Gå til innhold

hvorfor er det så mange som ikke tror på healing, spåing, spøkelser, osv.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du noen egne erfaringer som kan støtte oppunder ditt syn?

Mitt syn er nullhypotesen, dvs. utgangspunktet.

Du kan jo prøve å snakke med en klarsynt selv? Og da er det en god ide å velge en klarsynt, og ikke en liksom-klarsynt.

En jeg personlig vet at er seriøs er Alma. Hun er direkte, kortfattet og rett på sak.

Jeg har snakket med såkalte klarsynte (og forsåvidt endel andre som kommer med fantastiske påstander). Stort sett alle sammen kommer med en eller annen unnskyldning for at testing ikke lar seg gjennomføre, og av de få som går med på å prøve klarer ingen å demonstrere noen faktiske evner. Om denne Alma er villig til å bli med på en test - kjør på! Jeg kan høre med studentforeningen om de er interesserte, kanskje det går an å stille en sal på Blindern eller Chateau Neuf til disposisjon.

Hva er det hun påstår å være i stand til å gjøre?

Det virker jo som at vi i stor grad deler syn når det gjelder beviser, men om man vil finne ut noe så er det vel ganske vitenskapelig korrekt å gjøre forsøk også.

Da synes jeg det er veldig merkelig at du aksepterer påstander som dette. Disse fenomenene, dersom de forekommer, vil revolusjonere vår hverdag, så hvorfor finner man ikke noe om dette i vitenskapslitteraturen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å sammenligne en heksedoktor i Afrika med en homeopat med flerårig utdanning i Norge blir for dumt.

Hva hjelper det om utdannelsen er lang? Det er da innholdet som er relevant, ikke hvor mange år man bruker. Når det gjelder homøopati er innholdet det rene vrøvl.

Østlig og vestlig medisin er forskjellige ting, østlig medisin er å regne som det vi kaller alternativ medisin. Det er det som nemlig ER den store forskjellen på østlig og vestlig medisin.

Mener du oppriktig at betegnelsen man setter på en behandlingsmetode ikke har noe med selve metoden å gjøre, virkemåte eller effekt, men hvorvidt den har opprinnelse i Europa eller Asia? Slår ikke dette deg som en fullstendig merkelig måte å kategorisere på?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du oppriktig at betegnelsen man setter på en behandlingsmetode ikke har noe med selve metoden å gjøre, virkemåte eller effekt, men hvorvidt den har opprinnelse i Europa eller Asia? Slår ikke dette deg som en fullstendig merkelig måte å kategorisere på?

Jeg kategoriserer vestlig medisin og østlig medisin, for dette er jo to helt vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kategoriserer vestlig medisin og østlig medisin, for dette er jo to helt vidt forskjellige ting.

Nei, det er jo ikke det. Det er da masse såkalt skolemedisin vi har fra Asia, og mengder av alternative greier kommer fra Europa. Selvfølgelig kan du jo dele det opp på den måten, men kategoriene blir ikke spesielt anvendelige, da de ikke sier noe vesentlig om innholdet utover opprinnelsesland.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskningen som ligger til grunn for rapporten er utdatert ja. Men WHO har ikke prioritert å lage en ny rapport selv om det er kommet ny informasjon på bordet.

Artikkelen du linket til var forresten en spørreundersøkelse blandt leger, ikke en klinisk studie på effekten av akupunktur.

Det at noen stakk en nål gjennom lungen på en kvinne (!!) motbeviser da ikke det som man finner når man forsker på akupunktur: nemlig at pasienten føler seg like helberedet uansett hvor man plasserer nålene så lenge de tror de har fått behandling.

Artikkelen slår fast at akupunktur ikke er skolemedisin, som ble det store samtaleemnet, samt at leger også bruker dette som et supplement i behandlinger. Hvorfor tar leger utdanning i akupunktur hvis det ikke har virkning?

Hvorfor er forskningen til rapporten utdatert, hvor gammel er den siden den utdatert, og hvorfor har de i årevis ment at akupunktur faktisk har virkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tar leger utdanning i akupunktur hvis det ikke har virkning?

Du har blitt forklart tidligere at dette er sirkulær argumentasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Artikkelen slår fast at akupunktur ikke er skolemedisin, som ble det store samtaleemnet, samt at leger også bruker dette som et supplement i behandlinger. Hvorfor tar leger utdanning i akupunktur hvis det ikke har virkning?

