Gå til innhold

Foreldre vil ha lavkarbo på SFO


jeg skal ha barn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og levealderen for 1000 år siden var ca 40 år for et "sunt menneske"??!

Pokker, nå plusset jeg deg med uhell....

Men levealderen for 1000 år siden hadde ikke bare med kosthold å gjøre, det gikk mer på levekår, hygiene, sykdommer og alle de andre truslene vi hadde rundt oss. Utfordringen var å få i seg nok mat og i motsetning til dag frotset vi ikke i tilsatt sukker og overflod av mat.

(endret formulering som skapte forvirring)

Endret av Lykkelitenen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og DER sank den ørlille respekten jeg hadde igjen for lavkarboer.

Lavkarbo gjør en dum hvertfall :fnise:

Barn på diett (med mindre de er veldig overvektige), det er noe av det verste jeg har hørt.

"Nei, Kari, du kan ikke få eple og gulrøtter, det er karbohydrater i det. Her er litt bacon og cottage cheese" :skratte:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, Kari, du kan ikke få eple og gulrøtter, det er karbohydrater i det. Her er litt bacon og cottage cheese" :skratte:

Haha! Du er tydeligvis blitt like dum som du påstår lavkarbo folkene er blitt! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

For meg er det helt greit at noen mennesker ønsker å leve etter "livsstilen" lavkarbo. Gjerne for meg, så lenge det ikke påvirker meg. Problemet mitt med lavkarbo er at tilhengerne av lavkarbo prøver å spre budskapet til alle på en drøy måte. Det å kreve at SFO og andre offentlige institusjoner skal drive med lavkarbo, syns jeg er for mye å forlange, i tillegg til at det går utover oss andre som ønsker å leve som før og spise brød og poteter. Jeg ønsker ikke at mine fremtidige barn skal måtte spise lavkarbo på SFO for noen ønsket å innføre det som en slags "regel". Om foreldre vil at sine egne barn skal spise lavkarbo på SFO, kan de da vel ordne det selv! Pakk en matpakke ekstra, eller fiks en avtale med ansatte på SFO dersom det lar seg gjøre. Bare ikke tving alle andre til å følge samme "livsstil".

Så kommer vel noen med argumentet om hvorfor det kostholdet som nå finnes hos forskjellige SFOer er bedre enn lavkarbo. Og her vil jeg bare si at det er ikke sikkert det er bedre - det er noe fagpersoner må svare på. Men siden det både er mer gunstig, billigere, enklere og mer ønskelig av barna å få vanlig kost med karbohydrater, mener jeg at det er slik det burde være. Det er fult mulig å være helt frisk og sunn med karbohydrater i kosten. Og det er et budskap jeg syns er viktig å få frem: Barn i vekst trenger karbohydrater etter hva jeg har forstått. Dermed mener jeg at SFO er en institusjon som bør stå frem som et godt eksempel og oppfordre til et sunt kosthold som inneholder alle de nødvendige matgruppene sånn som leger anbefaler til barn. I tillegg er det viktig å påpeke at SFO ikke kan møte alle ønsker som foreldre har. Man kan aldri gjøre alle fornøyde. Og i det lange løp tror jeg at å fortsette som vi gjør nå, vil gjøre flest foreldre og barn fornøyde.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10024652

foreldre vil ha lavkarbo på SFO med all respekt til de voksne som holder på lavkarbo, så synes jeg dette forslaget er helt syk.

Barn trenger ikke å gå på slike Dietter, Barn er som vanlig veldig mye i aktivitet og trenger et normal og sunt kost. Kutt heller mye sukker og godeteri.

Barn må ikke gå på slike dietter, la barna være barn enn å forvirret dem med lavkarbo dritten. :kjefte:

Dette er de samme mødrene som drar ungene sine til plastik-kirurger for å gi den nye pupper i 18-års gave...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sånn er det bare" er et fantastisk godt argument!

:ironi:

Alltid morsomt å lese kritikk av lavkarbo fra folk som ikke aner hva lavkarbo er. Man kan ha forskjellig menig om noe, men det er definitivt ikke slik at det er opplest og vedtatt at mat med mye karbohydrater ("normalt", norsk kosthold") er det sunneste, mye forskning tyder på at det vi har trodd de siste femti årene er feil. Folk har levd på lavkarbo i årtusener før landbruksrevolusjonen, (og noen folkeslag gjør det ennå), det er faktisk ikke utenkelig at dette er hva mennesket er best tilpasset. Og om man mener det, da vil man jo gjerne at barna skal ha det beste. Det betyr ikke at man prøver å slanke barn, bare at man har en annen oppfatning av hva som er sunt enn det flertallet (som er hjernevasket) har.

Beklager. My bad. Er nok bare jeg som har blitt hjernevasket til å tro at barn trenger ekstra mye glukose for å vokse og for å opprettholde vekst av muskler og skjelett.

JEG tror på et variert kosthold med "litt av alt", og jeg VET at barn kan få store problemer om de ikke får i seg nok karbohydrater

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker, nå plusset jeg deg med uhell....

Men levealderen for 1000 år siden hadde ikke mye med kosthold å gjøre, det gikk mer på levekår, hygiene, sykdommer og alle de andre truslene vi hadde rundt oss. Utfordringen var å få i seg nok mat og i motsetning til dag frotset vi ikke i tilsatt sukker og overflod av mat.

