Gå til innhold

Bure enkelte inne på snikk-snakk?


Gjest hogwash

Anbefalte innlegg

Som Yme sier, hyggelig fjasing eller avsporing er en del av det som skjer mellom mennesker. Det sier reglene er greit så lenge ikke tråden blir "kuppet".

Men disse menneskene som irriterer seg over avsporinger, skiller ikke mellom denne "hyggelige avsporingen" og når tråder blir helt kuppa. De (eller en del av dem, i det minste) blir like irritert over det, og det er faktisk ingen andre enn dems eget problem.

Om man mener at man skal kunne kreve knebling av normal, menneskelig kommunikasjon, fordi man bare ikke kan ta seg bryet med å overse innlegg man syns er uinteressante i en tråd, er det noe galt (så lenge tråden ikke er helt kuppa, selvfølgelig), og da må man faktisk revurdere ståstedet man har, istedenfor å skylde på at alle andre oppfører seg som tullinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle dere som sier man bør opprette en egen tråd om man vil vitse litt med temaet . Pleier dere å avbryte samtalen IRL og si "alle som vil høre den vitsen som bobler seg opp nå kom hit " for så å trekke deg 5 meter unna sånn at de som ikke vil høre vitsen slipper ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint.

Selvfølgelig! Men jeg vil gjerne be om at om du ser at jeg sporer av, og det plager deg og/eller andre, så bare gi meg et lite dunk... Jeg har en autismediagnose, og den gjør at jeg ikke har alle antennen mine helt i stand, og jeg har lett for å glemme meg, og kan missforstå situasjoner osv.

Jeg mener ikke at det er andres ansvar at jeg skal oppføre meg, men på noen områder kan det være greit om jeg får litt påminnelser og "hjelp".

Jeg har helt ærlig prøvd å skjerpe meg, etter disse tingene har blitt tatt opp den siste tiden.

Alle dere som sier man bør opprette en egen tråd om man vil vitse litt med temaet . Pleier dere å avbryte samtalen IRL og si "alle som vil høre den vitsen som bobler seg opp nå kom hit " for så å trekke deg 5 meter unna sånn at de som ikke vil høre vitsen slipper ?

Det du nevner her er faktisk ikke ulovlig, i følge reglene på forumet... Det er naturlig å skrive litt småting, og smådiskutere med enkelte inne i en tråd, men utifra det jeg leser i denne tråden, har mange av brukerne bare bestemt seg for at alt av avsporing er det samme som å kuppe tråder, og at det er totalt uakseptabelt å skrive noe som helst som ikke er direkte knyttet til det trådstarter i temaet tar opp...

De ignorer helt den naturlige delen av en dialog, som gjør at en samtale kan "utvikle seg", og det er ikke noe man kan gjøre noe med... Om man irriterer seg over sånt, får man rett slett bare holde seg unna forumer, eller samtaler generelt.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Alle dere som sier man bør opprette en egen tråd om man vil vitse litt med temaet . Pleier dere å avbryte samtalen IRL og si "alle som vil høre den vitsen som bobler seg opp nå kom hit " for så å trekke deg 5 meter unna sånn at de som ikke vil høre vitsen slipper ?

Hvis du sitter på en buss, cafe e.l. og diskuterer med venner, så kommer det en gjeng fnisende fjortiser som synger rosa helikopter for full hals og som heller ikke gir seg etter tilsnakk, synes du da det er like gøy å sitte på cafeen?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som sier man bør opprette en egen tråd om man vil vitse litt med temaet . Pleier dere å avbryte samtalen IRL og si "alle som vil høre den vitsen som bobler seg opp nå kom hit " for så å trekke deg 5 meter unna sånn at de som ikke vil høre vitsen slipper ?

