Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Nam :sikle:

Skal spise pai i dag, vi.

Dagen min har vært veldig avslappende. Har ferie jeg vettu, så sov lenge. Har tusla litt rundt i huset, ellers så har jeg gått en lang tur med Emma.

I kveld skal jeg til en venninne og se på film :)

Har pus det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ferie ja, det er jo høstferie. Det har nok ikke jeg. Har riktignok fri fra fordypningsseminaret i morgen, fordi foreleseren har barn som har høstferie, men ellers er alt som normalt. Om 5 uker er det slutt på undervisning, da er det kursprøve og så har vi "fri" resten av semesteret til å skrive på semesteroppgaven. Vet fremdeles ikke hva jeg skal skrive. :forvirra:

Skulle egentlig dratt til København med en venninne denne uka, men hun flyttet i forrige uke så hun har naturlig nok hatt det veldig travelt. Vi tar det litt senere på høsten tenker jeg. Bare oss to, tar båten til København og shopper litt. Koselig liten ferie.

Sambo får ikke gratis ferie fra jobben likevel, men vi er egentlig bare glad til for han fikk et bedre tilbud. Istedet for at de gir oss en ferie til 4000 per pers får han 15 000 kroner ekstra i lønn neste mnd. Og det vil vi heller ha, selvsagt. :-D

Pus har det bare bra. Hun ligger og sover på genseren min (og gnir hårene sine godt inn i det så hun er sikker på at jeg ikke kan ha den på meg i morgen... :roll:), og holder meg med selskap mens jeg leser. Mammas lille pus, Maxi, som har vært syk har det også mye bedre. Hun har fått antibiotika og har nå begynt å spise igjen og er piggere, hun klarer å springe opp trappene og hoppe opp på bord nå. Tror ikke de har fått svar på prøvene enda, så de vet ikke hva det er, men det er godt hun er bedre i allefall.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærsyltetøy med vanilje

1 kg bringebær

1 vaniljestang

500 g sukker

Splitt vaniljestangen og skrap ut frøene. Bland alt sammen og la stå og safte seg et par timer. Varm blandingen langsomt opp og kok syltetøyet i 10 minutter. Skum godt og fyll på glass.

Kirsebærsyltetøy med skogsbærte (ca 1 liter)

1 kg rensede utstenede kirsebær

2 vaniljestenger

3 ss instant skogsbær-te (pulver)

500 g sukker

Splitt vaniljestengene. Bland alle ingrediensene i en kjele og kok opp under omrøring. La koke 5-6 minutter. Ta opp vaniljestengene og fyll på varme glass. Kirsebærsyltetøy kan bli tynt, så sil evt av noe saft før det fylles på glass.

Ferskensyltetøy med mandler (ca 15 dl)

1,5 kg fersken

500 g sukker

1 ts sitronsyre

1 dl hakkede, skåldede mandler

Hell kokende vann over ferskenene, trekk av skinnet og fjern steinene. Del frukten i båter. Bland alle ingrediensene i en kjele og kok opp under omrøring til frukten er mør, 5-6 minutter. Skum av og fyll på varme glass.

Blåbærsyltetøy (ca 1 liter)

500 g sukker

5 ss sitronsaft

1 kg blåbær

1 ts sitronsyre

1 kanelstang

Bland sukker, sitronsaft og 1,5 dl vann i en kjele og rør over svak varme til sukkeret er oppløst. Ha i blåbær, sitronsyre og kanelstang og kok opp, skru ned varmen og la surre 5 minutter. Rør av og til. Fyll på rene glass.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er syltetøytid. Det blir i allefall tyttebær- og solbærsyltetøy her, og sikkert jordbær også. Får se hvor mye plass jeg har i fryseren og hvor mye tid og lyst jeg har. Vi spiser så sjelden syltetøy, så det blir ikke den helt store syltingen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn, da hadde jeg siste del av testkurset mitt. Har ringt praksisplassen og vi har ikke avtalt noen eksakt dag men det blir i uke 48 eller 49, som passer meg bra siden semesteroppgaven skal leveres inn 28 november. Etter forelesningen dro jeg innom Akademika og kjøpte bok og kompendium til samfunnsfaglig støttedisiplin. Det hører egentlig til 3. semester, men jeg trenger å ta det likevel fordi det hadde jeg tydeligvis ikke nok av i England. Den eksamen er heldigvis ikke før 7. januar, noe som på den ene siden legger en skygge over julefeiringen, men som på den andre siden gjør at jeg kan konsentrere meg om kursprøven og semesteroppgaven og ikke tenke på det før etterpå.

