Gå til innhold

Innen en generasjon vil nordmenn være i mindretall i Oslo


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Innvandrere er bare en eksotisk minoritet som ikke utgjør mer enn 3,5% i Oslo. De er ikke mer kriminelle enn nordmenn flest.

--Thorbjørn Berntsen 1991

Arne Myrdal hevdet at innvandringen ville føre til økt kriminalitet.

FEIL - kriminaliteten har aldri vært så lav som den er nå.

Arne Myrdal hevdet at nordmenn ville bli en minoritet i sitt eget land.

FEIL - I Oslo, som er Norges mest innvandrertette by, er nordmenn fortsatt en majoritet.

Arne Myrdal hevdet at norsk kultur ville dø ut med massinnvandringen.

FEIL - Aldri har norsk kultur stått så sterkt i folket som nå. De fleste ungdommer feirer i dag både påske og 1. mai.

Ikke følg i Arne Myrdals fotspor -tenk selv!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I 2040 har halve Oslo innvandrerbakgrunn

SSBs definisjon av innvandrerbefolkningen er imidlertid ikke helt samsvarende med gruppen av personer som normalt oppfattes å ha innvandrerbakgrunn, og gjerne sies å ha “minoritetsbakgrunn”. Dette skyldes at man kun teller med dem som selv har innvandret samt barn av to innvandrere, hvilket betyr at man utelukker barn av to etterkommere eller av én innvandrer og én etterkommer — personer som jevnt over kan antas å stå nærmere opphavlandets kultur enn den norske.

Siden SSB ikke har offentliggjort tall over barn av etterkommere, er det uråd å vite eksakt hvor stor denne gruppen er, SSB sine tall forutsetter også mindre innvandring enn den som er blitt observert de siste årene.

Det er nok bare for norske damer å vende seg til at menn spytter etter dem...

Det som er så urovekkende er jo at det faktisk var verstingene blant innvandringsmotstandere på 80-tallet som fikk rett. Lenge, både på åttitallet og utover på nittitallet ble disse møtt med at det jo faktisk ikke var noen innvandring av betydning til Norge, at vi bare oppfylte våre forpliktelser om å ta imot mennesker som flyktet hals over hode fra livstruende forfølgelse eller den visse død, og at dette var så få at det uansett var feil å kalle det en innvandringsbølge. På denne måten roet politikerne ned alle som ikke ønsket en så massiv innvandring at det kunne påvirke befolkningssammensetningen på kort sikt.

Men derfor er det desto mer urovekkende at dette allerede ser ut til å være glemt. Etter at dette hadde vært et flittig brukt argument i innvandringsdebatter i et par tiår ble det sjeldnere å høre dette argumentet etter årtusenskiftet. Antagelig fordi vi alle kunne se ved selvsyn at hele befolkningssammensetningen var i ferd med å endres på grunn av innvandringen. Nå var det derimot et nytt argument som ofte ble gjentatt: "Vi er nå blitt et flerkulturelt samfunn, det er nå så mange fremmedkulturelle mennesker bosatt i landet at det ikke lenger er naturlig at norsk kultur skal være fellesnevneren." Og "Uten innvandrerne ville vi ikke klare oss." (Noe som forutsetter at innvandrerne bare etter et par tiår med innvandring må utgjøre en betydelig andel av befolkningen).

Det artige er at de samme menneskene ganske nylig har blåst av frykten for at etterkommerne av den befolkning som har bebodd landet tusener av år kan komme til å bli i mindretall bare i løpet av et knapt århundre med masseinnvandring. Når innvandrerbefolkningen slik SSB definerer den utgjør hele 12% av landets befolkning allerede etter 30-40 års masseinnvandring, er det ikke lenger mulig å være en redelig debattant og fnyse av en slik frykt.

