Gå til innhold

Vi prøver!

Gjest Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderjenta

Ja, nå er det fredag! Takk for hilsener, Murmeldyret, Pondusa og '83! :D

Har ringt til legekontoret i dag, og fått svaret på blodprøvene jeg tok i forrige uke. Og nå er jeg så forvirret her....

Prøvesvar:

S-Østradiol: 422 (måleenhet?) Normalverdi i lutealfase: 0,30-0,75 nmol/L

S-Progesteron: 39,8 nmol/L Normal: Folikkelfase: <3 nmol/L. Lutealfase: Stigende til 25-100 nmol/L midt i lutealfasen.

S-SHBG: 53 nmol/L Normal: 30-90 nmol/L

S-FSH: 3,5 IE/L Normal: Lutealfase 2-12 IE/L

Irriterer meg at hun på legekontoret ikke leste opp måleenhetene for meg, men bare tallene. Nå lurer jeg nemlig så fælt på den Østradiol-prøven! I følge min Brukerhåndbok i Klinisk Kjemi blir den prøven målt i nmol/L og skal ligge mellom 0,30-0,75, mens hun i telefonen leste opp fire-to-to altså 422, ingen komma eller noe. Og i følge samme bok som over: Høye verdier sees hos kvinner med østrogenproduserende svulster...

Hjelp! Nå blir jeg helt hypokonder her! Min eneste slå-meg-til-ro-med-tanke er at måleenhetene på denne serum-østradiolprøven er forandret på i det siste, så jeg har til og med ettersøkt bioingeniører her på KG, håper det finnes en bioingeniør i blant oss! :D Hadde vært godt å få svar på det der... Kunne jo ringt tilbake til legekontoret, men jeg tror ærlig talt ikke hun jeg snakket med vet så mye mer om dette enn meg.

Jaja, sikkert ikke noe å bry seg om, men jeg klarer ikke la være å lure likevel. Bestilte ny legetime 12.mai for videre planlegging av videre utredning. Så om ikke før, så kan jeg gjerne få svar av legen da.

Fy søren så mye rot det ble her nå! :ler2: Ble så mye farger og kursiv og størrelsesforandring at det har klikket helt for stakkars KG-dagboken min her.. Får ikke til å fikse på det en gang.

Jaja, god helg til dere alle! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at du ble forvirret! Jeg blir alltid forvirret når jeg får beskjeder fra min lege. Telefonterror mot legekontoret er mitt råd. Spør til du er fornøyd, ingen spørsmål er dumme.

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tror du kan ta det helt med ro når det gjelder den verdien du er så usikker på, i og med at det er stor forskjell på 0,30-0,75 og 422 så er det mest sannsynlig at det er nye måleenheter, men er du forresten sikker på at det var serum østradiol som var målt og at det ikke var noe annet??

Dersom det er noe som er riv ruskende galt så ville de sagt det, og eventuelt bedt deg komme for å ta nye prøver. Så med andre ord tror jeg du kan ta det med ro, eller om du ikke klarer det så ta en tlf til legekontoret for å få et svar, ingen spørsmål er dumme.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Takk for svar Crispo! Jeg fant ut av det til slutt! :wink: Og jeg er enig med deg, GadgetGirl - ingen spørsmål er for dumme! Fant ikke helt roen når jeg ikke visste, så jeg ringte tilbake til legekontoret og fikk opplyst måleenheten, det var pmol/L (p=pico) og ikke nmol/L (som det stod i min bok). Nano er ti i minus niende, mens pico er ti i minus tolvte, altså er 442 pmol/L = 0,442 nmol/L. Så alt var innenfor normalområdet - og det sa jo hun jeg snakket med også, det var derfor jeg ikke skjønte noenting! :wink:

Så alt var ok altså. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flinke jenter fikser det meste vi :sjarmor: Deilig å kunne slappe av igjen nå som du fant feilen :wink: Ha en god helg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! :sjokk:

De blodprøvene sa meg ingen ting...

Gidder ikke ringe, regner med at jeg får høre det om noe er unormalt med mine blodprøver.

Kjempeflott om det betyr at dine blodprøver er normale! :rosasmil:

Da bør du bli befruktet i mai!

Så det så!

Klem fra Murmel!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

God helg dere også, Bizzy, KalloRilla og Murmel!

Vi får se om det blir befruktning i mai - selv om alt er OK med meg, så vet vi jo at det er veldig få av Huldermannens svømmere som funker... Det er nok det som er grunnen til at vi ikke sitter her med en baby enda.. For vi har jo prøvd lenge nok til å kunne hatt et dåpsbarn snart... :ler2: Men det nytter jo ikke å tenke sånn, og det gjør jeg ikke heller. Ikke denne måneden! :wink:

Ha en fortsatt god helg!

Klem fra Huldra - som ikke aner hvilken dag hun er på i syklusen :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Ny hjemmeside!!! :wink:

Klarte å SLETTE (med en feil) den gamle når jeg skulle ordne så den kom på nett "på ordentlig" - dumme meg... jaja. Laget ny - og den ble jo grei den! :D

Nå er jeg TRØTT... :Gjesp: :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe::klappe:

:klappe: Åh, så fin den var! :hjerter2:

Du kan virkelig skrive og formulere deg! Og du gjør det på en slik måte at jeg kan ikke annet enn smile når jeg leser om deg :-D

Skulle ønske jeg også hadde tilgang til hest... Det er mange år siden jeg satt på hesteryggen, og jeg savner det. Når du kjøper hest en dag...så kommer jeg! :Hehe:

Har legene sagt noe om mannen din kan gjøre noe for å forbedre sædkvaliteten? Altså...er det en feil som kan forbedres? Med Sink eller andre vidundermidler!?

