Gå til innhold

Blø ihjel etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest "gjest"

Nå ja, ikke annet enn å påstå jeg kom til å dø om jeg ikke ville ha epidural og at jeg kom til å blø ihjel om jeg reiste hjem like etter fødsel siden jeg er gmp.

Jeg kjenner en dame som ble lam pga epidural under planlagt keisersnitt. Jeg vil heller føde uten noe som helst smertelindrende i 10 år fremover enn og oppleve det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en dame som ble lam pga epidural under planlagt keisersnitt. Jeg vil heller føde uten noe som helst smertelindrende i 10 år fremover enn og oppleve det der.

Tviler jeg ikke på. Jeg hadde ryggplager i lang tid etter den ene epiduralen jeg har hatt og aldri igjen, never ever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en dame som ble lam pga epidural under planlagt keisersnitt. Jeg vil heller føde uten noe som helst smertelindrende i 10 år fremover enn og oppleve det der.

Man kan få narkose hvis man er redd epidural og spinalbedøvelse. Minuset da er at man ikke er "tilstedet" når babyen kommer ut...Det er dog minuser og plusser ved det meste, man må bare velge etter hva som er viktigst for en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Tviler jeg ikke på. Jeg hadde ryggplager i lang tid etter den ene epiduralen jeg har hatt og aldri igjen, never ever.

vil heller ha vondter i helvete til som jobber med naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her- angsten jeg har er absolutt reell, jeg er rett og slett livredd. Skulle virkelig ønske jeg ikke hadde det slik, det er fryktelig vanskelig og opptar mye av tankene mine for tiden.

Morkaka satt fat og forårsaket fossblødninger, den satt seg fast når den var på vei ut og måtte dras ut manuellt. Mistet mye blod, og føler meg "utsatt" etter å ha hatt slike komplikasjoner etter en MA, frykter at det da vil bli mye verre ved en fødsel.

Hvis det gjør deg ekstra utsatt så er jeg sikker på at du vil få ekstra oppfølging. Snakk med legen om det og sørg for at det blir nevnt på helsekortet. (Hvis jeg ikke husker feil så er det et eget felt for kommentarer. Hvis ikke legen vil skrive det ned så er det ingen som kan hindre deg i å notere. "MA. Stor blødning pga morkake." Da vil de nok spørre på føden hva det skal bety.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Man kan få narkose hvis man er redd epidural og spinalbedøvelse. Minuset da er at man ikke er "tilstedet" når babyen kommer ut...Det er dog minuser og plusser ved det meste, man må bare velge etter hva som er viktigst for en.

Må jeg føde så skal jeg være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vil heller ha vondter i helvete til som jobber med naturen.

Jeg er enig. Selv om mange er lykkelig med epidural, så føder jeg heller uten. Men; det er jo en del som blir så slitne at kroppen jobber mot dem og de ikke klarer åpne seg, pga smerter og at kroppen motarbeider fødselen grunnet dette. Da er epi eller snitt eneste utvei og da adde jeg nok valgt epi, siden en stor operasjon er noe jeg syns er verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var overbevist om at jeg ikke skulle ha epidural, men der ombestemte jeg meg gitt. Jeg kom til et punkt der døden ikke lenger virket så skummel. Jeg husker anestesilegen som verdens snilleste mann, med glorie og hele pakken. Epuduralen virket akkurat som den skulle. Dessverre var barnets hode større enn mitt bekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du hadde en større blødning i forbindelse med missed abortion - trenger IKKE bety at du har noen økt risiko for blødning ved fødsel. For det første er alle svangerskap ulike, på samme måte som morkaker, navlestrenger osv varierer fra svangerskap til svangerskap hos samme kvinne. Dessuten kan det jo faktisk ha vært noe med sirkulasjonen i denne morkaka som førte til at fosteret ikke overlevde? Ville ikke brukt det som mal på hvor mye du vil blø etter en fødsel.

Snakk med lege og jordmor om angsten din. Og dropp slike forum som dette, du får for mange svar som fyrer opp under angsten i forhold til de som hjelper deg å få et realistisk syn på det hele.

Dette kommer til å gå helt fint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med lege og jordmor om angsten din. Og dropp slike forum som dette, du får for mange svar som fyrer opp under angsten i forhold til de som hjelper deg å få et realistisk syn på det hele.

