Gå til innhold

Bure enkelte inne på snikk-snakk?


Gjest hogwash

Anbefalte innlegg

Ja, det ser jeg, men jeg forstår fortsatt ikke at innlegget ditt er relevant, når du faktisk ikke gjør noe annet enn å si "dette syns jeg er teit" uten at du kommer noe mer enn det... Innlegget ditt har ikke noe substans, og det er dermed helt unødvendig.

Måten du formulerer det på, skaper inntrykk av at det eneste du vil er å se ned på menneskene det er snakk om i denne tråden.

Det er ikke alltid like lett å skjønne hvordan ens egen oppførsel oppfattes av andre og da kan det være nyttig å bli gjort oppmerksom på det. Jeg misliker ingen av de som er nevnt i denne tråden, men jeg kan bli oppgitt av oppførselen. Du mener altså det samme om min oppførsel og det tar jeg til etteretning ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alltid like lett å skjønne hvordan ens egen oppførsel oppfattes av andre og da kan det være nyttig å bli gjort oppmerksom på det. Jeg misliker ingen av de som er nevnt i denne tråden, men jeg kan bli oppgitt av oppførselen. Du mener altså det samme om min oppførsel og det tar jeg til etteretning ;)

Jeg syns ikke du at du har oppført deg dårlig på noen som helst måte, men jeg stusser over sånne innlegg generelt, når det er snakk om kritikk om innlegg som ikke har substans (som fjasing) så burde kritikken være skikkelig kritikk, og ikke et "dette syns jeg også er teit" uten at man har noe mer å tilføye, for da kunne man like gjerne bare slengt på en pluss på innlegget man er enig i.

Det du nevner om at man ikke alltid forstår hvordan sin egen oppførsel blir mottatt av andre, er jeg enig i. Det er noe jeg "sliter" med selv, siden jeg ofte har veldig liten innsikt i hvordan andre mennesker fungerer, og dermed både uttrykker meg dårlig, og missforstår det andre skriver.

Men! Nå sporer vi jo litt av her :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at jeg tar på meg selvinnsiktshatten min, og prøver å være så ærlig jeg kan, så er jeg ikke helt enig i dette eksemplet. ;) Det stemmer at mye av det vi skrev i disse debattene, ble moderert bort. Men i mange tilfeller var det faktisk ikke vår skyld. De lengste, mest omfattende, og seriøse personangrepene i de trådene gikk mot oss, ikke fra oss. I den siste kom det vel til og med en lang psykoanalyse av meg, og vi har begge blitt stemplet som både det ene og det andre. Mye av det vi har skrevet, som har blitt moderert bort, er svar på dette. Når innleggene det er snakk om slettes, så slettes også de som siterer eller kommenterer disse. Jeg kan være frisk i replikken, men jeg går faktisk sjelden på person. Og i ABB-debattene, så har verken jeg eller Katten vært av de som slenger rundt oss med "Du er sjuk asså, oppsøk psykolog bitch!". Vi har vel heller forsøkt å argumentere mot det som faktisk skrives. Og ikke bare det, vi har til og med, uavhengig av hverandre, påpekt at det er dårlig nettdebatt når ANDRE bruker meninger fra disse trådene i helt andre tråder. For det har skjedd at folk forsøker å diskvalifisere brukere med innlegg a la "Du liker ABB, så du kan bare holde kjeft", i tråder som handler om helt andre ting. Det er ikke oss, vi har heller vært de som forsøker å si ifra om at det ikke er greit. Så jeg kjenner meg ikke igjen i påstanden om at vi, eller jeg, Katten kan svare for seg selv, mener at folk ikke er verdt å debattere med, om de har hatt en mening vi er uenig i i en annen tråd. Det overrasker meg faktisk litt at du synes det, for jeg er faktisk bevisst på å la en tråd være en tråd, og debattere med folk med åpne kort i andre tråder. :)

Er vi engler? Så absolutt ikke. ;) Men jeg har en oppriktig en annen oppfatning av akkurat disse trådene.

[snip snip snip]

Slik jeg oppfatter det (som en som kun har observert disse debattene, og ikke er 100% enig med noen av partene), er det ofte du som starter kranglingen. Dette blir selvsagt bare spekulasjoner, men det kan virke som om du etterhvert blir så oppgitt over andres meninger at du ikke lenger gidder å anstrenge deg for komme med saklige svar. Det ser av og til ut som om du forsøker å tvinge folk til å innrømme at de har tatt feil, noe som er helt greit når det er snakk om fakta, men ikke når det kun er snakk om at folk har en annen mening. Jeg har sett at du har fått din dose krasse svar - ofte ufortjent - men i trådene jeg snakker om, synes jeg det er du som legger opp til at det blir sånn.

Jeg blir ofte imponert over de gode innleggene dine, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i det du sier. Det er nok derfor jeg blir så irritert når jeg ser at du tyr til personangrep og latterliggjøring i så stor grad at det etterhvert ødelegger tråden. Det kommer selvsagt idiotkommentarer her og der (sikkert fra meg også), men jeg ser et mønster blant annet hos deg. Uavhengig av intensjonen, er vi tydeligvis flere som føler at visse emner ikke skal diskuteres, for da kommer <navngitte brukere> og sørger for å få diskusjonen stengt. Det er altså ikke slik at jeg ser på deg som en som konstant ødelegger alle tråder hun er innom, men jeg ville satt stor pris på om du kunne bidra til å høyne nivået når det gjelder kontroversielle temaer, og måten man diskuterer disse på. Det skal være lov til å si seg kraftig uenig, men det kan jo fint gjøres uten å tråkke på sine motstanderne og påpeke alt som er feil ved dem i samme slengen.

