Gå til innhold

Skal en muslim kunne nekte å være med å stelle i stand til jul på pleiehjemmet?


Cuckold

Anbefalte innlegg

Kort sagt: Du gjør jo vitterlig det samme selv over for andre,feks muslimer i verden. Gjør du ikke?

U See? I hope U can.

Muslimer er ikke en homogen gruppe i min oppfattning.

Islam er en religion som har mange aspekter jeg misliker, det har forøvrig de fleste religioner.

Kristne er heller ikke en homogen gruppe, vile du f.eks regne meg til gruppen kristne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint at du og Outlandish har funnet hverandre. :gjeiper:

Jeg har for øvrig allerede tidlig i tråden forstått at Outlandish tar avstand fra de etter hans vurdering ytterliggående muslimene på islamnet.no, men det er ikke slik at hans meninger veier tyngre og er mer verdt debatt enn meningene som kommer til uttrykk på islamnet.no, det er ikke jeg som har funnet på at muslimer i Norge i fullt alvor spør seg om de kan være med på å stelle i stand til jul, å påstå at dette er konstruert vidner om mangel på forståelse for hva ordet konstruert betyr. Man kan selvsagt håpe at dette gjelder få muslimer, men det er altså ikke en ikke-eksisterende gruppe, temaet ble debattert bare for noen få dager siden på islamnet.no av norsktalende muslimer.

For noen er det bare de store masser som betyr noe, men den som har fulgt litt med på hva jeg har gitt uttrykk for både i denne tråden og i andre vil vite at jeg er mer opptatt av prinsippene som følges i det offentliges behandling av mennesker på individnivå. Derfor vil det være like interessant enten dette gjelder få eller mange. Så lenge det finnes noen som kan tenke seg å nekte å være med å stelle i stand til jul på pleiehjemmet der dette er del av jobben.

Jeg burde vel oppfatte det som smigrende at dere beskylder meg for å være en "strålende manipulator", en slags rottefangeren fra Hameln som narrer folk til å debattere 10 sider om en sak ingen oppfatter som prinsipielt interessant. Spørsmålet er bare om dere har rett. Jeg tror faktisk vi har fått debatt fordi det har kommet frem en prinsipiell uenighet om hvorvidt kulturen i landet skal forbli en felleskultur med spesiell status og i hvilken grad det skal være mulig å reservere seg mot deler av jobben med henvisning til sitt livssyn. Hadde det ikke vært uenighet om dette ville vi neppe fått noen debatt. Uansett hvor stor manipulator jeg måtte være.

Det jeg da føler meg nødsaget til å xpørrre om, er følgende: kjenner vi til noe konkret tilfelle der noen muslim har nektet å å utføre sinde ordinære arrbedisoppgaver mht til sin religionÆ?

Har du i det hele tatt lest det du svarer på? Jeg har selvsagt ingen oversikt over alt som skjer på norske helseinstitusjoner rundt om i landet, men hadde det ikke vært for at det faktisk finnes muslimer som finner det problematisk å være med å stelle i stand til jul på pleiehjemmet ville vi ikke fått denne tråden. Og som jeg har sagt et par ganger før, både i denne tråden og i andre: For meg er det avgjørende at vi behandles som indivder med hvert vårt livsyn, ikke som grupper, derfor er det prinsippene arbeidsgiver eller det offentlige følger for å møte våre eventuelle livssynskrav som er av interesse; det bør ikke bety noe som helst for arbeidgiver eller det offentlige om jeg er alene om dette synet eller om det er et syn som deles av mange. Det er derfor heller ikke avgjørende for denne debatten hvor mange muslimer som har problemer med å være med å stelle i stand til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen anelse om hva du tror på så i utgangspunktet , nei.

Muligens er du "kulturelt kristen", selv om Norge er blitt et stadig mer sekulært samfunn.

Vestlig kan hende.

Men jeg aner ikke. Tar høyde for at jeg kanskje tilogmed snakker med en innvandret sikh, jeg. På nett kan man aldri vite...

Jeg forholder meg til de holdninger som kommer til uttrykk i det innlegget jeg leser. That's it.

Agnostiker, ateist, hedning noe sånt er jeg kanskje. Uten at jeg gidder å definere meg i forhold til religion.

Jeg tror på vitenskap, mennesket, og jorden.

Har du problemer med at jeg kritiserer Islam ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du i det hele tatt lest det du svarer på? Jeg har selvsagt ingen oversikt over alt som skjer på norske helseinstitusjoner rundt om i landet, men hadde det ikke vært for at det faktisk finnes muslimer som finner det problematisk å være med å stelle i stand til jul på pleiehjemmet ville vi ikke fått denne tråden. Og som jeg har sagt et par ganger før, både i denne tråden og i andre: For meg er det avgjørende at vi behandles som indivder med hvert vårt livsyn, ikke som grupper, derfor er det prinsippene arbeidsgiver eller det offentlige følger for å møte våre eventuelle livssynskrav som er av interesse; det bør ikke bety noe som helst for arbeidgiver eller det offentlige om jeg er alene om dette synet eller om det er et syn som deles av mange. Det er derfor heller ikke avgjørende for denne debatten hvor mange muslimer som har problemer med å være med å stelle i stand til jul.