Endret av Cuckold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsketenkning. Du har intet belegg for å tro dette whatsoever. Tvert imot tyder utviklingen i Frankrike, England, Tyskland og Sverige på at det motsatte er tilfelle, så hvilket grunnlag du har for å bygge luftslott om innvandringens velsignelser for Norge kan man bare spekulere i.

Merk at jeg ikke benekter at du kan ha rett. Men vi VET DET IKKE, og sannsynligheten for at du vil få rett er mindre enn det motsatte, gitt utviklingen i disse landene.

Det du sier er et eksempel på den akademiske/politiske innvandringsvennlige industrien jeg har snakket om i en tidligere post. Det er et narrespill, og det vet du godt.

Sannsynligheten for at jeg kan ha rett er større enn det motsatte. Vi kommer til å få en skikkelig eldrebølge og Norge trenger mer arbeidskraft. Studenter som studerer medisin i det norske Universitetene har stort sett innvandrer bakgrunn.

Vi ser stadig utenlandske leger og sykepleier på legekontorer og eldresentrene. I kommunen vår og i nabokommunen hadde vi tannlege mangel og vi var nødt til å reise til en storby for å få hjelp, til slutt ble løsningen en tysk tannlege i vår kommunen og indisk tannlege i nabokommunen. Staten trenger flere innvandrere med høy utdanning. Min mann er utdannet sivilingeniør og han fikk jobb lynrask.

Moren min ble operert på sykehuset i nordland for mange år siden. Jeg fikk lov til å gå inn med henne fram til hun fikk narkose. Legen som opererte henne var finsk og 3 sykepleiere som var dansk, svensk og pakistaner og det var kun en anestesilege som var norsk. Dette er bittert sannhet aksepter det.

Endret av lady GaGa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri påstått at nordmenn er de eneste hvite i verden, og du sier jo selv at han ikke er norsk

Men han blir regnet som nordmann av absolutt alle som ser han. Ingen spør han om hvor han er fra eller hvilken religion han har osv. Det handler om fargen jeg kjenner flere som har vært gift med innvandrere selv om faren deres er etnisk norsk blir de spurt om hvor de kommer fra???

Endret av lady GaGa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Så mulatter med én etnisk norsk forelder og en mørkhudet, født og oppvokst i Norge, er ikke en nordmann?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mulatter med én etnisk norsk forelder og en mørkhudet, født og oppvokst i Norge, er ikke en nordmann?

Jeg skjønner at det er fristende å forsøke å brunmale de som ikke er for å gi bort statsborgerskap i en slik skala, for meg har dette ingenting å gjøre med om man er brun eller svart, hvit eller gul. Om 100 år vil etterkommmerne av de som i dag bor i Kina fremdeles være i flertall i Kina slik de har vært århundre etter århundre. Om hundre år vil etterkommerne av de som per i dag utgjør befolkningen i Japan, Korea, Afghanistan eller Saudi-Arabia fremdeles være i flertall i sine respektive land. Dagens masseinnvandring går ikke på kryss og tvers mellom alle land, det er bare de vestlige land som har en så massiv tilstrømning av innvandrere at etterkommerne våre står i fare for å bli i mindretall i eget land. Slik jeg ser det er det ingen menneskerett å få bosette seg i et hvilket som helst annet land og få fulle borgerrettigheter der.

Med masseinnvandring får vi også enklavedannelse, altså befolkningsgrupper som dyrker fremmede lands identitet i generasjon etter generasjon, men om det så hadde vært en av våre nærmeste naboer, f.eks russere, som innvandret i stor skala, men med full integrasjon, med andre ord uten å insistere på at deres etterkommere skulle være russere, ville det likevel vært riktig at det norske folk på forhånd fikk bestemme om vi skulle åpne for en slik masseinnvandring. Om så nordmenn hadde utvandret i stor stil til lille Island og selv om faren for at man da ville danne en norsk enklave og ikke la barna vokse opp som islandske ikke var stor, ville det likevel vært på sin plass at islendingene, de som har bodd i landet i tusen år og som per i dag har eiendomsrett til landet, måtte få avgjøre om de virkelig ønsket at landets befolkning skulle fordobles i løpet av det neste hundreår ved at man ga bort statsborgerskap til haugevis av norske innvandrere.