Jeg tror aldri jeg har kalt noen bitch, med mindre det er noe jeg allerede har en spøkefull tone med, og sier det i en kjærlig tone. Jeg kunne f.eks fint ha kalt Katten en bitch, men jeg hadde ikke kalt deg det, siden jeg ikke vet hvordan du hadde tolket det.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=615457&st=40&p=10202843&#entry10202843

Ser ingen problemer med at du ikke er enig i denne sammenligningen, men her ser man et eksempel på at du kaller noen bitch (ja, jeg vet at "bitch, please" er et uttrykk, men synes ikke det er et passende svar i denne sammenhengen), og at du har denne "herregud så utrolig dum du er"-holdningen. Nå skal vi ikke diskutere saken her, men brukeren du svarer har et saklig innlegg, hvor hun påpeker mulige likheter, og da synes jeg hun fortjener et saklig svar om hvorfor du mener det ikke kan sammenlignes. Slik jeg oppfatter det, beskylder du henne for å være helt idiot, slenger på litt skittkasting, og vrir på det hun har sagt, slik at alle andre skal se hvor dum hun er. Det er bare du som vet hva du egentlig mente med kommentaren, men jeg håper du ser hvordan det lett kan tolkes av andre, og at det (særlig når det gjentar seg) virker hemmende/ødeleggende på diskusjonen.

Jeg er forresten veldig glad for at du tar dette for det det er, og ikke tror at jeg bare er ute etter å hetse deg :)

Endret av Antlers
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Ok, så du bare er sånn, og det er ingenting å gjøre noe med? Du sier jo at du er klar over at du fjaser og tuller mye, hvorfor ikke skjerpe seg litt da? Det er ikke verre enn å la være å trykke på "svar"-knappen.

Jeg mener det er en uting å ta livet helt seriøst. Dog er det som regel en form for dypere mening bak fjasingen min.

Eksempelvis ble det, i en annen tråd, nevnt hvordan jeg var slem som kom med useriøse svar i tråden om singel i 30-årene. 'Fjasingen' min der, er en metafor.

Jeg får dessverre ikke søkefunksjonen til å fungere, men ta gjerne en titt på f.eks de stengte trådene om ABB. Mye av det du og Katten skrev ble moderert bort, men dere fortsatte i samme stil til tråden ble stengt. At en slik debatt provoserer er det ingen tvil om, og det er selvfølgelig lov å markere sin avsky for både ABB og det han står for. Jeg synes derimot ikke det er greit å rotte seg sammen for å tråkke på de som har en annen mening. Jeg har også sett at dere avfeier visse brukere som "ikke verdt å debattere med", på bakgrunn at de har ytret en mening dere ikke aksepterer i en annen tråd.

Selv har jeg diskutert med både deg og Katten, uten at jeg har følt at dere forsøker å tråkke på meg, selv om vi er uenige om en del ting. Faktisk er dere begge brukere jeg har sansen for, og som jeg vet kan skrive gode, reflekterte innlegg. Derfor er det ekstra irriterende å se det som fremstår som et forsøk på å være meningspoliti i visse tråder. Dere klarer begge fint å argumentere for det dere mener, uten å måtte stemple andre som sosiale utskudd, dumme, latterlige, patetiske, bitches osv. Så jeg etterlyser flere gode innlegg, basert på sak og ikke person.

At jeg selv har sporet av er det ingen tvil om. Av og til jeg bare påpeke at "Haha, du skrev hamsterbukser :skratte: ", når vedkommende mente haremsbukser. Jeg har til og med sporet av med deg et par ganger, Vampen. Men jeg føler ikke at jeg gjør dette i så stor grad at andre irriterer seg over det, eller mener at jeg tar over forumet med alt maset mitt. Det er uansett fritt frem å ta det opp med meg, dersom noen mener jeg kommer med for mye vas. Jeg er åpen for at det ikke alltid er like lett å legge merke til selv.

Både du og Katten kan hverdagsfjase litt innimellom, men når det gjelder dere to, synes jeg problemet først og fremst ligger i måten dere (besvisst eller ubevisst) forsøker å ekskludere meddebatanter på. Som sagt føler jeg ikke at dere har gått etter meg personlig, men på den annen side har jeg altså latt være å svare i flere tråder som interesserer meg, fordi jeg ser hvordan andre får gjennomgå. Jeg er ikke redd for å bli kalt dum. I likhet med deg har jeg temmelig tykk hud. Jeg bare orker ikke engasjere meg når jeg ser at de som har en mening som skiller seg ut skal latterliggjøres mest mulig, og at det som begynte som en saklig debatt plutselig blir et sammensurium av saklige svar, flørting mellom de som mener det samme, drittslenging og utdeling av on-the-spot-diagnoser. Jeg er interessert i en debatt, hvor alle får lov til å ha sin egen mening, så får man heller forsøke å forklare hvorfor man selv er uenig. Ikke "Du er jo helt blåst som mener det!", "Nei det er du som er helt blåst!".

