AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #101 Skrevet 20. april 2012 Spiser man en god middag drikker man (hvis man er gammel nok) god vin eller godt øl til maten i mine kretser, med mindre man er helt eller delvis avholds (permanent eller midlertidig). Barn til stede har ikke noe å si. God vin og godt øl kompletterer og fremhever smaken i maten, og det er for smakens skyld man drikker det, ikke for rus. Men så er det jo sånn at konfirmasjons-"middager" ofte er mer som lunsjer, veldig tidlige og med tapas eller koldtbord eller noe sånt litt enklere. Jeg har vært i noen sånne, uten alkohol, og noen som har vært ordentlige middager, og da har det blitt servert vin og øl. Uansett har jeg aldri tenkt verken "fysjom , de serverer alkohol" eller "fysjom, de serverer bare mineralvann" eller noe sånt. Jeg har aldri tenkt på før at alkohol kan være noe folk reagerer negativt på i en konfirmasjon uten at de er svært så kristelige. Hvis det er en middagsfest, og det ikke serveres alkohol, synes jeg man kan servere godt alkoholfritt øl, hvis det passer maten. God alkoholfri vin finnes ikke, så det utgår. Min konfirmasjonsmiddag var en treretters, og det er det som har vært standarden i de konfirmasjonene jeg har vært i. Jeg har sett at flere har hatt koldtbord og tapas, men jeg trodde virkelig at flesteparten hadde treretters/flerretters. Om det er koldtbord eller tapas er jeg mer åpen for at det kan være alkoholfritt, men til en flerretters middag synes jeg det kan være alkoholservering. I min konfirmasjon var det tre forskjellige viner (en til hver rett) og likør til kaffen. I min verden serveres det ikke alkohol i dåp, konfirmasjon, begravelse og barneselskap. I min begravelse skal det flyte av alkohol! Dét og at ingen skal velsigne meg er de to eneste kravene jeg har til min begravelse 1
Brunhilde Skrevet 20. april 2012 #102 Skrevet 20. april 2012 ... I min begravelse skal det flyte av alkohol! Dét og at ingen skal velsigne meg er de to eneste kravene jeg har til min begravelse Samme her! Noe som også er formidlet til de(n) som kommer til å stå for den. 2
Emas Skrevet 20. april 2012 #103 Skrevet 20. april 2012 I min verden serveres det ikke alkohol i dåp, konfirmasjon, begravelse og barneselskap. Heilt eing! I min verden er det ikkje normalt med alkohol i bryllup heller, men det er vel kanskje litt mindre vanlig å ikkje ha alkohol i bryllup enn konfirmasjon ol 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #104 Skrevet 20. april 2012 Det er en fest for en ungdom. De fester jeg har vært bedt i,så har det vært ulik praksis. De som eks har hatt koldtbord hjemme,så er det 0 alkohol. Alternativet har vært alkholfritt øl. Man kan arrangere fest uten alkohol. Det er forskjell på fest til voksne og barn. Så har jeg erfart at der det har vært servert festmiddag,så har det vært servert et glass til middag. Vi hadde festmiddag på resturant med toretters middag. Det var mineralvann-farris til maten, de som ønsket kunne få en øl til middagen. Det var ikke flasker som ble satt frem på bordet,de måtte si i fra. Svært få valgte øl til middagen. Mulig de haddde samme tanker som oss,mange kjørte bil osv. Kaffen hadde vi hjemme,og der ble det heller ikke servert noe. Jeg har vært i konfirmasjoner hvor jeg har hørt frasen om at nå går de inn i de voksnes rekker og serverer de et glass vin...og SKÅL. De er ikke voksen,men barn enda. Konfirmanten har ikke hatt lyst til å smake på vinen, eller ikke syns det var noe særlig. Hva folk gjør,kommer an på deres egen holdning til alkohol.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #105 Skrevet 20. april 2012 Der jeg er fra er det svært uvanlig med alkohol i konfirmasjon. Men det har jo endel med prisen å gjøre. Blir tusenvis dyrere med alkohol.
Belle de Jour Skrevet 20. april 2012 #106 Skrevet 20. april 2012 Det var alkoholservering i min konfirmasjon, og jeg fikk også smake et lite glass hvitvin. Tror nok som flere her sier at begge deler er vanlige. I min oppvekst har god vin alltid hørt til god mat. Men hvis konfirmanten ønsker et alkoholfritt selskap synes jeg h*n skal bestemme. 1
Phaedra Skrevet 20. april 2012 #107 Skrevet 20. april 2012 Jeg har kun vært i konfirmasjoner der det har vært alkoholfritt, bortsett fra min egen. Men jeg husker ikke selv at vi hadde alkohol, jeg har bare blitt fortalt det da jeg spurte foreldrene mine i ettertid.
