Gå til innhold

Days I'm Living For


Minttu

Anbefalte innlegg

Noe dere MÅ få med dere, er jo domkirka :) Den jeg har bilde av nederst..

Hver gang jeg kommer til Helsinki, så vandrer jeg mot kirka, og rundt i området der, og jeg sitter ofte på kirketrappa :fnise: Er så koselig på sommeren, bare sitte der og slappe av, se på alle turistene :ler:

Så den må dere se, og gjerne rusle litt rundt der, ned til havna, gjennom esplanadeparken og innom butikkene der - på ene sida har du bl.a Marimekko, Iittala, Aarikka, Louis Vuitton (tror du jeg begynte å lure første gangen jeg så den butikken, dørmann og greier!)

Og fra/mot kirka gjennom Aleksanterinkatu/Aleksandersgatan, da går dere forbi kjøpesenteret Stockmann, flere klesbutikker, Hard Rock Cafe som åpna i høst.

Hvis dere liker kirker, så anbefaler jeg også Uspenskin Katedraali som ligger på Katajanokka, dere ser den fra selve sentrum/domkirka/havna, og er ikke lange biten å gå, det er også en kirke kalt Temppeliaukion, den er av stein og ligger så og si under bakken, utrolig stilig bygd :)

Har sett på en dokumentar at de faktisk har heavy metal-gudstjenester, det skulle jeg prøvd en gang ;)

Også har man jo f.eks Sibelius monumentet, som er oppi Töölö, i en park nedafor veien Råholmsvägen..

Tjaa.. På kartet, like ved der det står Helsinki står det "Forum", det er et stort og bra kjøpesenter, ikke langt bortafor i samme gate så ligger Scandic Marski (hvor jeg alltid er) og rett ved der, altså mellom Forum og Scandic så ligger Iguana, dit må dere dra om dere liker burrito, taco ting, tynn pizza, pasta osv.

Egentlig det jeg har å anbefale av spisesteder, for jeg har ikke prøvd så mange plasser :ler:

Men noe jeg skal prøve til sommeren, er Karl Fazer Café (Kluuvikatu 3, kan komme dit fra Esplanadeparken, på den siden alle butikkene er). Fazer er jo de som bl.a har utrolig god sjokolade, julekalenderen jeg hadde nå var fra Fazer :) Og jeg har lest mye bra om kafeen, tror de har mye bra mat :)

(Fazer er faktisk de som også lager tyrkisk pepper, og Angry Birds godteri)

Og, ja, dere må prøve nacho cheese balls fra taffel og brusen Jaffa!

Og gjerne en donut fra Arnolds. :ler:

Her kan du se kart, hvor jeg har avgrensa et område, selve sentrumskjerna liksom :fnise: + Kamppi kjøpesenter og Temppeliaukion kirka.

Du får bare si ifra hvis det er noe du lurer på, men siden dere skal til noen vil jeg tro de og vet om en del :)

12227_10152308209445018_1549297350_n_zps4cb3f4cb-1_zps259de65b.jpg

Endret av Minttu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå, for litt siden, da ble jeg ferdig med frokosten..

Sov helt til 11.14, var hvert fall uthvilt så regner med jeg virkelig trengte det..

Egentlig kunne jeg skrevet mye mer, men jeg orker ikke.

Men for å si det slik så er jeg fryktelig i tenkehjørnet om dagen. Hjørnet, det utvikler seg vel mer til et digert rom snart... :ler:

Piercingmannen, som noen sikkert husker, skrev et utrolig godt, langt, sterkt blogginnlegg igår, som han delte på facebook. Handlet om hvordan han hadde det rett og slett, men hvor vanskelig han hadde det, visse ting han sliter med osv. Og det endte med at jeg satt her med noen tårer i øyekroken.

For jeg får så vondt av han, at en så flott mann skal ha det slik. Samtidig kjenner jeg meg så igjen, for på mange områder er det akkurat sånn jeg har det.