Endret av Cuckold
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innvandrere kan være en kjemperessurs som det er skrikende behov for. Det vi ikke trenger flere av er analfabeter som lever som i middelalderen og ikke jobber. Religiøse gærninger, kvinner som bare sitter hjemme og føder barn uten å lære seg norsk, unge menn som henger i gatene med gjengen, voldtektsforbrytere og kriminelle. Det trenger vi garantert ikke flere av. Men alle innvandrere er ikke sånn. Mange innvandrere er tusen ganger mer oppegående enn ressurssvake nordmenn som også lever av trygd, forsøpler og bare klager. Jeg skulle ønske man kunne velge ut bra innvandrere og sende de andre ut/hjem. Er ikke det mulig?

Ellers driter jeg i hudfarge og religion, de fleste med utdannelse er noenlunde moderne i tankegangen uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mu-huh?

Jeg stilte et spørsmål rettet til de som mener at alt av nordmenn er hvite.

Jeg er ikke så opptatt av ordet nordmann. Om dette ordet bare omfatter en bestemt etnisitet som har bodd i landet i tusener av år, er det jo også andre grupper som har arverett på landet, f.eks en del samer og tatere. Dessuten er det slik at når folk først har fått statsborgerskap, har de del av arveretten. Selv om jeg oppfatter det som en tragedie at den opprinnelige befolking på det amerikanske kontinent har blitt en minoritet i eget land, mener jeg jo ikke at de som per i dag bor i de amerikanske land ikke har eiendomsrett til landet de er født i.

Når folk først har kommet og deres etterkommere vokser opp her er dette også blitt deres land. Så etterkommerne av de pakistanske arbeidsinnvandrerne som kom hit før det ble innvandringsstopp på midten av syttitallet har selvsagt også fått arverett til landet. Men det er folkets rett å begrense innvandringen, man har ingen plikt til å gi bort statsborgerskap i en så stor skala at det vil forrykke befolkningssammensetningen bare i løpet av noen tiår.

Endret av Cuckold
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Jeg er skeptisk til den "gale" type innvandring, men importering av arbeidskraft er en nødvendighet.

Og som sagt, du vet hvem spørsmålet mitt var rettet mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til den "gale" type innvandring, men importering av arbeidskraft er en nødvendighet.

Og som sagt, du vet hvem spørsmålet mitt var rettet mot.

Nei, importering av arbeidskraft er på ingen måte noen nødvendighet. Det vi oppnår med arbeidsinnvandring er tvert imot press på lønninger og staus i en del yrker, yrker nordmenn etter hvert ikke lenger vil ha. På åttitallet var det fremdeles stort sett nordmenn som jobbet med renhold eller i byggebransjen. Landet var blitt relativt rikt, men folk var villige til å ta slike jobber så lenge de fikk bra betalt.

Etter arbeidsinnvandringens tid har presset på lønn i disse yrkene gjort jobbene mindre attraktive for nordmenn, og mitt inntrykk er at mange nordmenn som ikke hører hjemme bak et skrivebord mister motivasjon for å ta de jobbene man i utgangspunktet skulle tatt og i stedet velger å fokusere på sine ulike lidelser og gå over til en tilværelse på trygd; de fleste av oss har en eller flere fysiske eller psykiske lidelser som, hvis vi ikke er motivert for å jobbe, kan være utgangspunkt for å trygdes.

Terskelen for å føle på sine lidelser og søke seg mot en tilværelse som trygdet er vesentlig lavere når yrkene man kan bekle er såpass dårlig betalt og har så lav status som de har fått i dag takket være stor pågang på billig arbeidskraft. Jeg tror Norge ville klart seg utmerket uten arbeidsinnvandring og at det ville vært mye sunnere for nordmenns arbeidsmoral at vi fortsatt kunne ta "drittjobbene" selv.

