Gå til innhold

Skal en muslim kunne nekte å være med å stelle i stand til jul på pleiehjemmet?


Cuckold

Anbefalte innlegg

Det er da heller ikke bare de siste to årene det har kommet innvandrere til landet. Det jeg sier er at det først er etter masseinnvandringens tid dette har blitt en aktuell problemstilling.

Vedkommende sier at hun/han har jobbet i norsk grunnskole i et par tiår, og det alltid har blitt tatt hensyn til religiøse minoriteter, som feks jehovas vitner. Dette velger du å vri til at det fortsatt er muslimer som står bak disse særkravene, til tross for at også i den saken du fremhever i det opprinnelige innlegget ditt, så sier de ansatte ved den skolen at det var av hensyn til en etnisk norsk religiøs minoritet at de valgte å kutte ut nisseluer, og ikke muslimer spesifikt. Det virker mer som at du kanskje ønsker at det er kun muslimene som fremmer disse særkravene?

Forøvrig så er jeg født og oppvokst i norge, og på 80-tallet, for ca. 20 år siden, så var det helt naturlig for både meg og mine kamerater å være med på julefeiringer på skolen. Faktisk så var det slik at vi gledet oss til disse feiringene, da man ofte fikk godteri og gaver ved disse tilstelningene.

Min onkel, som ikke var så religiøs, pleide å ta med meg og mine fettere på en tilstelning ved sin arbeid hver jul, for å være med på julefeiringen der, også det gledet vi oss til da også her fikk barna godteri og brus.

Min dypt religiøse onkel hadde aldri noen problemer med at døtrene hans feiret jul hjemme. Faktisk så har jeg til gode å møte en eneste i min omgangskrets, på min alder, som anser julefeiringen som problematisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange har reagert etter at rektor Tove Fredriksen ved Øren skole i Drammen forbød elever å bruke nisselue ved juleavslutningen "av hensyn til religiøse minoriteter". Det har vært barn fra Jehovas vitner på norske skoler i årtier, og det var aldri snakk om at hensynet til disse eller andre norske barn fra familier der man hadde en annen livsstil enn normen (eksempelvis naturister) skulle innebære en endring i tradisjonene for ikke å støte disse barna. Det er først etter masseinnvandringens tid, da vi har fått en en voksende befolkning tilhørende en tradisjonelt svært kulturelt og politisk dominerende verdensreligion med krav om ulike særordninger og spesialtilpasninger at slikt tankesett har dukket opp.

At rektor ved Øren skole påstår at hun overhodet ikke har tenkt på innvandrere, men at omdøpningen av jul til "vintermarkering" bare er av hensyn til norske religiøse grupper som ikke feirer jul, virker derfor litt underlig. Det er først etter noen år med masseinnvandring det har kommet på tale å frata norske barn norske tradisjoner for ikke å støte noen.

Jeg har jobbet i norsk grunnskole i et par tiår. Det har alltid til en viss grad blitt tatt hensyn til for eksempel Jehovas vitner; det er ingen ny tanke at undervisningen skal tilpasses slik at flest mulig kan delta.

Det er da heller ikke bare de siste to årene det har kommet innvandrere til landet. Det jeg sier er at det først er etter masseinnvandringens tid dette har blitt en aktuell problemstilling.

Vedkommende sier at hun/han har jobbet i norsk grunnskole i et par tiår, og det alltid har blitt tatt hensyn til religiøse minoriteter, som feks jehovas vitner. Dette velger du å vri til at det fortsatt er muslimer som står bak disse særkravene, til tross for at også i den saken du fremhever i det opprinnelige innlegget ditt, så sier de ansatte ved den skolen at det var av hensyn til en etnisk norsk religiøs minoritet at de valgte å kutte ut nisseluer, og ikke muslimer spesifikt. Det virker mer som at du kanskje ønsker at det er kun muslimene som fremmer disse særkravene?

Forøvrig så er jeg født og oppvokst i norge, og på 80-tallet, for ca. 20 år siden, så var det helt naturlig for både meg og mine kamerater å være med på julefeiringer på skolen. Faktisk så var det slik at vi gledet oss til disse feiringene, da man ofte fikk godteri og gaver ved disse tilstelningene.

Min onkel, som ikke var så religiøs, pleide å ta med meg og mine fettere på en tilstelning ved sin arbeid hver jul, for å være med på julefeiringen der, også det gledet vi oss til da også her fikk barna godteri og brus.

Min dypt religiøse onkel hadde aldri noen problemer med at døtrene hans feiret jul hjemme. Faktisk så har jeg til gode å møte en eneste i min omgangskrets, på min alder, som anser julefeiringen som problematisk.

Det du skriver her er jo litt forvirrende. Vi har alltid hatt en viss bevegelse over landegrensene i Europa, innvandring er ikke noe nytt, men så lenge det bare var enkeltmennesker og kanskje et og annet par som bosatte seg i landet hadde disse ingen mulighet til å danne enklaver der man sammen med andre innvandrere fra samme land dyrker opprinnelseslandets nasjonale identitet hos barn og barnebarn. Kommer man som ett enkelt par i en tid da det ikke er masseinnvandring er det en selvfølge at barna vokser opp som andre barn på stedet og slik blir tatt opp i befolkningen. Når de blir voksne finner de seg en partner fra landets øvrige befolkning, og barnebarna vil kanskje ikke engang tenke over at de har litt utenlandsk blod i årene.

Masseinnvandring med medfølgende enklavdannelse der man dyrker et annet lands nasjonale identitet i generasjon etter generasjon er noe vi tidligere f.eks har sett i masseinnvandringen til Amerika, men i Norge har vi ikke hatt dette lenger enn siden på syttitallet. Og siden enklavedannelsen ofte forsterkes ved at det opprettes familiegjenforenings- og hentekteskapsbroer til opprinnelseslandet vil enklavene vokse over tid, innvandrerbefolkningen med et annet lands nasjonale identitet vil bli gradvis større, og veksten blir kraftigere jo større gruppene blir. Det var ganske få innvandrere i Norge på syttitallet, litt fler, men fortsatt ganske få på åttitallet, men så begynte det å bli flere. Derfor er det meningsløst når den brave anonyme bruker viser til at det i de siste 20 år - altså nettopp den periode da vår kultur har vært mest preget av innvandreres krav - har vært vanlig å "ta hensyn til minoriteter" i norsk skole.

På åttitallet var Norge ikke noen barbarisk nasjon, vi ble oppdratt til å ta hensyn, men selv om det var barn fra Jehovas vitner og andre grupper i norsk skole da som nå var det aldri på tale at majoriteten skulle legge om sin kultur og sine kulturelle tradisjoner for "å ta hensyn til disse". Denne ideen om at hensyn innebærer at majoriteten skal endre sine skikker for ikke å provosere minoriteten har vokst frem i de senere år og er så vidt jeg kan forstå et svar på kravene våre muslimske landsmenn har fremmet, for disse har i en helt annen grad enn etniske nordmenn tilhørende livssynsminoriteter forlangt at samfunnet skal legges om for å tilpasses dem. Det gjelder ikke alle muslimer, og i dette tilfellet (når det gjelder å stelle i stand til jul på pleihjemmet) er det heldigvis mange muslimer som tar avstand fra kravet, men det som står fast er at islam som imperialistisk verdensreligion med lang og ubrutt tradisjon for kulturell og politisk dominans nok er mer offensiv og har andre krav om albuerom enn mindre livssynsgrupper som har funnet seg til rette med likebehandling uten spesialtilpasninger i et relativt sekularisert vestlig samfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pynte til jul er en del av arbeidsoppgavene man får betalt for å gjøre. Om man ikke er villig til å gjøre det, så må man få seg en annen jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er litt leit at man kan generere 12 sider med til dels opphisset debatt over en tvers igjennom fiktiv problemstilling. Det er ikke trolling, engang. For når folk troller, så LATER de som om det er et reelt problem de legger opp til diskusjon om.

Cuckold refererte jo veldig klart til de to innleggene på islam.net som han tok utgangspkt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Salaam aleycum.

Jeg jobber som leder på en helseinstitusjon, og her arrangeres det (selvsagt) jul. I den anledning blir det mitt ansvar f.eks å bestille juletre, sende invitasjoner til adventskaffe o.l., ting som uansett ville foregått om det var meg som satt i stolen, eller en annen. Jeg har egentlig bare distansert meg til det hele, og ordnet unna med de tingene etter hvert som de har kommet. Det er ikke MEG som feirer jul, men jeg kan ikke nekte de som bor her å gjøre det, liksom....Jeg er ikke GLAD for å det...Det blir liksom litt som med postmannen, føler jeg - han leverer bare posten, men er kan ikke personlig stå bak alt søppelet han putter i postkassene til folk.

Hva tenker dere om det?

Litt tåpelig at en som ikke feirer jul skal måtte drive med juleforberedelser kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en konstruet problemstilling, slik mange før har påpekt. Nok engang beviser trådstarter at vedkommende ikke kan tas seriøst, hva gjelder innvandringsdebatt. Ikke noe nytt der.

Tarvelig at vedkommende også skal tillate seg å konkludere basert på personlig synsing, jfr "var nok av hensyn til muslimene nisseluene ble bannlyst, selv om skoleledelsen hevder noe annet".

Forøvrig så er ikke julefeiring så hellig at folk ikke kan velge å gi blaffen i det om de ikke ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

Dette er en konstruet problemstilling, slik mange før har påpekt. Nok engang beviser trådstarter at vedkommende ikke kan tas seriøst, hva gjelder innvandringsdebatt. Ikke noe nytt der.

:kghjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tåpelig at en som ikke feirer jul skal måtte drive med juleforberedelser kanskje?

Det er ikke noe galt i å stelle i stand til jul på et pleiehjem, men om vedkommende ikke ønsker det, så er det ikke verdensundergang av den grunn. Tenker nok det er et større problem for de eldre på pleiehjemmet, at dere nære og kjære overlater dem til seg selv i jula, enn at ingen gidder å stelle i stand til jul for dem.