Jeg synes ikke det kan sammenlignes helt. Hvis man har en samtale med venner, så vil de fleste som regel kunne le litt av den ene spøken for så å gå tilbake til temaet igjen. (Det kommer jo også an på hva temaet er og hvordan diskusjonen er hvorvidt en slik spøk passer seg). På nett, med titalls fremmede mennesker så er de sosiale spillereglene litt annerledes, og terskelen lavere for å fortsette å spore av. En slik vits kan være det som starter hele avsporingen. De som da forsøker å pense tråden tilbake til temaet igjen kan da drukne i all fjasingen.

Nettfora er også annerledes i at en tråd som regel har et bestemt spørsmål/tema/problemstilling, og er dermed litt mer avskåret og "lukket" enn hva en samtale er, som gjerne lett kan hoppe litt hit og dit. Det, mener jeg, bør ikke en tråd gjøre hvis TS ønsker å debattere trådens tema.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Men jeg vil gjerne be om at om du ser at jeg sporer av, og det plager deg og/eller andre, så bare gi meg et lite dunk... Jeg har en autismediagnose, og den gjør at jeg ikke har alle antennen mine helt i stand, og jeg har lett for å glemme meg, og kan missforstå situasjoner osv.

Jeg mener ikke at det er andres ansvar at jeg skal oppføre meg, men på noen områder kan det være greit om jeg får litt påminnelser og "hjelp".

Jeg har helt ærlig prøvd å skjerpe meg, etter disse tingene har blitt tatt opp den siste tiden.

Det må da gå ann å ikke holde personlige samtaler i noen andres tråd uten å ha personlig avsporingspoliti.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du sitter på en buss, cafe e.l. og diskuterer med venner, så kommer det en gjeng fnisende fjortiser som synger rosa helikopter for full hals og som heller ikke gir seg etter tilsnakk, synes du da det er like gøy å sitte på cafeen?

Da ber jeg betjeningen hive dem ut , det blir vel det samme som å rapportere .

Om ikke betjeningen gjør det ville det være plagsomt ja .

men de fleste fjortiser gjør som jeg sier .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sitter på en buss, cafe e.l. og diskuterer med venner, så kommer det en gjeng fnisende fjortiser som synger rosa helikopter for full hals og som heller ikke gir seg etter tilsnakk, synes du da det er like gøy å sitte på cafeen?

Det du nevner, er å sammenligne med kupping av tråder (som er direkte regelbrudd, og burde unngåes)

Det Sebastianen nevner, er å sammenligne med naturlig digresjoner i en samtale. (dette er ikke regelbrudd, og det er normal, medmenneskelig adferd)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ihvertfall det er skikkelig ufint hvis noen begynner å dra interne spøker som ikke alle tar i en diskusjon, både på nett og i det virkelige livet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det kan sammenlignes helt. Hvis man har en samtale med venner, så vil de fleste som regel kunne le litt av den ene spøken for så å gå tilbake til temaet igjen. (Det kommer jo også an på hva temaet er og hvordan diskusjonen er hvorvidt en slik spøk passer seg). På nett, med titalls fremmede mennesker så er de sosiale spillereglene litt annerledes, og terskelen lavere for å fortsette å spore av. En slik vits kan være det som starter hele avsporingen. De som da forsøker å pense tråden tilbake til temaet igjen kan da drukne i all fjasingen.

Nettfora er også annerledes i at en tråd som regel har et bestemt spørsmål/tema/problemstilling, og er dermed litt mer avskåret og "lukket" enn hva en samtale er, som gjerne lett kan hoppe litt hit og dit. Det, mener jeg, bør ikke en tråd gjøre hvis TS ønsker å debattere trådens tema.

Dersom TS sier ifra ville jeg nok prøve å holde meg til saken . Min erfaring er mer at det er sjuttenhundre og fjørti AB som babler i munnen på hverandre .

Men det er avsporing , beklager .

Jeg kan skjønne irritasjonen dersom tråden tas helt over . men igjen , man kan si ifra , og eventuellt rapportere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det er kanskje det, men så fort jeg skrev et innlegg som støttet HI, ble jeg anklaget for fjasing og avsporing. Følte det ble veldig merkelig at akkurat jeg skulle bli pekt på, all den tid jeg ikke henger på snikk snakk, ikke er med i den berømmelige "klikken", og heller ikke er spesielt aktiv i forumet. Følte det ble langet ut etter den første og beste, i et slags selvforsvar.

