Gå til innhold

Bure enkelte inne på snikk-snakk?


Gjest hogwash

Anbefalte innlegg

Dette er ikke først og fremst en sak om utfrysning og bonding slik jeg ser det. Skulle man tatt for seg det fenomenet, så burde man også inkludert en mengde andre "grupperinger" her inne. Helt fra de som er enormt opptatte av sin egen fortreffelighet og hvem som er verdige å diskutere med (og som poengterer det til hverandre i annenhvert innlegg), til de som mer eller mindre bevisst søker til tråder der de finner brukere de erfaringsmessig har noe til felles med. Man kan helt klart finne tendenser til både bonding og utfrysning hos veldig mange, og det i seg selv er ikke unaturlig i et samfunn. Det er nok ikke bevisst hele tiden heller. Man trenger ikke å være veldig analytisk anlagt for å skjønne at "Jeg orker å svare deg fordi du faktisk er oppegående azza" kan virke like mye eller lite ekskluderende på enkeltpersoner i en tråd som dette fjaset. Det er nok også noe å tenke over, hvis man først skal bry seg om akkurat det. Grunnen til at jeg mener dette er essensielt å dra fram, er at det ville vært dumt om de som mener de har lite å komme med i forhold til mer (selverklært) kunnskapsrike brukere, skal tro at alle innlegg som ikke er halvt akademiske er fjas eller avsporing. Det er ikke nivået i seg selv eller hvem man er enige med, som er problemet med disse avsporingene.

Problemet med disse avsporingene som tas opp her er at det er nærmest som spam å regne. Det er rett og slett utenomsnakk og i enorme mengder. Det gjør at andre ikke gidder å engasjere seg, og at de som står alene om å argumentere mot denne gjengen kanskje feilaktig innbiller seg at de er helt på jordet. Dette er forresten helt kurrant å påpeke som fenomen uten at det kan kalles å sette seg i en offerrolle eller å innta en maryrholdning. Personlig har jeg null problemer med å si meningen min, men jeg kan godt skjønne at det virker annerledes på en god del andre.

Det er dessuten ingen som interesserer seg for at dere er hyppe på hverandre. Det er faktisk ganske upassende å flørte i en del tråder.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampen

Det er dessuten ingen som interesserer seg for at dere er hyppe på hverandre.

I beg to differ! Det er minimum en egen tråd om hvem som er hyppe på hvem, så det i seg selv ser ut til å være spennende for noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Det skal faktisk veldig lite til for å få en tråd på riktig spor igjen. Du kan enten rapportere innlegg eller du kan rett og slett svare på det TS opprinnelig spurte om. Jeg har også opplevd at tråder har blitt litt vel fjasete, og det eneste jeg da har gjort er å svare saklig på det tråden egentlig handla om. Da tar det ikke lange stunden før tråden er tilbake til det den skulle være.

Det som derimot IKKE hjelper er å fyre oppunder de som fjaser som verst, ved å kjefte og smelle og kalle de idioter og whatnot.

Endret av Kråkesaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det som er det mest skuffende angående den ekstreme avsporingen som samme brukere klarer i omtrent hver eneste tråd som opprettes for tiden, er at INGEN av moderatorene gjør noe med dette.

Det blir litt som i barnehagen, hvis man ikke får beskjed om at det ikke er greit, så fortsetter man med det. Til tross for at man skulle tro at de fleste av de som sporer av kan litt mer enn de på 4.

Dette er egentlig et godt eksempel på det pussige med denne type debatter, de har alltid et snev av overdrivelser i seg. De samme brukerne avsporer omtrent hver eneste tråd som opprettes for tiden? Det tror jeg du skal slite godt og lenge med å underbygge. Det går an å diskutere femnomenet avsporing, uten å ta helt av med overdrivelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Hvorfor gjør enkelte folk her inne seg dumme og later som avsporing ikke eksisterer?

Er det noen her som har påstått at avsporinger ikke eksisterer?

Jeg er også fryktelig lei av dette, og synes det har blitt helt ekstremt i det siste. Det er de samme folka som sporer av tråder gang etter gang. Det jeg har rapportert har ikke blitt fjernet, så det blir vel vanskelig for disse brukerne å ta det til seg når avsporingen ikke får konsekvenser.

Det verste jeg ser er når visse brukere rotter seg sammen i en salig blanding av on topic, interne spøker, åpenlys flørting og latterliggjøring av meddebatanter. De fremstår som meningspoliti, og selv om de ikke er mange, har de faktisk flest poster i tråden. Her snakker vi ikke om vanlig uenighet, hvor man ofte kan komme i skade for å være litt krass. Nei, det virker som om det er om å gjøre å virkelig tråkke på de som ikke har de "rette" meningene. Jeg har latt være å svare i flere tråder hvor jeg ser denne tendensen, og når jeg lar være å svare er det virkelig ille. Jeg har ingen problemer med å ha en mening som skiller seg ut, og jeg takler helt fint at folk argumenterer for hvorfor de mener jeg tar feil, men jeg gidder rett og slett ikke engasjere meg når jeg ser hva visse brukere gjør med nivået på debatten.