Det var ikke nok at jeg omtrent vridde hodet mitt fra før av, jeg satt her resten av kvelden i min egen verden, og egne tanker. Om omtrent alt.

Og det er så kjedelig.. Det her er så kjedelig, og det er så tungt. "Hva om", "men hva om jeg gjør det der da", "hvordan blir det da", "tør jeg det da?".

Jeg vet ikke selv hva jeg vil. Ikke når det gjelder noe snart. Samtidig vet jeg ikke om det bare er fordi jeg ikke vet hva jeg vil, eller om det er fordi jeg ikke tør. Nei jeg tør ikke kaste meg ut i hva som helst, samtidig har jeg allerede gjort det flere ganger. Men ikke kasta meg ut i såpass dypt vann som jeg innerst inne har lyst til nå.

I tillegg til å tenke på alt sånn, satt jeg her i et par timer, omringet av levende lys og god musikk, og skribla ned ferieplaner.

Tur til Helsinki blir det hvert fall, i juni/juli, så den planlegginga er ganske i boks nå. Men jeg vet fortsatt ikke om jeg skal på Ruisrock i Turku, eller jeg skal, men jeg vet ikke om jeg skal hele helga eller bare lørdag. Derfor er ikke det helt i boks. Men blir det Tuska, Ruisrock og både HKI og Turku, så blir det 11 netter i Finlad, og alt i alt rundt 11.000,-.

Men, så begynte jeg å tenke på å ta meg en tur i mars, for å kunne komme meg bort litt og i tillegg få se Nerve End. De spiller sammen med flere andre artister, problemet er bare at jeg ikke er så interessert i de andre.. Nerve End spiller også i februar, på verdens herligste rockebar!

Det er sammen med to andre band, som jeg så vidt sjekka ut igår, og de er ganske greie.

Derfor vurderer jeg nå å reise dit i februar, fra tor.14-søn.17. Og gjør jeg det, får jeg hvert fall feiret valentine med en jeg har kjær, nemlig HKI ;):ler:

Uansett, rundt 3500 blir det for tur dit, så det er under sterk vurdering! Eller, egentlig kan jeg vel bare si jeg kommer til å dra :ler:

Også er det nesten så jeg begynner med jobbleiting om jeg drar dit i februar..

IMAG1281_zps31186813.jpg

Nå er det i tillegg 3 kvarter siden jeg ble ferdig med frokosten..

Så nå skal jeg fortsette å drikke te, høre på musikk, ta en sjokoladebit, og lese blogger.,

Endret av Minttu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si du var organisert på det arket! :jepp: Jeg elsker ferieplanlegging, så jeg skjønner deg godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Ja, det ser kanskje litt rotete ut, men jeg må ha orden.. Så det står liksom først

fly : hvilke fly, når det går og er fremme, hvor mye det koster

hotell: hvilke hotell, når, pris i euro så nok

deretter evt konsert/festival billett.

Til og med når flybussen går fra flyplassen har jeg skrevet ned :sjenert:

Så streker jeg under alle de endelige prisene, siden jeg noen ganger har et par alternativer.

Så først er februar turen, under streken er sommerferie, og inni firkanten der er fly, til og med tegna fly :fnise: Også står det bl.a

"Tuska 28-30.06 - 117€ = 890,- "

Og alt i alt prisen nederst, som man kan se med store tall :fnise:

Men nok om min trang til å ha det pent og oversiktelig :ler:

Se hva jeg har kjøpt på salg på Nelly ^^

Skoene var nedsatt til 329kr, kosta egentlig 1095kr :daane:

Genseren kosta 249kr, nedsatt fra 499kr. :)

klaumlder_zps68033e44.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UpdateUpdate. Jeg har vel bestemt meg for å dra til Helsinki i februar, og har nå regna ut alt. Alt i alt blir det enten 3627,- eller 4062,-.. Det er jo så dumme flyavganger dit, dyrt er det ofte og..