Sambo har utrulling på jobb i dag så han tok med seg treningsbagen på jobb og regner med han drar rett dit etterpå og kommer altså ikke hjem før sent. Vi skulle ha rester av fårikål til middag, men jeg har ombestemt meg for jeg fikk så gruelig lyst på potato skins. For de som ennå ikke vet hva disse lekkerbiskene er, så er det bakte poteter som deles i to og hules ut. De legges på stekebrett og så drysser man på masse revet cheddar og steker i ovnen. Når de er ferdige drysser man på sprøstekt bacon og spiser med rømme blandet med masse gressløk. :sikle: :sikle: :sikle:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potatoskins var nydelig. Laget nok litt mange da. Tror jeg brukte 8 middels poteter, og det ligger fire skall igjen. Men det var sannelig nydelig. :sikle: Laget sjokolademousse til dessert, ikke hjemmelaget dessverre, men pulver. Det var godt likevel, veldig fyldig og god, og med små sjokoladebiter i, og jeg strødde kakestrøssel på toppen. :ler:

Sambo kommer vel hjem om en halvtimes tid. Pusekatten har ligget på sofaen siden jeg kom hjem kl. 14 i dag. Hun har snudd seg, men ellers ikke reist seg fra plassen i det hele tatt! Og jeg har jo vært på kjøkkenet og klirret og raslet flere ganger og hun har ikke bedt om mat, og hun har heller ikke vært på do. Hun er så utrolig nydelig. Jeg kan sitte lenge og bare se på henne, se hvor skjønn og søt hun er, hvor fredelig hun sover, og jeg kjenner hvor glad jeg er i henne. :hjerte: Det må vel være så nært morskjærlighet jeg kan komme uten å ha barn.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen baby-E! :vinke:

Atter en ny dag. Jeg har lang dag på universitetet i dag, ikke ferdig før fire. Og bare trøtte ting i dag. Jeg har merket meg en ting under forelesningene, og det er at minst 7-8 av studentene konsekvent kommer opptil 30 minutter forsinket. Og når vi har hatt pause er det også 7-8 stk som kommer flere minutter forsinket. Det er så irriterende og respektløst. Vi som har kommet tidsnok og er interessert i forelesningen synes ikke det er særlig hyggelig å bli forstyrret av slamrende dører og folk som skal skvise seg inn på plassen sin. Det er rett og slett å kaste bort andres tid, de burde bare låse døren når klokka er kvart over så får de bare ha det så godt. Og det er visst komplett umulig for enkelte å slå av mobiltelefonen sin under forelesningene. :evil:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA sånt er grusomt irriterende!

Det burde ha vært sånn at om du ikke kom tidsnok til timen, fikk du ikke komme inn. Det hadde vært mye greiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var en lang dag over, og vi har akkurat spist ferdig middag. Sambo har inntatt soveromsTV'en og skal se den første hele fotballkampen han har sett de 5 årene vi har vært sammen: Arsenal - Rosenborg. Jeg er sannelig glad dette ikke er noen vane hos oss.

I morgen har jeg bare praksis og så er uka ferdig. I morgen skal tre på prosjektgruppa samle inn data til prosjektet, håper de får alle vi trenger. Blir spennende å analysere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tittei Mylian og Fisken!

Da er det torsdag, og så godt som helg for meg. Hadde siste praksismøte i dag. I løpet av de nærmeste dagene får jeg mail med navn og adresse til en pensjonist som jeg skal hjem til og intervjue. Det inevjuet skal tas opp på bånd og skal diskuteres med veilederen, i tillegg skal vi skrive en rapport.

Prosjektgruppa fikk visst ikke sine 100 deltagere, kun 13 ble igjen og svarte på skjemaet. :forvirret: Det betyr at vi må finne flere i løpet av neste uke, litt etter skjema, men ikke verre enn at det går greit.

Åh, du verden som jeg ser fram til å sove så lenge jeg vil i morgen! Det er noe eget med det, legge seg på puta og vite at man kan sove til man er uthvilt (utrolig hvor fort jeg sovner da, mens hvis jeg må opp tidlig kan jeg ligge våken i timesvis :roll::ler:). Skal lese, og lese i morgen, håper å bli ferdig med første del av kompendiet. På lørdag har sambo noe taekwondo-greier og jeg skal ut og spise med en venninne, det blir koselig. :)

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh' date=' du verden som jeg ser fram til å sove så lenge jeg vil i morgen! Det er noe eget med det, legge seg på puta og vite at man kan sove til man er uthvilt [/quote']

Åh hyshj på deg :fy: Noen må opp klokka 06.45 i morgen å tenke på Arkana som ligger å purker og sover i den varme,gode senga si vettu :P

Håper du får en fin dag da,og send med en tanke når du våkner.Sannsynligvis sitter jeg å spiser lunsj da men skal prøve å snappe den opp likevel :-)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arkana!

Ser at du er på jakt etter oppskrift på Oreo-kake. Oreo-kjeks fås forresten også på Deli de Luca.

Her er en oppskrift som kanskje likner og her finner du flere.

Jeg har ikke smakt den kaken enda eller prøvd noen av disse oppskriftene, men jeg elsker ihvertfall Oreos og Haagen Dazs is med Cookies and Cream-smak! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oreo-kjeks kjøper jeg billig og i stor pakke på SmartClub. Selve oreo-kaken har de også på Deli De Luca, hender jeg kjøper noen der, men det er ganske dyrt. De har det som dessert på enkelte restauranter, men kaken er så mektig at det er ingen sjangs å orke den etter et måltid, ett kakestykke er et helt måltid i seg selv. Har funnet mange oppskrifter, men ingen virker som om de ligner. Skal ta en titt på linkene dine. :) Cookies and Cream-isen er nammenammenam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...