Gå til innhold

Skal en muslim kunne nekte å være med å stelle i stand til jul på pleiehjemmet?


Cuckold

Anbefalte innlegg

Gjest outlandish

Nei, jeg er ikke muslim, men jeg er vegetarianer. Og for meg vil det være et problem fordi det er i mot alt jeg står for. Det er sant, jeg støtter ikke kjøttindustrien direkte om jeg serverer ei juleribbe på julaften, men jeg føler fortsatt ikke det er riktig. Jeg hadde blitt ekstremt uvel.

Som jeg sa, jeg er noe usikker i muslimers tilfelle, jeg snakker hovedsaklig ut i fra mitt eget ståsted og antar at mange av de (ikke alle, eller alle vegetarianere) kan ha det på noe samme måte.

Det er en ganske sterk overbevisning faktisk og det er liksom ikke bare bare å gå vekk fra heller.

Det du gjør feil her er å overføre dine egne motiver til andre og mene de tenker på samme måten som deg, uten å sjekke med dem først om det er tilfellet. Og jeg og Drizzt her (og muligens fler) kan fortelle deg at her overdriver du og lager et problem som ikke finnes i virkeligheten.

Så lenge man ikke spiser det selv, eller mater en annen troende muslim med det, er dette ikke noen problemstilling.

Hvis noen mener noe annet må de gjerne utlegge hvorfor.Men da vil jeg ha kildehenvisninger til tekst og tradisjon så jeg kan skjønne hva de mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg er ikke muslim, men jeg er vegetarianer. Og for meg vil det være et problem fordi det er i mot alt jeg står for. Det er sant, jeg støtter ikke kjøttindustrien direkte om jeg serverer ei juleribbe på julaften, men jeg føler fortsatt ikke det er riktig. Jeg hadde blitt ekstremt uvel.

Som jeg sa, jeg er noe usikker i muslimers tilfelle, jeg snakker hovedsaklig ut i fra mitt eget ståsted og antar at mange av de (ikke alle, eller alle vegetarianere) kan ha det på noe samme måte.

Det er en ganske sterk overbevisning faktisk og det er liksom ikke bare bare å gå vekk fra heller.

Da kan du godt jobbe noe som har INGENTING med mat å gjøre. Men det å kreve at det gjøres unntak for deg så at du slipper å servere kjøtt, er urimelig.

De som ikke vil stelle i stand til jul eller servere mat med svinekjøtt inni eller annet de nekter å gjøre, kan bare finne en annen jobb som ikke har noe med jul, mat, osv å gjøre. Det er enkelt. Det minner meg om debatten angående hijab som en del av politiuniformen. I mine øyne er det feil og insisterer dama å ha hijab på, så finner hun en jobb hvor det ikke blir i strid med uniformen. Tilpassing går begge veier, ikke bare nordmenn som skal tilpasse seg andre kulturer og religioner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

Hele poenget her er at jeg tviler på at det er majoriteten av muslimske hjelpepleiere som nekter å gjøre dette arbeidet! MEN hvis det er noen som ikke vil gjøre det, så skal man ikke tvinge dem til det! Det jeg mener med å ha respekt for andres tro og rituelle lover!

Det er lov til å vise til at de faktisk ikke har noe å frykte, før man lager seg et problem.(...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo fullstendig uakseptable holdninger. Det du gjør her er jo å sette deg til doms over mennesker og rangere menneskers livssyn. Om jeg tilhører en stor imperialistisk religion med tradisjon for kulturell dominans skal ikke det bety at jeg har krav på andre tilpasninger enn om jeg har et personlig utviklet ikke-religiøst livssyn. Det du sier her vidner jo om at du mener de religiøse livssyn skal ha forrang, at det å kunne vise til forbud i en påstått hellig bok skal gi deg rett til annen behandling enn den som har et livssyn som er basert på ikke-religiøse overveielser. Hvis en person hevder at han ikke vil servere svinekjøtt, en annen at han ikke vil servere halalkjøtt, en tredje at han ikke vil ta hijab til vask er dette krav som bør stå på lik linje, det er ikke opp til deg eller ledelsen ved en institusjon å rangere kravene. Det vil være å sette forskjellsbehandling i system og innføre (eller videreføre) et religiøst privilegiesamfunn der vi alle er like, men der noen er vesentlig likere enn andre. (de som tilhører religiøse livssyn og som har påbud og forbud i påstått hellige bøker å vise til)

Jeg dømmer ikke.

