Gå til innhold

Dyretortur i konformitetens navn


Gjest Nikam

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Det er vel mer av hensyn til at man vil unngå at KG blir mer av en kloakk enn det allerede er, tenker jeg.

Og du er her og stinker den til med dine 14.000 innlegg. Bwahahaha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å forsøke å argumentere saklig mot deg virker bare mot sin hensikt, for du er ikke interessert i saken i første omgang. Å vise leserne at du er uærlig er høyst relevant så lenge du fortsetter å vinkle meningene dine som fakta.

I stedet for å komme med påstander om at jeg juger, så kunne du jo heller dokumentere det. Men det gjør du ikke. I stedet forsøker du deg med karakterdrap. Lite vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen står det lite om hva denne "tilretteleggingen" og "ordningen" konkret innebærer. Det er klart det er snakk om andre ting enn en bønn.

Din påstand, din bevisbyrde. Burde ikke være så vanskelig, be om audiens hos det nærmeste slakteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, slett ikke, men det er klart dette gjør hele prosessen billigere og mer effektiv. Det er blant annet derfor slakterier heller velger en ren kosher/halal-prosess når man først skal produsere både vanlig og halal/kosher-kjøtt. I tradisjonell slakting er det et absolutt krav at dyret ikke lider; i halal/kosher er det et absolutt krav at dyret er i live mens det forblør. Ser du forskjellen?

Med all respekt og melde. Dette har du rett og slett ikke greie på. Du må skille mellom Halal og Kosher. Norske muslimer godtar at dyret er svimeslått/bedøvd før strupen blir kuttet så slaktet kan forblø. De norske jødene godtar ikke dette, der skal dyret være ved bevisthet når strupen blir kappet så slaktet kan forblø.

Det er vel ikke et krav om at dyret absolutt ikke skal lide ved tradisjonell slakting men at dyret skal lide minst mulig. Slakting er jo tross alt å påføre dyret så store skader at det dør...

Alt det Mann 42 har nevnt er riktig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I stedet for å komme med påstander om at jeg juger, så kunne du jo heller dokumentere det. Men det gjør du ikke. I stedet forsøker du deg med karakterdrap. Lite vellykket.

Det var vel nettopp det jeg gjorde. Når du sier du vil ha folkeskikk og ikke følger folkeskikk selv, lyver du. Forøvrig er det ikke min oppgave å påvise at dine påstander medfører riktighet. Det er dette som kalles bevisbyrde. Du har ikke dokumentert noen av påstandene dine i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Med all respekt og melde. Dette har du rett og slett ikke greie på. Du må skille mellom Halal og Kosher.

Med all respekt å melde - dette har DU rett og slett ikke greie på. Det er i praksis ingen forskjell på Shechita, den jødiske rituelle slaktingen og Ḏabīḥah, den muslimske rituelle slaktingen, for begge er semittiske skikker med røtter i den samme kulturen. Den eneste praktiske forskjellen er guden som påkalles av ypperstepr...muslimen/jøden når strupen på dyret skjæres over.

Norske muslimer godtar at dyret er svimeslått/bedøvd før strupen blir kuttet så slaktet kan forblø. De norske jødene godtar ikke dette, der skal dyret være ved bevisthet når strupen blir kappet så slaktet kan forblø.

Og som jeg har forklart er dette en forenkling. Jeg er ikke villig til å ta for gitt at muslimer godtar normal slakteprosess uten innvendinger, og som nevnt i et innlegg som ble slettet, synes det ikke å foreligge noen dokumentasjon på hva disse tilpasningene går ut på, hverken hos dyrebeskyttelsen eller dyrevernalliansen. Kort sagt: ingen har enda tatt seg bryet med å undersøke om ting går riktig for seg, slik man har gjort i det vide og brede med pelsdyrnæringen. Mulig du sover godt om natten i troen på at alt som foregår på Nortura er bønnelesning, men det gjør ikke jeg.

Det er vel ikke et krav om at dyret absolutt ikke skal lide ved tradisjonell slakting men at dyret skal lide minst mulig. Slakting er jo tross alt å påføre dyret så store skader at det dør...

Det er vel ikke et krav om at dyret absolutt ikke skal lide ved tradisjonell slakting men at dyret skal lide minst mulig. Slakting er jo tross alt å påføre dyret så store skader at det dør...