Hmmm. I tråden om ABB argumenterte jeg saklig over et titalls sider. Når min mot-debattant begynte med å svare med personangrep, hvordan jeg kun var misunnelig på ABBs tiltrekningskraft og hans lynende intellekt, da frister det ikke akkurat å holde seg dø-seriøs tilbake.

Det interessante er at jeg kom med en 'analyse' av hvordan hun ene var som person, basert utelukket på ting hun hadde skrevet i tråden (brukte som regel de samme ordene som f.eks. sosialt utskudd) og spurte om inntrykket mitt stemte. Noe det gjorde på en prikk, i følge vedkommende, uten at det var noen sure miner forbundet med det.

I ettertid har jeg faktisk støtte opp med deltagere i den debatten i andre tråder om ABB, hvor anonyme brukere prøver å latterliggjøre meningene deres ved å spille på hvordan de er betatt av ABB.

Angående personangrep og kneblingen, så er det ett tilfelle i nyere tid hvor tålmodigheten min tok slutt ved en bruker som kun angriper meg som person.

Av nysgjerrighet: er det mange her som føler seg ubekvem ved å argumentere mot meg, og i så fall: hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet: er det mange her som føler seg ubekvem ved å argumentere mot meg, og i så fall: hvorfor?

Ja. Jeg liker deg og du forholder deg saklig helt til en viss annen bruker kommer halsende for å forsvare deg og tråden utvikler seg til en flørtende konkurranse om å være mest bitchy. Ikke for å være krass, men den som spør får svar :sjenert:

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampen: Avataren din ("Shh.. I'm hiding from the stupid people!") representerer liksom akkurat den holdningen du ofte viser - at de som ikke er enige med deg og dine om innvandringsrelaterte spørsmål eller ABB eller hva det nå skulle være, er dumme, og at de liksom ikke har skjønt et kvekk. At de bare fortjener :roll: og :klaske: og :balltre: -svar på en måte (satt på spissen). Og du er ikke den eneste dette gjelder for, flere andre brukere burde gå litt i seg selv også, men du er en av de "mektigste", mest kjente brukerne blant disse og derfor lett å peke på.

Ellers er du en utrolig verdifull debattant her inne. Og jeg liker egentlig den friske tonen din. Men jeg synes den fungerte bedre før, da du ikke var så klikkete. Nå når du ofte er en del av en fast gjeng som stort sett alltid er enige og i tillegg fjaser sammen, både på snikk-snakk og ellers i forumet (og dermed blir en slags klikk, enten du liker det eller ikke) blir det som noen over her sa: konkurranse blant klikkmedlemmene om hvem som liksom klarer å uttrykke mest hvor på jordet meningsmotstanderen er. Dette går ofte hånd i hånd med circlejerking. ("jeg vil være lesbisk med deg!","og jeg vil være lesbisk med deg tilbake!").

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det er en uting å ta livet helt seriøst. Dog er det som regel en form for dypere mening bak fjasingen min.

Eksempelvis ble det, i en annen tråd, nevnt hvordan jeg var slem som kom med useriøse svar i tråden om singel i 30-årene. 'Fjasingen' min der, er en metafor.

Jeg mener ikke at det er noen sammenheng mellom å ta livet helt seriøst og å unngå å fjase i stykker tråder på Kvinneguiden. Jeg liker fjas når det passer seg, men jeg liker ikke intern fjasing overalt hele tiden (for å sette det på spissen, selvfølgelig er det ikke overalt hele tiden).

At du har en dypere mening bak fjasing og sier ting som en metafor, er det bare du som vet. Hva med å si ting som det er i stedet?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampen: Avataren din ("Shh.. I'm hiding from the stupid people!") representerer liksom akkurat den holdningen du ofte viser - at de som ikke er enige med deg og dine om innvandringsrelaterte spørsmål eller ABB eller hva det nå skulle være, er dumme, og at de liksom ikke har skjønt et kvekk. At de bare fortjener :roll: og :klaske: og :balltre: -svar på en måte (satt på spissen). Og du er ikke den eneste dette gjelder for, flere andre brukere burde gå litt i seg selv også, men du er en av de "mektigste", mest kjente brukerne blant disse og derfor lett å peke på.

Ellers er du en utrolig verdifull debattant her inne. Og jeg liker egentlig den friske tonen din. Men jeg synes den fungerte bedre før, da du ikke var så klikkete. Nå når du ofte er en del av en fast gjeng som stort sett alltid er enige og i tillegg fjaser sammen, både på snikk-snakk og ellers i forumet (og dermed blir en slags klikk, enten du liker det eller ikke) blir det som noen over her sa: konkurranse blant klikkmedlemmene om hvem som liksom klarer å uttrykke mest hvor på jordet meningsmotstanderen er. Dette går ofte hånd i hånd med circlejerking. ("jeg vil være lesbisk med deg!","og jeg vil være lesbisk med deg tilbake!").

Veldig enig med det jeg har uthevet. Jeg liker egentlig Vampen godt som en debattant slik hun var før, men nå styrer jeg unna tråder eller hopper over mange innlegg hun har skrevet, fordi jeg er lei av fjasing og forsvar av fjasing. Blir også provosert av avataren fordi den speiler det som ofte kommer frem av disse forsvarstalene (dvs. alle som påstår at det er klikking og fjasing og lignende er dumme og på bærtur i sandtak, som det ofte heter.)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig denne tråden er ganske interessant å lese, og tar opp et bra tema, selv om det blir litt for mye fokus på enkeltbrukere.