Som sagt, jeg snakker ut i fra mitt stå sted. Og jeg vil absolutt ikke akseptere alt. Er det en religion som sier at det er påbudt og drepe ungene sine om de blir født på en fredag så skal det selvsagt ikke aksepteres f.eks og lignende ting.

Og for meg så gjelder det hovedsaklig kun det med kjøttet.

Jeg mener man i hovedsak skal ta hensyn til andre. Det gjelder begge veier.

Men min vegeteraisme kommer først, da det tross alt er snakk om levende uskyldig vesner.

Du er ikke vegetarianer antar jeg, men jeg antar på det sterkeste at du ikke ville godtatt at din kolega må gå å offre babyer hver dag etter lunsj, ikke sant?

Fordi det går ut over andre levende vesner.

Sikkert tåpelig sammenligning, men fant deessverre ingen bedre måte å si det på

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjør feil her er å overføre dine egne motiver til andre og mene de tenker på samme måten som deg, uten å sjekke med dem først om det er tilfellet. Og jeg og Drizzt her (og muligens fler) kan fortelle deg at her overdriver du og lager et problem som ikke finnes i virkeligheten.

Så lenge man ikke spiser det selv, eller mater en annen troende muslim med det, er dette ikke noen problemstilling.

Hvis noen mener noe annet må de gjerne utlegge hvorfor.Men da vil jeg ha kildehenvisninger til tekst og tradisjon så jeg kan skjønne hva de mener.

For en gangs skyld har du rett der. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du godt jobbe noe som har INGENTING med mat å gjøre. Men det å kreve at det gjøres unntak for deg så at du slipper å servere kjøtt, er urimelig.

De som ikke vil stelle i stand til jul eller servere mat med svinekjøtt inni eller annet de nekter å gjøre, kan bare finne en annen jobb som ikke har noe med jul, mat, osv å gjøre. Det er enkelt. Det minner meg om debatten angående hijab som en del av politiuniformen. I mine øyne er det feil og insisterer dama å ha hijab på, så finner hun en jobb hvor det ikke blir i strid med uniformen. Tilpassing går begge veier, ikke bare nordmenn som skal tilpasse seg andre kulturer og religioner.

Og som jeg, det gjør jeg.

Men det å kreve at det gjøres unntak for deg så at du slipper å servere kjøtt, er urimelig.

Men der er vi dessverre uenig. På skolen har man f.eks matlaging som fag. Der har man ikke spesielt mye valg og der hadde jeg krevd at det ble gjort hensyn til alle som har noe med mat å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt greit om sykepleieren f.eks ikke ønsker å lese juleevangeliet på julaften, være med på å synge kristne salmer eller delta i kristen bønn.

Men å sette opp et juletre eller servere ribbe ser jeg ikke noe galt i.

Jeg jobber også i helsevesenet, og vi har endel muslimer på jobb. De er alle sammen med på å pynte til jul osv, og har ingen problemer med det. På julaften bytter de gjerne til seg en vakt slik at de som feirer jul får fri, så det er ofte en stor andel muslimer som står for julefeiringen på jobb. Har aldri vært noe problem med verken juletre, svinekjøtt eller noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjør feil her er å overføre dine egne motiver til andre og mene de tenker på samme måten som deg, uten å sjekke med dem først om det er tilfellet. Og jeg og Drizzt her (og muligens fler) kan fortelle deg at her overdriver du og lager et problem som ikke finnes i virkeligheten.

Så lenge man ikke spiser det selv, eller mater en annen troende muslim med det, er dette ikke noen problemstilling.

Hvis noen mener noe annet må de gjerne utlegge hvorfor.Men da vil jeg ha kildehenvisninger til tekst og tradisjon så jeg kan skjønne hva de mener.

For noen er det faktisk det.