Endret av Cuckold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvandrere er bare en eksotisk minoritet som ikke utgjør mer enn 3,5% i Oslo. De er ikke mer kriminelle enn nordmenn flest.

--Thorbjørn Berntsen 1991

Men de er mer kriminelle, statistikken beviser det, og det sitatet er 20 år gammelt!

Arne Myrdal hevdet at innvandringen ville føre til økt kriminalitet.

FEIL - kriminaliteten har aldri vært så lav som den er nå.

Jeg bor selv i oslo, jeg kjenner politifolk, folk som jobber i fengsel, jeg ser hva som skjer på gata og jeg kjenner folk i innvandrermiljøer - innvandrere bringer med seg mye kriminalitet

Arne Myrdal hevdet at nordmenn ville bli en minoritet i sitt eget land.

FEIL - I Oslo, som er Norges mest innvandrertette by, er nordmenn fortsatt en majoritet.

Vi blir nok ikke en minoritet i vårt eget land, men hvis det blir 50% innvandrere (og mer senere) så vil ikke nordmenn lenger være en majoritet

Arne Myrdal hevdet at norsk kultur ville dø ut med massinnvandringen.

FEIL - Aldri har norsk kultur stått så sterkt i folket som nå. De fleste ungdommer feirer i dag både påske og 1. mai.

Siden når har nordmenn ikke feiret påske? 1. Mai er Arbeidernes internasjonale kampdag og har pent lite med norsk kultur å gjøre, din uvitende tufs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelle

Sjekka nå, beklager den:) Alle, vi, oss var retter till Gjest-gjest, ikke Gjest-Pelle. Den tar jeg!

Min erfaring er annerledes..så og si alle innvandrere jeg har snakket med, snakker norsk. Og snakker de ikke norsk, snakker de gjerne engelsk, og har ikke vært her lange tida.

Jeg så selv hvordan jeg var når jeg bodde utenlands..jeg elsket å kunne sitte med skandinaviske mennesker og snakke MITT språk, og jeg tenker meg at det er det samme for innvandrere her.

Nå er det vel en vesensforskjell her: En del grupperinger av invanderere i Norge er overrepresentert på kriminalitetsstatestikken, har ikke arbeid eller studier, har vanskeligheter med språket, oppdrar bevisst sine barn til å ikke integreres. Sammenligningen blir altså ikke reell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

De kom for å jobbe...

Bare halvparten av innvandrerne som kom på 70-tallet, var i jobb i 2000. 74 prosent av dem som ikke var i jobb, hevet uføretrygd. For mange var trygden høyere enn lønnen.

Jeg kjenner nesten alle pakistanerne som kom til Norge før 1975, men jeg kjenner ingen som fortsatt er i jobb, sier Aslam Ahsan, arbeiderpartipolitiker, innehaver av Fritt Ords pris og mangeårig talsmann for innvandrere i Norge.

55 prosent av innvandrerne har fire barn eller flere. Så mange barn er det bare ti prosent i den norske kontrollgruppen som har. Og mens 70 prosent av innvandrermennene har en hjemmeværende kone, gjelder dette 20 prosent av de norske.

- Det er en helt tydelig sammenheng mellom andelen uføre og antall barn, sier Røed.

Da vi kom til Norge, ønsket vi å integrere oss, sier Ahsan.

- Vi hadde en sterk tro på fellesskap med nordmenn. I dag har vi isolert oss mer og mer, både nordmenn og innvandrere. For meg er det uforståelig at så mange andregenerasjonsinnvandrere velger å isolere seg i store pakistanske nettverk.

