Gå til innhold

Skal en muslim kunne nekte å være med å stelle i stand til jul på pleiehjemmet?


Cuckold

Anbefalte innlegg

Mange har reagert etter at rektor Tove Fredriksen ved Øren skole i Drammen forbød elever å bruke nisselue ved juleavslutningen "av hensyn til religiøse minoriteter". Det har vært barn fra Jehovas vitner på norske skoler i årtier, og det var aldri snakk om at hensynet til disse eller andre norske barn fra familier der man hadde en annen livsstil enn normen (eksempelvis naturister) skulle innebære en endring i tradisjonene for ikke å støte disse barna. Det er først etter masseinnvandringens tid, da vi har fått en en voksende befolkning tilhørende en tradisjonelt svært kulturelt og politisk dominerende verdensreligion med krav om ulike særordninger og spesialtilpasninger at slikt tankesett har dukket opp.

At rektor ved Øren skole påstår at hun overhodet ikke har tenkt på innvandrere, men at omdøpningen av jul til "vintermarkering" bare er av hensyn til norske religiøse grupper som ikke feirer jul, virker derfor litt underlig. Det er først etter noen år med masseinnvandring det har kommet på tale å frata norske barn norske tradisjoner for ikke å støte noen.

http://dt.no/nyheter/nisselue-forbudet-skulle-skane-etnisk-norske-barn-1.6666697

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Forbd-nisselue-for--ta-hensyn-til-norsk-religis-minoritet-6721420.html#xtor=RSS-3

At julefeiring skulle være problematisk for ikke-kristne har jeg ikke så stor forståelse for. For det første er jo jul opprinnelig en gammel hedensk feiring som kristendommen bare overtok og tilpasset, for det andre er nisselua vel først og fremst forbundet med den norske fjøsnissen, små lunefulle skapninger som heller ikke tilhører kristendommen, men folketroen, og for det tredje er både julen og påsken såvel som søndag som helligdag religiøse i sitt opphav, men ikke lenger religiøse i sin betydning for folk flest. Selv om man ikke er religiøs setter man likevel pris på tradisjonen med juletre, svineribbe, pinnekjøtt og gaver. I påsken har det blitt tradisjon for å dra på fjellet og lese påskekrim, ingen av delene spesielt religiøse aktiviteter, så tradisjonene som bygges opp rundt disse i utgangspunktet religiøse dagene er blitt mer kultur enn religiøs feiring. Og kulturen i landet kan vi stå sammen om selv om vi har helt forskjellige livssyn.

Jeg har selv mer enn en gang sagt at jeg ønsker et samfunn der alle livssyn stiller likt, men det betyr ikke at vi må avvikle alle våre kulturelle tradisjoner i den grad de har røtter i noe religiøst. Det er ikke noe problem at vi bruker den gregorianske kalender, en modifisering av den romerske julianske, der årets første måned er oppkalt etter den romeske guden Janus, den tredje etter krigsguden Mars. Jeg ser heller ikke noe problem i at vi beholder tradisjonell tidsregning med å angi år etter Kristi fødsel. Eller at vi bruker kaldeernes syvdagers uke, men der den andre dagen i uken er oppkalt etter den norrøne guden Ty, den tredje etter guden Odin, den fjerde etter guden Tor. Dette handler bare om kultur og historie, ikke om den norrøne, romerske eller kristne religions priviligerte posisjon i samfunnet. Hvis alle ukedager, måneder og vår tidsregning hadde kommet fra én og samme religion ville det vært mer betenkelig, men det at vi har tatt vare på navn fra romersk og norrøn førkristen tid gjennom kristendommens dominerende tidsalder sier jo litt om at dette fint kan reduseres til tradisjoner og kultur, uten religiøs brodd.

Likevel er det altså folk i vårt land som ikke uten videre er klar for å gjøre jobben sin når det nærmer seg jul:

http://islamnet.no/forum/2-Islam/12084-Jul-p%C3%A5-jobben

Jeg siterer fra en tråd på islamnet:

Salaam aleycum.