Poenget, som du flisespikket deg vekk fra her, er at hos oss kommer dyrets velferd i første rekke. Hos dem kommer krav til religiøse skikker i første rekke, på bekostning av dyrets smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Med all respekt å melde - dette har DU rett og slett ikke greie på. Det er i praksis ingen forskjell på Shechita, den jødiske rituelle slaktingen og Ḏabīḥah, den muslimske rituelle slaktingen, for begge er semittiske skikker med røtter i den samme kulturen. Den eneste praktiske forskjellen er guden som påkalles av ypperstepr...muslimen/jøden når strupen på dyret skjæres over.

Og som jeg har forklart er dette en forenkling. Jeg er ikke villig til å ta for gitt at muslimer godtar normal slakteprosess uten innvendinger, og som nevnt i et innlegg som ble slettet, synes det ikke å foreligge noen dokumentasjon på hva disse tilpasningene går ut på, hverken hos dyrebeskyttelsen eller dyrevernalliansen. Kort sagt: ingen har enda tatt seg bryet med å undersøke om ting går riktig for seg, slik man har gjort i det vide og brede med pelsdyrnæringen. Mulig du sover godt om natten i troen på at alt som foregår på Nortura er bønnelesning, men det gjør ikke jeg.

Poenget, som du flisespikket deg vekk fra her, er at hos oss kommer dyrets velferd i første rekke. Hos dem kommer krav til religiøse skikker i første rekke, på bekostning av dyrets smerte.

Jada, slaktemetodene er i utgangspunktet like, er det noen som benekter det :klo:. Forskjellen i Norge er at muslimer godtar bedøvelse (som det brukes i vanlig slakting) mens jøder i Norge ikke gjør det.

Og at du ikke klarer å google er nå en ting, men det får da være måte på. Er dyrevernalliansen og dyrebeskyttelsen gode nok kilder for deg, så kan du jo lese sitatene under.

Krav fra trossamfunn om slakting uten bedøvelse

Det Mosaiske Trossamfund har på bakgrunn av religiøse tradisjoner ytret ønske om å slakte dyr uten bedøvelse i Norge. Dyrevernalliansen advarer alle politiske partier mot å gå inn for et slikt forslag.

De fleste norske muslimer aksepterer kjøtt fra dyr som er slaktet med bedøvelse, så sant andre religiøse ritualer er fulgt ved slaktingen. Nortura produserer halalkjøtt for muslimer under merkevarenavnet Alfathi, og dyrene blir da bedøvet som ellers på norske slakterier. [9]

Det er rapportert om forekomst av ulovlig, religiøs slakting uten bedøvelse, men omfanget er ukjent.

Halal slakting og kosher slakting i Norge

Slakting ved norske slakterier foregår ved at dyret først bedøves (ved hjelp av gass, strøm eller slagbolt), deretter henges opp etter bakbena og får strupen kuttet over. Kuttet gjør at blodet renner ut av dyrekroppen, og dyret dør. Ifølge jødedommen kan ikke noen former for bedøving aksepteres ved slakting av dyr som skal spises, og Det Mosaiske Trossamfund har på bakgrunn av dette ytret ønske om å slakte dyr uten bedøvelse.

Halalslakting kan foregå med eller uten bedøvelse. I Norge er det forbudt å halalslakte dyr uten bedøvelse. Halalslakting utført i Norge på lovlig vis, skiller seg derfor ikke dyrevernmessig fra annen type slakting. Dyrene bedøves med gass eller strøm, og deretter blir halsen kuttet slik at de dør av blodtap. Tilsynet med halalslaktingen som foregår ved norske slakterier, skal være tilsvarende som for annen slakting.

Kilde:Dyrevernalliansen

10.3) Halal slakt(1,2,3)

Norge, Sverige og Danmark er de eneste landene i Europa som har forbud mot stikking uten bedøvelse. Danmark har allikevel gitt muslimer dispensasjon fra dette generelle forbudet. Ifølge EU-reglene kan medlemslandene (men de må ikke) tillate rituell slakt uten bedøvelse. Halal-slakting i Norge utføres med bedøvelse.

Det Islamske Forbundet i Norge går god for halal slakting med bedøvelse og hevder at alle muslimer i landet godtar det norske kravet om bedøvelse. Bedøvelse aksepteres så lenge det foregår like før avblødning, og bare hvis bedøvelsen ikke dreper dyret.