Sov søtt, Huldra! :vinke:

Psst... Det er helt greit at du har det moro i boka mi... :rosasmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Takk for ros, Lillen! :bukke: Den er ikke 100% ferdig enda, så jeg tar den bort en liten stund. Må ordne noen linker og få "hit counter"-en til å virke. Det skjønte jeg ingenting av... :forvirra:

Det med min kjære sine svømmere er ganske komplisert.. Pga kryptokisme (tror jeg det heter når en eller begge steinene ikke er i pungen) som baby og brokkoperasjoner som liten gutt, så er den ene testikkelen skadet og virker ikke som den skal... Så det kan man ikke gjøre noe med.

Hvis overhodet ingenting skjer, vil vi måtte få hjelp v. assistert befruktning - noe jeg håper vi slipper.. Særlig etter å ha lest alt Chiquita gjennomgår, så håper jeg vi slipper det... Det har vært kjipt å starte en prøveprosess med det utgangspunktet vi har - det har liksom føltes håpløst fra første stund. Folk har blitt gravide og har allerede født sine barn på den tiden vi har prøvd..

Men som sagt: Vi har fått beskjed på at det skal være mulig å få til naturlig - så det er jo bare en ting å gjøre - keep trying! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Tusen takk for all støtte i dagboka mi, du er utrolig snill altså :klem:

Blir så glad når jeg ser sånne meldinger fra deg :Nikke:

Måtte bare innom og fortelle deg det, for jeg syns du må få vite det.

Jeg har ikke vært så aktiv inne på alle dagbøkene i det siste, men jeg har rett og slett ikke orket. Er bare deppa og trist om dagen, og da mister jeg all energi :roll:

Håper på bedre tider fremover.

I alle fall, du skal vite at du er en kjempejente, raus med trøst og støtte, og det setter jeg utrolig stor pris på.

Masse :klem: fra Pludre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Phu....du hadde tatt bort linken til hjemme siden din :oops: ....Jeg trodde at jeg var totalt blottet for datakunskaper her :roll: ...For jeg fant ikke noe som kunne være din hjemme side.... :ler::ler2::ler:

Innom med en liten hilsen,fordi det er tirsdag og at det er så lenge siden jeg var innom boka di sist!

Ha en fin dag!

Klem :klem: Lilletrollet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Takk for hilsener, Pludre og Lilletrollet!

Du var raus med rosen, Pludre :oops: Men det var kjekt å høre at du setter pris på det jeg skriver til deg :) Sender en liten PM til deg jeg!

Takk for besøk i dagboken, Lileltrollet! :bukke: Så du trodde du hadde blitt akutt datakunnskapsløs? :ler2: Har ikke fått tid å fikse mer på den hjemmesiden min enda. Men skal putte den plass når den blir klar!

Ellers ikke så mye spennende å fortelle.... :roll: Dagene går sin gang. Vært slitsomme dager på jobb i det siste - har nylig begynt igjen på jobb etter lang tids sykmelding. Men jeg er fortsatt 50 % sykmeldt, så jeg jobber halv uke. Men det er mer enn nok foreløpig - kroppen sier STOPP!!! og jeg mister snart motet her... :frustrert: og :( er jeg....

Klem fra meg til alle som måtte ta turen innom her! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Så du hadde lagret avartaren min på maskinen din. Jeg har lagt ut link i dagboka mi så kan du laste ned flere! Så får du se om du kan bruke de til noe lurt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ville bare innom og si lykke til med prøvingen din jeg. Skjønner jo godt at du blir frustrert etter så lang tid. Nå ser det jo heldigvis ut som om du er helt i orden. Da er oddsene enormt høye for at dere lykkes til slutt.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Takk for linken, Gadget Girl! :bukke: Jeg som trodde det var en hund, det var jo en kanin... :oops: :oops: For meg ble det en hund, og han i avataren ligner fremdeles på det! :ler2:

Fant dette på en side som Kallo Rilla linket til i prøverforumet:

Eksempler på fruktbare dager:

28 dagers syklus

Eggløsning: dag 14 (12-16)

Fruktbare dager: 9-15 (6-17)

26 dagers syklus

Eggløsning: dag 12 (10-14)

Fruktbare dager 7-13 (4-15)

30 dagers syklus

Eggløsning: dag 16 (14-18)

Fruktbare dager: 11-17 (8-19)

Siden mine sykluser varierer mellom 26, 27 og 30 dager, så er altså mine fruktbare dager dag 7-17.

Men denne mnd bryr jeg meg som kjent ikke med dager og sånnt. :riste: Flink jeg! :Nikke:

:ler2:

Må bare le litt: Ser på forhåndsvisningen at tallet 18 i parantes teksten jeg har klippet og limt, har forandret seg. 8 og ) blir nemlig " 8) " :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Takk for hilsen, Monsoon! :bukke: Så den først nå :oops:

*resten av innlegget er slettet - jeg knoter så fælt nemlig* :roll:

:ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :D

Så flink du er som ignorerer syklusen din nå :wink:

Jeg aner ikke hvilken dag jeg er på, men jeg har jo for lenge siden regnet ut sånn ca når EL vil være.

Det bare blir sånn automatisk :roll:

Håper ikke du blir værre av å jobbe igjen.

Kropp og sinn bør jo ha det bra når vi skal bli gravide.

Egentlig burde vi bli innlagt på en helsefarm mens prøvinga pågikk :ler:

Du er god du Hulderjenta

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...