Gjest EryMax Skrevet 20. april 2012 #81 Skrevet 20. april 2012 Jeg har vokst opp med at alkohol er noe man koser seg med. Så jeg har aldri havnet på fjortisfylla. 1
Gjest Søgni Skrevet 20. april 2012 #82 Skrevet 20. april 2012 Jeg må si jeg reagerer litt over at såpass mange antar at man må ha et dårlig forhold til alkohol, eller komme fra steder der man kun drikker for å bli dritings, hvis man ikke serverer alkohol i en konfirmasjon. Av og til synes jeg folk kunne forsøke å tenke over at folk er ulike, og gjør ting av ulike årsaker, før de konkluderer. Jeg er forresten enig med Grønt Blad, jeg tror det er like verdifullt og viktig å vise barn at man ikke må ha alkohol til maten, som at de skal vokse opp og se at man drikker alkohol til maten. I min konfirmasjon var det ikke alkoholservering, men i en del andre konfirmasjoner jeg har vært i var det alkoholservering. Begge deler har vært vanlig i min krets. 2
Rosa Sitron Skrevet 20. april 2012 #83 Skrevet 20. april 2012 Jeg har vært i en konfirmasjon uten alkohol og en god del med. Den uten som var den eneste etter at jeg selv kunne drikke stusset jeg på at det ikke var alkohol, men tenkte ikke noe videre over det. Antok det bare var tradisjon fra den andre familien at det ikke var alkohol.
Sophia Skrevet 20. april 2012 #84 Skrevet 20. april 2012 Jeg må si jeg reagerer litt over at såpass mange antar at man må ha et dårlig forhold til alkohol, eller komme fra steder der man kun drikker for å bli dritings, hvis man ikke serverer alkohol i en konfirmasjon. Av og til synes jeg folk kunne forsøke å tenke over at folk er ulike, og gjør ting av ulike årsaker, før de konkluderer. Jeg er forresten enig med Grønt Blad, jeg tror det er like verdifullt og viktig å vise barn at man ikke må ha alkohol til maten, som at de skal vokse opp og se at man drikker alkohol til maten. I min konfirmasjon var det ikke alkoholservering, men i en del andre konfirmasjoner jeg har vært i var det alkoholservering. Begge deler har vært vanlig i min krets. Det er mulig en av de du sikter til her er meg, og må bare si at det var ikke det jeg mente. Synes det er helt greit at man velger å ikke servere alkohol i en konfirmasjon, og alkohol er heller ikke en selvfølge. Som sagt er det noe jeg kommer til å vurdere når jeg eventuelt får barn som skal konfirmeres. Jeg er på en måte enig i de som argumenterer mot alkohol, men også de som argumenterer for. Mitt poeng, og det jeg reagerte på tidligere i tråden, var at noen mente at man av prinsipp aldri skal servere alkohol i et selskap hvis det er barn til stede. DET synes jeg blir feil. Grunnen har jeg forklart i et tidligere innlegg. Men jeg er også enige i at alkohol ikke bør være en selvfølge til en hver anledning- middager, sammenkomster osv. Og det er det heller ikke i min familie, selv om foreldrene mine valgte å servere vin i min konfirmasjon. 3
MiniSilje Skrevet 20. april 2012 #85 Skrevet 20. april 2012 Jeg har vært i kun en konfirmasjon hvor det ble servert drikke med kun 1,5% alkohol eller noe (veldig lite i hvertfall) og da drakk alle som var der av det, uansett alder. Utover det har jeg aldri vært i en konfirmasjon der det ble servert alkohol 1
Honeydew Skrevet 20. april 2012 #86 Skrevet 20. april 2012 Synes egentlig alkohol i konfirmasjon er en uting. Hadde ikke alkohol i min konfirmasjon heller. Synes egentlig ikke alkohol hører til i noen tilstelninger hvor barn feires, men dersom det serveres kun ett/to glass til maten og ikke tilbys noe mer, så er det vel ingen krise. Ser dog ikke helt behovet. 2
Gjest Søgni Skrevet 20. april 2012 #87 Skrevet 20. april 2012 Det er mulig en av de du sikter til her er meg, og må bare si at det var ikke det jeg mente. Synes det er helt greit at man velger å ikke servere alkohol i en konfirmasjon, og alkohol er heller ikke en selvfølge. Som sagt er det noe jeg kommer til å vurdere når jeg eventuelt får barn som skal konfirmeres. Jeg er på en måte enig i de som argumenterer mot alkohol, men også de som argumenterer for. Mitt poeng, og det jeg reagerte på tidligere i tråden, var at noen mente at man av prinsipp aldri skal servere alkohol i et selskap hvis det er barn til stede. DET synes jeg blir feil. Grunnen har jeg forklart i et tidligere innlegg. Men jeg er også enige i at alkohol ikke bør være en selvfølge til en hver anledning- middager, sammenkomster osv. Og det er det heller ikke i min familie, selv om foreldrene mine valgte å servere vin i min konfirmasjon. Ja, det er jeg jo helt enig med deg i Poenget mener jeg bør være at man ikke kan si så veldig mye om noens forhold til alkohol ut fra om de serverte alkohol i en konfirmasjon eller ikke. Jeg har ingen barn selv, så hva jeg selv ville gjort er uvisst. I min konfimasjon valgte jeg selv at det skulle være alkoholfritt.
