Gå til innhold

hvorfor er det så mange som ikke tror på healing, spåing, spøkelser, osv.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvordan de fikk det til hvis det bare var et triks. Noen som vet hvordan de gjør det?

Tror du alle tryllekunstnere driver med ekte magi hvis ikke du finner ut hvordan de gjør det, eller gjelder det bare akkurat denne genren?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du alle tryllekunstnere driver med ekte magi hvis ikke du finner ut hvordan de gjør det, eller gjelder det bare akkurat denne genren?

Nei :) Det gjør jeg ikke. Og hvis du leser det jeg har skrevet så tror jeg ikke det er sant, jeg lurte derimot på hvordan de fikk det til. Det er lov å lure på ting, serru. Man kan bli smartere av sånt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en gang ett program hvor det fortalte at de ofte bruker 3 timer på spille ett sånt 45 min program og det blir MYE klipping. Og mange av de som satt i publikum måtte signere kontrakt son gav dem munnkurv på det de opplevde... Dette var ikke om Lisa Williams, men om en mannlig "kollega" i USA.

Hologram teknologi er jo kommer utrolig langt, mange trodde jo Tupac faktisk opptrådde på en festival her for noen dager siden...

Aha :) Jeg så et sånt show live med Lisa Williams, fordi det er veldig underholdende, og da så jeg jo hvordan det var uten klipping, og hun trengte ikke klipping for å si det sånn... Ikke måtte vi signere noe heller. Jeg syns det var veldig imponerende å kunne si så mye om noen på så kort tid, og hvis det var cold reading er det nesten enda mer imponerende - for hvis ikke er det jo faktisk noen ånder som sier til henne hva hun skal si så hun ikke trenger å tenke selv :gjeiper:

Så hologramteknologi klarer å få ting til å være synlig kun med blits? Sånn at det er usynlig med det blotte øye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være veldig skeptisk, men jeg liker naturlige forklaringer:

Hva om dette var detaljer hun hadde undersøkt på forhånd? Kanskje hadde hun avtalt, eller at de rett og slett var ansatte? Husk at hun tjener penger på dette, og svindel er ikke noe nytt fenomen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være veldig skeptisk

Eller jo, jeg er jo det :fnise:

Men du skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis healing, spåing og what not hadde vært virkelig så hadde det vel ikke vært noe som helst problem å bevise det - det finnes ingen som har vist overnaturlige evner under kontrollerte omstendigheter, ingen. Åndenes makt bør heller ikke ses på noe som helst bevis, omstendighetene er ikke på noen måte kontrollerte.

Det er også millioner av dollar å hente for noen som kan vise overnaturlige evner under kontrollerte omstendigheter - det har funtes slike priser i flere år men fortsatt så har ingen stukket av med prisen. Hva tyder det på?

http://www.skepdic.com/randi.html

Det provoserer meg at så mange ikke tror. Men hallo, det er jo ingen tvil om at slikt finnes og er til å tro på.

Noe som provoserer meg enormt er folk som uttrykker overnaturlige evner som sanne til tross for at det ikke finnes noe bevis i det hele tatt som taler for. Samme gjelder for religiøse som uttrykker sin tro som en sannhet.

Jeg kan faktisk gå med på at healing kan ha en viss effekt, ettersom jeg faktisk fikk fikset en vond nakke etter en healingkonsultasjon. På den annen side så kunne faktisk nakken blitt bra av seg selv, så det kan ha vært en ren tilfeldighet.

Litt skeptisk til at du går med på at healing faktisk funker, til tross for at det finnes flust av andre potensielle årsaker til at nakken din ble bedre, en sannsynlig potensiell årsak er placeboeffekt.

Det var ei dame jeg gikk til, jeg ville at hun skulle hjelpe meg med fortid/nåtid. DEt eneste jeg sa til henne var at jeg hadde familieproblemer, og om hun kunne fortelle litt generelt om problemet. Dama satt der og fortalte meg nøyakig hva probleme var, og fortalte om hver og en person som var innblandet. Alt var riktig, og sånn som jeg hadde oppfatta situasjonen. Og det eneste jeg sa til henne var familieproblemer, hun viste ikke noe om meg i det heletatt!

Ei uke etterpå hørte jeg av ei venninne som også hadde vært hos ho, og hun hadde opplevd akkurat det samme som meg. Dama hadde fortalt nøyaktig hva fortiden dreide seg om og sånt.

Man må bare gå til de rette folkene, siden det er mange som ikke kan dette her, men sier at de kan det!

Selv om det høres utrolig og overnaturlig ut så finnes det nok en naturlig forklaring.