Det du gjør feil her er å overføre dine egne motiver til andre og mene de tenker på samme måten som deg, uten å sjekke med dem først om det er tilfellet.Det du gjør feil her er å overføre dine egne motiver til andre og mene de tenker på samme måten som deg, uten å sjekke med dem først om det er tilfellet.

Jeg mener ikke direkte å overføre mine motiver. Men jeg vet at en del muslimer har en hvis mening om svin og jeg har en hvis mening om kjøtt.

Det bør tas hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si det sånn. Vegetarianere må få fritak fordi jeg vil ikke servere kjøtt.

Jeg vet det er feil, men noen ganger sammenligner jeg med med muslimer som ikke spiser svin.

Jeg er usikker på om dem egentlig bør ha noen større rett på å få slippe. De har jo ikke noe problemer med kjøtt generelt uansett. Men så er vel svin noe de mulig ser på som ekkelt, akkurat som jeg synes kjøtt er ekkelt.

Og jeg tror det med svin for en muslim (det gjelder faktisk jøder også) er av en så stor overbesning at det er bedre å la dem slippe. Om jeg i min jobb hadde fått valget "server kjøtt eller slutt", da hadde jeg sluttet.

Man må ta hensyn til slike ting mener jeg. Man bør jo ta hensyn til det mestee egentlig, men er jo ikke alltid at det er mulig. Man kan ikke ta hensyn til at en røyker vil røyke inne siden det er 30 kuldegrader ute f.eks.

Å ikke kunne ta i en hijab ser jeg på som tull, samme med en g-streng. Det er ikke noe annet et stykke tøy og kan mer eller mindre være av samme stoff som en gardin, et laken, skjorta di, bare med en annen form.

Halalslakting vet jeg for lite om. Lir dyret egentlig noe mer? De får bedøvelse i Norge vet jeg. Kutte strupa er jo kanskje litt grotesk, men er strøm noe bedre? Selv synes jeg ikke en gang noe om slakt.

Men dette er jo fullstendig uakseptable holdninger. Det du gjør her er jo å sette deg til doms over mennesker og rangere menneskers livssyn. Om jeg tilhører en stor imperialistisk religion med tradisjon for kulturell dominans skal ikke det bety at jeg har krav på andre tilpasninger enn om jeg har et personlig utviklet ikke-religiøst livssyn. Det du sier her vidner jo om at du mener de religiøse livssyn skal ha forrang, at det å kunne vise til forbud i en påstått hellig bok skal gi deg rett til annen behandling enn den som har et livssyn som er basert på ikke-religiøse overveielser.

Hvis en person hevder at han ikke vil servere svinekjøtt, en annen at han ikke vil servere halalkjøtt, en tredje at han ikke vil ta hijab til vask er dette krav som bør stå på lik linje, det er ikke opp til deg eller ledelsen ved en institusjon å rangere kravene. Det vil være å sette forskjellsbehandling i system og innføre (eller videreføre) et religiøst privilegiesamfunn der vi alle er i utgangspunktet er like, men der noen er vesentlig likere enn andre (de som tilhører religiøse livssyn og som har påbud og forbud i påstått hellige bøker å vise til).

Jeg dømmer ikke.

Som sagt, jeg snakker ut i fra mitt stå sted. Og jeg vil absolutt ikke akseptere alt. Er det en religion som sier at det er påbudt og drepe ungene sine om de blir født på en fredag så skal det selvsagt ikke aksepteres f.eks og lignende ting.

Og for meg så gjelder det hovedsaklig kun det med kjøttet.

Jeg mener man i hovedsak skal ta hensyn til andre. Det gjelder begge veier.

Men min vegeteraisme kommer først, da det tross alt er snakk om levende uskyldig vesner.

Du er ikke vegetarianer antar jeg, men jeg antar på det sterkeste at du ikke ville godtatt at din kolega må gå å offre babyer hver dag etter lunsj, ikke sant?

Fordi det går ut over andre levende vesner.