Jeg jobber som leder på en helseinstitusjon, og her arrangeres det (selvsagt) jul. I den anledning blir det mitt ansvar f.eks å bestille juletre, sende invitasjoner til adventskaffe o.l., ting som uansett ville foregått om det var meg som satt i stolen, eller en annen. Jeg har egentlig bare distansert meg til det hele, og ordnet unna med de tingene etter hvert som de har kommet. Det er ikke MEG som feirer jul, men jeg kan ikke nekte de som bor her å gjøre det, liksom....Jeg er ikke GLAD for å det...Det blir liksom litt som med postmannen, føler jeg - han leverer bare posten, men er kan ikke personlig stå bak alt søppelet han putter i postkassene til folk.

Hva tenker dere om det?

Svar:

Mitt råd kjære søster, og vit at jeg ikke sier dette lett, eller uten at jeg vet hvor vanskelig dette kan være i praksis, er at du burde ta avstand til dette, gå til din sjef og fortell at pga din religion må be om fritak fra slike aktiviteter, og heller få noen andre arbeidsoppgaver i stedet for. Hvis du tvinges til å fortsette med dette, er det bedre å finne annet arbeid. Når du bor i et land uten sharia, er det mer ansvar på oss alle at vi ihvertfall innfører sharia i våre egne liv så langt som mulig, både i privatlivet, og arbeidslivet. Allah skal holde oss alle ansvarlig for hva vi bedrev tiden vår med, og det vil være en dag for tomme unnskyldninger vil være lite verdt. Og Allah wa alam.

Hadde vært interessant å høre hva folk mener om dette: Skal ansatte på helseinstitusjoner få reservere seg mot å være med å stelle i stand til jul? Hva med å servere svinekjøtt? Skal man få reservere seg mot å servere det til pasienter eller gamle pleietrengende ved helseinstitusjoner?

Endret av Cuckold
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest outlandish

Hvis hun ikke ønsker å være med å stelle istand jul, kan hun jo ikke være ansatt der.

Å servere julemat og kaker til kaffen er ikke akkurat et samvittighetsspørsmål eller haram...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner seriøst jeg er glad for å ikke være muslim. Det må da være et helsikes stress å følge så mange oppdiktede eventyr som skal styre livet ditt frem til den dag du går i grava og råtner opp i bakken.

Over til spørsmålet: Så lenge hun ønsker å jobbe der, så får hun ta del i det som alle andre ansatte. Folk som henne er grunnen til at jeg ikke ansetter muslimer.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke ønsker å være med å stelle istand jul, kan hun jo ikke være ansatt der.

Å servere julemat og kaker til kaffen er ikke akkurat et samvittighetsspørsmål eller haram...

Helt på linje med deg her. Godt å høre fra en muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

(Du må være klar over at disse islamnetterne står for en tolkning av religionen som både blir diskutert og tolket annerledes av andre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

At julefeiring skulle være problematisk for ikke-kristne har jeg ikke så stor forståelse for. For det første er jo jul opprinnelig en gammel hedensk feiring som kristendommen bare overtok og tilpasset,

OT, men det går an at folk velger å ta avstand fra bruk av hedenske symboler selv om de ikke er kristen, vettu... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange har reagert etter at rektor Tove Fredriksen ved Øren skole i Drammen forbød elever å bruke nisselue ved juleavslutningen "av hensyn til religiøse minoriteter". Det har vært barn fra Jehovas vitner på norske skoler i årtier, og det var aldri snakk om at hensynet til disse eller andre norske barn fra familier der man hadde en annen livsstil enn normen (eksempelvis naturister) skulle innebære en endring i tradisjonene for ikke å støte disse barna. Det er først etter masseinnvandringens tid, da vi har fått en en voksende befolkning tilhørende en tradisjonelt svært kulturelt og politisk dominerende verdensreligion med krav om ulike særordninger og spesialtilpasninger at slikt tankesett har dukket opp.

