Gå til innhold

hvorfor er det så mange som ikke tror på healing, spåing, spøkelser, osv.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest notetur nomen

Ha, ha :gjeiper: Jeg leste et sted at man kunne spå i kaffe, så det går sikkert an å spå i pose-te også. Det må jo være noe for nordmenn. Spesielt jeg som drikker (for) mye kaffe, kanskje jeg burde teste den.

Men helt seriøst, noe slikt blir en ganske fjern sammenligning i forhold til for eksempel det å være klarsynt. Ja du dette der er store spørsmål, det blir jo nærliggende å spørre seg om tiden eksisterer.

Når det gjelder tarotkort så handler dette og om intuisjon.

Enig i at det med fremtiden er vanskelig å forstå. At det er mulig har jeg personlig erfart på grunn av sanndrømming, noe som så klart var sjokkerende og vanskelig å begripe når det skjedde, men også pga andre småting. Så mitt svar der er: Jeg vet ikke. Vanskelig å finne noen naturlig forklaring på det, det er vel derfor det kalles overnaturlig.

Uansett: Mange sier at de ikke ønsker å fortelle spesielle ting om fremtiden av diverse grunner. Noen mener at det er lett å bomme, fordi man har en fri vilje og selv om det faktisk er en stor sannsynlighet for at en kommer til å oppleve en viss ting i fremtiden om man fortsetter på samme kurs, kan man allikevel skifte retning om man blir bevisst. Det er nettopp her klarsynte kan være til stor hjelp, blant mange andre punkter selvsagt.

Når jeg selv opplevde mye og fikk bekreftelser, lærte jeg i alle fall mye av hvordan dette fungerer. De bevisene man får er man faktisk nødt til å få fra andre kilder enn seg selv, som av andre personer som vet om tingene stemmer eller ikke. Så mine beviser er hovedsakelig der personer har bekreftet at det jeg sier er korrekt.

Det er litt vanskelig å forklare, det brukes jo som regel bare svevende ord på dette sånn som energi.

Det er noe som kalles energirester, altså, alle slags fysiske ting og steder inneholder (i alle fall for en som tar i bruk disse evnene) spor av alt som noen gang har vært der og skjedd der. Spesielt menneskelige følelser har jeg merket at sitter sterkt, spesielt der det skjer ting som død eller andre store hendelser for eventuelle personer som har vært der. Rett og slett hendelser som har involvert sterke følelser.

Så via å "lese" ting ut i fra "energien" eller "restene", la oss kalle det den usynlige historien som ligger igjen på et sted eller på en gjenstand, kan man altså finne ut av hva som har skjedd der, og man kan gi detaljerte beskrivelser.

Jeg har også snakket med mange og her har det gått ut på det samme. Jeg fulgte intuisjonen og på de fleste var det til stor hjelp å holde hånden noen cm unna brystet, da kom mer informasjon. Det var alle ukjente personer, jeg syntes også dette var en fordel da jeg følte at det var forstyrrende om jeg skulle vite noe om personen på forhånd. Jeg kunne fortelle detaljerte ting til personer, som for eksempel hvor mange barn de hadde. Jeg sa ellers at jeg bare ville teste disse tingene, og jeg møtte veldig positive reaksjoner (noen ble veldig overrasket mens mange ble veldig glade og syntes det var til hjelp, enkelte syntes så klart det var kult osv). Ingen sa at noe var ukorrekt. Senere begynte jeg å undersøke det alternative og fant ut at det jeg hadde gjort kaltes auralesning/å lese av energifelt og reading, og at mange andre gjorde dette.

Jeg trodde ikke noe på slike ting og holdt meg langt unna f.eks. programmer om "overnaturlige ting" på tv, for slikt var noe tull!

Når jeg selv begynte å erfare mer av dette ville jeg også ha minst mulig av andre sine vinklinger som for eksempel alternative trosretninger, jeg ville erfare ting selv uten å bli noe som helst påvirket av andre ting.

Det som spesielt ble en sjokkerende opplevelse, var da jeg fikk høre at en person hadde tatt selvmord i en låve hvor jeg hadde gått forbi flere ganger. Når jeg gikk forbi der kjente jeg nemlig en mann der som hadde hengt seg, et spesifikt sted i låven. Det var en god stund etter mine erfaringer der, at jeg ble fortalt dette. Jeg satt og måpte når jeg fikk høre det. Selv om jeg hadde opplevd disse tingene var det jo ikke så spesielt troverdig og stort for min egen del siden jeg ikke hadde fått noe som helst bevis. Så det er en av mine erfaringer når det gjelder hvorfor jeg tror på ånder. Når det gjelder andre ting jeg har opplevd som det ikke har vært klare beviser rundt, har jeg tatt dette som mindre viktig og rett og slett ikke bevist.

