk her inne har til alkohol.

Her er det helt normalt at de som ønsker av gjester over 18 drikker vin/øl til maten i konfirmasjoner.

Det er ikke rart at ungdom for et dårlig forhold til alkohol når voksenpersonene i livene deres har så noia. Man bør oppdra barn ved å vise den voksenpersoner som har et bra forhold til alkohol, og det gjør man ved å vise at det ikke er noe galt i å drikke alkohol til maten.

Eller kommer dere fra steder hvor alkohol kun drikkes for å bli dritings?

det er ikke snakk om noia eller bare drikker for å bli dritings.det er snakk om hva som passer seg.jeg synes ikke det passer seg.

Skrevet

Ungdommer må lære seg at man kan nyte alkohol uten å bli sørpe full. Når du er 15 så er du ikke noe baby lengre. Trenger da ikke å pakke alt inn i bomull.

Enig. Så en over her skrev at de aldri drakk alkohol hvis det var barn/ungdommer til stede. Dette synes jeg blir feil. Det er viktig å lære barn at man kan drikke alkohol uten å bli full og rølpete. Ser ikke helt problemet med å ta ett glass vin til maten- Konfirmasjon eller ikke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

i en konfirmasjon kommer det kansje flere mindre barn(søsken,søskenebarn) jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kan drikke en annen gang å absolutt på ha alkohol der.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er veldig merkelig at så mange har et såpass anstrengt forhold til alkohol her. Og ja jeg mener at hvis man er livredd for å ta ett glass vin fordi det er barn tilstede- da er det anstrengt. Barn tar ingen skade av at voksne mennesker tar seg en øl til maten eller ett glass vin. Så lenge ingen blir fulle så er det ikke noe problem.

• Liker 6
Skrevet

Det ble servert alkohol i min konfirmasjon. Og alle konfirmasjoner jeg har vært i. Min konfirmasjon var i hvertfall ingen "barnefest" som noen her kaller det. Det var en markering av at man nå hadde blitt voksen. Men ettersom jeg ikke var myndig enda, drakk ikke jeg alkohol. Hadde ingen problemer med at de voksne tok seg ett glass vin. Ingen ble fulle.

• Liker 2
Gjest EryMax
Skrevet

i en konfirmasjon kommer det kansje flere mindre barn(søsken,søskenebarn) jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kan drikke en annen gang å absolutt på ha alkohol der.

Da kan voksne ikke drikke alkohol på jul og nyttårsaften heller, for ikke å snakke om bryllup. Å ihvertfall ikke på 17.mai. Det går fint å drikke alkohol med barn til stede så lenge man kan begrense seg. Å kom ikke med kommentaren om at kanskje ungen må på legevakta etter at de voksne har drukket. Da kan man ta en taxi eller få noen som er edru til å kjøre.

• Liker 2
Skrevet (endret)

I de konfirmasjonene jeg har vært i har én hatt alkoholservering, og resten har vært alkoholfrie. I de alkoholfrie har det vært alkoholfritt øl og noen ganger også alkoholfri vin.

Siden hovedpersonen ikke er myndig og dermed ikke skal drikke alkohol, så synes jeg heller ikke det skal serveres alkohol. Liker man et glass øl til maten kan man ta alkoholfritt øl :)

Rettet: skrivefeil

Endret av Grønt blad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...