Gå til innhold

hvorfor er det så mange som ikke tror på healing, spåing, spøkelser, osv.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet du egentlig hva homøopati er?

Det er tanken om at likt kurerer likt, dvs at hvis du lider av søvnløshet så skal dette kureres med koffein. De mener at jo mindre av virkestoffet (koffein) man har i medisinen jo mer effektiv vil medisinen bli.

For å vanne ut medisinen (bokstavelig talt vanne ut) så bruker de en metode som de kaller "potensering".

Det fungerer slik:

Først tar du en del av virkestoffet, i dette tilfellet koffein, og blander det med 99 deler vann og rister det. Deretter tar du en del av den nye blandingen og blander med 99 deler vann og rister det. Så tar du en del av denne nye blandingen og blander med 99 deler vann oooosv til du har gjort dette 30 ganger.

Husk at dette ble oppfunnet av en mann som levde 1755-1843, og trodde at atomer kunne deles i det uendelige. I dag vet vi at dette ikke stemmer og faktisk så vil det være en SVÆRT liten sjanse for at det vil finnes et eneste atom av virkestoffet etter å ha blandet det ca 12 ganger med 99 deler vann.

Med andre ord er det bare vann igjen etter å ha gjort denne utblandingen 30 ganger.

Dette forsvarer homøepatene med at vann HUSKER stoffet de har vært i kontakt med!

Pillene du kjøper på apoteket er da sukkerpiller som er dyppet i den homøopatiske medisinen.

Hva med alt vannet du drikker fra springen da? Hva med alt det har vært "borti" ? Hvert eneste glass med vann du drikker skulle jo da ha vært rene vidundermedisinen mot det meste her i verden.

Jeg vet veldig godt hva homeopati. Det er per i dag ikke en beskyttet tittel å kalle seg homoepat, men de fleste studerer faget i flere år. Å behandle søvnløshet med koffein, som er oppkvikkende, har jeg aldri fått høre av noen som driver med alternativ behandling. Aldri. Men som jeg prøver å få frem her, det er langt mer til alternativ behandling enn homopatiske middler, svært mye mer.

Si du har overaktiv blære. Du løper på do hele dagen/natten, og legen sier det ikke finnes noen annen kur enn medisinering. Du velger å bruke soneterapi eller akupunktur istedet, og etter 3 behandlinger så er problemet borte. Det kan ikke vitenskapelig dokumenteres, men det har likevel fungert for deg.

Jeg har vannrenser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å sammenligne en heksedoktor i Afrika med en homeopat med flerårig utdanning i Norge blir for dumt.

Nå snakker jeg generellt om alternativ medisin, ikke healing. Noen opplever at healing er hjelpsomt, så da får man heller bare kalle det placebo. Poenget er at det har hjulpet.

Heksedoktorene i afrika deler jo av og til ut urter og planter som muligens har ett eller annet virkestoff i seg, så de har sannsynligvis mer å komme med enn en homeopat.

Homeopater har "utdannet" seg i årevis til å dele ut vann, som ikke hjelper mot noe annet enn dehydrering, og det er faktisk vitenskapelig bevist gjennom studie på studie. Hjelper ikke at de har gått på "dele-ut-gtrisedyrt-vann-for 1200-spenn-i-timen-akademiet" da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt hva homeopati. Det er per i dag ikke en beskyttet tittel å kalle seg homoepat, men de fleste studerer faget i flere år. Å behandle søvnløshet med koffein, som er oppkvikkende, har jeg aldri fått høre av noen som driver med alternativ behandling. Aldri. Men som jeg prøver å få frem her, det er langt mer til alternativ behandling enn homopatiske middler, svært mye mer.

Si du har overaktiv blære. Du løper på do hele dagen/natten, og legen sier det ikke finnes noen annen kur enn medisinering. Du velger å bruke soneterapi eller akupunktur istedet, og etter 3 behandlinger så er problemet borte. Det kan ikke vitenskapelig dokumenteres, men det har likevel fungert for deg.

Jeg har vannrenser ;)

Vannrenser som siler ut atomer?? Vann er vel laget av noe mindre enn atomer da :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt hva homeopati. Det er per i dag ikke en beskyttet tittel å kalle seg homoepat, men de fleste studerer faget i flere år. Å behandle søvnløshet med koffein, som er oppkvikkende, har jeg aldri fått høre av noen som driver med alternativ behandling. Aldri. Men som jeg prøver å få frem her, det er langt mer til alternativ behandling enn homopatiske middler, svært mye mer.

Si du har overaktiv blære. Du løper på do hele dagen/natten, og legen sier det ikke finnes noen annen kur enn medisinering. Du velger å bruke soneterapi eller akupunktur istedet, og etter 3 behandlinger så er problemet borte. Det kan ikke vitenskapelig dokumenteres, men det har likevel fungert for deg.

Jeg har vannrenser ;)

Selv om du ikka har fått høre det så er det faktisk det homeopater gjør. Fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange syke som faktisk blir friske ved hjelp av alternative metoder. Det finnes sikkert useriøse på markedet, men generellt så er det seriøse naturterapeuter som faktisk hjelper mennesker.