Som sagt tidligere, om man føler seg truffet her, bør man se på sin egen nettikette. Nå er det opprettet egne tråder for fjas, off topic og jeg vet ikke hva. Hvorfor kan man ikke klare å holde fjas, klikking og avsporinger der?

Om jeg åpner en tråd som i utgangspunktet ser interessant ut, bare for å lese svar etter svar med fjas, avsporinger og svar a la "Jeg vil være lesbisk med deg", så gidder jeg ikke delta i debatten.

Ikke at det nødvendigvis er noe stort tap, men jeg regner med flere tenker som meg.

Dessuten har jeg sett tråder hvor en gjeng tar helt over med internt snakk, og mange gode innlegg bare drukner. Føles sikkert ikke bra å bli oversett veldig mye.

Som jeg allerede har skrevet, at det ble deg jeg pekte på var tilfeldig, det kunne like godt ha vært noen andre i denne tråden. Det som er litt interessant med disse trådene er at mange er veldig indignert over avsporinger, og noen er også mer enn villig til å peke på konkrete brukere og hva de oppfatter som plagsomt fjas og avsporinger. Det ironiske at mange av de som er indignerte, også er med på å spore av tråder i ny og ne. Du føler deg angrepet fordi jeg pekte på deg, og synes det er veldig rart. Jeg har også skrevet at jeg på ingen måte ser på deg som en av de verste, men det hender at du også er med på avsporinger. Jeg har nevnt et eksempel, som du ikke synes var så godt, men jeg kunne ha nevnt flere. Det er kanskje avsporinger av typen "jeg vil være lesbisk med deg", men det er like fullt innlegg som beveger seg vekk fra HI og som fører til at innlegg som svarer på HI drukner fullstendig. Jeg skriver ikke dette fordi jeg har noe behov for å forsvare meg. Jeg har for lenge siden sagt i ganske klar tekst at "Ja, jeg kan både fjase og spore av", og jeg prøver også å skjerpe meg. Jeg trenger ikke å forsvare meg mot noe jeg allerede har tilstått. ;) Men det som er poenget mitt, og som jeg synes er litt pussig, er at selvom alle har en mening om dette, og alle synes det er er veldig irriterende, så virker det som om få faktisk ser at de kanskje bidrar til nettopp det de kjefter på andre for. Det hadde vært greit om alle så på seg selv, ikke bare andre.

Og igjen, at jeg peker på deg er fortsatt tilfeldig. Det er ikke et angrep. Jeg har flere kandidater i denne tråden som jeg kunne ha pekt på. Det er ikke personlig. Jeg hadde egentlig også sagt det jeg hadde om denne saken, men når du vinkler det til at jeg angriper deg, så føler jeg faktisk at jeg må utdype. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ihvertfall det er skikkelig ufint hvis noen begynner å dra interne spøker som ikke alle tar i en diskusjon, både på nett og i det virkelige livet.

Men IRL skjer jo det hele tiden såklart, man refererer til noe , og alle kan ikke være med på alt hele tiden , sånn er livet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Da ber jeg betjeningen hive dem ut , det blir vel det samme som å rapportere .

Om ikke betjeningen gjør det ville det være plagsomt ja .

men de fleste fjortiser gjør som jeg sier .

Joda, betjeningen kommer de, men erfaringsmessig tar det 4-12 timer før de dukker opp...

Det du nevner, er å sammenligne med kupping av tråder (som er direkte regelbrudd, og burde unngåes)

Det Sebastianen nevner, er å sammenligne med naturlig digresjoner i en samtale. (dette er ikke regelbrudd, og det er normal, medmenneskelig adferd)

Det har du nok rett i, men jeg synes du undervurderer folket her, jeg tror faktisk ikke folk ser seg lei på en bisetning i ny og ne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må da gå ann å ikke holde personlige samtaler i noen andres tråd uten å ha personlig avsporingspoliti.