Eller så får man såpass mange svar som kun latterliggjør pga angsten og bagataliserer den. Det kan også skje, og det er like ille.

Jeg er helt enig i at det beste er å snakke med fagfolk om det man er redd for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet veldig mye blod etter føddelen. Besvimte og ble helt uvell. Men så fikk jeg tre poser bloderstatning, og blodprosenten gikk jevnt og fint opp igjen. tror ikje det er noe du sksl bekymre deg over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg kjenner en dame som ble lam pga epidural under planlagt keisersnitt. Jeg vil heller føde uten noe som helst smertelindrende i 10 år fremover enn og oppleve det der.

Hun lamme jenta i "uten grenser" med lars monsen ble vel også lam etter epidural.

Det var ikke i forbindelse med fødsel da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil heller ha vondter i helvete til som jobber med naturen.

Hehe, vi får se... Du har jo faktisk ikke født, så det er vel vanskelig for deg å uttale deg om noe du ikke har prøvd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, vi får se... Du har jo faktisk ikke født, så det er vel vanskelig for deg å uttale deg om noe du ikke har prøvd...

Det er jo mange som klarer seg helt fint uten den epiduralen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Det er jo mange som klarer seg helt fint uten den epiduralen ;)

Jada. Det er mange som er veldig bastante før de føder men som blir overrasket over hvor vondt det faktisk er å føde, og spiser sine ord, og ber om epidural.

Det beste er å havet åpent sinn.

Folk er forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Det er mange som er veldig bastante før de føder men som blir overrasket over hvor vondt det faktisk er å føde, og spiser sine ord, og ber om epidural.

Det beste er å havet åpent sinn.

Folk er forskjellige.

Men hvis man absolutt ikke vil ha kan man klare seg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis man absolutt ikke vil ha kan man klare seg uten.

Klart man gjør. Men om man da må ha KS, så må man be om narkose siden man ikke vil ha spinalbedøvelse.

Narkose kan ha sine problemer det også. Jeg vet om en dame som døde under KS med narkose, pga en menneskelig svikt. Jeg er ikke livredd for narkose fordet, for det er sjelden. Akkurat som problemer etter spinal/epidural.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man gjør. Men om man da må ha KS, så må man be om narkose siden man ikke vil ha spinalbedøvelse.

Narkose kan ha sine problemer det også. Jeg vet om en dame som døde under KS med narkose, pga en menneskelig svikt. Jeg er ikke livredd for narkose fordet, for det er sjelden. Akkurat som problemer etter spinal/epidural.

Jada, men jeg mente "gjest" som heller ville ha vondt enn å få epidural. Og under en vaginal fødsel kan man unngå det hvis man absolutt ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modig mor

TS, jeg opplevde at morkaka satt fast etter min første fødsel. Jeg mistet mye blod, og da den ikke kom spontant eller ved hjelp av medikamenter, måtte jeg legges i narkose og få utskrapning (pappaen var sammen med babyen imens). Jeg fikk blodoverføring, og alt gikk helt fint. Absolutt ingen dramatikk, og jeg hadde en rolig, fin time med den nyfødte mens de ventet på at morkaka skulle fødes. MEN: Hadde jeg født et sted hvor jeg ikke kunne flyttes til sykehus raskt, ville jeg jo blødd i hjel. Det samme om jeg hadde nektet å motta blod.

Altså: Det kan oppstå komplikasjoner som medfører fare for den fødendes liv, men på norske sykehus blør du ikke i hjel med mindre du nekter å få blodoverføring (noe jehovas vitner gjør, og jeg tror minst ett av dødsfallene i statistikken skyldes det).

Dessuten: Jeg har både født og spontanabortert senere, og ingen av gangene har jeg hatt unormal blødning. Du trenger med andre ord ikke blø mye ved fødselen selv om du blødde mye da du aborterte.

Til slutt: Jeg er enig med alle som råder deg til p snakke med jordmor på fødeavdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tilfeller der en ikke får et valg på om man vil ha epidural eller ikke. Skal en f.eks føde med alvorlig svangerskapsforgiftning og høyt blodtrykk kan lege bestemme at en ikke får føde uten epidural pga fare for hjerneblødning med det høye blodtrykket. Men dette er såpass off-topic at jeg foreslår at om noen ønsker å diskutere dette videre, så lager de en egen tråd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...