Det irriterer meg også når enkelte brukere betrakter enhver mindre seriøs tråd som sin personlige boltreplass, hvor alt skal være lov. Greit nok, en tråd med tittelen "Hvor mange ganger promper du per dag?" har rom for artige kommentarer og utbrodering - MEN: I en tråd om promp, er faktisk temaet promp. Ikke hva du skal i helgen, hvem på KG som er en skikkelig koseklump, eller hva bruker X synes om at bruker Y og Z planlegger homoerotisk pølsefest ved Tryvannstårnet.

Jeg liker faktisk mange av disse brukerne, selv om de går meg på nervene med off topic. Jeg er ikke helt nazi heller - jeg ler som regel godt av en spøk, selv om den er litt utenfor tema. Jeg kan til og med kose meg med (og bidra til) en skikkelig avsporing her og der. Men det er virkelig ikke gøy lenger når dette skjer i flertallet av tråder man er innom, og spøkene stort sett er interne og banale (av og til er det ren flørting). Og det er definitivt ikke OK når man går sammen om å latterliggjøre brukere som tør å skille seg ut litt.

Jeg forstår faktisk godt at mange velger å være anonyme, etter å ha sett hva slags behandling de med nick blir utsatt for av de mer samfunnsengasjerte fjaserne. Det er neppe særlig gøy når folk til stadighet vrir på alt du sier, forteller deg hvem du er og hva du står for, og bruker alt du tidligere har sagt (om så i helt andre emner) mot deg. Ja, for så å avslutte med å fortelle de andre fjasebrukerne at vedkommende er dum, stakkars(!), og at man ikke skal kaste bort tid på å diskutere med slike som ikke har "skjønt det", da.

Jeg nevnte tidligere at innlegg jeg har rapportert ikke blir fjernet, men jeg kom til å tenke på noe som virkelig er irriterende.

Det er faktisk flere tråder som har blitt stengt, kun fordi fjaserne ikke gir seg. Dette er snakk om (det som startet som) seriøse debatter, hvor fjaserne faktisk har blitt moderert pga. personangrep/OT/etc. Selv etter advarsel (i form av moderering), fortsetter de med personangrep og latterliggjøring, slik at tråden til slutt sklir helt ut og stenges. Forsøker man å starte en ny tråd om samme emne, er de straks på plass med "lærte du ikke leksa di sist gang, dette skal du bare drite i å skrive om"-holdningen, så fjaser de helt til den nye tråden blir stengt også.

Det kan godt være tilfeldigheter som gjør at det blir sånn, men det er også en svært effektiv metode for å kneble meningsmotstandere. Uansett synes jeg det blir helt feil å stenge tråden når det er snakk om 1-3 seriefjasere som gang på gang må lage kvalm. I slike tilfeller synes jeg man heller bør gi en advarsel til de(n) det gjelder, for så å banne brukeren dersom advarselen ikke blir respektert. Hvorfor skal de som ønsker en saklig debatt straffes?

Det blir noe av det samme når tråder som i utgangspunktet tar opp et greit tema flyttes til snikksnakk. Bare fjas nok, så flyttes tråden, og fjaserne belønnes med muligheten til å snakke videre om stort og smått i tråden som skled helt ut.

Her må jeg nesten legge til at det selvsagt ikke alltid er en fast gruppe brukere som sørger for at tråder stenges eller flyttes. Av og til er det også en fornuftig avgjørelse. Jeg synes bare det er viktig at man advarer/banner brukere når man ser et mønster, for det at én person ikke klarer å være saklig burde ikke være grunn til å stenge en tråd, når resten av brukerne diskuterer emnet på en mer eller mindre sivilisert måte.

Dette er såpass seriøse beskyldninger, at her hadde det vært greit med noen eksempler.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med ts jeg.

Alt for mye flørtepuser som dominerer forumet (get a room!), og som er veldig flinke å forsøple tråder.

Men jeg tør ikke nevne nick..

For som vi alle vet:

DO NOT FUCK WITH THE KG MAFIA!

:fnise:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for avsporinger og personangrep.

Kråkesaks, moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Bommet du litt Kråkesaks? Du fjernet et sitat fra mitt innlegg, men innlegget jeg siterte står fortsatt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til denne tråden.

I utgangspunktet er jeg veldig enig med TS, og jeg har selv en tendens til å trekke meg ut av seriøse debatter når det blir mye fjas. Ofte gidder jeg ikke en gang å klikke på en tråd igjen etter at jeg har sett hvem som har postet sist.

På en annen side så var jeg en av de som avsporet en tråd i går, og da ble jeg plutselig usikker på om jeg er en av disse faste fjaserne som jeg ofte irriterer meg over selv.

Forøvrig er jeg veldig enig med Antlers, og jeg har sett mye av det samme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal faktisk veldig lite til for å få en tråd på riktig spor igjen. Du kan enten rapportere innlegg eller du kan rett og slett svare på det TS opprinnelig spurte om. Jeg har også opplevd at tråder har blitt litt vel fjasete, og det eneste jeg da har gjort er å svare saklig på det tråden egentlig handla om. Da tar det ikke lange stunden før tråden er tilbake til det den skulle være.

Det som derimot IKKE hjelper er å fyre oppunder de som fjaser som verst, ved å kjefte og smelle og kalle de idioter og whatnot.

Du legger altså til grunn at vi andre har et ansvar for å ikke forsterke denne barnslige atferden ved å kommentere avsporing? Er dere barn da, som ikke tåler å bli konfrontert med avsporingene deres uten å bli trassige?

Min påstand er at det skulle være unødvendig, og at det å kommentere avsporing ikke skal sees på som en årsak til opprettholdelse av sånt, men snarere som et hint. Jeg regner med at dere er voksne mennesker som oss andre?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hard Ride

På en annen side så var jeg en av de som avsporet en tråd i går, og da ble jeg plutselig usikker på om jeg er en av disse faste fjaserne som jeg ofte irriterer meg over selv.

De fleste av oss klarer sikkert å stå for en avsporing eller to en gang i blandt, men jeg håper brukere kan ta et hint fra denne tråden og i det minste ha temaet i bakhodet neste gang de vurderer å prate fjas i en tråd som ikke fortjener det.

Jeg oppdaget denne tråden nå, og må si at kritikerne er relativt harde mot "fjaserne", kanskje litt for drøy, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er veldig mange som er lei av avsporinger.

Jeg håper dere som føler dere truffet av kritikken, og andre brukere som meg selv f. eks., tar trådens viktigste poeng med seg og husker det i framtidige tråder, samtidig som at man ikke lar personangrep og annen usaklig debatt ødelegge for et så viktig tema.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Du legger altså til grunn at vi andre har et ansvar for å ikke forsterke denne barnslige atferden ved å kommentere avsporing? Er dere barn da, som ikke tåler å bli konfrontert med avsporingene deres uten å bli trassige?

Min påstand er at det skulle være unødvendig, og at det å kommentere avsporing ikke skal sees på som en årsak til opprettholdelse av sånt, men snarere som et hint. Jeg regner med at dere er voksne mennesker som oss andre?

Nei, jeg legger til grunn at hva som er fjasing og hvor mye avsporinger noen tåler er veldig individuelt( jeg tror faktisk ikke det er mulig å få helt slutt på dette). Så om man klikker seg inn i en tråd med et tema som er interessant, men som man føler er ødelagt av noen brukere, så er det ganske enkelt å få den på rett spor igjen.

Og jeg tåler å bli konfrontert, for all del. Men å bli kalt idiot tåler jeg ikke like greit. Hvis du har en oppførsel som andre ikke liker, hva skal til for at du endrer deg? Saklige tilbakemeldinger eller kjefting og smelling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg legger til grunn at hva som er fjasing og hvor mye avsporinger noen tåler er veldig individuelt( jeg tror faktisk ikke det er mulig å få helt slutt på dette). Så om man klikker seg inn i en tråd med et tema som er interessant, men som man føler er ødelagt av noen brukere, så er det ganske enkelt å få den på rett spor igjen.

Og jeg tåler å bli konfrontert, for all del. Men å bli kalt idiot tåler jeg ikke like greit. Hvis du har en oppførsel som andre ikke liker, hva skal til for at du endrer deg? Saklige tilbakemeldinger eller kjefting og smelling?

Angående ulike definisjoner og oppfatninger om fjasing: Ja, og nettopp derfor anmodes dere om å holde fjasingen til riktig underforum. Det er tydelig at en viss gruppe har en litt annen definisjon av avsporing enn majoriteten.

Hvis du lurer på hva som forårsaker atferdsendring, så kan jeg vel skrive en avhandling om det her og nå, men nøyer meg med å være enig i at personangrep ala "idiot" ikke er veien å gå. Poenget er at det er en forskjell mellom voksne og barn, som bl.a. går ut på at voksne må tåle konstruktiv kritikk uten å skape seg helt bajas og holde helvete.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marregutt

Angående ulike definisjoner og oppfatninger om fjasing: Ja, og nettopp derfor anmodes dere om å holde fjasingen til riktig underforum. Det er tydelig at en viss gruppe har en litt annen definisjon av avsporing enn majoriteten.