At folk føler seg hjulpet betyr ikke at de faktisk har blitt friskere.

Nå er det langt mer til den alternative verdenen enn homeopati. Hvis en kvinne har gått til alternativ behandling for allergi, og ikke lenger opplever plager med allergi og kan slutte med medisiner, så har det hjulpet - placebo eller ikke. Det er resultatet som spiller en rolle, ikke hvorfor det er vitenskapelig bevist eller ikke. Det er skolemedisin som er placebo også, men det visste du sikkert.

Ingen har sagt at ikke alternativ medisin har placeboeffekt. Saken er bare det, at den ikke har noen effekt utover placeboeffekten. Og når det du selger ikke har noen større effekt enn en sukkerpille så syns jeg det er svindel påstå noen annet, slik alternativere gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd mye selv, derfor blir det vanskelig å la være å tro på det.

Jeg skjønner godt de som aldri har opplevd noe ikke klarer å tro på dette, men jeg kjenner noen som tror på det selv om de aldri har opplevd noe. De har bare lest mye om det, og hørt mye om det og syns det virker rett og spennende.

Men fremover vil heldigvis flere og flere få oppleve sånne åndelige ting, og flere vil begynne å få øynene opp for dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Japp, fler og fler vil få øynene opp for åndelige ting..

Hvis alt dette med ånder og overnaturlige evner osv faktisk finnes så har det vel vært slik bestandig da?

Tilfeldig at "alle" opplever dette samtidig som det overnaturlige florerer i media? Plutselig blir det drøssevis med healere og andre alternative folk som mer enn gjerne tar seg betalt for sine fantastiske evner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heksedoktorene i afrika deler jo av og til ut urter og planter som muligens har ett eller annet virkestoff i seg, så de har sannsynligvis mer å komme med enn en homeopat.

Homeopater har "utdannet" seg i årevis til å dele ut vann, som ikke hjelper mot noe annet enn dehydrering, og det er faktisk vitenskapelig bevist gjennom studie på studie. Hjelper ikke at de har gått på "dele-ut-gtrisedyrt-vann-for 1200-spenn-i-timen-akademiet" da.

Det har utdannet seg, ikke "utdannet" seg. Jeg skjønner du aldri har vært hos en homeopat som tror det koster 1200 kr for en behandling. Uansett, la oss bevege oss videre fra homoepater, det er bare en liten del av en stor alternativ verden..

Vannrenser som siler ut atomer?? Vann er vel laget av noe mindre enn atomer da :fnise:

Jeg skjønner du ikke forstår at springvannet vårt ikke er rent, og inneholder klor, kalk, mugg, tungmetaller. Noen bygg har så rustne og utdaterte vannrør at det burde vært påbudt å byttes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikka har fått høre det så er det faktisk det homeopater gjør. Fakta.

Kaffe som medisin, ikke "gå hjem og drikk et par kopper kaffe". Jeg har uansett aldri blitt tilbud noe sånt for mine søvnproblemer av en homopeat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde det å gjøre med det jeg nevnte om springvann?? Du motsier deg selv.

Jeg forklarte årsaken til hvorfor jeg har vannrenser, ikke noe mer enn det.

La oss legge det her dødt, vi er på to forskjellige sider uansett , og det begynner å blir veldig off topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forklarte årsaken til hvorfor jeg har vannrenser, ikke noe mer enn det.

La oss legge det her dødt, vi er på to forskjellige sider uansett , og det begynner å blir veldig off topic.

Jeg spør om hvorfor alle stoffene vannet i springen ikke er rene superkuren siden det er proppfullt av alle mulige atomer.

Du sier du har vannrenser som et åpenbart svar på dette.

Jeg spør om du mener vannrenseren din kan rense vannet for atomer.

Du sier det er pga tunmetaller og annet svineri.

Jeg spør hva det har med mitt opprinnelige spørsmål å gjøre.

Det var alt jeg lurte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør om hvorfor alle stoffene vannet i springen ikke er rene superkuren siden det er proppfullt av alle mulige atomer.

Du sier du har vannrenser som et åpenbart svar på dette.

Jeg spør om du mener vannrenseren din kan rense vannet for atomer.

Du sier det er pga tunmetaller og annet svineri.

Jeg spør hva det har med mitt opprinnelige spørsmål å gjøre.

Det var alt jeg lurte på.

Fordi vannet i springen samtidig inneholder det jeg nevner; kalk, klorin, mugg, tungmetaller, bakterier....Det blir som å spise brokkoli med sukker på. Brokkolien er super, sukkeret ødelegger. Ikke sant?

Sånn, ferdig med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vitenskapelige bevis som dere skeptikere leter etter kan ikke jeg hoste opp. Men det er ikke så fryktelig mange år siden at akupunktur ble sett på som humbug også, og nå er det annerkjent behandlingsmetode som er godkjent av WHO.