Hvorfor er forskningen til rapporten utdatert, hvor gammel er den siden den utdatert, og hvorfor har de i årevis ment at akupunktur faktisk har virkning?

Kan ikke du selv lese rapporten i og med at det er du som hele tiden maser om WTO? Rapporten er fra 2003, og forskningen som ligger til grunn for rapporten er langt eldre. Syns det er rart at du ikke vet dette siden du har arumentert med denne rapporten i masse innlegg.

Med utdatert mener jeg selvfølgelig at det er kommet ny informasjon, og at større og bedre studier er blitt gjort siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ikke det. Det er da masse såkalt skolemedisin vi har fra Asia, og mengder av alternative greier kommer fra Europa. Selvfølgelig kan du jo dele det opp på den måten, men kategoriene blir ikke spesielt anvendelige, da de ikke sier noe vesentlig om innholdet utover opprinnelsesland.

Jeg sier ikke at de ikke har skolemedisin i Asia, jeg sier at østlig medisin er en betegnelse for alternativ medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du selv lese rapporten i og med at det er du som hele tiden maser om WTO? Rapporten er fra 2003, og forskningen som ligger til grunn for rapporten er langt eldre. Syns det er rart at du ikke vet dette siden du har arumentert med denne rapporten i masse innlegg.

Med utdatert mener jeg selvfølgelig at det er kommet ny informasjon, og at større og bedre studier er blitt gjort siden den gang.

Jeg har lest rapporten, jeg lurte simpelthen om du hadde annen informasjon om det som stod der.

Du får nesten dokumentere denne nye informasjonen. Hvis det er slik at akupunktur ikke har noe som helst vitenskapelig effekt, syns jeg det er svært merkelig at WHO ikke har lagt ut ny rapport, og ikke minst er det rart hvordan leger tar tilleggsutdanning i akupunktur og bruker det som supplementerende behandling. Leger er jo tross alt vitenskapsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg har lest rapporten, jeg lurte simpelthen om du hadde annen informasjon om det som stod der.

Du får nesten dokumentere denne nye informasjonen. Hvis det er slik at akupunktur ikke har noe som helst vitenskapelig effekt, syns jeg det er svært merkelig at WHO ikke har lagt ut ny rapport, og ikke minst er det rart hvordan leger tar tilleggsutdanning i akupunktur og bruker det som supplementerende behandling. Leger er jo tross alt vitenskapsfolk.

Du kan jo begynne med å lese det jeg linket til av kilder tidligere i tråden. Si fra når du er ferdig å lese så skal du få mer ;)

Artig forresten at du plutselig har fattet interesse for klinisk forsking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo begynne med å lese det jeg linket til av kilder tidligere i tråden. Si fra når du er ferdig å lese så skal du få mer ;)

Artig forresten at du plutselig har fattet interesse for klinisk forsking.

Så i flere tiår har det blitt gjort forskning som tilsier at akupunktur ikke har effekt? Hvordan ble det da godkjent av WHO i utgangspunktet?

Jeg har vel aldri sagt at jeg jeg avfeier klinisk forskning, jeg påpeker bare at leger benytter akupunktur som supplement. Merkelig at de gjør dette når det ikke skal ha noe som helst effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Så i flere tiår har det blitt gjort forskning som tilsier at akupunktur ikke har effekt? Hvordan ble det da godkjent av WHO i utgangspunktet?

Jeg har vel aldri sagt at jeg jeg avfeier klinisk forskning, jeg påpeker bare at leger benytter akupunktur som supplement. Merkelig at de gjør dette når det ikke skal ha noe som helst effekt.

Ferdig å lese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig å lese?

Jepp. Conflicting results, og det er jo typisk at de må dra placebo inn på de det faktisk har fungert fort. Uansett, WHO får nesten publisere ny rapport hvis de går tilbake på det de har sagt. Akupunktur blir nok benyttet minst like mye uansett, og det også av leger. Hvorfor svarer du meg ikke på akkurat det forresten, hvorfor tar leger utdanning i akupunktur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svarer du meg ikke på akkurat det forresten, hvorfor tar leger utdanning i akupunktur?

Dette er jo et personlig valg, vanskelig for oss å vite hvorfor. Kanskje de er nysgjerrige på dette, og prøver lære fremfor å avfeie fenomenet tvert. Kanskje de vil se hvordan denne utdannelsen fungerer. Kanskje de tror det kan være hensiktsmessig av placebogrunner. Kanskje de faktisk tror teknikkene har den effekten selgerne sier.