Hvis du lurer på hva som forårsaker atferdsendring, så kan jeg vel skrive en avhandling om det her og nå, men nøyer meg med å være enig i at personangrep ala "idiot" ikke er veien å gå. Poenget er at det er en forskjell mellom voksne og barn, som bl.a. går ut på at voksne må tåle konstruktiv kritikk uten å skape seg helt bajas og holde helvete.

Jo, skriv avhandlingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Kunne ikke vært mer enig med Antlers, veldig gode innlegg! TS tar opp noe som er årsaken til at en del av oss "gamle" brukerne rett og slett ikke bruker forumet så mye lenger. For bare et par år siden var det mange interessante og engasjerende debatter i mange underfora.

Nå kan en ta seg bak på at mange debatter blir flyttet til snikk snakk kun fordi en del brukere ikke klarer å la være å avspore, flørte, latterliggjøre og fnise seg gjennom trådene.

Det er synd at seriøse tema og tråder blir flyttet til snikk snakk, når det i utgangspunktet var et viktig tema for TS, men blir ødelagt av fjas og tull.

Og de som faktisk blir navngitt her, men likevel ikke forstår hva mange av oss mener, bør kanskje bare holde seg i snikk snakk?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Angående ulike definisjoner og oppfatninger om fjasing: Ja, og nettopp derfor anmodes dere om å holde fjasingen til riktig underforum. Det er tydelig at en viss gruppe har en litt annen definisjon av avsporing enn majoriteten.

Hvis du lurer på hva som forårsaker atferdsendring, så kan jeg vel skrive en avhandling om det her og nå, men nøyer meg med å være enig i at personangrep ala "idiot" ikke er veien å gå. Poenget er at det er en forskjell mellom voksne og barn, som bl.a. går ut på at voksne må tåle konstruktiv kritikk uten å skape seg helt bajas og holde helvete.

Det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vampen

Kunne ikke vært mer enig med Antlers, veldig gode innlegg! TS tar opp noe som er årsaken til at en del av oss "gamle" brukerne rett og slett ikke bruker forumet så mye lenger. For bare et par år siden var det mange interessante og engasjerende debatter i mange underfora.

Nå kan en ta seg bak på at mange debatter blir flyttet til snikk snakk kun fordi en del brukere ikke klarer å la være å avspore, flørte, latterliggjøre og fnise seg gjennom trådene.

Det er synd at seriøse tema og tråder blir flyttet til snikk snakk, når det i utgangspunktet var et viktig tema for TS, men blir ødelagt av fjas og tull.

Og de som faktisk blir navngitt her, men likevel ikke forstår hva mange av oss mener, bør kanskje bare holde seg i snikk snakk?

Ikke for å være kjip, men forbrytelsen avsporing er vel en du også har gjort deg skyldig i? Også av den mer langvarige typen, med flørt, fnis og fjas?

Noe av det jeg virkelig liker med disse debattene er hvordan noen (ikke alle) av de som fremstår som mest anti-fjas og klare for å oppdra oss beryktede fjasere, selv har bidratt til mer enn en avsporing i sin tid. Jeg kan også la meg irritere av avsporinger som JEG ikke er en del av, men i selvinnsiktens navn, så velger jeg å bare ignorere det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koala Lompa

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal drive å nevne hvem som avsporer og drive å fordele skyld. Vi alle vet jo at dette forekommer,må man virkelig drive å forsure forumet enda mer ved å peke på hverandre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Ikke for å være kjip, men forbrytelsen avsporing er vel en du også har gjort deg skyldig i? Også av den mer langvarige typen, med flørt, fnis og fjas?

Noe av det jeg virkelig liker med disse debattene er hvordan noen (ikke alle) av de som fremstår som mest anti-fjas og klare for å oppdra oss beryktede fjasere, selv har bidratt til mer enn en avsporing i sin tid. Jeg kan også la meg irritere av avsporinger som JEG ikke er en del av, men i selvinnsiktens navn, så velger jeg å bare ignorere det.

Jaha, og når har jeg gjort det? Det vil jeg gjerne se eksempler på, utenfor snikk snakk forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal drive å nevne hvem som avsporer og drive å fordele skyld. Vi alle vet jo at dette forekommer,må man virkelig drive å forsure forumet enda mer ved å peke på hverandre?

Enig, synes det er trist at tråden har tatt den vendingen. Hadde jeg skulle lagt den ut på nytt hadde jeg sterkt vurdert et underforum som er stengt for AB.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...