At rektor ved Øren skole påstår at hun overhodet ikke har tenkt på innvandrere, men at omdøpningen av jul til "vintermarkering" bare er av hensyn til norske religiøse grupper som ikke feirer jul, virker derfor litt underlig. Det er først etter noen år med masseinnvandring det har kommet på tale å frata norske barn norske tradisjoner for ikke å støte noen.

Jeg har jobbet i norsk grunnskole i et par tiår. Det har alltid til en viss grad blitt tatt hensyn til for eksempel Jehovas vitner; det er ingen ny tanke at undervisningen skal tilpasses slik at flest mulig kan delta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som henne er grunnen til at jeg ikke ansetter muslimer.

Det er da forskjell på muslimer også da.

Har ei venninne som er sammen med en muslim. De feirer både jul og id.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da får hun enten slutte i jobben eller takle juleoppdrag

Vi bor i NORGE ,respekter vår kultur litt også da

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i norsk grunnskole i et par tiår. Det har alltid til en viss grad blitt tatt hensyn til for eksempel Jehovas vitner; det er ingen ny tanke at undervisningen skal tilpasses slik at flest mulig kan delta.

Det er da heller ikke bare de siste to årene det har kommet innvandrere til landet. Det jeg sier er at det først er etter masseinnvandringens tid dette har blitt en aktuell problemstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinekjøtt bør de få fritak for, samme med vegetarianere. De skal ikke servere kjøtt om de ikke vil.

Det andre er bare tulk å få fritak fra egentlig.

Ser ikke problemet med å bestille et juletre. Å tvinge dem til å delta i selve julefeiringa er ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

Mitt råd kjære søster, og vit at jeg ikke sier dette lett, eller uten at jeg vet hvor vanskelig dette kan være i praksis, er at du burde ta avstand til dette, gå til din sjef og fortell at pga din religion må be om fritak fra slike aktiviteter, og heller få noen andre arbeidsoppgaver i stedet for. Hvis du tvinges til å fortsette med dette, er det bedre å finne annet arbeid. Når du bor i et land uten sharia, er det mer ansvar på oss alle at vi ihvertfall innfører sharia i våre egne liv så langt som mulig, både i privatlivet, og arbeidslivet. Allah skal holde oss alle ansvarlig for hva vi bedrev tiden vår med, og det vil være en dag for tomme unnskyldninger vil være lite verdt. Og Allah wa alam.

Feilslutningen som blir begått her, og som jeg skulle tatt opp med fyren, handler om at dersom hun skulle ha ført noen vill og begått synd ved å servere mat som ikke er halal, måtte det ha dreid seg om at hun serverte den til en annen, troende muslim...

Gjør hun ikke dette, har hun ikke noe å bekymre seg for.

Saken er at det er enkelte som i iveren etter å få til å "innføre sharia i eget liv" driver med overkompensering,- eller det jeg kaller overkill, samtidig som de ikke har noen referanserammer i samfunnet rundt seg til å korrigere dem...

Dvs de blir "over-nervøse" for å ikke "få til å være muslim" og det fins ingen med innarbeidede tradisjoner å se på til å berolige dem.

Det fins et uttrykk som heter "Å bli mer katolsk enn Paven"...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er helt greit at en som faktisk har problemer med å stelle istand til jul, delegerer det til noen som ikke har problemer med det.

Vedkommende her er leder, ok leder har ansvar for at det BLIR GJORT! I mine øyne betyr ikke det at leder må gjøre det selv. Ei heller betyr det at leder trenger gå til sin overordnede og spør om lov til å delegere noen arbeidsoppgaver til andre i sin egen avdeling.

Folk er ute etter å gjøre ting så vanskelig synes jeg. Det er mange flere en muslimer som velger å ikke stelle istand til jul på arbeidsplassen sin, uten at det betyr at det ikke blir stelt i stand til jul. Og uten at det betyr at den som tar avstand fra jul, prøver å få andre til å ikke feire jul.

