Gjest EryMax Skrevet 19. april 2012 #21 Skrevet 19. april 2012 Kanskje det er mer vanlig i distrikts Norge enn i byene? 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #22 Skrevet 19. april 2012 Jeg drakk faktisk alkohol i min egen konfirmasjon... Meg, kusinen min og 2 venninner fikk servert av serveringspersonalet helt til min mormor kommenterte at "jamen, det der er jo konfirmanten!"
Djungelvrål Skrevet 20. april 2012 #23 Skrevet 20. april 2012 Alkohol i konfirmasjon?? Nei hvorfor det, det er jo en barnefest! Kommer sikkert til å sette noen Munkholm på bordet da.
Aeternitas Skrevet 20. april 2012 #24 Skrevet 20. april 2012 Spør du meg har alkohol ingenting å gjøre i en konfirmasjon. Festen er jo for en 15 åring! HVorfor skal de voksne få det som passer dem da? Upassende spør du meg. 1
Gjest EryMax Skrevet 20. april 2012 #25 Skrevet 20. april 2012 Fordi rødvin kanskje er godt til maten? Å de voksne drikker jo på julaften og nyttårsaften i tillegg. Å da sikkert i større kvanta enn et glass. Det gjorde ihvertfall mine foreldre. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #26 Skrevet 20. april 2012 jeg synes uansett hvor godt det måtte være med vin eller øl til maten ,så passer det seg ikke i en fest for en som er 15-16. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #27 Skrevet 20. april 2012 Barnefest? Konfirmasjon er faktisk en fest for å markere at man har blitt voksen! 6
Gjest EryMax Skrevet 20. april 2012 #28 Skrevet 20. april 2012 Jeg synes det er OK så lenge det ikke er noe rølpefest. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #29 Skrevet 20. april 2012 Barnefest? Konfirmasjon er faktisk en fest for å markere at man har blitt voksen! man er ikke voksen selv om man er konfirmert. har ikke lov å drikke eller er myndig før fylte 18 år. 3
Antlers Skrevet 20. april 2012 #30 Skrevet 20. april 2012 Det ble servert øl/vin i min egen konfirmasjon, og alle konfirmasjoner jeg har vært gjest i (ikke at det er så overvettes mange, da). I noen serverte man også likør/konjakk til kakene. Konfirmanten fikk også et glass vin/øl, mest som en symbolsk markering, men det var ikke alle som drakk opp det de fikk i glasset. Gjestene ble på ingen måte fulle. Det er nå én ting om det ikke serveres alkohol, men det høres rart ut at konfirmasjon skal være en slags "barnefest" Her i området markerer den inngangen til voksenlivet, selv om man selvsagt ikke er fiks ferdig voksen (eller myndig) etter en seremoni/som 15-åring. Det er vel heller det at man flyttes fra barnebordet til hovedbordet og regnes med blant de voksne, og at man forventer mer modenhet/ansvar fra en som har nådd konfirmasjonsalder. 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #31 Skrevet 20. april 2012 Er selv fra oslo vesr hvis det har noen betydning. Selvsagt blir det servert vin/øl til maten, det blir det forøvrig i konfirmasjonen til øvrig slekt som ikke bor i Oslo. Men har min familie alltid hatt oppdragelse og vært modne nok til at man selvsagt ikke drikker seg fulle ved slike annledninger. 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #32 Skrevet 20. april 2012 jeg synes uansett hvor godt det måtte være med vin eller øl til maten ,så passer det seg ikke i en fest for en som er 15-16. Herregud, lurter på hva slags forhold folk her inne har til alkohol. Her er det helt normalt at de som ønsker av gjester over 18 drikker vin/øl til maten i konfirmasjoner. Det er ikke rart at ungdom for et dårlig forhold til alkohol når voksenpersonene i livene deres har så noia. Man bør oppdra barn ved å vise den voksenpersoner som har et bra forhold til alkohol, og det gjør man ved å vise at det ikke er noe galt i å drikke alkohol til maten. Eller kommer dere fra steder hvor alkohol kun drikkes for å bli dritings? 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #33 Skrevet 20. april 2012 Herregud, lurter på hva slags forhold folk her inne har til alkohol. Her er det helt normalt at de som ønsker av gjester over 18 drikker vin/øl til maten i konfirmasjoner. Det er ikke rart at ungdom for et dårlig forhold til alkohol når voksenpersonene i livene deres har så noia. Man bør oppdra barn ved å vise den voksenpersoner som har et bra forhold til alkohol, og det gjør man ved å vise at det ikke er noe galt i å drikke alkohol til maten. Eller kommer dere fra steder hvor alkohol kun drikkes for å bli dritings? Ja, det er nok ikke usannsynlig at flere har et dårlig forhold til alkohol, mange har vokst opp med ulike problemer relatert til alkoholbruk. Og da trenger man slett ikke å være fra et spesielle steder, dette skjer i alle sosiale lag og alle kretser, og i alle geografiske områder. Ulikt hva enkeltes arrogante hint kanskje skulle peke mot. Men godt for dere at dere ikke kommer fra "sånne steder", det er ingenting å misunne. Jeg synes at alkohol er greit i konfirmasjon om familien ellers pleier å ha alkohol til maten (noe jeg ikke ser noe galt i, bare for å si det), og konfirmanten ønsker det. Det ville vært rart om det aldri skjedde ellers, og så skulle man plutselig begynne der og da. En annen "rituell markering" til voksenlivet kan forresten være å selv få bestemme om det skal nytes alkohol i sitt eget konfirmasjonsselskap. Dessuten er vel barn og unges rusproblematikk litt mer sammensatt enn om foreldrene drikker til maten eller ikke.