Uansett så vet jeg nå at det er mange, mange andre som opplever slike ting noe som gjør at jeg synes at det er kjempebra at man har alternative miljøer. Det er jo kjedelig om man blir tvunget til å holde slike ting for seg selv.

Angående "spådamer" så er dette jo et litt sånn typisk gammeldags uttrykk som spesielt mange som ikke har greie på disse tingene bruker,... jeg skal ikke si at det ikke finnes seriøse folk som sier at de er "spådamer" eller at de spår, men jeg vil heller anbefale å gå til noen som har en mer spesifikk evne. For eksempel: Skal du snakke med en klarsynt, velg en klarsynt, ikke en healer og kanskje ikke en spåer. Skal du snakke med en healer så er det ikke sikkert at denne healeren er klarsynt også. Skal du få kontakt med ånder så er det ikke sikkert at en klarsynt kan dette, da er det bedre med et medium. Osv.

Etter mine erfaringer er det ikke slik at de mest seriøse driver og legger ut masse om fremtiden, men de forteller om tingenes tilstand slik de er, og fortiden. De kan rett og slett hjelpe en med å se ting klart, og de kan se ting i situasjoner som man ikke nødvendigvis har vært obs på selv.

Siden jeg har opplevd så mye på denne kanten selv, og fått mine beviser, så synes jeg at det er veldig trist om slike muligheter går fra folk, når man faktisk kan få stor hjelp via dette. Hvis du skal snakke med en klarsynt så kan du jo bare spørre: "Har du bevis?" Du trenger faktisk ikke å si noe, hvis du babler i vei om alle ting er jo poenget borte, da er det bedre å gå til psykolog. Det er jo den klarsynte som skal fortelle deg ting, og for at det skal være bevis må man jo først bli fortalt ting man allerede vet... Så om man snakker med en klarsynt finner man fort ut om det er en klarsynt eller ikke :-)

Jeg tror nok det du sier med sanndrømthet feks er det vanskelig å si til folk at, nei, det fins ikke. Noen forklarer det med psykologiske mekanismer, og at man tror man har drømt osv.Mens egentlig tror man at kjenner igjen det som skjer fra en drøm, uten at det faktisk er sånn. Men man kan ikke benekte andres opplevelser av sanndrømthet uten videre.Den andre har opplevd det han har opplevd.

Det med å føle at det var en mann på et sted som hengte seg, og få vite at "det stemmer" kan være at man ser et "mønster" i noe som egentlig er et sammentreff. Altså at man fikk en følelse der, og etterpå drar man en linje til det man blir fortalt og lager seg en sammenheng som ikke egentlig er der.Man søker altså etter en forklaring på det underlige man følte og mener at man fikk den, selv om det ikke stemmer.

Men: Å si dette som jeg sier her svarer ikke på spørsmålet om hvorfor man følte noe der.

Men jeg syns det er noe annet enn å ikke ville la sitt eget barn ta en tablett for smerter fordi man mener skolemedisin er noe man ikke liker som prinsipp.

Jeg vokste selv opp med en kamerat som hadde astma. Hans mor var for at han gikk til homeopat. Han hadde jevnlig anfall og fikk ikke ta medisiner fra inhalator, som legen hadde foreskrevet, fordi moren ville han skulle ta homeopati.

En gang vi var ute og syklet ble han dårlig, og jeg løp etter hjelp. Da vi kom tilbake lå han på veien, og de voksne ville ikke la meg komme bort dit. De kranglet med moren hans og han kom på sykehuset.

Etter det fortsatte hun med homeopatmedisinet, og han sa til meg at han lengtet mange ganger etter medisinet fra sykehuset som gjorde at han fikk luft igjen, nesten med det samme. For han hadde mange ganger vanskelig med å få luft om kveldene.Men moren la inhalatoren hans i skapet og ville ikke at et ungt menneske skulle ta det.

