Gå til innhold

Hvilke fordommer har DU opplevd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den aller siste var for noen dager siden.

Jeg gikk inn på en byggevarebutikk å spurte etter en kanthøvel..og to menn bak kassa himlet med øynene...:vesla det er ikke noe som heter det i vår butikk, er du sikker at du ikke heller skal kjøpe en pakke spiker..også sender du faren din til å kjøpe resten.

Jeg dro til neste butikk i stedet , (hvor de faktisk visste hva en kanthøvel var) så dro jeg tilbake og klasket min flunkende nye kanthøvel på disken deres!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Hulderjenta
Skrevet

Jeg har flere ganger opplevd å bli kjeftet på av eldre mennesker når jeg har vært på ridetur, uten at verken jeg eller hesten har gjort noe som helst galt. Likevel snakker de til meg som om jeg var 13 år og kjefter i veg om hestemøkk på fortauet og det ene med det andre. Blir sett på som en drittunge når jeg er ute og rir, selv om jeg sitter der 26 år gammel, ferdig høgskoleutannet med egen leilighet og bil - grrr, jeg blir så provosert!

Skrevet

Jeg dro til neste butikk i stedet , (hvor de faktisk visste hva en kanthøvel var) så dro jeg tilbake og klasket min flunkende nye kanthøvel på disken deres!!

Utrolig bra gjort! :sjarmor: Hva sa de da?

Gjest Balenciaga
Skrevet

-blondinefordommer (du kan ikke være intelligent)

-vestkantfordommer (du er en snobb)

-bruke-pengerfordommer (det er unødvendig og tåpelig)

-si-min-meningfordommer (du er krass)

-ha-ambisjonerfordommer (du er kynisk)

-være-tokulturellfordommer (hvor vil du egentlig bo, hvorfor bor du ikke der, kan du hjelpe meg med å oversette.....? -NEI!)

Skrevet

Jeg var innom en databutikk en gang, for å forhøre meg om prisene på ram-brikker. Fyren i kassa kikket dumt på meg, og spurte i en meget skeptisk tone om jeg visste hvordan man satte inn ram i en pc.

"Jo, nå skal du høre! Dette kan jeg skjønner du! Man tar en ram-brikke, og plasserer den oppå skjermen, og venter på at plug'n'play skal gjenkjenne den, og så er det bare å spille i vei. Men tilbake til det egentlige spørsmålet mitt; hva ligger prisene på nå?"

Tror han skjønte at han hadde gått litt for langt i sine antakelser.

Skrevet

Skoleflink;

- "alt er så enkelt for deg" (for jeg måtte selvfølgelig ikke jobbe for karakterene mine.. :o )

- "liker ikke du bare klassisk musikk, da?" (???)

- "drikker du alkohol?"

Jente;

- "du må jo være fornøyd med nest best karakter i matte, du som er jente"

- "har du noen til å hjelpe deg med å skifte dekk, da"

- "hva skal du lage til dere til middag i dag, da?"

- "hva blir du hetende etter at du er gift, da?"

Kraftig;

- "er du fortsatt sammen med kjæresten? så fint for deg, da"

- "trener du?"

- "har duuu samboer???"

Forlovet i en alder av 24:

- desperat

- verpesjuk

Skrevet

Jeg har møtt på endel fordommer i mitt liv, men det er ikke så mange som går inn på meg lenger. Men det som er værst er når jeg møter fordommer mot meg og mine valg her i livet fra venner.

Kan komme med to eksempler:

1) De fleste av vennene mine er kristne, og selv har jeg valgt å gå bort i fra min kristne oppdragelse. Dette har jeg møtt mye fordommer mot fra venner fordi hvordan kan jeg snu ryggen til sannheten når jeg vet hva som kommer til å skje med meg etter døden.