Gjest Jytte Skrevet 20. april 2012 #34 Skrevet 20. april 2012 Jeg hadde alkohol i min konfirmasjon, å jeg tok ikke skade av det. Det var såpass lite drikking at folk var kjørbare etter konfirmasjonsfesten. Ja, det var jo virkelig smart å vise barn og unge at alkohol og bilkjøring er ok. 9
Gjest Meta Skrevet 20. april 2012 #35 Skrevet 20. april 2012 I min egen konfirmasjon ble det servert øl til spekematen (hadde den tidens koldtbord) Mamma mente at det bare var et par av onklene mine som drakk et glass øl eller to, ikke mer enn det. Det ble heller ikke servert cognac eller vin (ikke vanlig med vin på den tiden) I mitt barns konfirmasjon i fjor, serverte vi ikke alkohl (hadde koldtbord) I min omgangskrets er det ingen som har servert alkohol så vidt jeg vet, og de fleste av mine venner og bekjente har hatt minst en konfrismasjon. Vi bor sånn halvt landlig Kunne i grunnen godt ha funnet på å servert champagne til velkomstdrink til gjestene, men siden maten ble servert kl 1400, var det ikke i mine tanker en gang. Litt rart i grunnen at det ikke serveres NOE alkohol i konfirmasjoner rundt om kring meg, da mange er glade i et glass vin eller en øl til maten. Min egen familie er i alle fall glad i god vin, men ingen spurte en gang heller...
Strange Doll Skrevet 20. april 2012 #36 Skrevet 20. april 2012 Jeg fikk velge selv om jeg ville ha servert alkohol i konfirmasjonen min, og jeg valgte å ikke ha det. Hadde alkoholfri vin og claustaler, men ikke noe annet enn det. 1
Gjest damen Skrevet 20. april 2012 #37 Skrevet 20. april 2012 Vi serverer aldri alkohol i sammenkomster og på fester der barn og unge er gjester. 1
Gjest Spinell Skrevet 20. april 2012 #38 Skrevet 20. april 2012 Jeg har ikke vært i en eneste konfirmasjon med alkoholservering, og jeg har vært i mange. For å parere "anstrengt forhold til alkohol"-påstanden: Kanskje det heller er slik at de som serverer alkohol i konfirmasjoner er i overkant avhengige av alkohol i sosiale sammenhenger? 4
Gjest -_Tove_- Skrevet 20. april 2012 #39 Skrevet 20. april 2012 Kanskje det er mer vanlig i distrikts Norge enn i byene? Jeg kommer ikke fra en by, og jeg har aldri hørt om noen som har servert alkohol i konfirmasjon engang. Trodde ikke det var vanlig i det hele tatt, og ser ikke helt poenget heller.
Gjest Solsmil Skrevet 20. april 2012 #40 Skrevet 20. april 2012 Jeg må si jeg ble overasket over svarene her. Jeg har aldri hørt om at det er vanlig med alkohol i en konfirmasjon, og det har ikke blitt servert det i noen av de jeg har vært i. Og det begynner å bli noen. Kanskje det er mer vanlig i distrikts Norge enn i byene? Jeg vet ikke, men veldig mange av de jeg har vært i, har vært i distriktsnorge. Og ingen har hatt alkoholservering. Barnefest? Konfirmasjon er faktisk en fest for å markere at man har blitt voksen! En konfirmant er ikke voksen. Du blir ikke regnet som voksen før du blir 18 år (og har heller ikke lov til å drikke alkohol før det), men jeg har inntrykk av at de fleste ikke blir sett på voksne før de ihvertfall før de passerer 20. En Det sies at en konfirmasjon betegner overgangen fra barn til voksen, og man blir kanskje mer voksen i denne alderen. Men man er på langt nær voksen likevel. Tror kanskje dette er noe som henger igjen fra gammelt av. For 100 år siden ble man gjerne sett på som voksen og fikk samme arbeidsoppgaver og ansvar som voksne etter konfirmasjonen. Men jeg tror dagens 14-15åringer er mye mindre voksne og ansvarsfulle enn de var for 100 år siden...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå