Gå til innhold

Skal en muslim kunne nekte å være med å stelle i stand til jul på pleiehjemmet?


Cuckold

Anbefalte innlegg

Jeg sa et par TI-år.

Men hvis du vil dra diskusjonen mange tiår tilbake i tid, får vi vel kanskje diskutere fysisk avstraffelse i skolen, utstrakt bruk av skammekrok, tvangsfjerning av taterbarn fra foreldrene, lovforbud mot samisk tale i norsk skole, sløyd kun for gutter, heimkunnskap og håndarbeid bare for jenter, skolebøker som forteller at den negroide rase har lavere intelligens enn andre raser og tvangsskriving med høyre hånd for venstrehendte...

Går vi langt nok tilbake er det mye som er ytterst kritikkverdig i norsk skolehistorie og ting er fortsatt langt fra perfekt, men verden går framover... Alt som endrer seg har ikke med innvandring å gjøre, det er rett og slett normal samfunnsutvikling over tid. Vi skal være glad vi bor i et samfunn hvor toleransen og hensynet til individet står sterkere og sterkere over tid og ikke et av samfunnene hvor det motsatte skjer. Diktatur er jo som kjent et annet ord for slike samfunn.

Ja, du sa et par tiår, og det var derfor innvendingen din var uten relevans. Og det var nettopp det jeg påpekte. Hvis du tror det var barbariske tilstander i norsk skole på åttitallet tror jeg du selv kunne trenge noen flere år på skolebenken. På åttitallet var det svært få innvandere i landet sammenliknet med i dag, men det var så vidt jeg vet like mange jehovas vitner og andre varianter av livssyn blant etniske nordmenn. Men det var først etter at masseinnvandring fra muslimskdominerte land hadde pågått en stund norsk skole og andre deler av det offentlige begynte å tenke på at man for all del må tilpasse seg minorioteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker jo ikke som du har lest noe av det jeg har skrevet. Jeg påpeker jo nettopp at jul for mange (kanskje de fleste?) ikke lenger er en religiøs høytid, men en tradisjon med religiøse røtter, på samme måte som søndag som hellgdag og navn fra romersk og norrøn religion på måneder og ukedager. Tradisjonene er del av kulturen, og kulturen er fellesnevneren, en felles referanseramme som man deler i et land, uavhengig av livssyn.

For mange kristne er julen fremdeles en kristen tradisjon, og for mange muslimer er julen IKKE en muslimsk tradisjon.

At mange av oss ikke ser på jul som en kristen tradisjon lenger, betyr ikke at det ikke ER det. At mange ikke ser på søndagens hviledag som kristen lenger, betyr ikke at den ikke ER det.

Jeg vet også at vi vet å utnytte oss av de som ikke feirer jul, når DET skulle passe oss best, så hvorfor ikke gi slakk den andre veien også?

Er det ærlig talt kun EN person på den arbeidsplassen som kan bestille ett juletre? Er det kun EN person som kan sende ut invitasjoner?

Kanskje den ENE personen lett kunne JOBBET i jula, slik at noen som faktisk feirer jul kan få fri for å være hjemme å feire med sin familie, skal vi slutte med å utnytte oss av det også da?

Vi kan ikke bare ta, vi må også gi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinekjøtt bør de få fritak for, samme med vegetarianere. De skal ikke servere kjøtt om de ikke vil.

Det andre er bare tulk å få fritak fra egentlig.

Ser ikke problemet med å bestille et juletre. Å tvinge dem til å delta i selve julefeiringa er ikke riktig.

Så du mener at man skal få fritak fra å servere svinekjøtt selv om det er en del av jobben å servere pasientene mat? Hva med de av oss som ikke ønsker å bidra til tradisjonen med halalslakting? Skal helsepersonell også kunne reservere seg mot å servere halalkjøtt? Eller skal det bare gå én vei?

Svinekjøtt blir servert hele året, alt fra salami på maten til baguetter med ost og skinke, smultringer til kaffen og pølser og skiknesteik til middager. Is til dessert er også haram i de flest tilfeller, og det er puddinger med gelantin.

Mat er et minefelt i en kultur som ikke er lagt opp for halaltenkning. (Det samme sliter for øvrig jøder med,som spiser kosher, og veganer/vegetarianere, adventister m.fl.Tilogemd folk med matallergier.)