Det mener jeg er jo mishandling av barn. :kjefte:

Vi er voksne i dag og han bestemmer selv og bruker spray mot allergi og ingen sukkerpiller. For homeopati er igrunn fortynnet vann.

Men ei som jeg kjenner med et dårlig bein, hun fikk en gang noe "healing" fra en som sa hun hadde typ "varme hender" og ville "løse opp i noe bundet energi som hun merket". Og veninnen min sa det var en behagelig følelse. Men hun har fortsatt et dårlig bein.

Men da er det jo ikke noe skade skjedd, mener jeg.

Det er annerledes når det går på bekostning av noe, eller folk blir skremt, eller rett og slett loppet for penger. Da er det svindel etter min mening. :angry:

Edit: Dessuten så mener jeg at en klarsynt kan ikke "bevise" noe som helst, og ofte tror jeg de føler seg frem med å se hva som du bekrefter og så ser de bort fra ting som du ikke bekrefter, så de er nok ikke alltid så klarsynt allikevel.

Endret av notetur nomen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok det du sier med sanndrømthet feks er det vanskelig å si til folk at, nei, det fins ikke. Noen forklarer det med psykologiske mekanismer, og at man tror man har drømt osv.Mens egentlig tror man at kjenner igjen det som skjer fra en drøm, uten at det faktisk er sånn. Men man kan ikke benekte andres opplevelser av sanndrømthet uten videre.Den andre har opplevd det han har opplevd.

Det med å føle at det var en mann på et sted som hengte seg, og få vite at "det stemmer" kan være at man ser et "mønster" i noe som egentlig er et sammentreff. Altså at man fikk en følelse der, og etterpå drar man en linje til det man blir fortalt og lager seg en sammenheng som ikke egentlig er der.Man søker altså etter en forklaring på det underlige man følte og mener at man fikk den, selv om det ikke stemmer.

Men: Å si dette som jeg sier her svarer ikke på spørsmålet om hvorfor man følte noe der.

Men jeg syns det er noe annet enn å ikke ville la sitt eget barn ta en tablett for smerter fordi man mener skolemedisin er noe man ikke liker som prinsipp.

Jeg vokste selv opp med en kamerat som hadde astma. Hans mor var for at han gikk til homeopat. Han hadde jevnlig anfall og fikk ikke ta medisiner fra inhalator, som legen hadde foreskrevet, fordi moren ville han skulle ta homeopati.

En gang vi var ute og syklet ble han dårlig, og jeg løp etter hjelp. Da vi kom tilbake lå han på veien, og de voksne ville ikke la meg komme bort dit. De kranglet med moren hans og han kom på sykehuset.

Etter det fortsatte hun med homeopatmedisinet, og han sa til meg at han lengtet mange ganger etter medisinet fra sykehuset som gjorde at han fikk luft igjen, nesten med det samme. For han hadde mange ganger vanskelig med å få luft om kveldene.Men moren la inhalatoren hans i skapet og ville ikke at et ungt menneske skulle ta det.

Det mener jeg er jo mishandling av barn. :kjefte:

Vi er voksne i dag og han bestemmer selv og bruker spray mot allergi og ingen sukkerpiller. For homeopati er igrunn fortynnet vann.

Men ei som jeg kjenner med et dårlig bein, hun fikk en gang noe "healing" fra en som sa hun hadde typ "varme hender" og ville "løse opp i noe bundet energi som hun merket". Og veninnen min sa det var en behagelig følelse. Men hun har fortsatt et dårlig bein.

Men da er det jo ikke noe skade skjedd, mener jeg.

Det er annerledes når det går på bekostning av noe, eller folk blir skremt, eller rett og slett loppet for penger. Da er det svindel etter min mening. :angry:

Edit: Dessuten så mener jeg at en klarsynt kan ikke "bevise" noe som helst, og ofte tror jeg de føler seg frem med å se hva som du bekrefter og så ser de bort fra ting som du ikke bekrefter, så de er nok ikke alltid så klarsynt allikevel.

Det er jo ikke bra om man blir for ekstrem den ene eller andre veien. Enig i at det ikke går an å nekte barnet sitt legebehandling, det blir jo nesten som Jehovas vitner (som jeg er oppvokst i) som nekter å ta imot blod.