Fordi man ikke har et velferdssystem som fungerer. I Pakistan står man i jobb til man dør. Samtidig tror jeg også det har vært lett å få uføretrygd i Norge. Og de som har kommet senere, er mye mer muslimske og pakistanske enn vi var. Og alt dreier seg om egen familie, ikke om det store bildet. Kunnskapen om rettigheter har tatt over der vi følte en plikt til å gi noe tilbake til samfunnet. Kanskje er dette en av grunnene til at også andregenerasjonsinnvandrerne har en høy andel på trygd. Når jeg sier dette blant pakistanerne, er det absolutt ikke populært, sier Aslam Ahsan.

Nær 47 prosent av alle marokkanere i Norge i alderen 50-54 år mottok uføretrygd i 2000, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. I samme aldersgruppe var 39 prosent av tyrkerne og 33 prosent av pakistanerne på uføretrygd, mens dette bare gjaldt 2,7 prosent av kinserne i alderen 50-54 år. Trygdeetaten registrerer ikke uføretrygd etter nasjonalitet og dette er de ferskeste tallene som finnes.

Folk fra Pakistan, Marokko og Tyrkia har en mye høyere uføreandel enn personer fra for eksempel Vietnam og Iran. Både Vietnam og Iran har opplevd veldig traumatiske kriger, og man skulle derfor kanskje tro at det slo ut i sykdom.

- Hva tror du det skyldes?

- Man kan undre seg på om det har noe med kulturelle forskjeller å gjøre - normer for arbeid, økonomisk selvstendighet og familiemønster. De kulturelle variablene slår også igjennom i hvordan man opplever plagene sine, sier Grünfeld.

Nå er det polakkene som kommer for å jobbe. De har kanskje færre barn og kommer fra en kultur mer lik vår egen. Vil det slå annerledes ut?

- Polakkene er gjennomgående bedre kvalifisert og har derfor bedre jobbmuligheter over tid. Samtidig er det kanskje lettere å dra tilbake, sier Raaum.

Knut Røed avbryter:

- Dette koker uansett ned til at vi må designe et system som gjør det lønnsomt å jobbe. Det er utfordringen.

Innvandrere jobber for lite

Når innvandringen møter veldferdsstaten kan det bli en eksplosiv utgiftsvekst. Den nye rapporten fra Frischsenteret er skremmende lesning.

Med unntak av folk fra Sri Lanka, Bosnia og Chile, så har alle ikke-vestlige innvandrerkohorter samme tendens: De går tidlig ut av arbeidslivet. De tidlige innvandrerne fra Pakistan hadde så mye som 50 prosent trygding i 50-årsalderen, sammenlignet med 15-20 prosent for nordmenn med samme (lave) utdanningsnivå.

En storstilt innvandring der innvandrerne ikke arbeider, er ikke bærekraftig. Er det da innvandringen som må reduseres, eller velferdsstaten som må endres, og i så fall hvordan?

Alle kan vi se hvor populær masseinnvandringen er ved å se på hvordan nordmenn flytter på seg i forhold til multikulturell utvikling i sine nabolag. Det som få vil innrømme ovenfor seg selv er at idiotien har seiret for godt, vi er i ferd med å begå et nasjonalt selvmord i Oslo.

Det blir stadig vanskeligere for unge nordmenn å skaffe seg egen bolig i Oslo, ettersom de ikke går på trygd og har ræva full av penger uten å løfte en finger. Vi har mistet mye av vår opparbeidede frihet, og må nok forvente enda flere innskrenkninger i tiden som kommer. Oslo er snart som Malmö, den kampen er tapt når en arresterer en snekker for å gå med kniv... hvorfor har det blitt slik sånn helt plutselig?

Den norske kulturen, norsk etnisitet osv, vil bare få en mindre og mindre betydning i Oslo, en tur på Grønland, Tøyen eller Groruddalen gir en følelsen av å være en fremmed i eget land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også meget pussig at alle som ble intervjuet av TV2 syntes økt innvandrerandel bare var positivt.

