Gå til innhold

Blø ihjel etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg født enda, men jeg er enig at leger er generelt sett for lite flinke til å høre på pasienten.

Jeg lurer på hvordan det blir når det blir min tur ... Tvillinger regnes som høyrisiko, så da skal man visst helst på rygg, og epidural man ha ...

Jeg er jammen glad jeg har en mann som vil være til stede, og som støtter meg 100%, for jeg kan se for meg at jeg kan komme til å bli en "vanskelig" pasient ...

Du MÅ ikke. Jeg ville nok valgt det selv som førstegangs, men hadde jeg fått tvillinger senere så hadde jeg ikke valgt det. Og ryggleie omhandler vel hvordan barna presenteres. Ved seteleie er det optimalt med ryggleie selv om det ikke er optimalt i forhold til bekkenstørrelsen. For da må lege ha god arbeidsstilling for å forløse barnet raskt nok. Men presenterer begge i hodeleie er det bare tull at du MÅ verken det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal godt gjøres å blø i hjelp på sykehus i dag. Dvs. du kan jo blø slik at de må skifte ut alt blodet i kroppen din noen ganger, men det er stort sett ikke årsak til død under fødsel i Norge i dag. Man kan imidlertid, samme hvor komplisert eller ukomplisert fødselen var få en blødning eller infarkt i hjernen under eller rett etter fødsel. Hvis det ikke oppdages kan man i verste fall dø Det gjør man imidlertid i de aller fleste tilfeller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ikke. Jeg ville nok valgt det selv som førstegangs, men hadde jeg fått tvillinger senere så hadde jeg ikke valgt det. Og ryggleie omhandler vel hvordan barna presenteres. Ved seteleie er det optimalt med ryggleie selv om det ikke er optimalt i forhold til bekkenstørrelsen. For da må lege ha god arbeidsstilling for å forløse barnet raskt nok. Men presenterer begge i hodeleie er det bare tull at du MÅ verken det ene eller det andre.

Når det gjelder å føde tvillinger så er det sterkt ønsket at det gjøres på rygg i fødeseng for å ha kontroll på tvilling nr to etter at tvilling nr en er ute. Da klemmer man sammen magen til mor så ikke tvilling to snur seg i tverrleie el. og da må man ligger på rygg.

Epidural er anbefalt pga større muligheter for komplikasjoner på tvilling nr to om den ligger i sete og ikke kommer ned, da går man inn å drar den ut manuelt, da er det greit med epidural. Og at det er en større sjanse for KS selvsagt. Men tvang er det ikke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...