For slaktedyrene er dermed halal slakting i Norge akkurat like ille som alminnelig norsk slakting. Dyrevernmessig er det ingen prinsipiell forskjell mellom halal slakting og vanlig slakting. Det er derfor lite konstruktivt av dyrevernere å kritisere halal-slakting i Norge mer høylytt enn annen slakting. Isteden bør det islamske samfunnets aksept for bedøvelse før halal-slakting brukes som et argument for å bedre dyrevernet i andre land der dyr får strupen kuttet i bevisst tilstand.

kilde: Dyrebeskyttelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Poenget, som du flisespikket deg vekk fra her, er at hos oss kommer dyrets velferd i første rekke. Hos dem kommer krav til religiøse skikker i første rekke, på bekostning av dyrets smerte.

For slaktedyrene er dermed halal slakting i Norge akkurat like ille som alminnelig norsk slakting. Dyrevernmessig er det ingen prinsipiell forskjell mellom halal slakting og vanlig slakting. Det er derfor lite konstruktivt av dyrevernere å kritisere halal-slakting i Norge mer høylytt enn annen slakting.

Dyrebeskyttelsen er ikke enig med deg. men de har sikkert lagt seg flat for muslimene de også, og setter religiøse krav før dyr :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dyrebeskyttelsen er ikke enig med deg. men de har sikkert lagt seg flat for muslimene de også, og setter religiøse krav før dyr :roll:

Ja, det tror jeg er ytterst sannsynlig. Som en annen Gjest skrev lenger bak i tråden:

Det mest spennende her er vel at det er politisk korrekt med både dyrevelferd og "kulturell forståelse".

Gleder meg til å se idiotene bli urolig når de ikke vet hvilket bein de skal stå på.

Og kilden som refereres til(9) i det mest relevante avsnittet du quoter fra er Nortura selv. Se det. Forestill deg at at Dyrevernalliansen forsikrer oss om at alt foregår som det skal på norske pelsdyrfarmer, med en kildehenvisning til Norsk Pelsdyralslag. Tror ikke det gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som jeg har forklart er dette en forenkling. Jeg er ikke villig til å ta for gitt at muslimer godtar normal slakteprosess uten innvendinger, og som nevnt i et innlegg som ble slettet, synes det ikke å foreligge noen dokumentasjon på hva disse tilpasningene går ut på, hverken hos dyrebeskyttelsen eller dyrevernalliansen. Kort sagt: ingen har enda tatt seg bryet med å undersøke om ting går riktig for seg, slik man har gjort i det vide og brede med pelsdyrnæringen. Mulig du sover godt om natten i troen på at alt som foregår på Nortura er bønnelesning, men det gjør ikke jeg.

Hvis det er mer enn bønnelesning som foregår på Nortura, og som du ser ut til å antyde, dyr blir slaktet uten bedøvelse, hvorfor er det mosaiske trossamfunn så steile? Om avlivningen idag forgikk uten foregående bedøvelse, hadde jo kjøttet vært godt nok også for dem, men det er det tydeligvis ikke? Har du noen teori om det?

Forøvrig er det mye som tyder på at ting foregår som de skal ved norske slakterier, siden Dyrevernalliansen mm går god for det. De er hele tiden ute etter å "ta" slakteriene for regelbrudd ved slakting. Om det var konstante regelbrudd, for å blidgjøre de som vil ha kosherslakt, så hadde det eksplodert hos Dyrevernalliansen, og det hadde kokt i avisene.

(Note to self: Dette er bortkastet tid)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis det er mer enn bønnelesning som foregår på Nortura, og som du ser ut til å antyde, dyr blir slaktet uten bedøvelse, hvorfor er det mosaiske trossamfunn så steile? Om avlivningen idag forgikk uten foregående bedøvelse, hadde jo kjøttet vært godt nok også for dem, men det er det tydeligvis ikke? Har du noen teori om det?

Forøvrig er det mye som tyder på at ting foregår som de skal ved norske slakterier, siden Dyrevernalliansen mm går god for det. De er hele tiden ute etter å "ta" slakteriene for regelbrudd ved slakting. Om det var konstante regelbrudd, for å blidgjøre de som vil ha kosherslakt, så hadde det eksplodert hos Dyrevernalliansen, og det hadde kokt i avisene.