En kombinasjon av såkalt "Cold Reading" og "Hot Reading" er ganske sannsynlig i tilfellet du nevnte, det innebærer at personen du møtte så på kroppspråk, utseende, klær og informasjonen du gav henne for å komme til en konklusjon. Søk opp "Cold Reading" på Youtube så kan du se hvor effektivt det kan være, folk som er erfarne i det kan finne ut om såpass detaljerte ting som innredning av soverom o.l fra helt tilfeldige personer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_reading

Endret av meh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å være veldig skeptisk, men jeg liker naturlige forklaringer:

Hva om dette var detaljer hun hadde undersøkt på forhånd? Kanskje hadde hun avtalt, eller at de rett og slett var ansatte? Husk at hun tjener penger på dette, og svindel er ikke noe nytt fenomen...

Nei, det er sunt å være skeptisk :) Men noe som er litt rart er at folk som tror fullt og fast på spøkelser og ånder blir sett på som dumme eller litt stakkarslige, mens folk som tror på Gud er helt greit. De tror jo i grunn på det samme - et liv etter døden, at sjelen fins, en slags himmel osv. I tillegg tror kristne at ei bok med litt løse historier er sann, Gud er den samme som Jesus som er den samme som den Hellige Ånd, og at ånden fikk en jomfru gravid sånn at Jesus ble til, selv om han egentlig er den samme som den Hellige Ånd og som Gud også egentlig... Det virker i grunn ikke noe mindre rart enn å tro på spøkelser og healing... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noe som er litt rart er at folk som tror fullt og fast på spøkelser og ånder blir sett på som dumme eller litt stakkarslige, mens folk som tror på Gud er helt greit.

Jeg synes det er like tullete begge deler, og det tror jeg de fleste oppegående fritenkere vil si seg enige i. Det finnes ingen argumenter/bevis for Guds eksistens, det finnes ingen argumenter/bevis for spøkelsers eksistens... Ergo blir begge deler like dumt. Visse religioner blir faktisk dummere, siden de fleste er basert på myter som vi i dag vet er oppspinn. Ta Mosebøkene, for eksempel, som er grunnlaget for kristendommen. Skapelsesberetningen, syndefloden, flukten fra Egypt, og en rekke andre sentrale hendelser kan motbevises vitenskapelig/historisk. Når en tro faktisk får argumenter mot seg, i tillegg til den fullstendige mangelen på støttende argumenter, da sitter du igjen med en veldig dårlig sak á la religion.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noe som er litt rart er at folk som tror fullt og fast på spøkelser og ånder blir sett på som dumme eller litt stakkarslige, mens folk som tror på Gud er helt greit.

Du må ha hoppet over ganske mange av trådene om religion her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha hoppet over ganske mange av trådene om religion her.

Ja, det er ikke her jeg er mest akkurat... Men jeg mente sånn i samfunnet, ikke spesielt på KG. Jeg føler det like urettferdig hver søndag morgen når jeg blir vekket av kirkeklokker og kirka bestemmer hvor lenge jeg får sove, er det virkelig nødvendig å ringe inn kl 10, 10.30 OG 11? Eller når kirka prøver å stjele ting, som f.eks. den sangen "Til Ungdommen" som de holdt på å ta inn i salmeboka, eller når gamle menn i kjole skal fortelle folk hva som er en bra måte å leve på og ikke. Det hadde vært mye koseligere med noen hippie-aktige healere enn med folk som dytter menighetsblader i postkassa mi hele tida! :gjeiper: Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal la kirka få så innmari stor plass når det ikke er noe mer bevis for at det er sant enn auraer og trommereiser. Spåing og spøkelser virker minst like sannsynlig som en fyr som går på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så rart. Mange konservative kristne er nærmest påkrevd å være fiendlig innstilt til konkurrerende trosretninger. De virkelig ytterliggående snakker om hekser, djevler og demoner, mens de mer moderate avfeier ikke-kristelig overnaturlighet som overtro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tor det virker på TS og andre med henne, fordi de tror! Alså placebo-effekten. Hjernen/kroppen er et fantastisk instrument :)

Helt enig der.

Forøvrig så kan en god klem, kjærlighet, ros , trøst osv være en god form for healing. Altså kan vi (av og til ubevisst) gi healing til hverandre og oss selv. Meditasjon kan være et hjelpemiddel på¨veien (meditasjon er ikke noe alternativt, men ganske enkelt en fin måte å slappe av på og opparbeide seg nødvendig energi på, altså noe alle har behov for iblant)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på grunn av kultur og tradisjon da inkludert holdninger.