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. april 2012 #108 Skrevet 20. april 2012 Jeg måtte tenke ganske godt etter for å huske om det var alkohol i min konfirmasjon, og såvidt jeg husker ble det servert øl og vin til maten. Tviler på at noen tok seg mer enn en flaske/glass. Jeg har vært i begge deler, og synes begge deler er helt greit. Personlig synes jeg det er bedre med øl/vin til mat enn brus, men er det ikke et alternativ så krysser jeg fingrene for farris Av alle de jeg har vært i med alkohol til maten (har aldri hatt noe til kaffen såvidt jeg kan huske) har aldri noen blitt fulle, selv om jeg kommer fra et område med utbredt grøftefyll til vanlig.
Gjest loren Skrevet 20. april 2012 #109 Skrevet 20. april 2012 Har kun hørt om konfirmasjoner med alkohol på ymse forum, aldri av folk jeg kjenner personlig eller vært i en som det ble servert alkohol i. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #110 Skrevet 20. april 2012 Det var alkoholservering i min konfirmasjon, og jeg fikk også smake et lite glass hvitvin. Tror nok som flere her sier at begge deler er vanlige. I min oppvekst har god vin alltid hørt til god mat. Men hvis konfirmanten ønsker et alkoholfritt selskap synes jeg h*n skal bestemme. Alkoholservering til barn i barnets egen konfirmasjon?? Foreldrene dine burde vært straffet! Er det mulig? 1
Brunhilde Skrevet 20. april 2012 #111 Skrevet 20. april 2012 Alkoholservering til barn i barnets egen konfirmasjon?? Foreldrene dine burde vært straffet! Er det mulig? Hvorfor burde de det? Jeg kan ikke se noe galt i at ungdommen (en 15-åring er ikke et barn, for pokker!) får smake litt vin i konfirmasjonen. Det er jo bare for å markere, og det betyr slett ikke at foreldrene serverer ungdommen alkohol ved andre anledninger. Snakk om å være hysterisk AB, tror du bør slappe litt av. 3
Antlers Skrevet 20. april 2012 #112 Skrevet 20. april 2012 Hvorfor burde de det? Jeg kan ikke se noe galt i at ungdommen (en 15-åring er ikke et barn, for pokker!) får smake litt vin i konfirmasjonen. Det er jo bare for å markere, og det betyr slett ikke at foreldrene serverer ungdommen alkohol ved andre anledninger. Snakk om å være hysterisk AB, tror du bør slappe litt av. Diskuterte vi ikke dette i en annen tråd for en god stund siden? Jeg er dessverre elendig på å søke, men jeg mener å huske at vi kom frem til at loven først og fremst klart forbyr det å selge (eller kjøpe) alkohol til mindreårige. Det at ungdommen smaker på varer som ikke er kjøpt spesifikt til dem blir mer en gråsone.
Brunhilde Skrevet 20. april 2012 #113 Skrevet 20. april 2012 Diskuterte vi ikke dette i en annen tråd for en god stund siden? Jeg er dessverre elendig på å søke, men jeg mener å huske at vi kom frem til at loven først og fremst klart forbyr det å selge (eller kjøpe) alkohol til mindreårige. Det at ungdommen smaker på varer som ikke er kjøpt spesifikt til dem blir mer en gråsone. Jo, jeg mener å huske det, men diskusjonen vil nok dukke opp igjen og igjen allikevel.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #114 Skrevet 20. april 2012 Tråder som denne er et ganske sikkert vårtegn på KG, synes jeg. Og det er alltid noen som ikke forstår at noen med vettet i behold kan velge å gjøre annerledes enn det de selv gjør, og så ender det opp med skyttergraver med "dere som har så anstrengt forhold til alkohol er sikkert pripne indremisjonsfanatikere hele gjengen" (som om det er den eneste grunnen til at man velger alkoholfritt) på den ene siden og "hvis du ikke kan ha fest uten å drikke alkohol har du åpenbart et problem" (som om det at man velger å servere alkohol på en gitt anledning betyr at man ikke klarer seg uten på alle andre, og som om man må bevise for folk at man er edruelig) på den andre. Gjesp. Jeg tror vi serverte vin (ikke øl eller noe annet) i min konfirmasjon, og da fikk jeg sikkert smake også. Big deal. Har vært i konfirmasjoner hvor det kun har vært alkoholfri drikke også, og tenkte ikke noe over det. For å være ærlig drikker jeg også heller Farris enn både alkoholfri vin eller dårlig vin. Det viktigste er at man gjør det man velger på best mulig vis. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #115 Skrevet 20. april 2012 Hvorfor burde de det? Jeg kan ikke se noe galt i at ungdommen (en 15-åring er ikke et barn, for pokker!) får smake litt vin i konfirmasjonen. Det er jo bare for å markere, og det betyr slett ikke at foreldrene serverer ungdommen alkohol ved andre anledninger. Snakk om å være hysterisk AB, tror du bør slappe litt av. Hvis du ser på en 15 åring som voksen syns jeg synd på dine barn.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #116 Skrevet 20. april 2012 Hvis du ser på en 15 åring som voksen syns jeg synd på dine barn. Å si at en femtenåring ikke er et barn er ikke det samme som å si at en femtenåring er voksen. Det finnes et ganske stort spekter mellom de to. 