Men altså, så lenge man ikke serverer slik mat til en troende muslim mot deres viten og vilje, har man ikke gjort noe galt.

Nå var det ikke deg jeg svarte, jeg svarte en anonym bruker som hevdet at muslimer nettopp bør få fritak fra å servere pasienter svinekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

Det kan absolutt ikke kreves at muslimer eller jøder for den grunn skal være med å stelle i stand til jul og iallefall ikke servere svinekjøtt! Det er snakk om å ha respekt for andre religioner!! For meg, som har studert religion i flere år, er det uakseptabelt av nordmenn å kunne kreve dette av mennesker som har en helt annen tro enn mange av oss! Folk bør åpne opp øynene sine og repektere at andre religioner har sine rituelle lovpåbud/forbud de må følge!!

OG nei, jeg er ikke religiøs eller utenlandsk!

Jeg er født og oppvokst i Norge av norsk slekt og jeg er ikke-troende! Jeg syns bare det er skremmende at nordmenn føler de har "rett" til å bestemme hva alle innbyggerne i landet skal gjøre når det nærmer seg høytid!! Ha respekt for andre religioner! Kanskje dere også burde lese dere opp litt!

Da kan de jo ikke ta seg jobb i helse og omsorg for da kan de ikke servere mat over hode...

Ikke en gang ost, kjeks, kaker, is og sjokolade er det uten videre trygt å servere. Ost er lagd med løype som ikke sikkert er halal, og det andre inneholder nemlig mysepulver, som en tolkning av religionen sier er haram...

Djees. Snakk om å tillegge andre ønsker og behov man TROR de har...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo ikke som du har lest noe av det jeg har skrevet. Jeg påpeker jo nettopp at jul for mange (kanskje de fleste?) ikke lenger er en religiøs høytid, men en tradisjon med religiøse røtter, på samme måte som søndag som hellgdag og navn fra romersk og norrøn religion på måneder og ukedager. Tradisjonene er del av kulturen, og kulturen er fellesnevneren, en felles referanseramme som man deler i et land, uavhengig av livssyn.

For mange kristne er julen fremdeles en kristen tradisjon, og for mange muslimer er julen IKKE en muslimsk tradisjon.

At mange av oss ikke ser på jul som en kristen tradisjon lenger, betyr ikke at det ikke ER det. At mange ikke ser på søndagens hviledag som kristen lenger, betyr ikke at den ikke ER det.

Jeg vet også at vi vet å utnytte oss av de som ikke feirer jul, når DET skulle passe oss best, så hvorfor ikke gi slakk den andre veien også?

Er det ærlig talt kun EN person på den arbeidsplassen som kan bestille ett juletre? Er det kun EN person som kan sende ut invitasjoner?

Kanskje den ENE personen lett kunne JOBBET i jula, slik at noen som faktisk feirer jul kan få fri for å være hjemme å feire med sin familie, skal vi slutte med å utnytte oss av det også da?

Vi kan ikke bare ta, vi må også gi.

Selvsagt er ikke julen en muslimsk tradisjon, men bussen muslimer tar til jobb er jo heller ikke en muslimsk buss, butikken de handler i er ikke en muslimsk butikk, jobben er ikke en muslimsk jobb og sengen de sover i er ikke en muslimsk seng. Jeg er ikke kristen og regner ikke julen som del av mitt livssyn, men for en stor del av befolkningen er julen først og fremst en kulturell tradisjon, selv om den springer ut av en religiøs feiring. Jeg synes det er naturlig å være med på det som er vår kultuelle fellesarv selv om man har ulike livssyn.

Men om man så ikke ønsker å ta del i den norske kulturelle fellesarven, men stille seg utenfor, kanskje leve i en enklave der man dyrker et fremmed lands nasjonale identitet i generasjon etter generasjon, bør man likevel ta hensyn til at man lever i et land der dette er en kulturell tradisjon, på samme måte som man kan godta å skrive år 2011 på selvangivelsen selv om det betyr år 2011 etter Kristi fødsel. Og på samme måte som man som kristne i århundrer brukte norrøne gudenavn på ukedagene og romerske gudenavn på månedene.

Endret av Cuckold
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

For mange kristne er julen fremdeles en kristen tradisjon, og for mange muslimer er julen IKKE en muslimsk tradisjon.

At mange av oss ikke ser på jul som en kristen tradisjon lenger, betyr ikke at det ikke ER det. At mange ikke ser på søndagens hviledag som kristen lenger, betyr ikke at den ikke ER det.