Er også enig i det som har blitt nevnt om at det noen ganger blir litt enkelt å anta at visse personer automatisk er med på avsporingene fordi man tilhører samme "klikk", og man derfor ikke gir disse brukerne en ordentlig sjanse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en uting å ta livet helt seriøst. Dog er det som regel en form for dypere mening bak fjasingen min.

Eksempelvis ble det, i en annen tråd, nevnt hvordan jeg var slem som kom med useriøse svar i tråden om singel i 30-årene. 'Fjasingen' min der, er en metafor.

Hmmm. I tråden om ABB argumenterte jeg saklig over et titalls sider. Når min mot-debattant begynte med å svare med personangrep, hvordan jeg kun var misunnelig på ABBs tiltrekningskraft og hans lynende intellekt, da frister det ikke akkurat å holde seg dø-seriøs tilbake.

Det interessante er at jeg kom med en 'analyse' av hvordan hun ene var som person, basert utelukket på ting hun hadde skrevet i tråden (brukte som regel de samme ordene som f.eks. sosialt utskudd) og spurte om inntrykket mitt stemte. Noe det gjorde på en prikk, i følge vedkommende, uten at det var noen sure miner forbundet med det.

I ettertid har jeg faktisk støtte opp med deltagere i den debatten i andre tråder om ABB, hvor anonyme brukere prøver å latterliggjøre meningene deres ved å spille på hvordan de er betatt av ABB.

Angående personangrep og kneblingen, så er det ett tilfelle i nyere tid hvor tålmodigheten min tok slutt ved en bruker som kun angriper meg som person.

Av nysgjerrighet: er det mange her som føler seg ubekvem ved å argumentere mot meg, og i så fall: hvorfor?

Jeg har sett at du (og Vampen for den saks skyld) har skrevet gode, saklige innlegg i trådene om ABB. Noe av det som skrives synes jeg stemmer, noe av det får meg til å tenke at dere tar feil, men det handler enkelt og greit om forskjellige meninger, og er helt normalt. Jeg reagerer derimot på det jeg oppfatter som sykeliggjøring av de som har en annen mening. For deg er det kanskje bare snakk om en uskyldig kommentar som forklarer hva du selv mener, men for andre som har lyst til å delta i debatten, er det lite fristende når de på forhånd har blitt stemplet som f.eks "sosiale utskudd med daddy-issues som blir våte i trusa av ABB".

Du og Vampen backer hverandre opp med verbale megetsigende blikk, sleivspark og av og til en porsjon fullstendig malplassert flørting. Slik jeg ser det, fremstår du ofte som saklig og tolerant, helt til du forstår at du ikke klarer å omvende disse "utskuddende", eller få dem til å innrømme at dine argumenter er bedre. Igjen; jeg kan ikke si at det er sånn, men når mange oppfatter det på denne måten, blir det jo et problem. Måten du presset på for å få visse brukere til å ytre en spesiell setning, syntes jeg var lavmål. Joda, det kan godt være at du hadde et poeng der, men det hadde virkelig holdt med ett innlegg hvor du foreslo at de det gjaldt skulle si dette. Du fremsto som kontrollerende når du gang på gang forsøkte å presse folk til å si denne magiske setningen.

For å oppsummere, så virker det som om du og Vampen bestemmer hvilke meninger som er tillatt i visse tråder. Det går av og til så til de grader på person, at mange ikke tør/orker å ytre seg, for de vet hva som kommer til å skje. Jeg kan ikke si så mye mer uten at debatten sporer av, men kaller du dette "å støtte opp om":

Disse jentene har innrømmet at de er sosiale utskudd og føler seg malplassert. Dermed identifiserer de seg med AAB.

Det er faktisk viktig at slike temaer blir diskutert, istedet for at de med slike tanker fortsetter å romantisere ABB videre. Dess lengre tid en slik romantisering foregår i hodet deres, uten input, dess mer alvorlig og mer 'virkelig' vil den bli.

Jeg kaller det sykeliggjøring.

Endret av Antlers
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Ja. Jeg liker deg og du forholder deg saklig helt til en viss annen bruker kommer halsende for å forsvare deg og tråden utvikler seg til en flørtende konkurranse om å være mest bitchy. Ikke for å være krass, men den som spør får svar :sjenert:

Krass? Du er da overhodet ikke krass.

Jeg har dog såpass liten selvinnsikt at jeg mener jeg argumenterer saklig mot de som argumenterer saklig tilbake. Når motparten er helt på viddene, over tid, blir det slik fra min side òg.

Jeg mener ikke at det er noen sammenheng mellom å ta livet helt seriøst og å unngå å fjase i stykker tråder på Kvinneguiden. Jeg liker fjas når det passer seg, men jeg liker ikke intern fjasing overalt hele tiden (for å sette det på spissen, selvfølgelig er det ikke overalt hele tiden).

At du har en dypere mening bak fjasing og sier ting som en metafor, er det bare du som vet. Hva med å si ting som det er i stedet?

Det er ikke artig.

Jeg er i mot bruken av ironi-flagg, jeg er i mot å forklare humor og jeg er i mot å forklare metaforer.

Selvfølgelig vil det gi meg unødvendig mye motgang, men jeg er ikke i mot motgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, synes det er trist at tråden har tatt den vendingen. Hadde jeg skulle lagt den ut på nytt hadde jeg sterkt vurdert et underforum som er stengt for AB.

Hvilket underforum er stengt for AB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket underforum er stengt for AB?

Snikk-snakk, Ris, ros og spørsmål, Skråblikk og generaliseringer. Sikkert flere, men det er de jeg kommer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krass? Du er da overhodet ikke krass.

Jeg har dog såpass liten selvinnsikt at jeg mener jeg argumenterer saklig mot de som argumenterer saklig tilbake. Når motparten er helt på viddene, over tid, blir det slik fra min side òg.

Det er ikke artig.

Jeg er i mot bruken av ironi-flagg, jeg er i mot å forklare humor og jeg er i mot å forklare metaforer.

Selvfølgelig vil det gi meg unødvendig mye motgang, men jeg er ikke i mot motgang.

Men du har forstått hva et diskusjonsforum er? Når man skriver i stedet for å snakke med noen man kan se ansiktsuttrykk, kroppsspråk etc. på, må man kunne uttrykke seg klart for å få frem poenget sitt. Hvis du da har en hemmelig betydning for det du skriver i stedet for å skrive det du mener, vil jo ingen bortsett fra du forstå hva som egentlig ligger bak. Jeg skjønner virkelig ikke poenget med det. Og samtidig er det jo en enkel bortforklaring hver gang noen reagerer på noe du har skrevet: "Nei, men det jeg skrev der om at du var dum og teit, er jo EGENTLIG en metafor for noe helt annet." Det er ikke slik diskusjonsforum fungerer, etter min mening.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Slik jeg oppfatter det (som en som kun har observert disse debattene, og ikke er 100% enig med noen av partene), er det ofte du som starter kranglingen. Dette blir selvsagt bare spekulasjoner, men det kan virke som om du etterhvert blir så oppgitt over andres meninger at du ikke lenger gidder å anstrenge deg for komme med saklige svar. Det ser av og til ut som om du forsøker å tvinge folk til å innrømme at de har tatt feil, noe som er helt greit når det er snakk om fakta, men ikke når det kun er snakk om at folk har en annen mening. Jeg har sett at du har fått din dose krasse svar - ofte ufortjent - men i trådene jeg snakker om, synes jeg det er du som legger opp til at det blir sånn.

Som sagt, ja, jeg har til tider en krass tone. Men det er også noe med at det ikke nødvendigvis er ment slik man oppfatter det. Jeg synes du leser veldig mye inn i innleggene mine, som jeg aldri har ment. Jeg har ikke noe behov for å tvinge noen til å innrømme at de tar feil. Og jeg vil faktisk påstå at i den første tråden om ABB, så var jeg en av de mer rolige og avbalanserte. Der var det nok av verbale sleivspark, fra "alt og alle", men jeg holdt meg relativt rolig hele veien. Noe som er årsaken til at mine innlegg i den tråden fortsatt står, så det er mulig å sjekke. Men det virker som om folk legger bedre merke til det når jeg, og noen andre, blir krasse, enn når "folk flest" gjør det. Og det til tross for at jeg som sagt sjelden går på person. Jeg kan være frisk i beskrivelsen av hva jeg synes om det vedkommende skriver, men jeg har noen grenser som jeg aldri går over. De krysser andre over støtt og stadig, uten at de blir stemplet som meningspoliti av den grunn. ;)

Jeg blir ofte imponert over de gode innleggene dine, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i det du sier. Det er nok derfor jeg blir så irritert når jeg ser at du tyr til personangrep og latterliggjøring i så stor grad at det etterhvert ødelegger tråden. Det kommer selvsagt idiotkommentarer her og der (sikkert fra meg også), men jeg ser et mønster blant annet hos deg. Uavhengig av intensjonen, er vi tydeligvis flere som føler at visse emner ikke skal diskuteres, for da kommer <navngitte brukere> og sørger for å få diskusjonen stengt. Det er altså ikke slik at jeg ser på deg som en som konstant ødelegger alle tråder hun er innom, men jeg ville satt stor pris på om du kunne bidra til å høyne nivået når det gjelder kontroversielle temaer, og måten man diskuterer disse på. Det skal være lov til å si seg kraftig uenig, men det kan jo fint gjøres uten å tråkke på sine motstanderne og påpeke alt som er feil ved dem i samme slengen.

Jeg tror vi har forskjellige oppfatninger av hva som er personangrep, for jeg føler faktisk at jeg svært sjelden krysser den grensa. For meg er personangrep å gå på personen bak innlegget, type "du har sikkert ingen venner, som tenker så dumt!", eller spekulere i ting som utseende, skrivefeil ect. Det er jeg faktisk bevisst på, jeg prøver så godt jeg kan å rette adjektivene mot det som skrives, ikke alt annet. Og jeg synes faktisk dette blir litt sånn unyansert. ;) For jeg tror faktisk ikke at jeg er blant de verste i kontroversielle tråder generelt. Og som sagt, de trådene om ABB, som du reagerer negativt på, er samtidig innlegg som jeg har fått overraskende mange pm`er om. Der går det i at jeg er relativt seriøs og saklig, så de leser tydeligvis innleggene mine på en helt annen måte enn du gjør. Det bringer oss tilbake til at folk er forskjellig. :) Det er ikke noe fasit her, og det er tydelig at mange kan og vil oppfatte et og samme innlegg på mange forskjellige måter. Jeg synes det er nyttig å vite hvordan andre leser de innleggene jeg skriver, og jeg har som sagt mine egne grenser som jeg er bevisst på. Men jeg kan ikke love at det blir full kursendring av den grunn. Er det ikke bare å ta et hint? Joda, men som sagt, hintene flyr liksom litt i alle himmelretninger her. ;)