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #117 Skrevet 21. april 2012 Jeg synes det er minst like viktig å vise at man kan ha en hyggelig feiring uten å drikke alkohol. Man kan nesten få inntrykk av at voksne ikke kan ha en hyggelig sosial tilstelning (med et godt måltid) uten alkohol, og jeg mener det er viktig å vise at man ikke trenger alkohol for å spise et godt måltid eller ha det hyggelig. Helt enig. Man burde vise man kunne ha en knakende fin fest uten alkohol, heller ikke til maten. Her jeg kommer fra så er oksesteik en vanlig konfirmasjonsmiddag. Det kan man jo drikke alkohol til. Jeg MÅ ikke drikke alkohol til oksesteik... I min verden serveres det ikke alkohol i dåp, konfirmasjon, begravelse og barneselskap. Ikke i min verden heller. Når hovedpersonen ikke kan drikke synes jeg ikke det er rett og servere noe h*n ikke kan ta del i selv. I begravelse må jeg inndrømme at jeg ser på kombinasjonen av så intens sterke negative følelser og alkohol virker for skummel til at jeg ville tatt sjansen. ...... Det er ikke bra å ha et anspent forhold til alkohol verken den ene eller andre veien. Barn burde få oppleve fest og moro både med og uten alkohol, såfremt det er et fornuftig inntak. Om man MÅ ha alkohol for å ha det fint i en tilsteldning har man et problem. Det samme om man blir ukomfortabel når det er alkoholservering. Min erfaring er at de som har problemer med at alkohol er tilstede ofte er flinkere til å inndrømme de har et problem(blir utrygge, alkoholiker eller lignende), mens de som ikke får servery alkohol og ikke kan ha det gøy eller nyte maten uten ofte legger skylden på de som valgte alkoholen hekk. Vet ikke om min oppfattning gjenspeiler virkligheten da. Forresten er det mange barn og unge som blir utrygge rundt berusede folk, selv lett berusede, om de ikke ønsker alkohol i konfirmasjonen burde de hvertfall ikke bli presset til det.
Brunhilde Skrevet 21. april 2012 #118 Skrevet 21. april 2012 Hvis du ser på en 15 åring som voksen syns jeg synd på dine barn. Hva er det med ordet "ungdom" du ikke forstår? Finnes det altså bare "barn" og "voksne" i din verden? Ikke noe mellom? Stakkars deg, det må være helt for jævlig å være så unyansert. Sånn bortsett fra det, så tror jeg du har veldig liten grunn til å synes syns på mitt barn som ble behandlet som den det var - uavhengig av alder. Modenhet varierer, men det vet nok ikke du så mye om, AB, siden du ikke er det selv, mener jeg. (Og ja, før noen påpeker det, jeg er dønn spydig og klar over det!) 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. april 2012 #119 Skrevet 21. april 2012 Helt enig. Man burde vise man kunne ha en knakende fin fest uten alkohol, heller ikke til maten. Jeg MÅ ikke drikke alkohol til oksesteik... Ikke i min verden heller. Når hovedpersonen ikke kan drikke synes jeg ikke det er rett og servere noe h*n ikke kan ta del i selv. I begravelse må jeg inndrømme at jeg ser på kombinasjonen av så intens sterke negative følelser og alkohol virker for skummel til at jeg ville tatt sjansen. ...... Det er ikke bra å ha et anspent forhold til alkohol verken den ene eller andre veien. Barn burde få oppleve fest og moro både med og uten alkohol, såfremt det er et fornuftig inntak. Om man MÅ ha alkohol for å ha det fint i en tilsteldning har man et problem. Det samme om man blir ukomfortabel når det er alkoholservering. Min erfaring er at de som har problemer med at alkohol er tilstede ofte er flinkere til å inndrømme de har et problem(blir utrygge, alkoholiker eller lignende), mens de som ikke får servery alkohol og ikke kan ha det gøy eller nyte maten uten ofte legger skylden på de som valgte alkoholen hekk. Vet ikke om min oppfattning gjenspeiler virkligheten da. Forresten er det mange barn og unge som blir utrygge rundt berusede folk, selv lett berusede, om de ikke ønsker alkohol i konfirmasjonen burde de hvertfall ikke bli presset til det. Jeg er helt enig i at hvis det dukker opp som en problemstilling skal ungdommen selv få velge, jeg husker ikke at det var en diskusjon en gang, men jeg hadde lite deltagelse i planleggingen generelt da. Og i min familie er det ikke slik at folk drikker seg synlig beruset, og halvparten av alle voksne kjører og er dermed edru. Man får altså en god blanding. Jeg synes noen drar dette litt for langt. Selv om noen ser et glass vin eller en øl til maten som naturlig, betyr det for de fleste verken at de ikke klarer seg uten eller blir sure hvis det ikke blir servert. Jeg har faktisk aldri hørt problemstillingen bli diskutert en gang i min familie der jeg har opplevd begge deler (både som barn og voksen). 2
cookies Skrevet 21. april 2012 #120 Skrevet 21. april 2012 Hva med alkohol i dåp? Det er jo ofte treretters eller koldtbord der også? Der er jo hovedpersonen bare noen få mnd, og det ville vært merkelig å servere vin/øl i et spedbarnsselskap
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå