Gå til innhold

Foreldre vil ha lavkarbo på SFO


jeg skal ha barn

Anbefalte innlegg

Anbefalingene vi har fulgt de siste 50 årene har ikke akkurat ført til bedre helse i vestlige land. Vi har høyere gjennomsnittalder pga myyye lavere dødelighet hos spedbarn, barn, fødende kvinner, og bedre helsetilbud, men samtidig har jo livstilsykdommer økt enormt.

Og så kan man jo undre, er det virkelig slik at anbefalingene er riktige, men at folk ikke kan eller vil følge dem? Eller kan det være slik at folk prøver å følge anbefalingene, men de er rett og slett feil? Eller at anbefalingene er for vanskelige å følge fordi man må gå rundt å være sulten for ikke å gå opp i vekt på et slikt kosthold? Hvis det finnes et annet kosthold som er sunt, godt og mulig å bli mett av, kan man ikke da godta at de som vil velger dette kostholdet i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man ser på satatistikker og undersøkelser over forbruk i dette landet ser man at vi rett og slett ikke følger anbefalingene. Vi spiser for lite fiber, for mye mettet fett, for lite fisk, frukt og grønt og for mye tilsatt sukker og raffinert mel. Dette kombineres med lite aktivitet. Hadde vi faktisk fulgt det som ble anbefalt tror jeg virkelig vi hadde hatt mindre livsstilssykdommer i dette landet.

Men for all del, folk skal få spise hva de vil :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingene vi har fulgt de siste 50 årene har ikke akkurat ført til bedre helse i vestlige land. Vi har høyere gjennomsnittalder pga myyye lavere dødelighet hos spedbarn, barn, fødende kvinner, og bedre helsetilbud, men samtidig har jo livstilsykdommer økt enormt.

Og så kan man jo undre, er det virkelig slik at anbefalingene er riktige, men at folk ikke kan eller vil følge dem? Eller kan det være slik at folk prøver å følge anbefalingene, men de er rett og slett feil? Eller at anbefalingene er for vanskelige å følge fordi man må gå rundt å være sulten for ikke å gå opp i vekt på et slikt kosthold? Hvis det finnes et annet kosthold som er sunt, godt og mulig å bli mett av, kan man ikke da godta at de som vil velger dette kostholdet i stedet?

Hvor mange tror du følger anbefalingene fra staten? Hvor mange av dem med livsstilssykdommer tror du følger anbefalingene?

Hadde alle fulgt anbefalingene hadde det vært mye mindre livssykdommer, hvis i det hele tatt noen. Det ville ikke vært et problem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tror du følger anbefalingene fra staten? Hvor mange av dem med livsstilssykdommer tror du følger anbefalingene?

Hadde alle fulgt anbefalingene hadde det vært mye mindre livssykdommer, hvis i det hele tatt noen. Det ville ikke vært et problem.

sjukdommer vil det alltid være... forsvinner en sjukdom, kommer det en ny en.... vi kan aldri få en verden uten sykdommer....

men så dævver du visst av alt her om dagen uansett.... potetgull gir deg kreft, melk kan gi deg benskjørhet, du kan bli vannforgifta av vann, osv osv....

hva er den perfekte 'dietten'?

jeg holder meg til den som kalles 'variert'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det var den faktisk ikke. Det fantes faktisk mennesker som ble svært gamle på den tiden også. Gjennomsnittalderen var derimot mye lavere, pga mangel på medisiner, hygiene, legekunnskap osv. som vi har i dag.

I følge min skolebok var gjennomsnittelig levealder 20-30 år i steinalderen, og de døde hovedsaklig pga de ble drept av dyr under jakt :skratte: Dermed var også levealderen til kvinner litt høyere siden de for det meste bare sanket bær :fnise:

Ellers om debatten her må jeg si at om voksne mennesker vil gå på lavkarbo er det helt greit for meg. Syns derimot lite om at barn skal leve samme livsstilen da hjernen trenger karbohydrater for å fungere. Vi trenger smarte barn i dette landet, den dagen olja går fri :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjukdommer vil det alltid være... forsvinner en sjukdom, kommer det en ny en.... vi kan aldri få en verden uten sykdommer....

men så dævver du visst av alt her om dagen uansett.... potetgull gir deg kreft, melk kan gi deg benskjørhet, du kan bli vannforgifta av vann, osv osv....

hva er den perfekte 'dietten'?

jeg holder meg til den som kalles 'variert'.

Jeg skrev ikke at sykdommer ville forsvinne, men livstilsykdommer. Det er stor forskjeller. Hvem som helst kan få kreft, mens overvekt i de aller fleste tilfeller kommer av feil livsstil, det er også svært ikke-røykere få som får kols. En del som får diabetes kunne unngått det hvis de fulgte kostholdsrådene, og det ville nok også være langt færre tilfeller av hjerte-kar sykdommer dersom alle hadde fulgt rådene.

Men f.eks. kreft i bukspyttkjertelen kan man få selv om man spiser supersunt og trener. Dette er dog ikke en livsstilsykdom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Følge kostholdsrådene fra myndighetene ja, problemet er bare at jeg ikke vet hva de er (ja, jeg skjønner at jeg kan finne de på nett). I likhet med mange andre vil jeg tro.

Det eneste de flertallet vel har fått med seg er vel 5 om dagen, men hva er resten!? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers om debatten her må jeg si at om voksne mennesker vil gå på lavkarbo er det helt greit for meg. Syns derimot lite om at barn skal leve samme livsstilen da hjernen trenger karbohydrater for å fungere. Vi trenger smarte barn i dette landet, den dagen olja går fri :gjeiper:

Nå er kroppen så fint laget at den greier å produsere karbohydratene hjernen trenger selv, i form av ketoner.

Når det er sagt tror jeg overhodet ikke noen mener at man skal sette barn på et ketogent kosthold, altså uten karbohydrater overhodet. Hjernen bruker 20 gram karbo per dag, og det kan man fint gi den så man ikke trenger det selv. Man kan også spise myyye mer enn det, mens det fremdeles er lavkarbo. Mange spiser f.eks 50 gram karbo per dag, mens kosthold helt opp til 150 gram karbo kan kalles lavkarbo. Og rett og slett bare det at man reduserer mengden fra det som er normalt i norge i dag, rundt 300 gram per dag, vil nok før til helseeffekt for de fleste, også barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kroppen så fint laget at den greier å produsere karbohydratene hjernen trenger selv, i form av ketoner.

Når det er sagt tror jeg overhodet ikke noen mener at man skal sette barn på et ketogent kosthold, altså uten karbohydrater overhodet. Hjernen bruker 20 gram karbo per dag, og det kan man fint gi den så kroppen ikke trenger å lage det selv. Man kan også spise myyye mer enn det, mens det fremdeles er lavkarbo. Mange spiser f.eks 50 gram karbo per dag, mens kosthold helt opp til 150 gram karbo kan kalles lavkarbo. Og rett og slett bare det at man reduserer mengden fra det som er normalt i norge i dag, rundt 300 gram per dag, vil nok før til helseeffekt for de fleste, også barn.

Rettet opp feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgreia her er vel at foreldrene vil at barna deres skal spise et spesifikt kosthold, og at SFO nekter disse foreldrene å bestemme hva barna skal spise. SFO umyndiggjør foreldrene.

Er det slik vi vil ha det?

Det at SFO-representanten uttaler at lavkarbo betyr å drikke baconfett, sier også litt om hvor lite opplyst disse folka er. Det er skummelt, når de tydeligvis har makt til å drive slikt overformynderi.

Endret av Savagedlight
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[...]

jeg holder meg til den som kalles 'variert'.

Myndighetenes kostholdsråd er i aller høyeste grad variert, så det er godt mulig at ditt kosthold er i tråd med kostholdsrådene uten at du er klar over det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest True Khaleesi

Hovedgreia her er vel at foreldrene vil at barna deres skal spise et spesifikt kosthold, og at SFO nekter disse foreldrene å bestemme hva barna skal spise. SFO umyndiggjør foreldrene.

Er det slik vi vil ha det?

Det at SFO-representanten uttaler at lavkarbo betyr å drikke baconfett, sier også litt om hvor lite opplyst disse folka er. Det er skummelt, når de tydeligvis har makt til å drive slikt overformynderi.

Mange av de på SFO er foreldre selv. Mange ernæringsfysiologer er foreldre selv. En er nesten nødt til å umyndiggjøre de foreldre som kommer med slike påfunn. Hva barna får i lunsjen og hjemme er jo noe foreldrene bestemmer uansett. Om de har barn som respekterer de og lytter så kan de jo uansett bare forklare de hva de ikke får lov å spise på SFO. De spiser da ikke så græla mye på SFO anyways.

Hvorfor skal et kosthold være bedre enn de andre? Hva med vegetarskoler/barnehager?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgreia her er vel at foreldrene vil at barna deres skal spise et spesifikt kosthold, og at SFO nekter disse foreldrene å bestemme hva barna skal spise. SFO umyndiggjør foreldrene.

Er det slik vi vil ha det?

Det at SFO-representanten uttaler at lavkarbo betyr å drikke baconfett, sier også litt om hvor lite opplyst disse folka er. Det er skummelt, når de tydeligvis har makt til å drive slikt overformynderi.

Nei, det sier noe om hvor hysteriske lavkarbo folka er...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det sier noe om hvor hysteriske lavkarbo folka er...

:skratte: du kan ingenting om lavkarbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: du kan ingenting om lavkarbo!

Jo, jeg kanmer en nok. Og, om en skal ta lavkarbogeriljaen alvorlig så skal undertegnede være bælfeit. Merkelig så er jeg ikke det... Men jeg spiser jo moderat, variert og TRENER jevnlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det morsomme er jo at det mange her ser ut til å kalle lavkarbo, vil jeg kalle et helt normalt sunt kosthold. Altså variert, med grovere brød, og mindre rafinert sukker og andre tilsetninger.

Hvorfor skal lavkarbofolka få sette merkelapp på dette egentlig :klo:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er jo at det mange her ser ut til å kalle lavkarbo, vil jeg kalle et helt normalt sunt kosthold. Altså variert, med grovere brød, og mindre rafinert sukker og andre tilsetninger.

Hvorfor skal lavkarbofolka få sette merkelapp på dette egentlig :klo:

De vil jo være en del av en revolusjon, en bevegelse, en religion! :roll: En kan ikek det uten å gå helt bananas. Og her, som elelrs innen religioner, så finnes det skremmende mange ekstremister som tar helt av. Det er disse som krever lavkarbo over alt og som drar døtrene sine på 18 til plastik-kirurger for å endre på fasaden...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...