Jeg vet også at vi vet å utnytte oss av de som ikke feirer jul, når DET skulle passe oss best, så hvorfor ikke gi slakk den andre veien også?

Er det ærlig talt kun EN person på den arbeidsplassen som kan bestille ett juletre? Er det kun EN person som kan sende ut invitasjoner?

Kanskje den ENE personen lett kunne JOBBET i jula, slik at noen som faktisk feirer jul kan få fri for å være hjemme å feire med sin familie, skal vi slutte med å utnytte oss av det også da?

Vi kan ikke bare ta, vi må også gi.

Unnskyld meg, men hvorfor i granskauen kan man ikke bestille ei plante til å sette på pynt fordi man er muslim? Julegrana er ikke en Bibelsk ordning !:fnise:

Dessuten går folket glipp av at man ikke nødvendigvis har imot det fordi det er kristent, men fordi det er hedensk.

Get with the program...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest outlandish

Unnskyld meg, men hvorfor i granskauen kan man ikke bestille ei plante til å sette på pynt fordi man er muslim? Julegrana er ikke en Bibelsk ordning !:fnise:

Dessuten går folket glipp av at man ikke nødvendigvis har imot det fordi det er kristent, men fordi det er hedensk.

Get with the program...

Det ble jo en festlig selvmotsigelse.. :idesmil:

Oh, well. Noen ganger går det litt fort i svingene... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man skal få fritak fra å servere svinekjøtt selv om det er en del av jobben å servere pasientene mat? Hva med de av oss som ikke ønsker å bidra til tradisjonen med halalslakting? Skal helsepersonell også kunne reservere seg mot å servere halalkjøtt? Eller skal det bare gå én vei? Hva med helsepersonell som av overbevisning er sterke motstandere av signalplagget hijab, skal disse kunne nekte å ta slike plagg til vask?

La oss si det sånn. Vegetarianere må få fritak fordi jeg vil ikke servere kjøtt.

Jeg vet det er feil, men noen ganger sammenligner jeg med med muslimer som ikke spiser svin.

Jeg er usikker på om dem egentlig bør ha noen større rett på å få slippe. De har jo ikke noe problemer med kjøtt generelt uansett. Men så er vel svin noe de mulig ser på som ekkelt, akkurat som jeg synes kjøtt er ekkelt.

Og jeg tror det med svin for en muslim (det gjelder faktisk jøder også) er av en så stor overbesning at det er bedre å la dem slippe. Om jeg i min jobb hadde fått valget "server kjøtt eller slutt", da hadde jeg sluttet.

Man må ta hensyn til slike ting mener jeg. Man bør jo ta hensyn til det mestee egentlig, men er jo ikke alltid at det er mulig. Man kan ikke ta hensyn til at en røyker vil røyke inne siden det er 30 kuldegrader ute f.eks.

Å ikke kunne ta i en hijab ser jeg på som tull, samme med en g-streng. Det er ikke noe annet et stykke tøy og kan mer eller mindre være av samme stoff som en gardin, et laken, skjorta di, bare med en annen form.

Halalslakting vet jeg for lite om. Lir dyret egentlig noe mer? De får bedøvelse i Norge vet jeg. Kutte strupa er jo kanskje litt grotesk, men er strøm noe bedre? Selv synes jeg ikke en gang noe om slakt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

butikken de handler i er ikke en muslimsk butikk, jobben er ikke en muslimsk jobb og sengen de sover i er ikke en muslimsk seng.

Sikker..? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt ikke kreves at muslimer eller jøder for den grunn skal være med å stelle i stand til jul og iallefall ikke servere svinekjøtt! Det er snakk om å ha respekt for andre religioner!! For meg, som har studert religion i flere år, er det uakseptabelt av nordmenn å kunne kreve dette av mennesker som har en helt annen tro enn mange av oss! Folk bør åpne opp øynene sine og repektere at andre religioner har sine rituelle lovpåbud/forbud de må følge!!

OG nei, jeg er ikke religiøs eller utenlandsk!

Jeg er født og oppvokst i Norge av norsk slekt og jeg er ikke-troende! Jeg syns bare det er skremmende at nordmenn føler de har "rett" til å bestemme hva alle innbyggerne i landet skal gjøre når det nærmer seg høytid!! Ha respekt for andre religioner! Kanskje dere også burde lese dere opp litt!