Det er vel visse regler for disse tingene, blant annet har Norsk healerforbund disse vedtektene:

"drive sin virksomhet på en faglig forsvarlig måte, med omtanke og respekt for dem som søker hjelp

kun gi behandling på forespørsel fra klient eller dennes foresatte

informere klienten om at healing ikke erstatter kvalifisert medisinsk behandling

ikke gi løfte om lindring eller helbredelse

ikke stille medisinske diagnoser eller gi råd om medikamenter eller andre behandlingsformer hvor en ikke har kompetanse

formidle respekt for klientens valg m.h.t. andre behandlingsmetoder og terapeuter

ha personlig ansvar for hva en gjør og sier under behandling

vise respekt for klientens trossystem

ivareta taushetsplikt om alle opplysninger en får under utøvelse av sin virksomhet

sørge for at de er fysisk og psykisk skikket til å drive healingvirksomhet

opptre realistisk og med omtanke for klientene i spørsmål om honorarer og pengegaver

på forhånd informere klienten om behandlingens karakter, tidsbruk og kostnader

ikke opptre på en måte som setter DNH eller healere som gruppe i vanry"

For å pirke litt når det gjelder den erfaringen som nevnt: Jeg fikk ikke vite at han hadde hengt seg der, så akkurat det er jo ikke bevist, men jeg fikk vite at det var en mann som hadde tatt selvmord der. Disse tingene kjente jeg veldig sterkt hver gang jeg gikk forbi akkurat det stedet.

Men jeg kan selvfølgelig ikke be en vilt fremmed om å "stole på meg og ha tillit til mine opplevelser", det er det nesten bare en selv som kan uansett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

For å pirke litt når det gjelder den erfaringen som nevnt: Jeg fikk ikke vite at han hadde hengt seg der, så akkurat det er jo ikke bevist, men jeg fikk vite at det var en mann som hadde tatt selvmord der. Disse tingene kjente jeg veldig sterkt hver gang jeg gikk forbi akkurat det stedet.

Men jeg kan selvfølgelig ikke be en vilt fremmed om å "stole på meg og ha tillit til mine opplevelser", det er det nesten bare en selv som kan uansett. ;)

Å, men jeg tror nok at du merket noe der. Og som sagt så er det ikke noe svar på hvordan du kunne føle at noen hadde hengt seg der inne, at jeg påpeker at den mennesklige hjerne er ekspert på å finne sammenhenger og mønstere i alle ting...

Dessuten er det, så vidt meg bekjent, også diskutert hypoteser i vitenskapen der man stiller spørsmålstegn ved om det er tilfelle at tiden, som dimensjon, faktisk er lineær...Så det vil jo ha betydning for om man med sine sanser kan oppfatte hendelser som har funnet sted på et "tidligere" tidspunkt eller ane noe som vil skje "fram i tid".

Og hva bevisstheten faktisk er, og alt om hvordan den fungerer, det vet vel vitenskapen egentlig heller ikke 100%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Tror ikke på det fordi ingenting av det kan bekreftes vitenskapelig. Det blir litt som min nevøs usynlige venn, som tilfeldigvis alltid akkurat har gått, er inne skapet, gjemmer seg under dyna eller har gjort seg usynlig når jeg kommer inn i rommet.

I tillegg til det, syns jeg mye av alternativpraksisen er direkte usmakelig og uetisk.

De elsker å slenge om seg med direkte usanne påstander (skolemedisin helbereder ikke årsaker f. eks).

De finner på diagnoser selv som de senere "kurerer" klienten for (sopp i blodet f. eks).

De har ingen forhold til datasikkerhet til tross for at de i timesvis spør ut klientene om hver minste detalj i deres helsehistorie og senere lagrer dette.

De selger tonnevis med uvirksomme piller hvert år. Syns det er festlig at mye av kritikken mot skolemedisinene går på at leger bare skriver ut piller. Dette er for det første ikke sant, en lege gir til stadighet pasientene beskjed om å legge om livsstilen, holde seg unna enkelte matvarer, spise sunt og så videre. For det andre så er det en hel del alternativutøvere som ikke gjør en dritt annet enn å selge piller de også, homeopater og biopater for eksempel. Forskjellen er at legenes piller faktisk har en virkning.

De kritiserer legestanden og farmasøytiske bedrifter for å ha profittmotiv, men den alternative bransjen tjener milliarder hvert år UTEN å ha de enorme utgiftene til forskning som et skikkelig legemiddelfirma har. De bare dikter opp et preparat og slenger det på markedet sammen en rekke udokumenterte påstander.