Men har funnet ut at jeg flyr med Norwegian hjem, da må jeg være i Helsinki til 18.00 (fly til 582,-), men det skal nok ikke bli noe problem! Så lenge hotellet kan ha kofferten min til da..

Men til dit er jeg litt usikker, det står mellom å dra fra Gardermoen 13:15 og komme fram 15:40 i finsk tid, det er med Finnair men koster 977, men de har og en avgang som gjør at jeg kommer frem 21:35, og koster 542, men jeg synes det blir så seint..

Så det er det det står mellom! Ellers er alt klart :fnise:

Og siden konserten er på et utested, selveste herlige Bäkkäri, koster billetten bare 6 euro.. Det er jo ingenting :ler:

Endret av Minttu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER facebook'n min nå! :ler:

ScreenShot003-1_zps8008f143.jpg

Åh, så herlig det er å ha noe så fint å se frem til, og det er så godt å ha noe så herlig som god musikk til å holde seg oppe om dagen.

Ja, jeg sitter her og hører på fantastisk musikk! :ler: Og jeg blir så glad, det er så godt, alt bare forsvinner en liten stund. I tillegg er det så moro å tenke på at jeg skal på flere konserter fremover! Helsinki 14-17 februar for å se Nerve End pluss to til, deretter Oslo 23.februar for å se Crashdiet og tre band til, og 10 mars er det jammen The 69 Eyes konsert i Oslo! :hjerte:

8 band på en mnd faktisk! Og i mai blir det Bon Jovi konsert med mamma, og i sommer skal jeg på Tuska festivalen, og enten en dag eller hele helga på Ruisrock!

:hoppendeglad:

Idag fant jeg en sang av Laura Närhi, hvor hun synger med Erin, og jeg elsker stemma til Erin! Den sangen var så utrolig fin, har hørt på den flere ganger idag, så rolig og nydelig!

Laura og Erin -

Jeg fant også en sang av en som tydeligvis har vært med på idol, ser egentlig ut som om fyren kommer rett fra 80-tallet :ler: Men en fin og festlig sang :) Jeg må nesten vise mamma den her, hu liker sikkert han fyren :ler: Han er like gammel som meg da, men han ser så 80's ut, og pga håret minner han meg om han som spiller piano i Bon Jovi.. :ler:

Ilpo Kaikkonen -

Og så Crashdiet da! Jeg kom på nå hvorfor jeg har hørt om dem før, nemlig fordi vokalisten i Reckless Love sang i Crashdiet før! Og ene sangen jeg hørte istad er fra da han var med, og den er jo så rå!

Og guri for noen 80's, glam hyl han kommer med på slutten :ler:

Herlig kar, men er ikke trist at han ikke er med mer, Reckless Love er jo helt fantastisk!

Crashdiet - In The Raw

Og sist men ikke minst, fantastiske Nerve End!

Det er større sjans for at dere liker alle sangene over, enn den her :fnise:

Men jeg har falt så for vokalen, han er jo helt fantastisk flink, og den gitarspillinga..

Jeg har sitti å sett på de videoene de har, bl.a av at de bare sitter å spiller et par av sangene, og de er jo så flinke! + at vokalisten er utrolig kjekk... :3 Og han har så fint hår.

Åh. Så teit å være så svak for menn med langt hår..

(haha, dere kan til og med lese det rett under videoen.. Men han ble glad for å høre det da, gudskjelov ;) )

Nerve End -

Venom Willow eller Thrive er kanskje finere, men jeg elsker The Squid, og dessuten er det dems eneste musikkvideo.

Jeg regner egentlig med at folk ikke sjekker ut all den musikken jeg legger ut, men, å bare høre på starten, bare noen få sekunder..