Jah... I Nord-Korea kjører en jo også lavkarbo. Dog noe ufrivillig. Uansett, de er lavere en sine slektninger i sør...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hverken for eller mot lavkarbo og synes alle skal velge selv. Men lurer på en liten ting. Flere steder blir det tilgjengelig med halal og glutenfri mat. Hva er forskjellen på dette og lavkarbo? (Sett borfra alergi osv, prinsippet er det samme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hverken for eller mot lavkarbo og synes alle skal velge selv. Men lurer på en liten ting. Flere steder blir det tilgjengelig med halal og glutenfri mat. Hva er forskjellen på dette og lavkarbo? (Sett borfra alergi osv, prinsippet er det samme)

Glut3n kan direkte knyttes til en midisink lidelse, halal og lavkarbo er to latterlige religioner.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ser bort fra alle argumenter rundt hva barn trenger for å vokse, og hva barn trenger for å ha nok energi iløpet av skoledagen så bør en i det minste stille seg spørsmålet om hva som skjer når de spiser lavkarbo på skolen og et helt vanlig og variert kosthold hjemme.

Hvis skolen skal være fri for karbohydrater, og ha flere kilder til fett (sånn hypotetisk), vil dette slå veldig dårlig ut. Fett og raske karbohydrater passer ikke sammen, og det vil nok mest sannsynlig føre til flere overvektige barn. Men det er som sagt hvis det blir mer fett i tillegg til karbohydratholdige matvarer hjemme.

Dersom det er ment som i at en skal fokusere mer på å unngå sukker, hvitt mel, og generelt næringsfattige karbohydrater og heller fokusere på de gode karbohydratene i en noe begrenset mengde er jeg helt enig i dette forslaget. Det er jo ingen hemmelighet at vi spiser for mye sukker og hvitt mel på generell basis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen formeninger om ja/nei til lavkarbo generelt, men jeg mener at så lenge barna ikke får så mye snop og sukker som de selv kanskje ønsker, skal de ikke fortelles hva som er "riktig" og feil" av HELT VANLIG mat. Ingen grunn til å skape mer styr rundt maten enn det trenger å være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange som kommer til å få seg et sjokk om de tror lavkarbo betyr at de kan spise store mengder med smør og bacon. Det gjelder kun dersom du spiser ekstremt få karbohydrater, ikke på et vanlig lavkarbokosthold.

Lavkarbo betyr ikke at man ikke spiser karbohydrater, det betyr at man tar bort de raske karbohydratene som hvitt brød, pasta, poteter og andre helt opplagte sukkerkilder. Et slikt kosthold er sunt og greit for både voksne og barn enten de er tynne eller tykke.

Det er ikke for ingenting at poteten er fjernet av staten fra "fem om dagen"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen formeninger om ja/nei til lavkarbo generelt, men jeg mener at så lenge barna ikke får så mye snop og sukker som de selv kanskje ønsker, skal de ikke fortelles hva som er "riktig" og feil" av HELT VANLIG mat. Ingen grunn til å skape mer styr rundt maten enn det trenger å være.

Er det ikke et tankekors at det veldig mange av oss i dag kaller "vanlig mat" har ført til en fedmeepidemi i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud Folkens ro ned, At barn skal gå på Lavkarbo, Lav kalori, LCHF, u name it, er feil. gjør heller andre ting for hindre at barn skal spise mer usunt, Her i kommunen jeg bor så er det noen barnehager som har sluttet å feire bursdager, fordi de mente barna spiste formye kaker og brus. Dette syns jeg var genialt :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et tankekors at det veldig mange av oss i dag kaller "vanlig mat" har ført til en fedmeepidemi i Norge?

Når jeg sier vanlig mat så tenker jeg IKKE på halvfabrikata fulle av salt,fastfood, eller snop. Jeg tviler sterkt på at det er potet og pasta alene som gjør at folk utvikler fedme.....

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Er det ikke et tankekors at det veldig mange av oss i dag kaller "vanlig mat" har ført til en fedmeepidemi i Norge?

Absolutt ikke. Denne fedmeepidemien handler like mye om mosjon som om kostvaner. Når du trener har jo karbohydratene en svært viktig funksjon, så hadde man balansert livsstilen med et variert "vanlig" kosthold + mer mosjon og mindre raffinert sukker og hvitt hvetemel, tror jeg ikke denne fedmeepidemien hadde gått mye lenger.

Jeg lurer på hva som faktisk er argumentet til å spise lavkarbo, annet enn at man går ned i vekt. Og noen ganger er ikke vektnedgang positivt. Det kan faktisk være et symptom på noe annet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et tankekors at det veldig mange av oss i dag kaller "vanlig mat" har ført til en fedmeepidemi i Norge?

Det er ikke vanlig mat som har ført til fedme, det er for mye snop i uka, brus, halv og helfabrikata, junkfood og ikke minst at man beveger seg myyye mindre enn før. Barn leker ikke ute lengre. Kjenner du unger som må gå eller sykle 3 km til fotballtrening? Det måtte jeg, året rundt. Ble ALDRI kjørt noe sted jeg...

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...