(Note to self: Dette er bortkastet tid)

Om du synes det er bortkastet tid, så bør du unngå å komme med innvendinger som jeg allerede har svart på i innlegget over ditt eget. Argumentet ditt om det mosaiske trossamfunn gir ingen mening. Og du forenkler problemstillingen til bedøvelse/ikke bedøvelse når det åpenbart ikke er snakk om det. Det er snakk om at hensyn til dyrets lidelse ofres til fordel for rituelle regler. Det kan være snakk om alt fra at man velger bort en metode til fordel for en annen til at man stiller ned spenningen på strømbadet. Som nevnt på forrige side stilles det krav fra satani...muslimene om at bedøvelsen skal være reversibel. Da vil jeg tro boltpistol som penetrerer hodeskallen på dyret er uaktuell, for eksempel. Jeg har som nevnt ikke tilstrekkelig kunnskap til å vite hva konkret som foregår, og stoler ikke på at Nortura ikke kjører bedøvelsesutstyret sitt på "Halal settings" for å spare penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som nevnt ikke tilstrekkelig kunnskap til å vite hva konkret som foregår, og stoler ikke på at Nortura ikke kjører bedøvelsesutstyret sitt på "Halal settings" for å spare penger.

Nei akkurat, er det noen her i tråden som er overrasket? Kom tilbake når du har kunnskap om de faktiske forhold!

Eller, vent litt, det er jo selvsagt ikke på timeplanen din, hvorfor ødelegge en fin konspirasjon med fakta?

Herreguuuud hvor noen kan være tette!! :sinna:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei akkurat, er det noen her i tråden som er overrasket? Kom tilbake når du har kunnskap om de faktiske forhold!

Jeg har ikke kunnskap, du har ikke kunnskap, Mann42 har ikke kunnskap. Hva ER det du ikke har forstått her?

Herreguuuud hvor noen kan være tette!! :sinna:

Kanskje du skal roe deg ned litt og faktisk lese innleggene før du bestemmer deg for å emoquitte fordi "andre er så teite assa". Så slipper du å gjøre det flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var vel nettopp det jeg gjorde. Når du sier du vil ha folkeskikk og ikke følger folkeskikk selv, lyver du. Forøvrig er det ikke min oppgave å påvise at dine påstander medfører riktighet. Det er dette som kalles bevisbyrde. Du har ikke dokumentert noen av påstandene dine i denne tråden.

Nei, jeg ville ikke drømme om å be deg om å bevise at jeg snakker sant.

Demonstrer at jeg lyver, det greier seg lenge.

Ikke at jeg ser for meg at du KAN, men du kan forsøke. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, jeg ville ikke drømme om å be deg om å bevise at jeg snakker sant.

Demonstrer at jeg lyver, det greier seg lenge.

Ikke at jeg ser for meg at du KAN, men du kan forsøke. Lykke til.

I already did, slowie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke min skyld at du er så sløv at du ikke klarer å følge med i samtalen.

Sint liten gjest slenger med leppa. Si noe mer, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sint liten gjest slenger med leppa. Si noe mer, da.

Jeg slenger ikke med leppa, men jeg har forklart deg poenget to ganger nå, uten at du ser ut til å forhold deg til det. Da kan man bare slutte at du enten ikke VIL forholde deg til det eller at du ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg slenger ikke med leppa, men jeg har forklart deg poenget to ganger nå, uten at du ser ut til å forhold deg til det. Da kan man bare slutte at du enten ikke VIL forholde deg til det eller at du ikke forstår.

For det første, hvem er du? Du er "gjest" en eller flere i denne tråden :vetikke:

For det andre, ikke en gang linker til organisasjoner som på tiltider særdeles ufine måter (jada, jeg vet de sier de ikke var med på det) forsvarer dyrs rettigheter er bra nok som bevis i denne tråden. Mens synsing om at "de må jo gjøre noe mer enn å si en bønn" er akseptert argumentasjon tydeligvis.

Så, du må gjerne forklare igjen på en sakelig måte hva poenget ditt var. Som gjest kan man dessverre ikke ta den "jeg har sagt det her før i to innlegg uten at noen har hørt på meg". For meg er enhver gjest et nytt individ, samme med anonymbruker uten identifikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...