Mener du at alle disse unntakene fra å delta i vår kultur (jeg har jo i startinnlegget tatt meg tid til å påpeke at julen i likhet med søndagen som helligdag, navnene på ukedager og måneder bare har religiøst opphav, og for mange, antagelig de fleste, oppfattes som kultur og tradisjon, ikke som bekjennelse til noen religion) også skal gjelde for enkeltmennesker med små personlig utviklede ikke-religiøse livssyn? Eller er det bare mennesker tilhørende de store imperialistiske livssyn med tradisjon for politisk og kulturell dominans som skal kunne få unntak?

Skal en person som ikke har tro for halalslaktet kjøtt få rett til å avstå fra å servere dette? Selv om det å servere pasienter er en del av hans/hennes jobb? Hva med den som mener at hijab og tilsvarende plagg er en vederstyggelighet, en tradisjon som man ikke ønsker å være med å å opprettholde? Hvis man ikke skal kunne hjelpe pleitrengende med andre syn i disse spørsmålene må jo retten til å reservere seg gjelde alle, enten man tilhører en stor imperialistisk religion eller har et lite personlig utviklet ikke-religiøst livssyn.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

La oss si det sånn. Vegetarianere må få fritak fordi jeg vil ikke servere kjøtt.

Jeg vet det er feil, men noen ganger sammenligner jeg med med muslimer som ikke spiser svin.

Jeg er usikker på om dem egentlig bør ha noen større rett på å få slippe. De har jo ikke noe problemer med kjøtt generelt uansett. Men så er vel svin noe de mulig ser på som ekkelt, akkurat som jeg synes kjøtt er ekkelt.

Og jeg tror det med svin for en muslim (det gjelder faktisk jøder også) er av en så stor overbesning at det er bedre å la dem slippe. Om jeg i min jobb hadde fått valget "server kjøtt eller slutt", da hadde jeg sluttet.

Man må ta hensyn til slike ting mener jeg. Man bør jo ta hensyn til det mestee egentlig, men er jo ikke alltid at det er mulig. Man kan ikke ta hensyn til at en røyker vil røyke inne siden det er 30 kuldegrader ute f.eks.

Å ikke kunne ta i en hijab ser jeg på som tull, samme med en g-streng. Det er ikke noe annet et stykke tøy og kan mer eller mindre være av samme stoff som en gardin, et laken, skjorta di, bare med en annen form.

Halalslakting vet jeg for lite om. Lir dyret egentlig noe mer? De får bedøvelse i Norge vet jeg. Kutte strupa er jo kanskje litt grotesk, men er strøm noe bedre? Selv synes jeg ikke en gang noe om slakt.

Næmmen, herreg... Er det mulig? :daane:

Dette ER ikke noe problem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare muslimer som følger så mange oppdiktetde eventyr

Ehh. jo?

Når det gjelder slike problemstillinger, og du runder av til nærmeste hele prosent så er tallet temmelig sikkert 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

Skal en person som ikke har tro for halalslaktet kjøtt få rett til å avstå fra å servere dette?

Dette ER ikke et problem. Det er en konstruert problemstilling. Den er ikke aktuell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Næmmen, herreg... Er det mulig? :daane:

Dette ER ikke noe problem...

Ja, det er mulig. For meg er det i hvertfall et problem.

Men så hadde jeg aldri tatt en jobb der det ville bli et problem heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

Ja, det er mulig. For meg er det i hvertfall et problem.

Men så hadde jeg aldri tatt en jobb der det ville bli et problem heller da.

Er du muslim? Kan du forklare bakgrunnen for at du har problemer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man skal få fritak fra å servere svinekjøtt selv om det er en del av jobben å servere pasientene mat? Hva med de av oss som ikke ønsker å bidra til tradisjonen med halalslakting? Skal helsepersonell også kunne reservere seg mot å servere halalkjøtt? Eller skal det bare gå én vei? Hva med helsepersonell som av overbevisning er sterke motstandere av signalplagget hijab, skal disse kunne nekte å ta slike plagg til vask?

La oss si det sånn. Vegetarianere må få fritak fordi jeg vil ikke servere kjøtt.

Jeg vet det er feil, men noen ganger sammenligner jeg med med muslimer som ikke spiser svin.