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=615457&st=40&p=10202843&#entry10202843

Ser ingen problemer med at du ikke er enig i denne sammenligningen, men her ser man et eksempel på at du kaller noen bitch (ja, jeg vet at "bitch, please" er et utrykk, men synes ikke det er et passende svar i denne sammenhengen), og at du har denne "herregud så utrolig dum du er"-holdningen. Nå skal vi ikke diskutere saken her, men brukeren du svarer har et saklig innlegg, hvor hun påpeker mulige likheter, og da synes jeg hun fortjener et saklig svar om hvorfor du mener det ikke kan sammenlignes. Slik jeg oppfatter det, beskylder du henne for å være helt idiot, slenger på litt skittkasting, og vrir på det hun har sagt, slik at alle andre skal se hvor dum hun er. Det er bare du som vet hva du egentlig mente med kommentaren, men jeg håper du ser hvordan det lett kan tolkes av andre, og at det (særlig når det gjentar seg) virker hemmende/ødeleggende på diskusjonen.

Som du selv skriver, det ER et uttrykk. Et uttrykk som jeg verken er den første, siste, eller eneste HER INNE som bruker. Også brukere som er ansett som "snille og seriøse" har brukt nøyaktig det uttrykket flere ganger. Men som sagt, av en eller annen grunn blir det litt skumlere når jeg gjør det. ;) Men for å ta det aktuelle innlegget, ja, jeg mener at å sammenligne ABB med Sokrates og Galilei er dumt. Det handler om, som du selv er inne på i forhold til fakta vs meninger, en del soleklare faktafeil i forhold til historiske forhold. Ikke bare synsing og meninger. Kunne jeg ha uttrykket det på en mer diplomatisk måte? Ja, helt sikkert. Men jeg kan ikke si at jeg har veldig dårlig samvittighet for akkurat den. Og jeg regner med at du har sett at jeg også utdyper utover i tråden hvorfor jeg mener det er en dum sammenligning. Det handler ikke om å vri på hva noen sider, men om å forsøke å skjønne hva de faktisk vil frem til. Og dette skjedde i starten av en tråd som etterhvert fikk 30+ sider, så jeg tror ikke akkurat tråden ble så hemmet at den døde ut av den grunn. ;)

Jeg er forresten veldig glad for at du tar dette for det det er, og ikke tror at jeg bare er ute etter å hetse deg :)

Som sagt hundre ganger, selvom ingen tror meg, jeg er ganske tykkhudet, og ikke fullt så slem og hysterisk som ryktene skal ha det til. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Jeg kaller det sykeliggjøring.

Når mennesker forsvarer massedrap på uskyldige mennesker, skaper romantiske illusjoner om drapsmannen og er betatt av vedkommende, så er det intet mindre enn farlige tanker.

Jeg brukte deres egne ord: de har selv sagt at siden de er sosiale utskudd og føler seg malplassert (igjen: deres egne ord), så føler de en form for identifisering med ABB. Dette forklarer, til en viss grad, hvorfor de føler som de føler - da ekstremt mange KGbrukere ikke forstår at det er mulig å føle slikt.

Mitt andre sitat er et forsvar for hvorfor slike tråder som dette bør holdes åpne, og at brukerne ikke bør utestenges. Det er viktig at slike tanker blir luftet, at de møter motstand. ABB følte seg kneblet og ble til slutt sittende med sine egne tanker, uten motstand. Hans tanker ble hans realitet. Det er noe jeg ikke vil skal skje noensinne igjen.

"sosiale utskudd med daddy-issues som blir våte i trusa av ABB".

Da du bruker " rundt den setningen, så indikerer det at det er et ordrett sitat av meg. Det vil jeg gjerne se.

Måten du presset på for å få visse brukere til å ytre en spesiell setning, syntes jeg var lavmål. Joda, det kan godt være at du hadde et poeng der, men det hadde virkelig holdt med ett innlegg hvor du foreslo at de det gjaldt skulle si dette. Du fremsto som kontrollerende når du gang på gang forsøkte å presse folk til å si denne magiske setningen.

Setningen er en øvelse innen selvrealisering. Den ene mot-debattanten som hadde følelser for ABB, ville ikke ha dem da hun logiske visste at de var gal. Det var i utgangspunktet hun setningen var ment for, noe som hjalp litt på vei.

Etter akkurat det, kjørte jeg et lite eksperiment for å se om den andre av mot-debattantene ville bøye seg like enkelt for et kommanderende vesen - da ABBs kontroll, handlekraft og engasjement var noen av grunnene til tiltrekning, samt hvordan hun nektet å innse at ungdommene på Utøya var uskyldig. Det var en bevisst overkjørende taktikk fra min side, som gav meg et mye bedre inntrykk av min motpart. Slemt? Ja. Effektivt? Ja.

Jeg har sett at du (og Vampen for den saks skyld) har skrevet gode, saklige innlegg i trådene om ABB. Noe av det som skrives synes jeg stemmer, noe av det får meg til å tenke at dere tar feil, men det handler enkelt og greit om forskjellige meninger, og er helt normalt. Jeg reagerer derimot på det jeg oppfatter som sykeliggjøring av de som har en annen mening.