Svindel, og utnytting av syke mennesker spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er min grunn for å tro egentlig?

Jeg tror aldri på personopplevelser, spesielt ikke de jeg hører på nettet.

Skjønner egentlig ikke dette innlegget engang.

"Hvorfor tror du ikke på spøkelser? jeg har sett spøkelser.."

En ting jeg ikke skjønner med folk som mener de har kontakt med det overnaturlige. Hvorfor tviler de aldri på seg selv? Hvorfor er ikke første instinkt "Shit,snakket gud til meg nå,eller begynner jeg å bli sprø..Hvorfor ikke ta kontakt med en psykolog FØRST?"

Til slutt: Hvorfor tro? Hvilken forskjell gjør det for deg,eller eventuelt for meg om jeg "tror" på spøkelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange som ikke tror på healing?

Har selv prøvd healing med positiv effekt. Og legene hadde aldri funnet alt det healeren fant. Etter mitt syn er healing noe alle burde prøvd.

Hvorfor er det så mange som ikke tror på spåing?

Har selv blitt spådd, det som skulle ha stemt til nå har stemt, så gjenstår det og se om resten stemmer, men det vil ta mange år enda før jeg ser om alt har stemt.

Hvorfor er det så mange som ikke tror på spøkelser/ånder?

Eksempel er Åndenes makt, jeg tror på det jeg. Åndenes makt er mer enn nok bevis for meg at det finnes.

Er du hos healer og blir enten mye bedre eller helt kvitt problemene du gikk for etter noen behndlinger, er det jo helt klart at noe har skjedd og at det er pga healingen. Kjenner du ikke noe særlig forandring, så betyr det ikke at healing er tull. For healing hjelper ikke på absolutt alle.

Er det uro i et hus, og en klarsynt renser huset, og det blir helt rolig etter det, er det jo helt klart at noe har skjedd og at det var pga den klarsynte at det ble rolig.

Samme med spåing, selvfølgelig kan noen spå, ingen tvil om det. Da jeg ble spådd fikk jeg høre ting som jeg hadde tenkt litt på selv om fremtiden min og noe ble jeg ordentlig overrasket av å høre. Og dere som ikke tror på slikt, hvordan kan dere forklare at spåeren kan si ting om deg fra både fortid, nåtid og fremtid? Når spåeren ikke vet en eneste ting om deg? Og alt fra fortid og nåtid stemmer?

Skjønner det liksom litt også at folk ikke tror, men allikevel klarer jeg ikke å skjønne at folk ikke tror.

Men nå finnes det jo mange som driver med like ting, som aldri skulle drevet med slikt, så om en har vært borti slike som ikke er noe gode eller ikke kan det i det hele tatt skjønner jeg det mer at folk ikke tror. Skal man prøve slikt er det viktig å finne noen som er gode på dette.

Og når det finnes mange som sies at de ser et lys når det har en nær døden opplevbelse og kanskje står og ser på seg selv også, og ser mange mennesker når de ser lyset, er det jo helt klart at den andre siden finnes.

Det provoserer meg at så mange ikke tror. Men hallo, det er jo ingen tvil om at slikt finnes og er til å tro på.

Hva vil du selv svare hvis noen spør deg hvorfor du ikke tror på Huldra? Eller ville du tro meg hvis jeg sier at jeg har sett Donald Duck i åpen bil på himmelen nå sist natt? Det jeg forundrer meg over er ikke at ikke hele befolkningen har kastet vrak på det vitenskapelige verdensbilde og fortsatt holder seg til et magisk verdensbilde, det jeg forundrer meg over er at det tross alt er så mange som fremedeles holder fast på et magisk verdenbilde.

Dette til tross for at vår sivilisasjon har kommet svært langt innen naturvitenskap (selv om den kanskje ikke har blitt allemannseie, det er nok flere enn vi liker å tro som ikke fikk med seg det elementære i fysikk på folkeskolen), og mange av de fenomener du her viser til ikke bare mangler belegg, men er direkte i strid med de lover vi har oppdaget i naturen og som ingen ser ut til å tvile på når de legges til grunn for moderne ingeniørkunst.