Sikkert tåpelig sammenligning, men fant deessverre ingen bedre måte å si det på

Hvis du ikke dømmer har jeg misforstått deg fullstendig. At vi ikke kan godta overgrep i livssynsfrihetens navn er vi nok enige om, men det jeg snakker om er nettopp at du ikke skal dømme og rangere krav fra mennesker med ulike livsyn, og da skulle det ikke bety noe om halalslakting er uetisk eller ikke, selv om halalslakting ikke skulle være etisk problematisk i forhold til dyrene som slaktes er det ikke-muslimens soleklare rett å danne seg et livssyn der man unngår halalslaktet kjøtt, det kan være mange andre grunner til å si nei til halalkjøtt enn hensynet til dyret. Det kan om ikke annet være at man ikke ønsker å ta del i en bestemt religiøs tradisjon.

Men mitt poeng er at selv de av oss som holder seg borte fra halakjøtt må i den grad vi har en jobb der det å servere pasienter mat inngår som en del av jobben, finne oss i at noen av pasientene har ønsker om halalkjøtt, og om de greier å skaffe dette til veie er det vår jobb å servere dem. Uansett hva vi måtte føle. Det samme må selvsagt gjelde muslimer som jobber i helsevesenet og har pasienter som ønsker svinekjøtt. Det må i hvert fall være likebehandling mellom disse kravene, det kan ikke være slik at ledelsen rangerer livssyn og lar muslimske ansatte slippe unne å servere svinekjøtt mens ikke-muslimer pent må servere pasienter halalkjøtt.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

Men jeg vet at en del muslimer har en hvis mening om svin og jeg har en hvis mening om kjøtt.

Det bør tas hensyn til.

Få med deg at din innbildning her i forhold til hva muslimer kan og ikke kan servere ikke stemmer, plz...Det hadde vært fint.

Det du har utstyrt deg med der er faktisk en fordomom hva muslimer vil og ikke vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få med deg at din innbildning her i forhold til hva muslimer kan og ikke kan servere ikke stemmer, plz...Det hadde vært fint.

Det du har utstyrt deg med der er faktisk en fordomom hva muslimer vil og ikke vil.

Da har du fulstendig misforstått.

Jeg vet selv at mange muslimer ikke spiser svin og det mener jeg bør tas hensyn til.

At de fleste muslimer har et sykt syn på svin og ikke en gang kan se en gris tror jeg ingenting på.

Jeg kjenner flere muslimer, ingen av de er spesielt ekstreme, annet enn at de ikke vil spise svin på grunn av sin tro.

Og jeg sa aldri at muslimer ikke kan servere svin (isåfall må jeg ha ordlagt meg feil), jeg mente at hvis dem ikke ville på grunn av sin tro, så bør de få slippe.

Er det å ha virkelig ha fordommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er det faktisk det.

Jeg mener ikke direkte å overføre mine motiver. Men jeg vet at en del muslimer har en hvis mening om svin og jeg har en hvis mening om kjøtt.

Det bør tas hensyn til.

Skal man ta hensyn til alles ønsker, så blir det veldig få felles regler som gjelder alle. Så lenge ingen tvinger deg å spise kjøtt, så kan du godt servere det til andre som liker det.

Hypotetisk situasjon: Jeg jobber i barnehage og i dag skal barna spise havregrøt. Jeg liker ikke havregrøt og syns det er noe ekkelt en gang å se på, absolutt ikke å spise eller vaske gryta etterpå når det sitter fast som lim. Er det rimelig at alle de andre tar hensyn til det så at jeg slipper å lage, servere, se barna spiser, rydde etterpå? Egentlig kan jeg ta en dag fri, mens alt dette pågår fordi jeg har en vis mening om havregrøt?

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

Hypotetisk situasjon: Jeg jobber i barnehage og i dag skal barna spise havregrøt. Jeg liker ikke havregrøt og syns det er noe ekkelt en gang å se på, absolutt ikke å spise eller vaske gryta etterpå når det sitter fast som lim. Er det rimelig at alle de andre tar hensyn til det så at jeg slipper å lage, servere, se barna spiser, rydde etterpå? Egentlig kan jeg ta en dag fri, mens alt dette pågår fordi jeg har en vis mening om havregrøt?