Eller om det noen sinne har representert et problem for noen, tydeligvis.

Jeg må bare si igjen at jeg syns det er nok virkelige problemer i verden, om man ikke skal konstruere nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller om det noen sinne har representert et problem for noen, tydeligvis.

Jeg må bare si igjen at jeg syns det er nok virkelige problemer i verden, om man ikke skal konstruere nye.

Hvis du har kommet så langt i tråden uten å ha lest startinnlegget er det kanskje på tide å gjøre det. Der ser du at det nettopp er en problemstilling som føles aktuell for noen muslimer. Hvor mange de er vet jeg ikke, men det er som sagt prinsippene det offentlige og arbeidsgiver behandler oss etter som interesserer meg, jeg har ingen sans for den kollektivistiske livssynforståelsen der vi tildeles rettigheter og tilpasninger bare i den grad vil tilhører store organiserte grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kommet så langt i tråden uten å ha lest startinnlegget er det kanskje på tide å gjøre det. Der ser du at det nettopp er en problemstilling som føles aktuell for noen muslimer. Hvor mange de er vet jeg ikke, men det er som sagt prinsippene det offentlige og arbeidsgiver behandler oss etter som interesserer meg, jeg har ingen sans for den kollektivistiske livssynforståelsen der vi tildeles rettigheter og tilpasninger bare i den grad vil tilhører store organiserte grupper.

Dette blir temmelig søkt, Cuckold.

Å starte en til tider temmelig opphisset debatt om et innlegg som stod på et annet forum, om et tema som aldri har vært et problem for noen.

Du skal ha kred for at du starter denne liksomdiskusjonen som deg selv, i stedet for å gjøre som forumtrolla og gjøre det anonymt.

Men stort mer får du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir temmelig søkt, Cuckold.

Å starte en til tider temmelig opphisset debatt om et innlegg som stod på et annet forum, om et tema som aldri har vært et problem for noen.

Du skal ha kred for at du starter denne liksomdiskusjonen som deg selv, i stedet for å gjøre som forumtrolla og gjøre det anonymt.

Men stort mer får du ikke.

Det som ikke bare er søkt, men et uttrykk for frekkhet uten grenser er når du til tross for at tråden tar utgangspunkt i et problem som er tatt opp bare for noen dager siden på islamnet.no forsetter å påstå at det aldri har vært et problem for noen. Jeg forstår at du har et stort selvbilde, men så små er ikke vi andre at vi bare skal ta ditt ord for at de som debatterer dette i tråden jeg har linket til ikke eksisterer. Dette blir for dumt Mann42, gå litt i deg selv, se hvordan du dummer deg ut.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ikke bare er søkt, men et uttrykk for frekkhet uten grenser er når du til tross for at tråden tar utgangspunkt i et problem som er tatt opp bare for noen dager siden på islamnet.no forsetter å påstå at det aldri har vært et problem for noen. Jeg forstår at du har et stort selvbilde, men så små er ikke vi andre at vi bare skal ta ditt ord for at de som debatterer dette i tråden jeg har linket til ikke eksisterer. Dette blir for dumt Mann42, gå litt i deg selv, se hvordan du dummer deg ut.

Hvordan vet vi at det spørsmålet ikke ble stilt av noen som søkte å få en respons de kunne bruke mot andre, i neste instans? Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

Det som ikke bare er søkt, men et uttrykk for frekkhet uten grenser er når du til tross for at tråden tar utgangspunkt i et problem som er tatt opp bare for noen dager siden på islamnet.no forsetter å påstå at det aldri har vært et problem for noen. Jeg forstår at du har et stort selvbilde, men så små er ikke vi andre at vi bare skal ta ditt ord for at de som debatterer dette i tråden jeg har linket til ikke eksisterer. Dette blir for dumt Mann42, gå litt i deg selv, se hvordan du dummer deg ut.

Du er klar over at islamnets leder er blitt offentlig kritisert i mediene av andre muslimske grupper i Norge, for sin tolkning av islam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ikke bare er søkt, men et uttrykk for frekkhet uten grenser er når du til tross for at tråden tar utgangspunkt i et problem som er tatt opp bare for noen dager siden på islamnet.no forsetter å påstå at det aldri har vært et problem for noen. Jeg forstår at du har et stort selvbilde, men så små er ikke vi andre at vi bare skal ta ditt ord for at de som debatterer dette i tråden jeg har linket til ikke eksisterer. Dette blir for dumt Mann42, gå litt i deg selv, se hvordan du dummer deg ut.

Kom tilbake når du har noe litt mindre fiktivt å krangle om.

