Gå til innhold

Foreldre vil ha lavkarbo på SFO


jeg skal ha barn

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10024652

foreldre vil ha lavkarbo på SFO med all respekt til de voksne som holder på lavkarbo, så synes jeg dette forslaget er helt syk.

Barn trenger ikke å gå på slike Dietter, Barn er som vanlig veldig mye i aktivitet og trenger et normal og sunt kost. Kutt heller mye sukker og godeteri.

Barn må ikke gå på slike dietter, la barna være barn enn å forvirret dem med lavkarbo dritten. :kjefte:

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn skal ikke gå på diett.

Da vet du tydeligvis ikke nok om lavkarbo fordi det er IKKE en diett!! :kjempesinna:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid like morsomt å lese reaksjonene til lavkarbo-fanatikerne når noen kritiserer den :fnise:

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SnowLeopard

Trodde de fleste foreldre visste at variasjon vel er tingen for barn som leker, lærer og vokser? Jeg ville aldri satt mitt barn på lavkarbo, selv om mange ikke anser det som en diett.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det kanskje slutt på den forferdelige epidimien av dødssyke barnehagebarn som har spist for mye carbs og for lite fett.

Nei, vent...........

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er usunt med nøtter, ren mat, naturprodukter. det at lavkarbo kun er bacon og baconfett er medieskapt + at noen som går på lavkarbo misforstår totalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kutte ned på raske løsninger, hvitt brød, sukkerrike drikker og raske karbohydrater er veldig bra og noe flere SFO og barnehager burde gjort for lenge siden. Det er ingen hemmelighet at i SFO og barnehager i dag er det mye posesuppe, mye kaker og boller til feiringer, saft, juice og fint og halvgrovt brød. Med andre ord, å få fokus på sunn og næringsrik mat med mindre tilsatt sukker, mindre salt og mer fiber er absolutt bra.

Problemet blir å gi det navn, slik som å si at her spiser vi "lavkarbo". Lavkarbo er ett begrep som misbrukes svært mye, spesielt i media, og som mange nå forbinder med noe negativt og svært fettrikt. Artikkelen som presenteres her er svært kort og jeg stiller meg tvilende til at det som faktisk ønskes er "lavkarbo" i den grad de fleste forbinder med lavkarbo. OM de ønsker å fjerne alt av karbo og erstatte det med fett og høyt innhold av proteiner, så er det ikke bra for barn i vekst. Ønsker de derimot å fjerne det tilsatte sukkeret og bruke fiberrik mat med lav GI i stede for, så er det absolutt bra :)

Med andre ord, hva legges i ordet lavkarbo som her er blitt brukt, er det LCHF eller er det bare mindre tilsatt sukker og fint brød?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

barn trenger faktisk karbohydrater. sånn er det bare

"Sånn er det bare" er et fantastisk godt argument!

:ironi:

Alltid morsomt å lese kritikk av lavkarbo fra folk som ikke aner hva lavkarbo er. Man kan ha forskjellig menig om noe, men det er definitivt ikke slik at det er opplest og vedtatt at mat med mye karbohydrater ("normalt", norsk kosthold") er det sunneste, mye forskning tyder på at det vi har trodd de siste femti årene er feil. Folk har levd på lavkarbo i årtusener før landbruksrevolusjonen, (og noen folkeslag gjør det ennå), det er faktisk ikke utenkelig at dette er hva mennesket er best tilpasset. Og om man mener det, da vil man jo gjerne at barna skal ha det beste. Det betyr ikke at man prøver å slanke barn, bare at man har en annen oppfatning av hva som er sunt enn det flertallet (som er hjernevasket) har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes jo mange forskjellige typer lavkarbo. Regner ikke med at det er tenkt å ta i bruk de mest ekstreme variantene i dette tilfellet. Men tror det kunne blitt bra og kutte litt på de raske karbohydratene. Er ikke sånn at man må drikke fett for å være på lavkarbo :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sånn er det bare" er et fantastisk godt argument!

:ironi:

Folk har levd på lavkarbo i årtusener før landbruksrevolusjonen, (og noen folkeslag gjør det ennå), det er faktisk ikke utenkelig at dette er hva mennesket er best tilpasset.

Og levealderen for 1000 år siden var ca 40 år for et "sunt menneske"??!

Endret av gjest31
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...