Vedkommende her, og mange av de muslimene jeg kjenner som heller ikke feirer jul selv, har jo ingen problemer med at ANDRE feirer jul rundt dem, de vil bare helst slippe å styre med det selv, siden det er tradisjoner som hovedsakelig tilhører en religion de ikke utøver.

Min mening: Så lenge vi VELGER å ha religionsfrihet i norge, så må vi akseptere at ikke alle vil følge "vår" religions høytider og festligheter. Vi kan ikke tvinge noen til å personlig stelle istand til en kristen festhøytid, så lenge vi faktisk mener noe med vår religionsfrihet. Like lite som vi selv ønsker å presses til å delta i Eid og andres høytider.

De som kommer til norge, må akseptere og la andre rundt dem, feire norske tradisjoner, til tross for at disse norske tradisjonene er kristne tradisjoner. De har flyttet til ett kristent land med religionsfrihet. Aksepten og tåleransen må gå toveis. Samtidig som det ikke kan være noe press om å delta i andre religioners høytider.

Og når det gjelder saken med nisseluene, tror jeg det kommer av et pinlig feilskjær, som ikke altså støttes opp av mengden innvandrere som har kommet hit, og må legges på enkeltmenneskers tro om hva som er rett for andre uten å høre med de andre de prøver å ta hensyn til. Være seg andre norske religioner eller andre ikke-norske religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svinekjøtt bør de få fritak for, samme med vegetarianere. De skal ikke servere kjøtt om de ikke vil.

Det andre er bare tulk å få fritak fra egentlig.

Ser ikke problemet med å bestille et juletre. Å tvinge dem til å delta i selve julefeiringa er ikke riktig.

Så du mener at man skal få fritak fra å servere svinekjøtt selv om det er en del av jobben å servere pasientene mat? Hva med de av oss som ikke ønsker å bidra til tradisjonen med halalslakting? Skal helsepersonell også kunne reservere seg mot å servere halalkjøtt? Eller skal det bare gå én vei? Hva med helsepersonell som av overbevisning er sterke motstandere av signalplagget hijab, skal disse kunne nekte å ta slike plagg til vask?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Kjenner seriøst jeg er glad for å ikke være muslim. Det må da være et helsikes stress å følge så mange oppdiktede eventyr som skal styre livet ditt frem til den dag du går i grava og råtner opp i bakken.

Nå er det ikke bare muslimer som følger så mange oppdiktetde eventyr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da heller ikke bare de siste to årene det har kommet innvandrere til landet. Det jeg sier er at det først er etter masseinnvandringens tid dette har blitt en aktuell problemstilling.

Jeg sa et par TI-år.

Men hvis du vil dra diskusjonen mange tiår tilbake i tid, får vi vel kanskje diskutere fysisk avstraffelse i skolen, utstrakt bruk av skammekrok, tvangsfjerning av taterbarn fra foreldrene, lovforbud mot samisk tale i norsk skole, sløyd kun for gutter, heimkunnskap og håndarbeid bare for jenter, skolebøker som forteller at den negroide rase har lavere intelligens enn andre raser og tvangsskriving med høyre hånd for venstrehendte...

Går vi langt nok tilbake er det mye som er ytterst kritikkverdig i norsk skolehistorie og ting er fortsatt langt fra perfekt, men verden går framover... Alt som endrer seg har ikke med innvandring å gjøre, det er rett og slett normal samfunnsutvikling over tid. Vi skal være glad vi bor i et samfunn hvor toleransen og hensynet til individet står sterkere og sterkere over tid og ikke et av samfunnene hvor det motsatte skjer. Diktatur er jo som kjent et annet ord for slike samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest outlandish

Så du mener at man skal få fritak fra å servere svinekjøtt selv om det er en del av jobben å servere pasientene mat?

Svinekjøtt blir servert hele året, alt fra salami på maten til baguetter med ost og skinke, smultringer til kaffen og pølser og skiknesteik til middager. Is til dessert er også haram i de flest tilfeller, og det er puddinger med gelantin.

Mat er et minefelt i en kultur som ikke er lagt opp for halaltenkning. (Det samme sliter for øvrig jøder med,som spiser kosher, og veganer/vegetarianere, adventister m.fl.Tilogemd folk med matallergier.)

Men altså, så lenge man ikke serverer slik mat til en troende muslim mot deres viten og vilje, har man ikke gjort noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er helt greit at en som faktisk har problemer med å stelle istand til jul, delegerer det til noen som ikke har problemer med det.

Vedkommende her er leder, ok leder har ansvar for at det BLIR GJORT! I mine øyne betyr ikke det at leder må gjøre det selv. Ei heller betyr det at leder trenger gå til sin overordnede og spør om lov til å delegere noen arbeidsoppgaver til andre i sin egen avdeling.

Folk er ute etter å gjøre ting så vanskelig synes jeg. Det er mange flere en muslimer som velger å ikke stelle istand til jul på arbeidsplassen sin, uten at det betyr at det ikke blir stelt i stand til jul. Og uten at det betyr at den som tar avstand fra jul, prøver å få andre til å ikke feire jul.

Vedkommende her, og mange av de muslimene jeg kjenner som heller ikke feirer jul selv, har jo ingen problemer med at ANDRE feirer jul rundt dem, de vil bare helst slippe å styre med det selv, siden det er tradisjoner som hovedsakelig tilhører en religion de ikke utøver.

Min mening: Så lenge vi VELGER å ha religionsfrihet i norge, så må vi akseptere at ikke alle vil følge "vår" religions høytider og festligheter. Vi kan ikke tvinge noen til å personlig stelle istand til en kristen festhøytid, så lenge vi faktisk mener noe med vår religionsfrihet. Like lite som vi selv ønsker å presses til å delta i Eid og andres høytider.

De som kommer til norge, må akseptere og la andre rundt dem, feire norske tradisjoner, til tross for at disse norske tradisjonene er kristne tradisjoner. De har flyttet til ett kristent land med religionsfrihet. Aksepten og tåleransen må gå toveis. Samtidig som det ikke kan være noe press om å delta i andre religioners høytider.

Og når det gjelder saken med nisseluene, tror jeg det kommer av et pinlig feilskjær, som ikke altså støttes opp av mengden innvandrere som har kommet hit, og må legges på enkeltmenneskers tro om hva som er rett for andre uten å høre med de andre de prøver å ta hensyn til. Være seg andre norske religioner eller andre ikke-norske religioner.

Det virker jo ikke som du har lest noe av det jeg har skrevet. Jeg påpeker jo nettopp at jul for mange (kanskje de fleste?) ikke lenger er en religiøs høytid, men en tradisjon med religiøse røtter, på samme måte som søndag som helligdag og navn fra romersk og norrøn religion på måneder og ukedager. Tradisjonene er del av kulturen, og kulturen er fellesnevneren, en felles referanseramme som man deler i et land, uavhengig av livssyn.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

Hva med helsepersonell som av overbevisning er sterke motstandere av signalplagget hijab, skal disse kunne nekte å ta slike plagg til vask?

Dette er bare tull.

Nå konstruerer du problemstillinger bare for diskusjonens skyld. :krangle:

Ha det så gøy med det. :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt ikke kreves at muslimer eller jøder for den grunn skal være med å stelle i stand til jul og iallefall ikke servere svinekjøtt! Det er snakk om å ha respekt for andre religioner!! For meg, som har studert religion i flere år, er det uakseptabelt av nordmenn å kunne kreve dette av mennesker som har en helt annen tro enn mange av oss! Folk bør åpne opp øynene sine og repektere at andre religioner har sine rituelle lovpåbud/forbud de må følge!!

OG nei, jeg er ikke religiøs eller utenlandsk!

Jeg er født og oppvokst i Norge av norsk slekt og jeg er ikke-troende! Jeg syns bare det er skremmende at nordmenn føler de har "rett" til å bestemme hva alle innbyggerne i landet skal gjøre når det nærmer seg høytid!! Ha respekt for andre religioner! Kanskje dere også burde lese dere opp litt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...