Det har jo vært mye regelrett overtro på grunn av kristendommen, for eksempel ble svarte katter drept fordi de mente at de ble brukt av hekser. Og hekser skulle man jo ikke gå til, skulle man til folk av det slaget måtte det for all del gjøres i skjul - det var jo demonisk og satanisk, selve ondskapen selv det, om man hadde peiling på magiske urter som kunne helbrede.... Når det gjelder bruk/manipulering av energi og det, så er det jo egentlig enorme fremskritt som har skjedd i alle fall i vår kultur. Hvis du tenker på hvordan det var når kristendommen regjerte i forhold til nå hvor det faktisk er lovlig å til og med snakke om disse tingene.

Overtro er jo av gode grunner et ord som blir sett på som negativt nå, og folk vil ikke ha noen kobling til dette ordet. Åndelig praksis blir jo sett på som overtro av mange rent kulturelt, det havner i samme kategori som det som faktisk er overtro.

- Folk har ikke opplevd ting selv, og uten erfaring med det er det jo menneskelig å ikke tro på saker og ting, samt at det ikke står opplistet i noen lærebøker eller offentlige sider som fakta.

- På grunn av kulturell tro så er det ikke populært å faktisk forsøke å få erfaring med slike ting som, som nevnt, hos den typiske norske kultur kalles for overtro

- Da mange faktisk har denne trosretningen om at visse ting er tull/overtro, ønsker de heller ikke å for eksempel gjøre noe så enkelt som å ringe en klarsynt for å få noe bevist/motbevist = forhåndsbestemte og ubegrunnede meninger (slik blir det jo som regel når man automatisk tror på det man blir fortalt fra oppvekst/miljø)

- Mange er redd for å føle seg dumme om de skulle forsøke noe slikt

- Det er tabu å snakke om, og siden holdningene er så negative rundt det er det slik at mange med egne erfaringer ikke vil at det skal komme frem

- De fleste med slike evner stikker seg ikke frem i offentlig lys, jobber ikke med det, og mange av de vil heller ikke at det skal bli kjent i sosialkretser fordi de da kommer til å bli konstant overøst med spørsmål om hjelp til alt mulig noe de ikke har kapasitet til fordi de lever såkalte normale liv med normal jobb mm

- I psykologien, som inngår i rettsystemet og som så klart har litt å si i samfunnet, er absolutt alle opplevelser av ufysisk slag betegnet som kun eget psykisk, kort sagt er alle "alternative" opplevelser regnet som hallusinasjoner

- For mange relgiøse er absolutt slike ting noe man tror på, men det er da satans verk

- Mange ateister som for eksempel noen her på forumet, er stolte over sin tro og sine holdninger rundt disse sakene

- Noen ønsker ikke at slike ting skal eksistere heller av diverse private årsaker

- Noen som vet om ting som dette ønsker ikke at det skal bli utbredt, for eksempel gjelder dette de som bruker det til diverse snuskeri om man skal bruke et hyggelig ord, og ønsker å beholde dette til egoistiske formål, for eksempel blant de som leier inn synske

Endret av The Rebs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av samme grunn som at jeg ikke tror på gjenferd eller Gud: Jeg har aldri opplevd noe som gjør at jeg tror på det, rett og slett. For all del, hvis det hadde funket for meg, hadde jeg ikke brydd meg mindre om metodene var "bevist" eller ei. Men det har aldri funket og derfor får jeg meg ikke til å tro det. Jeg synes også det er utrolig at folk kan utdanne seg innen noe som kanskje (eller etter min mening, mest sannsynlig) bare er svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er bare tull?!

Fordi det er ikke vitenskapelig bevist!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Rebs,

Jeg finner det påfallende at listen din ikke inkluderer en mulighet for at fenomenene rett og slett ikke forekommer. Har du ikke et åpent sinn?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det så mange som ikke tror på healing?

Har selv prøvd healing med positiv effekt. Og legene hadde aldri funnet alt det healeren fant. Etter mitt syn er healing noe alle burde prøvd.

Hvorfor er det så mange som ikke tror på spåing?

Har selv blitt spådd, det som skulle ha stemt til nå har stemt, så gjenstår det og se om resten stemmer, men det vil ta mange år enda før jeg ser om alt har stemt.

Hvorfor er det så mange som ikke tror på spøkelser/ånder?

Eksempel er Åndenes makt, jeg tror på det jeg. Åndenes makt er mer enn nok bevis for meg at det finnes.

Er du hos healer og blir enten mye bedre eller helt kvitt problemene du gikk for etter noen behndlinger, er det jo helt klart at noe har skjedd og at det er pga healingen. Kjenner du ikke noe særlig forandring, så betyr det ikke at healing er tull. For healing hjelper ikke på absolutt alle.

