Gå til innhold

"Dømt for pedofili"


Ahava

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at man bør bruke de riktige begrepene, og at det ikke blir riktig å kalle alle overgripere for pedofile. Det finnes overgripere som har utført ulovlige handlinger med barn, uten at de er pedofile. Når man blander sammen pedofile og overgripere uten kritisk sans så blir det vanskelig å ha en debatt omkring temaene hver for seg, fordi folk på instinkt vil forbinde pedofili med overgrep, og overgrep med pedofili. Og det er jo helt håpløst å kunne debattere på et sånt grunnlag!

Men jeg tror det er en fortapt sak, å prøve å lære nordmenn hva som egentlig ligger i begrepene. Jeg tror det hadde vært mye enklere å finne et nytt begrep for pedofile som ikke begår overgrep, men "kun" sliter med vanskelige følelser. Pedofili er svartmalt og jeg ser ingen mulighet for å kunne diskutere pedofili (f.eks om man skal diskutere hvordan en pedofil skal leve med sine følelser) uten å blande inn overgrepstanker. Begrepet er ødelagt, enkelt og greit. Og det er synd både for de pedofile, og for de som kjemper mot overgrep, fordi misforståelser så lett vil kunne oppstå. Det er det ingen som tjener på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så at man ble misbrukt som barn betyr at man ikke skal gifte seg og få barn?

Nei, de kan jo gjøre som de vil. Men man er jo litt retardert og tjukk i skallen hvis man får barn med noen man ikke er sikker på ikke vil voldta ungen, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likevel en kjent sak at mange som er pedofile begår seksuelle overgrep mot barn (barn under 12 år).

Er det en kjent sak? På hvilken måte? Har du noe statistikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...kommer helt an på hvordan man tolker det. En pedofil er en person som har en parafil. Pedofili er en person som utfører en pedofil handling, som vil si at personen har sex med barn.

Nei, din tulling. Pedofili er når noen er tiltrukket av barn. Selve handlingen kalles "seksuelt overgrep" el.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest certsma appear

Jeg irriterer meg også over dette slurvet. At noen er dømt for pedofili er det samme som å si at noen er dømt for heterofili. Det er meget vktig å skille mellom lyster/fantasier og handlinger. Hvis man skal begynne å dømme folk etter lyster og tanker så kommer vi i hvert fall helt galt av sted og ingen er uskyldige. Det må være lov å ha forkastelige tanker hvis man kan begrense seg til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...