Gjest finpåvin Skrevet 20. april 2012 #88 Skrevet 20. april 2012 Jeg hadde alkoholfri konfirmasjon og ser ikke problemet med å drikke alkoholfritt til maten. Jeg visste ikke at så mange insisterte på alkohol tidlig en søndag ettermiddag Nei? Ser heller ikke problemet med å drikke cola til maten jeg heller
Karmosin Skrevet 20. april 2012 #89 Skrevet 20. april 2012 Spiser man en god middag drikker man (hvis man er gammel nok) god vin eller godt øl til maten i mine kretser, med mindre man er helt eller delvis avholds (permanent eller midlertidig). Barn til stede har ikke noe å si. God vin og godt øl kompletterer og fremhever smaken i maten, og det er for smakens skyld man drikker det, ikke for rus. Men så er det jo sånn at konfirmasjons-"middager" ofte er mer som lunsjer, veldig tidlige og med tapas eller koldtbord eller noe sånt litt enklere. Jeg har vært i noen sånne, uten alkohol, og noen som har vært ordentlige middager, og da har det blitt servert vin og øl. Uansett har jeg aldri tenkt verken "fysjom , de serverer alkohol" eller "fysjom, de serverer bare mineralvann" eller noe sånt. Jeg har aldri tenkt på før at alkohol kan være noe folk reagerer negativt på i en konfirmasjon uten at de er svært så kristelige. Hvis det er en middagsfest, og det ikke serveres alkohol, synes jeg man kan servere godt alkoholfritt øl, hvis det passer maten. God alkoholfri vin finnes ikke, så det utgår. Hva man serverer i stedet for vin og øl er nemlig en kjepphest for meg etter å ha vært utsatt for en annen type festmiddag der alle gjestene, og det var ingen barn til stede, fikk SOLO. Ikke Farris, som ville vært greit, ikke Clausthaler, som også ville vært greit, bare Solo. Tar gjerne litt kjempesøt brus i ny og ne jeg altså, men til det som skulle være en ordentlig middag? NEI. Nå var maten tørr oksestek med slappe grønnsaker og smakløs saus også, så det var forsåvidt greit med Soloen, men hele pakka var en oppskrift på hvordan man IKKE steller til en middag for å feire noe.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #90 Skrevet 20. april 2012 Nei? Ser heller ikke problemet med å drikke cola til maten jeg heller Ja, for det eneste alternativet til alkohol er selvsagt cola
Jens Skrevet 20. april 2012 #91 Skrevet 20. april 2012 Da flesteparten i denne tråden i er positive til alkohol til maten i en konfirmasjon kan vi vell kanskje oppsummere med at det er det som er det normale? 1
liv Skrevet 20. april 2012 #92 Skrevet 20. april 2012 ikke vært i en konfirmasjon med alkohol, det er jo tidlig på dagen, somregel på en søndag også...
Grønt blad Skrevet 20. april 2012 #93 Skrevet 20. april 2012 Da flesteparten i denne tråden i er positive til alkohol til maten i en konfirmasjon kan vi vell kanskje oppsummere med at det er det som er det normale? Jeg er ikke helt enig i den konklusjonen, da vi ikke vet noe om de som har svart i denne tråden (samt konfirmasjonene de har vært i) er representative for det norske folk. 2
Rosa Sitron Skrevet 20. april 2012 #94 Skrevet 20. april 2012 Da flesteparten i denne tråden i er positive til alkohol til maten i en konfirmasjon kan vi vell kanskje oppsummere med at det er det som er det normale? Jeg føler heller at vi kan konkludere med at begge deler er venlig? 2
mas Skrevet 20. april 2012 #95 Skrevet 20. april 2012 Jeg har aldri vært i en konfirmasjon der det har blitt servert alkohol, så det er ikke vanlig i hverken min eller mannen min sin familie. Vi kommer heller ikke til å servere alkohol den dagen våre barn skal konfirmeres. Hva andre måtte gjøre bryr jeg meg fint lite om 1
Grønt blad Skrevet 20. april 2012 #96 Skrevet 20. april 2012 Av ren nysgjerrighet gikk jeg gjennom hele tråden for å se hva folk har svart. Mitt resultat er at det er omtrent like dødt løp mellom alkoholfri konf. og konf. med alkohol (et par flere som har svart alkoholfri, men ta høyde for at jeg har telt feil). Jeg stemmer i med VinterSnø i at begge deler er like vanlig
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #97 Skrevet 20. april 2012 I min verden serveres det ikke alkohol i dåp, konfirmasjon, begravelse og barneselskap. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #98 Skrevet 20. april 2012 I min verden serveres det ikke alkohol i dåp, konfirmasjon, begravelse og barneselskap. Hørt om grøvØL?
Gjest imli Skrevet 20. april 2012 #99 Skrevet 20. april 2012 Eg har aldri vore i ein konfirmasjon der det har vorte servert alkohol. Tykkjer i grunnen konfirmasjon og dåp er to festar der folk kan halde seg unna alkohol, det serverast jo overalt elles. 2
Gjest imli Skrevet 20. april 2012 #100 Skrevet 20. april 2012 Nei? Ser heller ikke problemet med å drikke cola til maten jeg heller Berre eg som ser ironien i at Finpåvin vil ha cola til maten? Dårleg humor i kveld 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå