Gå til innhold

Blø ihjel etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes tilfeller der en ikke får et valg på om man vil ha epidural eller ikke. Skal en f.eks føde med alvorlig svangerskapsforgiftning og høyt blodtrykk kan lege bestemme at en ikke får føde uten epidural pga fare for hjerneblødning med det høye blodtrykket. Men dette er såpass off-topic at jeg foreslår at om noen ønsker å diskutere dette videre, så lager de en egen tråd!

Helt seriøst; skal legen putte en propp i og nekte den fødende å føde med mindre hun tar epidural? En lege kan ikke nekte en kvinne noe som helst. De kan anbefale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt seriøst; skal legen putte en propp i og nekte den fødende å føde med mindre hun tar epidural? En lege kan ikke nekte en kvinne noe som helst. De kan anbefale.

Da legene avgjorde at det ble keisersnitt opplevde jeg ikke det som en anbefaling...

Legene har ganske mye makt i slike situasjoner. Og sånn må det nesten være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg opplevde at morkaka satt fast etter min første fødsel. Jeg mistet mye blod, og da den ikke kom spontant eller ved hjelp av medikamenter, måtte jeg legges i narkose og få utskrapning (pappaen var sammen med babyen imens). Jeg fikk blodoverføring, og alt gikk helt fint. Absolutt ingen dramatikk, og jeg hadde en rolig, fin time med den nyfødte mens de ventet på at morkaka skulle fødes. MEN: Hadde jeg født et sted hvor jeg ikke kunne flyttes til sykehus raskt, ville jeg jo blødd i hjel. Det samme om jeg hadde nektet å motta blod.

Altså: Det kan oppstå komplikasjoner som medfører fare for den fødendes liv, men på norske sykehus blør du ikke i hjel med mindre du nekter å få blodoverføring (noe jehovas vitner gjør, og jeg tror minst ett av dødsfallene i statistikken skyldes det).

Dessuten: Jeg har både født og spontanabortert senere, og ingen av gangene har jeg hatt unormal blødning. Du trenger med andre ord ikke blø mye ved fødselen selv om du blødde mye da du aborterte.

Til slutt: Jeg er enig med alle som råder deg til p snakke med jordmor på fødeavdelingen.

Fødte du ikke på sykehus? var sykehuset evt stort eller lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra et intervju med skuespillerinnen Lise Fjeldstad i Dagbladet i fjor, lese intervjuet ligger her

"Lykkerusen varte ikke lenge for den nybakte tobarnsmoren. Da morkaka ikke kom av seg sjøl, ble den dradd ut, og dermed åpnet alle sluser seg. Blodet pumpet rett ut. De hadde begrensede mengder av hennes blodtype på sykehuset, så mer ble straks bestilt. Dette var midt i ettermiddagsrushet, og bilen med blodet ble sittende fast. «Nå går siste blodpose», ropte en sykepleier og Fjeldstad husker hun tenkte: «Er det sånn det er å dø?».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst; skal legen putte en propp i og nekte den fødende å føde med mindre hun tar epidural? En lege kan ikke nekte en kvinne noe som helst. De kan anbefale.

Legene kan vel da bestemme at det blir keisersnitt i narkose isteden dersom mor nekter å ha epidural. Når det begynner å stå om liv, så har man ikke så veldig mye medbestemmelsesrett selv lenger. Da gjør legene det de må for at mor og barn ikke skal komme alvorlig skadet eller døde fra det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Modig mor

Fødte du ikke på sykehus? var sykehuset evt stort eller lite?

Jo, jeg fødte på et stort sykehus, så jeg var i trygge hender hele tiden. Jeg tenkte mer på dette med dødelighet i forbindelse med fødsel/barsel ellers i verden - det er ofte nettopp blødning som er farlig, men ikke i Norge, og i hvert fall ikke på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på komplikasjonene som kan oppstå hvor man trenger høy kompetanse på helsepersonell og ofte kirurgi, så kjemper man fortsatt for å beholde små lusne lokalsykehus hvor de ikke har dette...

Jeg kan ikke forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene kan vel da bestemme at det blir keisersnitt i narkose isteden dersom mor nekter å ha epidural. Når det begynner å stå om liv, så har man ikke så veldig mye medbestemmelsesrett selv lenger. Da gjør legene det de må for at mor og barn ikke skal komme alvorlig skadet eller døde fra det.

Nå ble det nevnt svangerskapsforgiftning og høyt blodtrykk. Jeg ble forsøkt presset til å godta epidural med mild pre-e og høyt blodtrykk. Jeg avslo. Det ble altså ikke nevnt tidligere at det sto om liv, det er jo et helt annet scenario. Det er ingen som kan tvinge en kvinne til noe som helst, så lenge det det ikke er umiddelbar fare for liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vettel

Til TS: Alt som kan hende en menneskekropp kan hende ja.

Men nei, jeg er ikke redd for akkurat det å blø ihjel. Mer redd for smerter, miste kontroll, kaste opp, bli svak og hjelpesløs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan en kvinne nekte behandling, også om hun holder på å blø i hjel eller andre farlige ting, om hun er bevisst eller har skrevet det ned på forhånd. Men barnet kan hun ikke nekte å bli behandlet om det står om livet for barnet. Hun kan nekte mye, men ikke når det står om livet til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan en kvinne nekte behandling, også om hun holder på å blø i hjel eller andre farlige ting, om hun er bevisst eller har skrevet det ned på forhånd. Men barnet kan hun ikke nekte å bli behandlet om det står om livet for barnet. Hun kan nekte mye, men ikke når det står om livet til barnet.

