Gå til innhold

Dyretortur i konformitetens navn


Gjest Nikam

Anbefalte innlegg

Dette er i grunnen egentlig en veldig enkel sak å løse.

For å ivareta dyrevelferd og samtidig sende et tydelig og sterkt signal om hvilke etiske og moralske normer som styrer vårt samfunn så kan norske myndigheter forfatte en lov med absolutt nulltoleranse i forhold til halal og kosherslakt. Man gjør det helt enkelt totalforbudt å drive slike slakteformer i Norge og forbyr all import av kjøttvarer som kan mistenkes å være slaktet etter disse barbariske skikkene, og lar det hefte sviende reaksjoner for brudd på denne lovgivningen.

Den som ikke kan spise mat fra dyr som er slaktet på en human måte kan da velge å bli vegetarianere eller flytte til et samfunn som passer mer til deres moralnormer.

Halalslakten i Norge slik reglene er i dag, ER akkurat like human som den sekulære slaktemetoden. Og det ER allerede totalt forbudt å slakte dyr uten at de er bedøvd. Det later til å være en utbredt misforståelse her ang avlivningsmetoder. ALLE slaktedyr avlives ved at de får strupen kuttet mens de enda er i live. Så lar man dem henge etter bakbeina mens hjertet bidrar til å tømme det venøse systemet for blod gjennom halsarterien. Det er den mest effektive måten å "exsanguinere" et dyr på.

Det som gjør den klassiske halal-og kosher-slaktingen til dyreplageri, er at man gjør dette mens dyret enda er bevisst. Og på den tiden disse tradisjonene ble til, hadde man vel ingen realistiske alternativer til avlivning av slaktedyr.

På en måte viste nok halal og kosher slaktemetoder en respekt for dyret gjennom at man lot presten lese over det før det ble drept. Og måten den tradisjonelle overskjæringen av strupen blir gjort på, sikret også maksimal skade på alle de utvendige arteriene og en raskest mulig utblødning.

Men i dag er denne metoden passè og utilstrekkelig, og det er trist å se ortodoske religiøse insistere på en praksis som i lys av de bedre prosedyrene for avlivning som finnes i dag, ikke er noe annet enn rent dyreplageri. Vi har strøm, vi har CO2, vi har slaktemasker. La oss sikre at de blir brukt i fortsetningen også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

90% av dette er ting du bare finner på.

Dette berører mit fagområde og jeg kan bekrefte det Mann 42 sier.

Eneste forskjellen på Halal og vanlig slakting er i all hovedsak bønnen som blir lest. Her er det de norske muslimene som har tilnærmet seg norske forhold. Det er meget bra. Det har vært på trappene med nye EU direktiver som vi må slåss i mot. De setter religøse krav foran dyrevelferdsmessige.

Her er jeg enig med Tore Stubberød. Alle religiøse krav som går på bekostning av menneske/dyre velferd er perverst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror du vil finne at den løsning du selv grubler på vil vise seg å være like naiv og ugjennomførbar. Selv den mest ihuga innvandringsmotstander vil slite med scenarioet der fremmede drives som kveg gjennom morgentåka mot ventende fly som skal frakte dem ut av landet mens digre schäferhunder bjeffer og kommandoropene gjaller.

Se, du har allerede adoptert anti-rasistenes propaganda - enten så har vi "integrering" eller så ender vi opp med Auschwitz, gasskamre og hauger av lik. Hvordan i all verden skal vi løse dette når selv tilsynelatende oppegående mennesker som deg ikke klarer å tenke utenfor boksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nope. Facts. Les en bok.

Greia er jo at du har vist deg å ha et helt forskrudd forhold til fakta. Du er en patologisk løgnhals som syns det er helt OK å finne på ting i farten og presentere det som fakta, og det bør andre lesere gjøres oppmerksom på.

Mentalitet er ikke genetisk, selv om den saktens overføres til neste generasjon gjennom oppdragelse.

Det er bare i det forvrengte, marxistiske verdensbildet ditt at hjernen ikke styres av genetikk. Vet du hva jeg tror? Jeg tror du ønsker å opprettholde den illusjonen så ingen skal kunne rette fingeren mot deg og påpeke hva du virkelig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Se, du har allerede adoptert anti-rasistenes propaganda - enten så har vi "integrering" eller så ender vi opp med Auschwitz, gasskamre og hauger av lik. Hvordan i all verden skal vi løse dette når selv tilsynelatende oppegående mennesker som deg ikke klarer å tenke utenfor boksen?

Lakserolje! Fort og i anselige mengder!

Når du er mindre obstipert så kan vi kanskje diskutere disse tingene videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann 42 har norske regler for slakting på plass, alt han sier er korrekt.

De fleste andre i denne tråden har null kunnskap og null troverdighet.

Forøvrig er det jo artig at det faktisk er lov å slakte uten bedøvelse i Norge, men man kan kun bruke kjøttet i egen husholdning. Jeg kjenner verken muslimer eller jøder som har kuer, men jeg kjenner mange nordmenn som slakter selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greia er jo at du har vist deg å ha et helt forskrudd forhold til fakta. Du er en patologisk løgnhals som syns det er helt OK å finne på ting i farten og presentere det som fakta, og det bør andre lesere gjøres oppmerksom på.

Det er bare i det forvrengte, marxistiske verdensbildet ditt at hjernen ikke styres av genetikk. Vet du hva jeg tror? Jeg tror du ønsker å opprettholde den illusjonen så ingen skal kunne rette fingeren mot deg og påpeke hva du virkelig er.

Jeg vet ikke om jeg skal bli flau på dine vegne eller om jeg bare skal le. Jeg tror jeg ler. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Halalslakten i Norge slik reglene er i dag, ER akkurat like human som den sekulære slaktemetoden. Og det ER allerede totalt forbudt å slakte dyr uten at de er bedøvd. Det later til å være en utbredt misforståelse her ang avlivningsmetoder. ALLE slaktedyr avlives ved at de får strupen kuttet mens de enda er i live. Så lar man dem henge etter bakbeina mens hjertet bidrar til å tømme det venøse systemet for blod gjennom halsarterien. Det er den mest effektive måten å "exsanguinere" et dyr på.

Det som gjør den klassiske halal-og kosher-slaktingen til dyreplageri, er at man gjør dette mens dyret enda er bevisst. Og på den tiden disse tradisjonene ble til, hadde man vel ingen realistiske alternativer til avlivning av slaktedyr.

På en måte viste nok halal og kosher slaktemetoder en respekt for dyret gjennom at man lot presten lese over det før det ble drept. Og måten den tradisjonelle overskjæringen av strupen blir gjort på, sikret også maksimal skade på alle de utvendige arteriene og en raskest mulig utblødning.

Men i dag er denne metoden passè og utilstrekkelig, og det er trist å se ortodoske religiøse insistere på en praksis som i lys av de bedre prosedyrene for avlivning som finnes i dag, ikke er noe annet enn rent dyreplageri. Vi har strøm, vi har CO2, vi har slaktemasker. La oss sikre at de blir brukt i fortsetningen også.

Dette berører mit fagområde og jeg kan bekrefte det Mann 42 sier.

Eneste forskjellen på Halal og vanlig slakting er i all hovedsak bønnen som blir lest.

Åh, enda en ekspert som forsikrer oss at det hun sier selvfølgelig er helt sant. Du er et nick på et forum. Et nick på et forum har overhodet ingen kredibilitet. Når du forsøker å presentere det slik viser du uærligheten din allerede der. Og igjen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Lakserolje! Fort og i anselige mengder!

Når du er mindre obstipert så kan vi kanskje diskutere disse tingene videre. :)

Du presenterer en klassisk feilslutning i form av et falskt dilemma: http://en.wikipedia.org/wiki/False_dilemma: enten så driver vi dem ut som kveg eller så integrerer vi. Greit nok at vi ikke er enige om metode, men den formen for argumentasjon du driver med er bare uansvarlig når du er en person som har skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Åh, enda en ekspert som forsikrer oss at det hun sier selvfølgelig er helt sant. Du er et nick på et forum. Et nick på et forum har overhodet ingen kredibilitet. Når du forsøker å presentere det slik viser du uærligheten din allerede der. Og igjen:

så en youtube video på engelsk er mer troverdig enn lov om dyrevelferd angående slakt i norge? Jeg ser iallefall noen som bør slå på hjernen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Halalslakten i Norge slik reglene er i dag, ER akkurat like human som den sekulære slaktemetoden. Og det ER allerede totalt forbudt å slakte dyr uten at de er bedøvd.

Mann 42 har norske regler for slakting på plass, alt han sier er korrekt.

Hehe. Jo.

Kanskje du skulle prøve å lese Lov om dyrevelferd? §12 for eksempel.

Vil du ha en link også, kanskje?

http://www.lovdata.no/all/tl-20090619-097-001.html#12

Fra linken din: Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap.

Ser du, dette er grunnen til at man ikke kan ta noe slike som deg skriver for gitt. Allerede ved første URL har du klart å motsi Mann42, som du stormet inn i tråden og påstod hadde rett i ALT han skrev. Mennesker som deg er notorisk uforsiktige med fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

så en youtube video på engelsk er mer troverdig enn lov om dyrevelferd angående slakt i norge? Jeg ser iallefall noen som bør slå på hjernen!

Observerbare fakta trumfer den diffuse formuleringen i den paragrafen der ja. "Dyret skal være bevisst". Det kan bety hva som helst fra et slag i hodet til bedøvelse. Og hvorfor ta for gitt at lov er ensbetydende med praksis. Er det NOEN som helst grunn til å anta at det er tilfelle i Norge anno 2012?

Som en annen poster skrev lenger bak her: kanskje du skulle ta deg en tur til et halalslakteri og lytte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, enda en ekspert som forsikrer oss at det hun sier selvfølgelig er helt sant. Du er et nick på et forum. Et nick på et forum har overhodet ingen kredibilitet. Når du forsøker å presentere det slik viser du uærligheten din allerede der. Og igjen:

Du får google nicket mitt så ser du at det faktisk har relevanse til temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra linken din: Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap.

Ser du, dette er grunnen til at man ikke kan ta noe slike som deg skriver for gitt. Allerede ved første URL har du klart å motsi Mann42, som du stormet inn i tråden og påstod hadde rett i ALT han skrev. Mennesker som deg er notorisk uforsiktige med fakta.

:Hehe:

Så du mener at strupekutting gir umiddelbart bevissthetstap? Det skader ikke å tenke seg litt om, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du får google nicket mitt så ser du at det faktisk har relevanse til temaet.

Åja, nå ble man overbevist med én gang. Hvordan forventer du å bli tatt seriøst med et så stupid argument? Du ødelegger bare kredibiliteten din enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

:Hehe:

Så du mener at strupekutting gir umiddelbart bevissthetstap? Det skader ikke å tenke seg litt om, vet du.

Nei. Aner ikke hvordan du har kommet fram til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fra linken din: Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap.

Ser du, dette er grunnen til at man ikke kan ta noe slike som deg skriver for gitt. Allerede ved første URL har du klart å motsi Mann42, som du stormet inn i tråden og påstod hadde rett i ALT han skrev. Mennesker som deg er notorisk uforsiktige med fakta.

Jeg kan ikke helt se at den byråkratiske passasjen om at man ikke trenger å bedøve før avlivning dersom avlivningsmetoden i seg selv er slik at den medfører bedøvelse (Som både elektriske støt og CO2 kan)endrer på noe som helst. Dette er ikke en beskrivelse av hva som skjer på slaktehus, det er en forskrift om hvilke minimumskrav som gjelder for avlivning, slakting og bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Hehe:

Så du mener at strupekutting gir umiddelbart bevissthetstap? Det skader ikke å tenke seg litt om, vet du.

Strupekutting på dyr gir ingen lunde øyeblikkelig bevissthetstap. Storfe har dobbel blodforsyning til hjernen, med et sett av dype arterier som ligger tett inntil ryggraden. De kuttes ikke ved strupekuttingen, og så lenge hjertet slår, vil dyret få blod til hjernen. For et stort dyr som en ku, vil ikke bevisstløshet inntreffe før etter flere minutter, når blodtapet er blitt kritisk. Men mindre dyr som sauer kan også fungere ganske lenge med strupen kuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kan ikke helt se at den byråkratiske passasjen om at man ikke trenger å bedøve før avlivning dersom avlivningsmetoden i seg selv er slik at den medfører bedøvelse (Som både elektriske støt og CO2 kan)endrer på noe som helst.

Nei, det står ikke medfører bedøvelse. Det står gir umiddelbart bevissthetstap. Nice try.

Det springende punktet er bedøving av dyret.

Og det ER allerede totalt forbudt å slakte dyr uten at de er bedøvd.

Slakt uten bedøving var altså totalforbudt og bedøving det springende punktet, men nå er det plutselig ikke så viktig lenger.

Poenget her er at Mann42 er en typisk faktafikser. Han skriver bevisst på en måte som gjør at en får inntrykk av at det er fakta han refererer til, mens det egentlige bare er hans egne meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...