Det er ingen som nøler med å sette seg i et fly eller gå inn i et bygg fordi man er redd ingeniørene tar utgangspunkt i fysiske lover som er uriktige. Men med mindre disse lovene faktisk er uriktige, kan det heller ikke være skapninger i den fysiske verden og synlig for våre fysiske øyne som ikke følger fysikkens lover, herunder de grunnleggende bevaringslover for energi og bevegelsesmengde. (spøkelser) Bare for å ta et eksempel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i praksis sånn alle driver, men det er sikkert noen som er flinkere til å late som de er seriøse i ansettelsesfasen. Problemet er at det er ikke testbart. Hvis det hadde vært det hadde det ikke vært noen grunn til å ikke tro på det.

Er ikke spådommer testbare? Hvorfor skulle de ikke være det?

Steg 1: Få spådom om noe konkret med en angitt tidsperiode

Steg 2: Sjekk om spådom stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke spådommer testbare? Hvorfor skulle de ikke være det?

Steg 1: Få spådom om noe konkret med en angitt tidsperiode

Steg 2: Sjekk om spådom stemmer

Dette hørtes veldig tilfeldig ut...

Min mor pleide å spå faktisk, på venninner og bekjente(Gratis,kun for morro), og har nå avslørt hvor lett det er å lure folk.

1.Finne på en spådom som kan skje alle, overlate resten til tilfeldighetene.

2. Spå "åpenbare folk" feks: hvis det er en ung vakker dame, så snakk om en høy og kjekk mann.

3. spådom som ikke gir mening. Har selv lest horoskop og finner ofte ut av at det som står det, rett og slett ikke gir mening.

4. Selvoppfyllende spådom: Sånn spådom som du selv ønsker skal gå i oppfyllelse, så gjør den det fordi du selv ubevisst/ bevist begynner å gå i den retningen. Feks: Tenker du hele dagen på å ikke søle kaffe, er det større sjangs for at du "psyker ut" litt og faktisk gjør det.

hvis testen din skulle vært seriøs, så trenger den å bli mer avansert. Feks: Hvis jeg spår deg, og sier at jeg virkelig ser denne hendelsen i din fremtid, og den så ikke skjer, hva betyr det utfallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er svada?

Hadde healing funket hadde det vært utrolig enkelt å bevise. Det må selvfølgelig bevises på en ordentlig måte, og klarer du det har James Randi et fond som vil gi deg 1000000 dollars. Merkelig at ingen har krevd denne summen?

Det samme gjelder spådommer, bevis for at det finnes spøkelser osv ^^

Åndenes makt... Tuller du nå? Den gidder jeg ikke kommentere engang.

Sykdomsforløp går ofte i bølger, og det er når folk har det som verst at de blir desperate og søker alternativ behandling. Da er det ikke så rart at mange føler seg bedre etter en stund (når det er som verst så kan det liksom bare gå en vei....)

Det er forresten ingen som kan si at de har opplevd "lys" når de dør. Alle som sier dette LEVER jo tross alt i dag, og selv om hjertet slutter å slå o.l så har de aldri vært 100% døde. Det er en kjent fysiologisk forklaring på dette med lys når man "dør" under en operasjon og liknende - så google it!

Og til alle dere "synske" hvor i h... var dere før utøya?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å tro på noe jeg ikke ser bevis på. Disse tingene er jo forsøkt bevist mange ganger også, uten hell. Synes man rett og slett er lettlurt når man tror på sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svindel, og utnytting av syke mennesker spør du meg.

Nå er det mange syke som faktisk blir friske ved hjelp av alternative metoder. Det finnes sikkert useriøse på markedet, men generellt så er det seriøse naturterapeuter som faktisk hjelper mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange syke som faktisk blir friske ved hjelp av alternative metoder. Det finnes sikkert useriøse på markedet, men generellt så er det seriøse naturterapeuter som faktisk hjelper mennesker.

bevis?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bevis?

Vitenskapelige bevis som dere skeptikere leter etter kan ikke jeg hoste opp. Men det er ikke så fryktelig mange år siden at akupunktur ble sett på som humbug også, og nå er det annerkjent behandlingsmetode som er godkjent av WHO.

Hadde alt alternativt vært humbug, så hadde det ikke vært mulig for alternative behandlere å få kunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde alt alternativt vært humbug, så hadde vært mulig for alternative behandlere å få kunder

Så du tror altså at det virker fordi folk bruker det, og folk bruker det fordi de tror det virker. Hørt om sirkelargumentasjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror altså at det virker fordi folk bruker det, og folk bruker det fordi de tror det virker. Hørt om sirkelargumentasjon?