Klart man må være positiv når man blir intervjuet på tv, ellers er man jo rasist... :gjeiper:

Jeg synes at man i et land bør sørge for at landets innbyggere er sikret med jobb før man tar inn alle andre. Veldig mange som utdanner seg til ledighet, som ikke får jobber fordi innvandrere (generelt) kan jobbe for mindre lønn.

I tillegg så synes jeg det er utrolig respektløst å bo 5+ år i Norge og ikke engang gidde å lære seg språket!

Sånn som en sa til meg engang- "Når vi blir mange nok så skal vi drepe alle vantro her i Norge!"

Jaha, det blir vel ikke så lenge til det da...

Hvor mange politiske flyktninger er det ikke i Norge? De risikerer gjerne å bli drept eller torturert.

Javisst er det ille, men Norge kan bare ikke ta ALLE mennesker i verden hit på velferd fordi at noen synes at det er så synd på dem. Og, ikke kom å si at det er mange som ikke lyver for å få opphold her til lands! Så får de opphold på falsk grunnlag og hvis det oppdaget og de må ut, så gråter de krokodilletårer alle mann, og får sånne naive tosker som deg på kroken og så har vi det gående.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ganske høy arbeidsledighet i Norge. Hvorfor er arbeidsinnvandringen da så viktig?

Synes dette er en skremmende utvikling. Borge er ikke så fredelig lenger. Nei, jeg vil gjerne senke innvandringen til et minimum. Og sette fullstendig stopp for familiegjenforening.

Vil det hjelpe å stemme Høyre ved neste valg?

Så lurer jeg på: de fattige flytningene, hvordan kommer de seg hit? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Innvandrere kan være en kjemperessurs som det er skrikende behov for. Det vi ikke trenger flere av er analfabeter som lever som i middelalderen og ikke jobber. Religiøse gærninger, kvinner som bare sitter hjemme og føder barn uten å lære seg norsk, unge menn som henger i gatene med gjengen, voldtektsforbrytere og kriminelle. Det trenger vi garantert ikke flere av. Men alle innvandrere er ikke sånn. Mange innvandrere er tusen ganger mer oppegående enn ressurssvake nordmenn som også lever av trygd, forsøpler og bare klager. Jeg skulle ønske man kunne velge ut bra innvandrere og sende de andre ut/hjem. Er ikke det mulig?

Ellers driter jeg i hudfarge og religion, de fleste med utdannelse er noenlunde moderne i tankegangen uansett.

Det er mange som ønsker akkurat det samme. :lur: Det blir vanskelig å gjennomføre. Men det Norge kan og må gjøre, er å være litt mer bevist på hvem som slippes inn. Litt planlegging og tenking på framtiden skader ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt planlegging og tenking på framtiden skader ikke.

Men nå må du huske på hvor mye koseligere alt blir hvis man heller bare krysser fingrene for at de man slipper inn skal oppføre seg bra og få seg en utdannelse, eller i det hele tatt en jobb.

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er mange som ønsker akkurat det samme. :lur: Det blir vanskelig å gjennomføre. Men det Norge kan og må gjøre, er å være litt mer bevist på hvem som slippes inn. Litt planlegging og tenking på framtiden skader ikke.

Sarkozy i Frankrike fronter nå som budskap i valgkampen at grenseovergangen i Schengen skal bli langt strengere og at innvandringen av ikke-vestlige er blitt for ille, så det er da vitterlig noen i Europa som har vilje og evne til å si ifra

Dette bør innvandrere fra ikke-vesten ta inn over seg. Hvordan føles det å være så uønsket? Men de eier jo ikke skam i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man snakker om at man ikke må tenke det verste. Det er vel nettopp det man skal!!! Vi ser jo hvordan det gikk på Utøya med den naive tankegangen.

Man skal alltid tenke det verste. Først da kan man forebygge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...