Jeg ser på tenningsmønstrene av typen gale massemordere som et symptom på noe underliggende - noe som ble forsterket iløpet av trådene. Der kommer jeg nok aldri til å unnskylde meg. Det er for mye følelser knyttet opp mot 22. juli til at jeg klarer å ikke la følelsene mine farge ordene mine - noe jeg igjen aldri kommer til å unnskylde meg for.

Det er intet mindre enn sykt å støtte ABB. Det er intet mindre enn sykt å romantisere vedkommende. Det er intet mindre enn sykt å rasjonalisere drapene på uskyldige ungdommer og forbipasserende.

Min sykeliggjøring på dette området er ikke noe jeg vil beklage, så da lurer jeg på om du kan finne andre eksempler på dette - eller var det holdt til ABB-saken?

Ser man på kommentarene på profilen min, så synes jeg de krasjer en del mot det som - visstnok - er en generell oppfatning av meg.

Du og Vampen backer hverandre opp med verbale megetsigende blikk, sleivspark og av og til en porsjon fullstendig malplassert flørting. Slik jeg ser det, fremstår du ofte som saklig og tolerant, helt til du forstår at du ikke klarer å omvende disse "utskuddende", eller få dem til å innrømme at dine argumenter er bedre.

Her er jeg nok 100% skyldig. Når jeg ser en tapt sak (selvfølgelig subjektivt sett), så overtar min higen etter selvunderholdning.

Det er noe jeg skal prøve å endre på, men jeg kjenner meg dessverre såpass godt at jeg vil ha glemt det om en uke eller tre.

For å oppsummere, så virker det som om du og Vampen bestemmer hvilke meninger som er tillatt i visse tråder. Det går av og til så til de grader på person, at mange ikke tør/orker å ytre seg, for de vet hva som kommer til å skje.

Igjen isolert til ABB og min krangling med en spesifikk bruker, eller en generell trend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Katten.

Men du har forstått hva et diskusjonsforum er? Når man skriver i stedet for å snakke med noen man kan se ansiktsuttrykk, kroppsspråk etc. på, må man kunne uttrykke seg klart for å få frem poenget sitt. Hvis du da har en hemmelig betydning for det du skriver i stedet for å skrive det du mener, vil jo ingen bortsett fra du forstå hva som egentlig ligger bak. Jeg skjønner virkelig ikke poenget med det. Og samtidig er det jo en enkel bortforklaring hver gang noen reagerer på noe du har skrevet: "Nei, men det jeg skrev der om at du var dum og teit, er jo EGENTLIG en metafor for noe helt annet." Det er ikke slik diskusjonsforum fungerer, etter min mening.

Jeg er helt enig, men jeg gjør ting på min egen måte.

Med tanke på feedbacken jeg får, så tror jeg at rundt 30-40% av folk tar metaforene mine, og det er evig nok for min del.

Om det er noe tvil: jeg er ikke politisk korrekt person. Jeg skriver ikke slik at alle skal forstå hva jeg mener. Jeg provoserer, jeg er dobbeltmoralsk, jeg er arrogant og jeg verdsetter meg selv over det meste andre.

Når halvparten liker meg og halvparten hater meg, så er det perfekt. Det blir mye mer liv, mye mer underholdning og man lærer mye mer om hvordan andre er.

Usj. Det kribler i avsporingsdelen min. Brb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Vampen: Avataren din ("Shh.. I'm hiding from the stupid people!") representerer liksom akkurat den holdningen du ofte viser - at de som ikke er enige med deg og dine om innvandringsrelaterte spørsmål eller ABB eller hva det nå skulle være, er dumme, og at de liksom ikke har skjønt et kvekk. At de bare fortjener :roll: og :klaske: og :balltre: -svar på en måte (satt på spissen). Og du er ikke den eneste dette gjelder for, flere andre brukere burde gå litt i seg selv også, men du er en av de "mektigste", mest kjente brukerne blant disse og derfor lett å peke på.

Avataren min kommer jeg ikke under noen omstandigheter til å kvitte meg med, bare så det er sagt. :lur:

Men for å svare seriøst, og spore av et lite sekund, siden du bruker det som et eksempel, det er svært få her inne som vet hva jeg faktisk mener om innvandringsrelaterte spørsmål. De få som vet det, har vel stort sett vært folk jeg har diskutert med på pm. Men det er noe med at det er svært få debatter av den typen debatter som ikke er fulle av polarisering og nedsettende kommentarer om hele grupper av mennesker. Og ja, det er noe jeg reagerer på. Det handler ikke om at jeg ikke tåler at folk er uenig med meg, som sagt, jeg har fortsatt til gode å utdype mitt standpunkt noe særlig på åpent forum. Derimot handler det mye om at om du mener at det er greit å snakke nedsettende om milliarder av mennesker, så bør du også tåle at noen omtaler meningene dine på en frisk måte. Så nei, der holder jeg ikke alltid tilbake. Men det har som sagt ingen verdens ting å gjøre med standpunkt til innvandring, eller uenighet rundt politiske spørsmål å gjøre.:) Det går mer på tone. Jeg forsøker som sagt å holde en seriøs tone i møte med seriøse innlegg (neida, jeg klarer det ikke alltid, men jeg prøver), men det er også noen innlegg som "fortjener" litt pepper.