Trådstarter er en useriøs debattant, som gjentatte ganger starter emner basert på fiktive problemstillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en konstruet problemstilling, slik mange før har påpekt. Nok engang beviser trådstarter at vedkommende ikke kan tas seriøst, hva gjelder innvandringsdebatt. Ikke noe nytt der.

Tarvelig at vedkommende også skal tillate seg å konkludere basert på personlig synsing, jfr "var nok av hensyn til muslimene nisseluene ble bannlyst, selv om skoleledelsen hevder noe annet".

Forøvrig så er ikke julefeiring så hellig at folk ikke kan velge å gi blaffen i det om de ikke ønsker.

Det er greit at det er en del kollektivister blant oss, mennesker som ikke har sans for prinsipiell debatt og som bare godtar debatt om spørsmål som dette i den grad vi vet med sikkerhet at det er ganske mange som finner det problematisk å bidra til norsk felleskultur og stelle i stand til jul på pleiehjemmet. Det som ikke er like greit er når debattantene avslører seg som ureflekterte bøller som ikke holder seg for gode til å kalle mennesker med et annet og mer individorientert menneskesyn for "useriøse".

Så lenge jeg har debattert livssyn og livssyns plass i samfunnet her på KG har jeg konsekvent vært opptatt av prinsippene som følges av det offentlige, arbeidsgivere osv, nærmere bestemt av likebehandling på individnivå. Jeg har nettopp tatt avstand fra det syn Jørgen, Outlandish og Mann42 indirekte gjør seg til talsmenn for når de avviser en debatt med hevisning til at de tviler på at de som har problemer med å stelle i stand til jul på pleiehjemmet utgjør noen større gruppe. Det er ikke antallet jeg er opptatt av hverken her eller i andre sammenhenger når vi diskuterer livssynskrav, jeg er opptatt av hvordan arbeidsgiver møter slike krav på individnivå.

Jeg avskyr den gruppetenkning disse tre herrer representerer, det er nettopp denne undertrykkende kollektivistiske tenkningen jeg vil til livs. Det er ikke antallet som skal bety noe for de rettigheter og friheter vi har, men prinsipper, prinsipper som er like for alle. I praksis skal det nok mer til at et menneske med et ikke-religiøst, personlig utviklet livssyn skal motsette seg å stelle i stand til en kulturell happening for pasientene i en norsk helseinstitusjon, store religiøse livssyn med tradisjon for kulturell dominans gir nok i praksis en annen selvsikkerhet og større sannsynlighet for livssynsmessig selvhevdelse og krav om spesielle tilpasninger, men om det så hadde vært et menneske med et helt personlig utviklet livssyn som hadde gått til sin arbeidsgiver med dette problemet, ville det likevel vært verd en debatt. Fordi det er et prinsipielt interessant spørsmål: Hvor går grensen for hva slags tilpasninger man kan forlange av arbeidsgiver?

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en konstruet problemstilling, slik mange før har påpekt. Nok engang beviser trådstarter at vedkommende ikke kan tas seriøst, hva gjelder innvandringsdebatt. Ikke noe nytt der.

Tarvelig at vedkommende også skal tillate seg å konkludere basert på personlig synsing, jfr "var nok av hensyn til muslimene nisseluene ble bannlyst, selv om skoleledelsen hevder noe annet".

Forøvrig så er ikke julefeiring så hellig at folk ikke kan velge å gi blaffen i det om de ikke ønsker.

Tull, ingen problemstilling er sånn at den ikke kan diskutere . Bare lengden på tråden her viser at det er et tema som opptar .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest D_flatmajor

Dette er en konstruet problemstilling, slik mange før har påpekt. Nok engang beviser trådstarter at vedkommende ikke kan tas seriøst, hva gjelder innvandringsdebatt. Ikke noe nytt der.

Tarvelig at vedkommende også skal tillate seg å konkludere basert på personlig synsing, jfr "var nok av hensyn til muslimene nisseluene ble bannlyst, selv om skoleledelsen hevder noe annet".

Forøvrig så er ikke julefeiring så hellig at folk ikke kan velge å gi blaffen i det om de ikke ønsker.

Om du leser i tråden så ser du at føringene som opprinnelig ble lagt for debatten har blitt utfordra gjennom tråden, og at det derfor er mange som er uenige i trådstarters synspunkter og premissene i seg selv, uten å mene at debatten er uinteressant. Selv syns jeg debatten er interessant, ikke på grunn av innvandring, men mest på grunn av individuell tilpassing for arbeidstakere opp mot livssyn vs. andre årsaker.

Debatt (også om prinsipper) har en egenverdi, "konstruert" problemstilling eller ei. Hva er uansett reelt nok til å kunne debatteres? Kanskje finner man ut at man er enige om en sak uten at det er av samme årsak? Det er ikke bortkasta, det er ikke lite engasjerende, det er ikke utenomsnakk og dermed heller ikke meningsløst. Det er min oppfatning, siden jeg ofte er mer opptatt av årsaker til meninger enn enkeltmeninger i seg selv.

Forresten er jeg blant de som er kritiske til trådens innfallsvinkel. Men selve debatten er altså interessant. Mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...