Hvorfor spør du? Ikke si at du er tilbake på "hvis noen gjør det, så må det jo virke" igjen allerede nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest strykebrett

Jepp. Conflicting results, og det er jo typisk at de må dra placebo inn på de det faktisk har fungert fort. Uansett, WHO får nesten publisere ny rapport hvis de går tilbake på det de har sagt. Akupunktur blir nok benyttet minst like mye uansett, og det også av leger. Hvorfor svarer du meg ikke på akkurat det forresten, hvorfor tar leger utdanning i akupunktur?

Det var vanligere før at leger tok kurs i akupunktur, det skjer ikke så ofte nå lenger naturlig nok. På medisinudanningen ved St. Olavs hadde de en forelesning om hvorfor akupunktur ikke virker for noen år siden (vet ikke om de har den enda).

Hvorfor de gjør det? Det er vel etterspørsel etter det vil jeg tro.

Selfølgelig dras placebo inn! Hallo, det er jo en klinisk studie på om noe har helseeffekt utover placeboeffekten, det er stort sett det man tester i slike kliniske studier.

Eksempler:

Acupuncture was more effective than conventional treatment for relieving lower back pain in a randomized trial, but performed no better than poking patients gently with toothpicks.

Patients were randomized to treatment with acupuncture, minimal acupuncture (superficial needling at nonacupuncture points), or a waiting list control. Acupuncture was more effective in improving pain than no acupuncture treatment in patients with chronic low back pain, whereas there were no significant differences between acupuncture and minimal acupuncture.

Acupuncture does not reduce radiotherapy-induced nausea, but patients believe it does

WHO kommer vel med ny rapport etterhvert antageligvis, men alt skjer ikke øyeblikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et personlig valg, vanskelig for oss å vite hvorfor. Kanskje de er nysgjerrige på dette, og prøver lære fremfor å avfeie fenomenet tvert. Kanskje de vil se hvordan denne utdannelsen fungerer. Kanskje de tror det kan være hensiktsmessig av placebogrunner. Kanskje de faktisk tror teknikkene har den effekten selgerne sier.

Hvorfor spør du? Ikke si at du er tilbake på "hvis noen gjør det, så må det jo virke" igjen allerede nå.

Seriøst? Skolemedisin har også en del placebo i seg, Ta f.eks antidepressiva. Likevel så går 300 000 nordmenn på disse grusomme medisinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

Ja? Var det noe med svaret mitt som virket useriøst?

Skolemedisin har også en del placebo i seg, Ta f.eks antidepressiva. Likevel så går 300 000 nordmenn på disse grusomme medisinene.

Jeg har vel aldri benektet et leger benyttet seg av placebo. Det var jo også derfor jeg fremla det som en mulig årsak til at enkelte leger orienterer seg om akupunktur. Jeg forstår heller ikke hva referansen til "grusom" antidepressiva har med virkningsgraden til akupunktur å gjøre. Er det slik at du tror at hvis man svekker troen på skolemedisin så styrkes troen på alternativ medisin, litt på samme som når kreasjonistene tror at dersom man slår nok hull i evolusjonsteorien, så står intelligent design igjen som vinner på walkover? Det er ikke sånn det fungerer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Var det noe med svaret mitt som virket useriøst?

Jeg har vel aldri benektet et leger benyttet seg av placebo. Det var jo også derfor jeg fremla det som en mulig årsak til at enkelte leger orienterer seg om akupunktur. Jeg forstår heller ikke hva referansen til "grusom" antidepressiva har med virkningsgraden til akupunktur å gjøre. Er det slik at du tror at hvis man svekker troen på skolemedisin så styrkes troen på alternativ medisin, litt på samme som når kreasjonistene tror at dersom man slår nok hull i evolusjonsteorien, så står intelligent design igjen som vinner på walkover? Det er ikke sånn det fungerer.

Har du sett det marerittet et menneske som skal slutte på antidepressiva må igjennom pga virkestoffene i medisinene? Alle bivirkningene medikamentet gir kontra f.eks akupunktur?

Placebo er det eneste som blir nevnt av alle skeptikere rundt alternativ, derfor påpeker jeg at placebo er svært utbredt i skolemedisin. Men det er jo tydeligvis ikke viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...