Jeg er usikker på om dem egentlig bør ha noen større rett på å få slippe. De har jo ikke noe problemer med kjøtt generelt uansett. Men så er vel svin noe de mulig ser på som ekkelt, akkurat som jeg synes kjøtt er ekkelt.

Og jeg tror det med svin for en muslim (det gjelder faktisk jøder også) er av en så stor overbesning at det er bedre å la dem slippe. Om jeg i min jobb hadde fått valget "server kjøtt eller slutt", da hadde jeg sluttet.

Man må ta hensyn til slike ting mener jeg. Man bør jo ta hensyn til det mestee egentlig, men er jo ikke alltid at det er mulig. Man kan ikke ta hensyn til at en røyker vil røyke inne siden det er 30 kuldegrader ute f.eks.

Å ikke kunne ta i en hijab ser jeg på som tull, samme med en g-streng. Det er ikke noe annet et stykke tøy og kan mer eller mindre være av samme stoff som en gardin, et laken, skjorta di, bare med en annen form.

Halalslakting vet jeg for lite om. Lir dyret egentlig noe mer? De får bedøvelse i Norge vet jeg. Kutte strupa er jo kanskje litt grotesk, men er strøm noe bedre? Selv synes jeg ikke en gang noe om slakt.

Men dette er jo fullstendig uakseptable holdninger. Det du gjør her er jo å sette deg til doms over mennesker og rangere menneskers livssyn. Om jeg tilhører en stor imperialistisk religion med tradisjon for kulturell dominans skal ikke det bety at jeg har krav på andre tilpasninger enn om jeg har et personlig utviklet ikke-religiøst livssyn. Det du sier her vidner jo om at du mener de religiøse livssyn skal ha forrang, at det å kunne vise til forbud i en påstått hellig bok skal gi deg rett til annen behandling enn den som har et livssyn som er basert på ikke-religiøse overveielser.

Hvis en person hevder at han ikke vil servere svinekjøtt, en annen at han ikke vil servere halalkjøtt, en tredje at han ikke vil ta hijab til vask er dette krav som bør stå på lik linje, det er ikke opp til deg eller ledelsen ved en institusjon å rangere kravene. Det vil være å sette forskjellsbehandling i system og innføre (eller videreføre) et religiøst privilegiesamfunn der vi alle er i utgangspunktet er like, men der noen er vesentlig likere enn andre (de som tilhører religiøse livssyn og som har påbud og forbud i påstått hellige bøker å vise til).

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tviler veldig mye på det svake unnskyldningen rektoren i Øren skole ga i media. Det er bare ikke troverdig for meg.

Når det gjelder saken med sykepleieren, så tenker jeg at man ikke kan ta hensyn til alt mulig noen finner på. Når man bevist følger ekskluderende tradisjoner og prinsipper, så velger man bevist å ekskludere seg og å bli ekskludert. Da mister man muligheten å klage. Jeg spurte noen muslimske bekjente jeg har om deres mening og alle sa at det å nekte å stelle til jul eller servere svin når det er en del av arbeidsoppgavene, er overdriving av sykepleierens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du muslim? Kan du forklare bakgrunnen for at du har problemer med dette?

Nei, jeg er ikke muslim, men jeg er vegetarianer. Og for meg vil det være et problem fordi det er i mot alt jeg står for. Det er sant, jeg støtter ikke kjøttindustrien direkte om jeg serverer ei juleribbe på julaften, men jeg føler fortsatt ikke det er riktig. Jeg hadde blitt ekstremt uvel.

Som jeg sa, jeg er noe usikker i muslimers tilfelle, jeg snakker hovedsaklig ut i fra mitt eget ståsted og antar at mange av de (ikke alle, eller alle vegetarianere) kan ha det på noe samme måte.

Det er en ganske sterk overbevisning faktisk og det er liksom ikke bare bare å gå vekk fra heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget her er at jeg tviler på at det er majoriteten av muslimske hjelpepleiere som nekter å gjøre dette arbeidet! MEN hvis det er noen som ikke vil gjøre det, så skal man ikke tvinge dem til det! Det jeg mener med å ha respekt for andres tro og rituelle lover!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hvorfor bedrifter skal måtte bøye seg baklengs for å tilrettelegge. Er det en del av arbeidsoppgavene så gjør man dem, bytter oppgaver med en annen ansatt eller finner seg en annen jobb. Det gjelder vegiterianske servitører også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...