Det er verdt det ;)

Endret av Minttu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze

Takk for i går, håper du er mindre støl enn meg i dag! For all del, det var en god time, men herlighet så tungt :)

Godt å se at du har så mye bra å se fram til nå. Det fortjener du! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det i beina :ler: Ble jo sliten i bena med engang igår, merka at jeg ikke har brukt de noe særlig på en god stund... :ler:

Jo takk du :) Det er ufattelig godt, hvert fall når det er mye anna som tynger meg så ned at jeg snart ikke orker stå opp..

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre med alt snart.. Og om jeg kommer meg gjennom den våren her, noe jeg begynner å tvile på, så er jeg usikker på om jeg skal gjennom siste året på skolen, vet ikke om jeg klarer jeg altså..

Kjedelige greier.. Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikleser melder seg! :plystre:

Hadde helt glemt at jeg egentlig hører på sånn musikk som det der... Så nå er Nerve End lokalisert på mobilen min! Thank yoooou!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Så bra! Varmer hjertet! :hjerte: hehe

Nerve End er fantastisk, er ikke lenge siden jeg fant de faktisk. Helt tilfeldig var det og, en jeg har på facebook trykte liker på siden dems og det dukka jo opp, så jeg gikk inn og sjekka og falt for musikken med engang! Den siste ep'n deres er jo helt utrolig, for noen sanger! Er glad for at de skal gi ut en full cd i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk som man kan ha på og nyte helt uten at man egentlig tenker det er musikk der - det bare passer rett inn i hodet :D

Jeg har vært i Finland en gang, i ti dager :) etter det prøvde jeg å lære meg finsk fordi jeg ville studere der... Femten kasus seinere... Eller, etter å ha oppdaga at de faktisk har femten kasus(!) så slo jeg det fra meg... Men jeg har kjempelystt tilbake!

Saurisari - fritt stava, tror jeg var min favoritt! (med forbehold om at jeg roter), en stor fin øy med tamme ekorn og nudiststrand, rett utenfor Helsinki :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! :Nikke:

Som man ser på det lange innlegget mitt så satt jeg her i min egen lykkeboble til slutt, fant det ene etter det andre og alt var så fantastisk :fnise: DA, blir jammen jeg ordentlig glad og :)

Ingenting som får opp humøret bedre omtrent, enn godgodgod musikk! :)

:ler: Grammatikken dems.. En grunn til at det er vanskelig å lære seg finsk, jeg kan en del nå, men er liksom små setninger og en god del ord, men jeg tar ikke sjansen på å spørre noen om noe på finsk osv, for jeg kommer ikke til å skjønne hva de svarer ;)

Men er utrolig hvor mye finsk man lærer av å se på bandintervjuer, finske tv-program osv, er ofte jeg legger mer merke til ord/setninger når jeg ser på noe, så slår jeg det opp og skriver ned hva det betyr, så jeg har ei word fil her med en del kjekke ord/setninger :)

Som igår, pga Nerve End sin bloopers video fant jeg ut bl.a hvordan man sier at klokka er halv 10 :ler:

Åh, jeg vil så gjerne flytte dit, og gjerne nå, men jeg er ikke så interessert i å studere, for det første tar alt flere år, for det andre aner jeg ikke hva jeg vil, også kan jeg jo ikke gå noe på finsk og det er ikke all verden som er på svensk.. :ler:

Men, skal ikke se bort i fra at jeg flytter dit en dag.

Var du i Helsinki, eller var du flere steder og? :)

Har selv vært i Finland 4 ganger nå, og på noe festival/konsert hver gang :fnise:

Alltid vært i Helsinki, men har også vært noen få dager i Turku og Savonlinna, også var jeg på dagstur til Porvoo nå i sommer. :) Ah, Seurasaari ;) Jeg var der for første gang nå i sommer, var med to venninner fra England og de hadde vært der før, var utrolig fint der! :)

Så rolig og koselig, og mange koselige gamle hus. Så noen ekorn vi og, de reagerte jo ikke i det hele tatt :ler: Så jeg fikk noen fine bilder av en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

Skal dessverre ikke det, tenkte på det men,jeg orker ikke jeg altså.. :sjenert:

Skal se om jeg blir med neste uke! ;)

Tusen takk for det! Meget fornøyd med en C :) Er ikke ille til å være meg, hvert fall ikke på høgskolen.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Håper beinet ditt takler zumba i morra! Gleder meg til fredagstimen nå, den har virkelig blitt høydepunktet :) Synes den tirsdagstimen har tapt seg litt...