Og jeg er ikke helt enig i at jeg er så "mektig" at det gjør noe. ;)

Ellers er du en utrolig verdifull debattant her inne. Og jeg liker egentlig den friske tonen din. Men jeg synes den fungerte bedre før, da du ikke var så klikkete. Nå når du ofte er en del av en fast gjeng som stort sett alltid er enige og i tillegg fjaser sammen, både på snikk-snakk og ellers i forumet (og dermed blir en slags klikk, enten du liker det eller ikke) blir det som noen over her sa: konkurranse blant klikkmedlemmene om hvem som liksom klarer å uttrykke mest hvor på jordet meningsmotstanderen er. Dette går ofte hånd i hånd med circlejerking. ("jeg vil være lesbisk med deg!","og jeg vil være lesbisk med deg tilbake!").

Jeg tror dette er noe folk oppfatter, fordi de har en eller annen oppfatning om klikker. Kommentarer av den typen du nevner har jeg drevet med hele veien. :lur: Forskjellen da, og nå, ligger først og fremst i at nå har folk en oppfatning av at jeg er med i en klikk, og da legger de bedre merke til det, enn det gjorde før. Kommentarene, om alt fra lesbing til fjas og flørt, er ikke nytt. Den gangen konkurrerte jeg utelukkende med meg selv, og det gjør jeg vel fortsatt. ;) Nå må gjerne folk mene at jeg er i en klikk, den debatten orker jeg ikke å ta igjen. Men samtidig, så er det faktisk helt sant at den oppførselen dere forbinder md klikking, er noe jeg bedrev lenge før jeg fikk en klikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Veldig enig med det jeg har uthevet. Jeg liker egentlig Vampen godt som en debattant slik hun var før, men nå styrer jeg unna tråder eller hopper over mange innlegg hun har skrevet, fordi jeg er lei av fjasing og forsvar av fjasing. Blir også provosert av avataren fordi den speiler det som ofte kommer frem av disse forsvarstalene (dvs. alle som påstår at det er klikking og fjasing og lignende er dumme og på bærtur i sandtak, som det ofte heter.)

Mnah, her er det da nok av innlegg som kritiserer oss ganske heftig, jeg kan ikke se at jeg har kalt noen dumme eller beskrevet hvor de har lagt bærturen sin av den grunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Men du har forstått hva et diskusjonsforum er? Når man skriver i stedet for å snakke med noen man kan se ansiktsuttrykk, kroppsspråk etc. på, må man kunne uttrykke seg klart for å få frem poenget sitt. Hvis du da har en hemmelig betydning for det du skriver i stedet for å skrive det du mener, vil jo ingen bortsett fra du forstå hva som egentlig ligger bak. Jeg skjønner virkelig ikke poenget med det. Og samtidig er det jo en enkel bortforklaring hver gang noen reagerer på noe du har skrevet: "Nei, men det jeg skrev der om at du var dum og teit, er jo EGENTLIG en metafor for noe helt annet." Det er ikke slik diskusjonsforum fungerer, etter min mening.

Dette er et svar til Katten, ikke meg, så la meg først understreke at

DETTE ER IKKE ET FORSVAR AV KATTEN, DET KLARER HAN HELT FINT SELV!

Med det ute av veien, så vil jeg gjerne svare på det du tar opp på et generelt grunnlag. Det er helt sant at man ikke kan se kroppsspråk, ansiktsuttrykk ect., over nett. Men det betyr egentlig ikke så mye. Min erfaring, både fra henne og mer tekstrelatert teori, er at enhver tekst kan og vil tolkes på forskjellige måter. Det er fordi vi møter enhver tekst, om det er en bok eller et innlegg på nett, med alle de erfaringene, kunnskapene og antakelsene vi har fra før. Altså er det nesten umulig å skrive innlegg som er så klare og tydelige, at ingen kan eller vil misforstå eller lese dem på en annen måte enn de er ment. Det er det samme med ironi, metaforer ect. Mange vil ikke skjønne det, og det fører med seg en shitstorm til tider. Men det betyr ikke at ingen skjønner det. Det blir liksom litt for enkelt å si "du skriver innlegg som ingen skjønner, så slutt med det". Min erfaring er nemlig at det for hver person som misforstår eller feiltolker, også er en del som skjønner det. Så hva gjør man? Legger seg på en helt straight linje, i et forsøk på å provosere færreste mulig, og gjøre så godt man kan for å unngå enhver misforståelse? Jeg synes ikke det er en god ide. Jeg synes det er bedre om man har litt takhøyde for at folk har forskjellige måter å uttrykke seg på. Er man i tvil om hva en person mener, så er det ikke verre enn at man spør hva vedkommende mener, enn å automatisk anta at det er noe slemt, eller umulig å forstå.

For som sagt, min erfaring er at det meste kan misforstås her inne. Jeg skrev en gang et innlegg som var så til de grader overdrevet og fullt av :ironi: at jeg aldri hadde trodd noen kunne misforstå. Det viste seg allikevel at selvom de fleste tok det, så var det allikevel en og annen som trodde jeg var seriøs, og kalte meg en rasist som burde få hodet sjekket. Så jeg er litt skeptisk til at nivået alltid skal tilpasses at absolutt alle må skjønne alt, at man ikke kan bruke noen former for ironi, metaforer eller overdrivelser eller at man helt må legge av seg alt av særpreg for å skrive et svar. Jeg tror faktisk det vil skape en gråere og kjipere debatt. Men det er meg.. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...