Er det uro i et hus, og en klarsynt renser huset, og det blir helt rolig etter det, er det jo helt klart at noe har skjedd og at det var pga den klarsynte at det ble rolig.

Samme med spåing, selvfølgelig kan noen spå, ingen tvil om det. Da jeg ble spådd fikk jeg høre ting som jeg hadde tenkt litt på selv om fremtiden min og noe ble jeg ordentlig overrasket av å høre. Og dere som ikke tror på slikt, hvordan kan dere forklare at spåeren kan si ting om deg fra både fortid, nåtid og fremtid? Når spåeren ikke vet en eneste ting om deg? Og alt fra fortid og nåtid stemmer?

Skjønner det liksom litt også at folk ikke tror, men allikevel klarer jeg ikke å skjønne at folk ikke tror.

Men nå finnes det jo mange som driver med like ting, som aldri skulle drevet med slikt, så om en har vært borti slike som ikke er noe gode eller ikke kan det i det hele tatt skjønner jeg det mer at folk ikke tror. Skal man prøve slikt er det viktig å finne noen som er gode på dette.

Og når det finnes mange som sies at de ser et lys når det har en nær døden opplevbelse og kanskje står og ser på seg selv også, og ser mange mennesker når de ser lyset, er det jo helt klart at den andre siden finnes.

Det provoserer meg at så mange ikke tror. Men hallo, det er jo ingen tvil om at slikt finnes og er til å tro på.

Jeg har en venninne som jobber som spådame via tlf. Har gjort det i flere år. Hun sier selv at det hele er bare tull, hvem som kan være spådame hvis man bare har litt livserfaring og sunn bondevett.

Hun ville overtale også meg til å begynne med det, hun tjener fett på menneskers overtro.

Hun ble sammen med en mann som gikk mere sykmeldt enn jobbet og hun overtalte også han til å begynne med det. nå er de begge hjemmeværende og jobber med dette hjemmefra... De spår mens de lager mat, vasker hus, til og med når de har besøk av nære venner.

Han fikk også god opplæring og har mange egne kunder nå.

Så nei, jeg har en (to) VELDIG god grunn til å ikke tro på spådamer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som jobber som spådame via tlf. Har gjort det i flere år. Hun sier selv at det hele er bare tull, hvem som kan være spådame hvis man bare har litt livserfaring og sunn bondevett.

Hun ville overtale også meg til å begynne med det, hun tjener fett på menneskers overtro.

Hun ble sammen med en mann som gikk mere sykmeldt enn jobbet og hun overtalte også han til å begynne med det. nå er de begge hjemmeværende og jobber med dette hjemmefra... De spår mens de lager mat, vasker hus, til og med når de har besøk av nære venner.

Han fikk også god opplæring og har mange egne kunder nå.

Så nei, jeg har en (to) VELDIG god grunn til å ikke tro på spådamer.

Litt av en slu venninne du har?

Hvis dette stemmer burde du jo melde fra om dette til firmaet hun jobber for, det høres useriøst ut. De som jobber med dette tjener ikke "fett" på det, så det virker sannsynlig at hun driver privat.

Hos seriøse firmaer går man igjennom testing før man får jobb. Her går mye av pengene til firmaet, noe som er grunnen til at det er dyrt å ringe via visse firmaer. Rundt 5000 kr evt mer eller mindre i mnd kan være en typisk inntekt da blant de som er seriøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette stemmer burde du jo melde fra om dette til firmaet hun jobber for, det høres useriøst ut. De som jobber med dette tjener ikke "fett" på det, så det virker sannsynlig at hun driver privat.

Hos seriøse firmaer går man igjennom testing før man får jobb.

Det er i praksis sånn alle driver, men det er sikkert noen som er flinkere til å late som de er seriøse i ansettelsesfasen. Problemet er at det er ikke testbart. Hvis det hadde vært det hadde det ikke vært noen grunn til å ikke tro på det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Rebs,

Jeg finner det påfallende at listen din ikke inkluderer en mulighet for at fenomenene rett og slett ikke forekommer. Har du ikke et åpent sinn?

Jeg er en naturlig skeptiker og ganske vanlig, så på den måten kan du si at jeg ikke har et åpent sinn, i alle fall der det gjelder at det ikke finnes håndfaste beviser å basere sitt syn på.

Det å ha et åpent sinn dersom det gjelder å faktisk undersøke, teste og utfordre ting fremfor å være uviten om temaet før man mener noe, er etter mitt syn fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...