Må bare fortelle at jeg dumma meg ut på tirsdag på zumbatimen. Skulle gå bak å drikke vann, og der er F. fra barnehagen. Jeg hilser så pent. Går tilbake for å drikke etter ei lita stund, og DA ser jeg at M. står rett ved siden av henne. Jeg kjente henne rett og slett ikke igjen :sjenert:. Hun har jo blitt så tynn og smal i ansiktet at hun så helt annerledes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i hovedsak i Helsinki, men vi var også i en liten by rett utenfor - hvor foreldrene til kjæresten til fetteren min bor! Han var landskapsarkitekt, så det var utrolig kult å se hvordan de bodde!

Utenom det så tok vi toget til Mummiland :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper beinet ditt takler zumba i morra! Gleder meg til fredagstimen nå, den har virkelig blitt høydepunktet :) Synes den tirsdagstimen har tapt seg litt...

Må bare fortelle at jeg dumma meg ut på tirsdag på zumbatimen. Skulle gå bak å drikke vann, og der er F. fra barnehagen. Jeg hilser så pent. Går tilbake for å drikke etter ei lita stund, og DA ser jeg at M. står rett ved siden av henne. Jeg kjente henne rett og slett ikke igjen :sjenert:. Hun har jo blitt så tynn og smal i ansiktet at hun så helt annerledes ut.

Samme her, jeg kommer til å kjøre på lell! :ler: Blir det for ille får jeg bare ta det rolig :)

Men det kjennes sårt ut liksom, gjør vondt når jeg tar beinet frem og tilbake/opp og ned når jeg sitter, og om jeg bøyer det.. Men men :)

haha :ler: Har ikke sett de på en god stund jeg altså, men hun har nok forandra seg litt ja.

Jeg var i hovedsak i Helsinki, men vi var også i en liten by rett utenfor - hvor foreldrene til kjæresten til fetteren min bor! Han var landskapsarkitekt, så det var utrolig kult å se hvordan de bodde!

Utenom det så tok vi toget til Mummiland :D

Aha, kult! :)

Flere ganger da jeg har sagt til folk at jeg skal til Finland, så har de spurt om jeg skal til mummiland..

Unnskyld meg, men jeg tror ikke jeg, nå snart 23 år, skal alene til mummiland..... :ler:

Det her har gjerne vært folk som ikke kjenner meg så godt da, men lell,

Finland er tydeligvis mummier, nokiaer, marimekko, grått land, fulle folk og rart språk for folk som ikke vet mer... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen var arkitekt, så han hadde laga en sinnsyk hage!

Jeg er jo mummifan, men vi dro dit i hovedsak for vi hadde tre småjenter i riktig alder med ;) så jeg hadde en i hver hånd og kunne løpe rundt uten at noen syns det var merkelig :P

innser jeg må ha meg en tur til Helsinki igjen snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, stilig :) ^^

Hehe ikke sant, men da har man liksom en unnskyldning ;)

Har ikke noe imot å dra dit, liker mummi, men er liksom litt kleint å gå rundt der alene da, og såå stor interesse har jeg ikke :fnise: Men når jeg får mine egne barn.. De har bare å bli med til Finland! ;)

Jeg får ta med de til mummiland, kan jo evt.slå det sammen med en tur til Ruisrock festivalen, siden Naantali ligger like ved Turku hvor festivalen er :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Takk for morsom trening i kveld :) Gikk jo så mye bedre i dag enn for ei uke sida!

Og nå fikk jeg svar på hvorfor M. var så annerledes i utseende sist jeg så henne. Hun er jo gravid!

God helg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...