Gå til innhold

Blø ihjel etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg er så redd for å blø ihjel når/etter jeg føder..

Andre som har/har hatt denne frykten?

Mvh meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Ikke jeg, men tydeligvis legene som såkalt "behandlet" meg.

Hva i all verden var det de gjorde mot deg? Beklager men høres ut som du har hatt en jævlig opplevelse og blir nysgjerrig på hva legene gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden var det de gjorde mot deg? Beklager men høres ut som du har hatt en jævlig opplevelse og blir nysgjerrig på hva legene gjorde.

Nå ja, ikke annet enn å påstå jeg kom til å dø om jeg ikke ville ha epidural og at jeg kom til å blø ihjel om jeg reiste hjem like etter fødsel siden jeg er gmp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg, men tydeligvis legene som såkalt "behandlet" meg.

Det var ikke særlig informativt.

TS: jeg har ikke denne redselen, har født før og det gikk fint. hvis det er noen trøst så har jeg aldri hørt om noen i Norge som har blødd i hjel i forbindelse med fødsel. hvis noe skjer (noe det er liten sjans for at det gjør) så har vi jo sykehus og leger og kompetanse i massevis. klem til deg :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det var ikke særlig informativt.

TS: jeg har ikke denne redselen, har født før og det gikk fint. hvis det er noen trøst så har jeg aldri hørt om noen i Norge som har blødd i hjel i forbindelse med fødsel. hvis noe skjer (noe det er liten sjans for at det gjør) så har vi jo sykehus og leger og kompetanse i massevis. klem til deg :klemmer:

Det har jeg hørt om jeg men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annaires

Det har jeg hørt om jeg men....

Ja, det skjer kjempe ofte!

Ehhhh... Nei. Man blør ikke hjel pga fødsel. Selvfølgelig kan det skje komplikasjoner, men det har aldr skjedd på min jobb hvertfall (ikke siden 2007, hvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ja, det skjer kjempe ofte!

Ehhhh... Nei. Man blør ikke hjel pga fødsel. Selvfølgelig kan det skje komplikasjoner, men det har aldr skjedd på min jobb hvertfall (ikke siden 2007, hvertfall).

sa jeg det skjedde ofte???

Jeg sa jeg hadde hørt om at det hadde skjedd en gang.

Spar meg for sarkasmen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

sa jeg det skjedde ofte???

Jeg sa jeg hadde hørt om at det hadde skjedd en gang.

Spar meg for sarkasmen.

Å? Hvor skjedde dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Å? Hvor skjedde dette da?

Husker ikke hvor jeg hørte om det eller hvor det skjedde, tror jeg hørte om det på kg, om ei hvor de ikke fikk ut morkaka og blodet bare fossa ut når de forsøkte å presse den ut, men det var visstnok lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange årene siden det sto i avisen at ei i Norge hadde blødd ihjel heller, så det skjer jo, bare sjelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blør ikke ihjel hverken under eller etter fødselen for helsepersonell er veldig på passelig med akkurat blødninger.

Husk også at en gravid har ca 2,5 liter ekstra med blod, så om man blør litt så gjør ikke det så mye.

Man har både medikamenter og kirurgisk behandling om man blør. De nøler ikke med å gi deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

jeg vet ikke om de har blødd ihjel, men i norge ligger gjennomsnittet på kvinner som dør i forbindelse med graviditet eller fødsel, på fire i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke om de har blødd ihjel, men i norge ligger gjennomsnittet på kvinner som dør i forbindelse med graviditet eller fødsel, på fire i året.

I følge overnevnte artikkel er det 4 pr 100 000 og siden det fødes 50-55 000 barn pr år så blir vel det to pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

I følge overnevnte artikkel er det 4 pr 100 000 og siden det fødes 50-55 000 barn pr år så blir vel det to pr år.

Ifølge statistisk sentralbyrå ligger tallet på fire i året, 7 pr 100.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg vet ikke om de har blødd ihjel, men i norge ligger gjennomsnittet på kvinner som dør i forbindelse med graviditet eller fødsel, på fire i året.

Her er det svangerskapsforgiftning, HELP, blodpropp, sykdommer som allerede er der som øker og komplikasjoner under KS. Det er det "vanligste". Det fødes ca 60 000 barn i året, de aller fleste har fine og normale fødsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge statistisk sentralbyrå ligger tallet på fire i året, 7 pr 100.000

Litt rart at den har steget i løpet av de siste 12 årene da.

[Resultater. Vi registrerte 47 mødredødsfall. Raten per 100 000 fødsler var 3,5 i 1980-årene og 4,6 i 1990-årene
Endret av Silfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Hvor skjedde dette da?

Hvis det er sånn at du faktisk jobber med dette, er det sjokkerende at du ikke vet at blødninger er en av de største enkeltårsakene til dødsfall ved fødsler i Norge - både vaginale og ved keisersnitt. Dødsraten er ikke på mer enn 4,5 per 100.000 fødsler i Norge i dag, men det skjer jo. Blant annet døde syv kvinner som var med i en studie som kartla alvorlige blødninger mellom 1999 og 2004 - alle ved norske sykehus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Litt rart at den har steget i løpet av de siste 12 årene da.

Ikke godt å si, men det står at mødredødelighet er vanskelig å måle. Det kan hende begge deler er litt løse tall og fasiten ligger på noe midt imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...