Vanskelig med å forstå innholdet i teksten min, eller?

Det har du nok rett i, men jeg synes du undervurderer folket her, jeg tror faktisk ikke folk ser seg lei på en bisetning i ny og ne.

Forstår du ikke hva jeg mener?

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for en relativisering det er å begynne å dra inn totalt irrelevante sammenligninger fra "det virkelige liv".

I tillegg er det ikke slik at man mangler humor eller sosiale antenner bare fordi man ikke ønsker avsporinger av temaer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Men disse menneskene som irriterer seg over avsporinger, skiller ikke mellom denne "hyggelige avsporingen" og når tråder blir helt kuppa. De (eller en del av dem, i det minste) blir like irritert over det, og det er faktisk ingen andre enn dems eget problem.

Om man mener at man skal kunne kreve knebling av normal, menneskelig kommunikasjon, fordi man bare ikke kan ta seg bryet med å overse innlegg man syns er uinteressante i en tråd, er det noe galt (så lenge tråden ikke er helt kuppa, selvfølgelig), og da må man faktisk revurdere ståstedet man har, istedenfor å skylde på at alle andre oppfører seg som tullinger.

Vel, nå sier jo flere gamle brukere at denne "normale, menneskelige kommunikasjonen" er noe som eksisterte i langt mindre grad her inne tidligere. Så at det liksom skulle være en helt selvsagt, uunngåelig del av en forum kan vitterlig diskuteres.

Jeg synes også det har eskalert jevnt og trutt bare siden jeg ble medlem her inne tidlig i fjor. Leste en del i forumet før den tid også, og det har definitivt skjedd en utvikling. Enkelte brukere virker å ha registrert seg hovedsaklig for å prate, og det er langt mellom de ordentlige diskusjonsinnleggene deres.

(Og igjen frykter jeg å bli mistolket dithen at jeg mener forumet skal være humorløst, tørt og blodseriøst. Langt derifra. Jeg vil trekke frem brukeren Kamikatze som et eksempel på berikende humorbruk. Mange av innleggene hans har fått meg til å le høyt mens jeg leser, han har en utrolig morsom og egen måte å formulere seg på, og poengene hans er ofte tatt på kornet. Grunnen til at det fungerer så bra er at han holder seg til trådens tema og faktisk kommer med et nyttig innspill til det trådstarter tar opp. Og, så vidt jeg kan se, kjører solo, ikke som del av en fast gruppe. En annen bruker jeg setter stor pris på, er den eksentriske WW. Jeg elsker brukere som skiller seg ut, som gjør forumet levende og leseropplevelsen morsommere. Men jeg oppfatter ikke at disse faste fjaserne og avsporerne lykkes i dette, av grunner jeg har nevnt tidligere.)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, for en relativisering det er å begynne å dra inn totalt irrelevante sammenligninger fra "det virkelige liv".

I tillegg er det ikke slik at man mangler humor eller sosiale antenner bare fordi man ikke ønsker avsporinger av temaer.

Men om man bitcher med en gang noen drar en vits har man ganske lite humor og tar seg selv litt for høytidelig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

...

Forstår du ikke hva jeg mener?

Muligens ikke?

Slik tolket jeg deg: Mange av de som klager på avsporinger tenker på småtterier som f.eks hvis jeg slengte på en "hei Yme! Håper dagen i går ble feiret bra!" på slutten av et innlegg.

Mitt inntrykk er at det er ikke sånt, men regelrette gruppesamtaler uten snev av on-topic folk reagerer på.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens ikke?

Slik tolket jeg deg: Mange av de som klager på avsporinger tenker på småtterier som f.eks hvis jeg slengte på en "hei Yme! Håper dagen i går ble feiret bra!" på slutten av et innlegg.

Mitt inntrykk er at det er ikke sånt, men regelrette gruppesamtaler uten snev av on-topic folk reagerer på.

okei, jeg har ikke sett så mye sånt . Bare inne på snikk snakk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...