Men nå var det altså ikke snakk om verken livet til kvinnen eller barnet, men å nekte behandling kun fordi legene mener du bør ha. En lege kan altså ikke NEKTE, som det ble sagt, en kvinne å føde fordi hun ikke vil ha EPIDURAL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en lege kan nekte en kvinne å føde dersom legen finner det medisinsk uforsvarlig uten epidural. Dette er selsvagt gitt at kvinnen er på sykehuset, snakker ikke om hva hver enkelt finner på i eget hjem uten medisinsk tilsyn her! På samme måte som en lege kan nekte en kvinne keisersnitt om det ikke finnes en medisinsk indikasjon for det.

Men det som skjer da er jo at det besluttes at barnet skal ut med keisersnitt, og om mor nekter epidural blir det i narkose -selv om mor motsetter seg det. Hvis alternativet er at mor dør under fødsel pga alvorlig hjerneblødning pga det ekstreme blodtrykket - slik at babyen risikerer å bli stående midt i fødselskanalen er jo dette det eneste sikre alternativet for å redde barnet, hvilket legen har plikt til å forsøke på uavhengig av mors ønske... Men nå er vi altså veldig off-topic, så foreslår at de som har behov for å diskutere dette videre lager en egen tråd. For min egen del er jeg sikker i min sak og har ikke behov for videre diskusjon om emnet.

Dere må være så bastante dere vil, men alle fødsler er ikke like - og noen fødsler er faktisk ikke mulig å gjennomføre uten epidural.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, en lege kan nekte en kvinne å føde dersom legen finner det medisinsk uforsvarlig uten epidural.

Og igjen; nei. Jeg har nettopp vært i denne situasjonen, PÅ sykehuset, innlagt med svangerskapsforgiftning. Vennligst fortell meg HVORDAN legene (5 stk) skulle nektet meg å føde uten epidural selv om de syns det var medisinsk uforsvarlig av meg å føde uten? Som om en fødsel kan utsettes på ubestemt tid ene og alene fordi legene er uenig med måten den gjennomføres på. Dagens største vits!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan selv bestemme hva som skal gjøres med en på sykehus o.l, selv om det står om livet. Men når det kommer til svangerskap og fødsel så er det ett liv til det står om, da er det ikke alltid like lett å nekte når det blir livstruende.

Noen som har en lov på dette? Det er jo interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

En kan selv bestemme hva som skal gjøres med en på sykehus o.l, selv om det står om livet. Men når det kommer til svangerskap og fødsel så er det ett liv til det står om, da er det ikke alltid like lett å nekte når det blir livstruende.

Noen som har en lov på dette? Det er jo interessant.

Men hvorfor i det hele tatt nekte noe som kan redde sitt eget og barnets liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og igjen; nei. Jeg har nettopp vært i denne situasjonen, PÅ sykehuset, innlagt med svangerskapsforgiftning. Vennligst fortell meg HVORDAN legene (5 stk) skulle nektet meg å føde uten epidural selv om de syns det var medisinsk uforsvarlig av meg å føde uten? Som om en fødsel kan utsettes på ubestemt tid ene og alene fordi legene er uenig med måten den gjennomføres på. Dagens største vits!

Veldig enkelt. De hadde gjennomført keisersnitt i narkose dersom de følte at blodtrykket ditt ble så høyt at det ikke lenger hadde vært medisinsk forsvarlig å la deg gjennomføre en vanlig fødsel uten epidural.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nå ble det nevnt svangerskapsforgiftning og høyt blodtrykk. Jeg ble forsøkt presset til å godta epidural med mild pre-e og høyt blodtrykk. Jeg avslo. Det ble altså ikke nevnt tidligere at det sto om liv, det er jo et helt annet scenario. Det er ingen som kan tvinge en kvinne til noe som helst, så lenge det det ikke er umiddelbar fare for liv.

Hvorfor nekta du på det da? Er jo bare tåpelig å ikke gå med på det som er mest forsvarlig. Legene ville jo bare hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest hele tråden sitter jeg igjen med to ting;

hvis Annaires er jordmor håper jeg virkelig ikke å møte henne i en fødesituasjon, totalt blottet for sympati og medfølelse, og at dersom Betty Boop bestod sykepleiestudier hun en gang begynte på, så håper jeg å ikke møte henne heller. Makan til usympatisk og lite kunnskapsrikt menneske.

TS, snakk med lege og jordmor. Å blø i hel er svært sjelden, men som alt annet realtert til kropp og helse så kan det uforutsette skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Etter å ha lest hele tråden sitter jeg igjen med to ting;

hvis Annaires er jordmor håper jeg virkelig ikke å møte henne i en fødesituasjon, totalt blottet for sympati og medfølelse, og at dersom Betty Boop bestod sykepleiestudier hun en gang begynte på, så håper jeg å ikke møte henne heller. Makan til usympatisk og lite kunnskapsrikt menneske.

TS, snakk med lege og jordmor. Å blø i hel er svært sjelden, men som alt annet realtert til kropp og helse så kan det uforutsette skje.

Ja. Jeg er kjempe usympatisk dersom jeg mener legene vil pasientene sitt beste og at dersom de har bestemt noe så er det ofte lurt å stole på deres kompetanse istedet for å blånekte.

Om jeg vikrekr kunnskapløs er vel kanskje fordi man ikke lærer om fødsler i sykepleien..

Endret av BettyBoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...