Hadde alt alternativt vært humbug, så hadde det ikke vært mulig for alternative behandlere å få kunder.

Hva slags ting har WHO godkjent behandling av med akupunktur?

Det som er alternativt og ikke humbug er ikke alternativt. Da er det en del av skolemedisinen.

Det er mulig for alternative behandlere å få kunder fordi folk er naive og lettlurte. At folk bruker noe som kur betyr ikke at det fungerer, så det argumentet ditt er bare tåpelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det langt mer til den alternative verdenen enn homeopati. Hvis en kvinne har gått til alternativ behandling for allergi, og ikke lenger opplever plager med allergi og kan slutte med medisiner, så har det hjulpet - placebo eller ikke. Det er resultatet som spiller en rolle, ikke hvorfor det er vitenskapelig bevist eller ikke. Det er skolemedisin som er placebo også, men det visste du sikkert.

Så homeopati virker bare på enkelte?

Hvis en kvinne har gått til alternati behandling og blir kvitt allergien så er det ikke fordi den alternative behandlingen fungerte, men fordi hun hadde en allergi som uansett ville gått over av seg selv.

Å sammenligne en heksedoktor i Afrika med en homeopat med flerårig utdanning i Norge blir for dumt.

Du tror ikke heksedoktorer i Afrika får opplæring/utdannelse for å bli det? Er ikke det en litt "rasistisk" tankegang?

Jeg skjønner heller ikke hvordan flere års utannelse innenfor noe som er svindel gjør det noe mer troverdig.

Nå snakker jeg generellt om alternativ medisin, ikke healing. Noen opplever at healing er hjelpsomt, så da får man heller bare kalle det placebo. Poenget er at det har hjulpet.

Hvordan kan du påstå at den alternative medisinen som har hjulpet hvis det bare er placebo-effekten og ikke selve medisinen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Homeopater har "utdannet" seg i årevis til å dele ut vann, som ikke hjelper mot noe annet enn dehydrering, og det er faktisk vitenskapelig bevist gjennom studie på studie. Hjelper ikke at de har gått på "dele-ut-gtrisedyrt-vann-for 1200-spenn-i-timen-akademiet" da.

Så et program om dette. De testet ulike homeopater. De fleste hadde en eller annen "utdannelse". Det viste seg at ingen av dem var enige om noe som helst. De noterte mye og så ut som de gjorde beregninger for riktig dose, sammensetning, osv. Men alle kom med totalt ulike midler mot nøyaktig de samme lidelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vannet i springen samtidig inneholder det jeg nevner; kalk, klorin, mugg, tungmetaller, bakterier....Det blir som å spise brokkoli med sukker på. Brokkolien er super, sukkeret ødelegger. Ikke sant?

Nei, brokkolien er like sunn med sukker på. Sukkeret blir ikke sunt, men den gjør ikke brokkolien i seg selv usunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags ting har WHO godkjent behandling av med akupunktur?

Det som er alternativt og ikke humbug er ikke alternativt. Da er det en del av skolemedisinen.

Det er mulig for alternative behandlere å få kunder fordi folk er naive og lettlurte. At folk bruker noe som kur betyr ikke at det fungerer, så det argumentet ditt er bare tåpelig.

Verdens Helseorganisasjon (WHO) har laget en lang liste over tilstander som viser positiv effekt av akupunktur. Tilstander som nevnes er bl.a. allergi, angst, depresjon, fordøyelsesbesvær, hodepine, infertilitet, menstruasjonsproblemer, migrene, muskel- og skjelettsykdommer, PMS, reumatiske plager, ryggplager, smertetilstander, svangerskapskvalme og søvnproblemer.

Alle nevnte tilstaner viser positiv effekt av akupunktur og er basert på klinisk forskning.

Så homeopati virker bare på enkelte?

Hvis en kvinne har gått til alternati behandling og blir kvitt allergien så er det ikke fordi den alternative behandlingen fungerte, men fordi hun hadde en allergi som uansett ville gått over av seg selv.

Jeg skjønner heller ikke hvordan flere års utannelse innenfor noe som er svindel gjør det noe mer troverdig.

Hvordan kan du påstå at den alternative medisinen som har hjulpet hvis det bare er placebo-effekten og ikke selve medisinen?

Jeg sier at alle er forskjellige og reagerer forskjellig på ulike typer behandling. Skolemedisin virker heller ikke på alle.

En kraftig allergi går ikke over av seg selv på et par uker. Hvorvidt det er placebo eller behandlingen er jo ikke viktig for den som har fått hjelp, det som er viktig er at man ble bra. Som nevnt tidligere så er placebo utbredt med legemiddler også.

Nei, brokkolien er like sunn med sukker på. Sukkeret blir ikke sunt, men den gjør ikke brokkolien i seg selv usunn.

Jeg har aldri sagt at brokkolien i seg selv blir usunn, men at sukkeret jobber i mot brokkolien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nevnte tilstaner viser positiv effekt av akupunktur og er basert på klinisk forskning.

Altså er det skolemedisin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...