"Frekkhet uten grenser"? Her er det ikke JEG som er grenseløs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ikke bare er søkt, men et uttrykk for frekkhet uten grenser er når du til tross for at tråden tar utgangspunkt i et problem som er tatt opp bare for noen dager siden på islamnet.no forsetter å påstå at det aldri har vært et problem for noen. Jeg forstår at du har et stort selvbilde, men så små er ikke vi andre at vi bare skal ta ditt ord for at de som debatterer dette i tråden jeg har linket til ikke eksisterer. Dette blir for dumt Mann42, gå litt i deg selv, se hvordan du dummer deg ut.

Hvordan vet vi at det spørsmålet ikke ble stilt av noen som søkte å få en respons de kunne bruke mot andre, i neste instans? Hmm..

Jeg må innrømme at så paranoid har jeg ikke vært. Den som måtte være det kan vel bare gå på islamnet og sjekke brukeren FruKadija, se hva hun ellers har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at islamnets leder er blitt offentlig kritisert i mediene av andre muslimske grupper i Norge, for sin tolkning av islam?

Men kjære Outlandish, jeg har aldri tatt for gitt at det er 100 % enighet blant muslimer i dette spørsmålet, jeg har ikke engang sagt noe om hvor mange det gjelder, les hva jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

Jeg må innrømme at så paranoid har jeg ikke vært. Den som måtte være det kan vel bare gå på islamnet og sjekke brukeren FruKadija, se hva hun ellers har skrevet.

Det er mulig at "FruKadija" er en nevrotsik dame uten en eneste annen muslim i mils omkrets, som ikke har særlig kjennskap til innholdet i sin egen hellige bok, fordi det ikke bare må lsese på arabisk, men også gjerne krever veiledning underveis for å tolke innholdet rett...

Det er mulig hun slett ikke er særlig representativ fro noen andre enn seg selv.

Mulig er hun ikke en gang muslim.

Det vet ikke jeg.

Men "rådet" hun fikk var lite egna til å hjelpe henne i alle tifeller, synd å si. Og denne debatten du har dratt igang her er mildt sagt - poengløs.

Du kunne ha funnet en faktisk, etisk problemstilling, som berørte noe som faktisk ville by på problemer.Men det gjorde du ikke.

Jeg vil tro, det skyldes mangel på kunnskaper om islam.Og intet annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest outlandish

Men kjære Outlandish, jeg har aldri tatt for gitt at det er 100 % enighet blant muslimer i dette spørsmålet, jeg har ikke engang sagt noe om hvor mange det gjelder, les hva jeg har skrevet.

Det har jeg gjort, og du har fått mere enn ett relevant savr, som du blåser i å forhold deg til, fordi da ville du måttet si at dette er i realiteten ikke et problem i norsk arbeidsliv.

Dette er ditt problem med muslimer og behovet for å snakke om det.

Sorry.

Du er svært transparent akkurat her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke debatten var poengløs. Spørsmålet om hvordan arbeidslivet skal stille seg til religiøse krav er absolutt aktuell.

Det har heller aldri skadet noen å debattere ting som enda ikke har oppstått.

Det har i det hele tatt aldri skadet noen å diskutere, men dersom man ser diskusjonen som meningsløs kan man velge å avstå fra å delta .

Jeg vil derfor anta at kritikerene i dette tilfellet ikke finner debatten uinteressant , men at de ikke ønsker den vinklingen den har .

Det har de rett til å ønske , men de har ikke rett til å få innvilget sine ønsker .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest outlandish

Jeg synes ikke debatten var poengløs. Spørsmålet om hvordan arbeidslivet skal stille seg til religiøse krav er absolutt aktuell.

Og hadde TS vært fordomsfri, hadde han stilt akkurat det spørsmålet der: Hvordan skal arbeidslivet stille seg til religiøse krav?

Men det gjør han ikke.

Han åpner mer eller mindre med å si at han har funnet "ennå en umulig muslim" og nå vil han diskutere henne/muslimer/islamnet.

Underveis i debatten, når han blir presentert med fakta om at dette jo var en feiltolkning, vrir han imidlertid på temaet sitt og vil ha det til å gjelde alle livvssyn.

Hadde han vært intressert i alle livssyn på lik linje, ville han neppe sakset seg et vinklet sitat fra islamnet til å åpne tråden sin med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde TS vært fordomsfri, hadde han stilt akkurat det spørsmålet der: Hvordan skal arbeidslivet stille seg til religiøse krav?

Men det gjør han ikke.

Han åpner mer eller mindre med å si at han har funnet "ennå en umulig muslim" og nå vil han diskutere henne/muslimer/islamnet.

Underveis i debatten, når han blir presentert med fakta om at dette jo var en feiltolkning, vrir han imidlertid på temaet sitt og vil ha det til å gjelde alle livvssyn.

Hadde han vært intressert i alle livssyn på lik linje, ville han neppe sakset seg et vinklet sitat fra islamnet til å åpne tråden sin med.

Forventer du egentlig noe annet av TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...