Som jeg skrev tidligere i tråden, så har folk sikkert forskjellige erfaringer med de forskjellige typene behandlingsmetoder som finnes. Eks jeg responderer overhodet ikke på homeopat medisin, men responderer veldig bra på f.eks soneterapi. Sliter jeg med f.eks hodepine, så velger jeg heller å bruke soneterapi fremfor å medisinere meg selv med legemiddler.

Så ja, selvsagt virker det når folk sverger til alternativ behandling fremfor skolemedisin. Vi går da ikke til en behandler over tid og fortsetter med det hvis vi merker at det ikke har noe effekt :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Hadde alt alternativt vært humbug, så hadde det ikke vært mulig for alternative behandlere å få kunder.

Nok en usann påstand. Homeopati er det gjort svære metastudier på, som bevisert at det IKKE virker utover placebo. Likevel har de jo flust med kunder. Hvis ikke det er svindel så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nok en usann påstand. Homeopati er det gjort svære metastudier på, som bevisert at det IKKE virker utover placebo. Likevel har de jo flust med kunder. Hvis ikke det er svindel så vet ikke jeg.

Nå er det langt mer til den alternative verdenen enn homeopati. Hvis en kvinne har gått til alternativ behandling for allergi, og ikke lenger opplever plager med allergi og kan slutte med medisiner, så har det hjulpet - placebo eller ikke. Det er resultatet som spiller en rolle, ikke hvorfor det er vitenskapelig bevist eller ikke. Det er skolemedisin som er placebo også, men det visste du sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapelige bevis som dere skeptikere leter etter kan ikke jeg hoste opp. Men det er ikke så fryktelig mange år siden at akupunktur ble sett på som humbug også, og nå er det annerkjent behandlingsmetode som er godkjent av WHO.

Hadde alt alternativt vært humbug, så hadde det ikke vært mulig for alternative behandlere å få kunder.

Så du mener du heksedoktorer i Afrika er pålitelige fordi de har kunder?

Javel.

Og vi skeptikere leter ikke etter bevis på at ting ikke funker, vi leter etter bevis på at ting FUNKER. Når ingen, noensinne, aldri klarer å bevise at f.eks healing funker så må du da være enig i at noe skurrer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener du heksedoktorer i Afrika er pålitelige fordi de har kunder?

Javel.

Og vi skeptikere leter ikke etter bevis på at ting ikke funker, vi leter etter bevis på at ting FUNKER. Når ingen, noensinne, aldri klarer å bevise at f.eks healing funker så må du da være enig i at noe skurrer?

Å sammenligne en heksedoktor i Afrika med en homeopat med flerårig utdanning i Norge blir for dumt.

Nå snakker jeg generellt om alternativ medisin, ikke healing. Noen opplever at healing er hjelpsomt, så da får man heller bare kalle det placebo. Poenget er at det har hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du egentlig hva homøopati er?

Det er tanken om at likt kurerer likt, dvs at hvis du lider av søvnløshet så skal dette kureres med koffein. De mener at jo mindre av virkestoffet (koffein) man har i medisinen jo mer effektiv vil medisinen bli.

For å vanne ut medisinen (bokstavelig talt vanne ut) så bruker de en metode som de kaller "potensering".

Det fungerer slik:

Først tar du en del av virkestoffet, i dette tilfellet koffein, og blander det med 99 deler vann og rister det. Deretter tar du en del av den nye blandingen og blander med 99 deler vann og rister det. Så tar du en del av denne nye blandingen og blander med 99 deler vann oooosv til du har gjort dette 30 ganger.

Husk at dette ble oppfunnet av en mann som levde 1755-1843, og trodde at atomer kunne deles i det uendelige. I dag vet vi at dette ikke stemmer og faktisk så vil det være en SVÆRT liten sjanse for at det vil finnes et eneste atom av virkestoffet etter å ha blandet det ca 12 ganger med 99 deler vann.

Med andre ord er det bare vann igjen etter å ha gjort denne utblandingen 30 ganger.

Dette forsvarer homøepatene med at vann HUSKER stoffet de har vært i kontakt med!

Pillene du kjøper på apoteket er da sukkerpiller som er dyppet i den homøopatiske medisinen.

Hva med alt vannet du drikker fra springen da? Hva med alt det har vært "borti" ? Hvert eneste glass med vann du drikker skulle jo da ha vært rene vidundermedisinen mot det meste her i verden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...