Dette blir noe ganske annet enn å ha en overbevisning om at noe er et religiøst tabu, eller at noen har en filosofisk overbevisning. Du fortår det, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest outlandish

Da har du fulstendig misforstått.

Jeg vet selv at mange muslimer ikke spiser svin og det mener jeg bør tas hensyn til.

At de fleste muslimer har et sykt syn på svin og ikke en gang kan se en gris tror jeg ingenting på.

Jeg kjenner flere muslimer, ingen av de er spesielt ekstreme, annet enn at de ikke vil spise svin på grunn av sin tro.

Og jeg sa aldri at muslimer ikke kan servere svin (isåfall må jeg ha ordlagt meg feil), jeg mente at hvis dem ikke ville på grunn av sin tro, så bør de få slippe.

Er det å ha virkelig ha fordommer?

Ok, men da er det nok bare at vi snakket om to forskjellige ting.

Du at de burde få slippe om det var et tabu, og jeg om at det ikke er et. Men da er vi nok enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir noe ganske annet enn å ha en overbevisning om at noe er et religiøst tabu, eller at noen har en filosofisk overbevisning. Du fortår det, ikke sant?

For meg er det det samme med vegetarianer som nekter å servere kjøtt eller muslimer som nekter å servere svin. Kjøtt eksisterer, du trenger ikke å spise eller slakte dyr, trenger ikke spise egg eller melk heller, men det er urimelig å kreve særbehandling når det gjelder servering. Det er vanlig i Norge å spise svin eller mat som inneholder svin, ingen tvinger muslimene å spise det, men man må ha litt mer åpent syn og huske at man lever blant andre mennesker.

Derfor foreslo jeg for folk som har slike problemer, å bare finne seg en jobb som har ingenting med det som plager dem å gjøre. Da blir alle glade. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir noe ganske annet enn å ha en overbevisning om at noe er et religiøst tabu, eller at noen har en filosofisk overbevisning. Du fortår det, ikke sant?

Det du her gjør det til talsmann for er et diskrimineringssamfunn der de religiøse livssyn skal befinne seg på toppen av hierarkiet og ikke-religiøse livssyn blir b-livssyn som kan og vil bli diskriminert. Du forstår at dette er totalt uakseptable holdninger? Jeg ønsker at vi skal leve i et samfunn der mitt livssyn er min sak, men der vi gjennom lovverk sørger for at arbeidsgiver og utdanningsinstituasjoner ol legger til rette for størst mulig individuell frihet, altså rom for individuelle forskjeller.

Frihetens grense bør gå der jeg eventuelt trår over og krenker andres tilsvarende frihet. Så lenge jeg holder meg innenfor disse vide rammene bør det være min sak og min sak alene hva som ligger til grunn for min sære eller mindre sære livsførsel. Om mine valg er grunnet i forbud eller påbud i en påstått hellig bok eller ei er uten betydning. Det ligger i sakens natur at den religiøse har flere slike absolutte regler å vise til enn en ikke-religiøs, så likebehandling av livssyn kan vi bare få i den grad vi godtar at livssyn overhodet ikke skal være et tema overfor arbeidsgiver eller i andre slike situasjoner. Det bør være så frie rammer at de fleste kan utøve sitt livssyn innenfor disse, men ingen spesielle unntak med henvisning til livssyn. For det vil bli forskjellsbehandling satt i system.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest outlandish

Det du her gjør det til talsmann for er et diskrimineringssamfunn der de religiøse livssyn skal befinne seg på toppen av hierarkiet og ikke-religiøse livssyn blir b-livssyn som kan og vil bli diskriminert.

Nei, fordi jeg sier at en filosofisk overbevisning er like viktig. Les. Det er tatt høyde for like stor respekt for ikke-religiøse livvsyn ( dersom man kan påstå at noe sånt faktisk eksisterer..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

For meg er det det samme med vegetarianer som nekter å servere kjøtt eller muslimer som nekter å servere svin.

Jo, men jeg snakket om dine sammenligninger av dette med en hypotetisk motforestilling mot guffen, limaktig havregrøt...Det handler ikke om moralske overbevininger da.. ;)

Djeez, over hvor mange sider skal vi diskutere et ikke-tema :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...