Blæh, jeg er faktisk voksen nok til å ta mine egne standpunkt her i livet. Greit at de har valgt noe annet, men jeg kan vel få lov til å si nei fordi om? Det at jeg ikke fører en kristen livsstil når det er det jeg er oppdratt til er jo heller ikke bra..... Fyfy som fikk barn før ekteskapet.... osv

2) En kamerat har virkelig store fordommer mot meg virker det som. Først er det det med at jeg har valgt å snu kristendommen ryggen, og i tillegg er jeg jo bare en dum blondine som ikke kan noen ting her i verden. Jeg kan jo umulig ha noe særlig høy IQ jeg, iallefall ikke over 110. At jeg har nesten like høy IQ som han, og at hvor høy IQ en har faktisk ikke alltid forteller noe om hva en kan eller ikke kan, er noe han nekter å gå med på. Dette har jeg fra hans egen munn.

Disse to fordommene plaget meg litt før, men nå irriterer de meg mer enn plager meg. De irriterer meg fordi dette skal liksom være vennene mine, og de burde jo etterhvert kjenne meg. Spesielt det med at jeg må være så dum siden jeg er blond. Greit nok, jeg hadde kanskje ikke verdens beste karakterer på vgs, men det kan kanskje ha noe med at jeg egentlig ikke orket å jobbe så mye med de fagene jeg slet med fordi matte og kjemi er ikke det mest spennende her på jord? Neida, det er selvfølgelig fordi jeg er en dum blondine som ikke vet forskjell på dihydrogenmonooksid og H2O. :ler:

Gjest glamourgirl
Skrevet

Jeg har opplevd fordommer og har blitt rakket nedpå fordi jeg er:

*blond

*pen

*har store pupper

*er kristen

*er kristen og skilt

* er avholds

* er sørlending

*er kristen, blonde, skilt avholds sørlending

* jeg har lederstilling i et mannsdominert gubbemiljø

* jeg er morsom

* jeg får mye oppmerksomhet

*jeg får folk til å le

*jeg får folk til å slappe av

(jeg er dermed en billig flørt som bare har en ting i hodet)

*jeg sier det jeg mener, og bruker ofte et fargerikt språk (og er kristen og sørlending :roll: )

*Jeg er fnisete

*jeg har en utradisjonell utdannelse

*jeg har bodd i utlandet og vært "blonde-bimbo-Norwegian"

Gjest GreenSky
Skrevet

* er sørlending

Skal en få fordommer for det også, nå!? :o

Gjest glamourgirl
Skrevet

Skal en få fordommer for det også, nå!? :o

:ler: Jepp, sørlendinger er blide og gilde og snille, og går stille i dørene, treige og tålmodige og ganske kjedelige egentlig... Og spm du vet, er jo jeg akkurat sånn :roll:

• 11 måneder senere...
Skrevet

-At jeg ikke er noe pen

-At jeg droppet ut av videregående

-At jeg har sosial fobi

-At jeg er ung

-At jeg var sammen med en afro-amerikaner (hørte ofte at jeg var n*ggerlover, n*ggerhore, var skitten, ekkel og ikke hadde respekt for meg selv)

Skrevet

Var en utlending (fra midtøsten) som spurte meg seriøst om jeg var satanist. Jeg har jo langt hår og går for det meste kledd i svart, kan du skjønne. Jeg svarer da: "Er du selvmordsbomber? Jeg mener, du er mørk i huden, du kommer fra midtøsten, da mååå jo du være det?? Eller??"

Han skjønte heldigvis poenget, men ble litt fornærmet, noe han uttrykte. Jeg svarte "Da skjønner du kanskje hvordan det er når folk kaller meg noe jeg ikke er. Spesielt når de som kaller meg det ikke vet hva en satanist egentlig er!"

Han ble nokså paff, men forstod poenget mitt ganske så bra.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg vet ikke om det er fordommer da' date=' men jeg får mange kommentarer når jeg sier at jeg er hudpleier og driver med massasje. Mange menn kommer med slibrige kommentarer som; "utfører du ekstratjenester også da eller?". :evil:[/quote']

Prøv å fortelle at du er ridelærer...... :roll:

Gjest Tristessa
Skrevet

-Fikk en del pes for gode karakterer tidligere, særlig på ungdomsskolen - det er jo ikke kult blant fjortisene å investere litt i egen kunnskap

- Merker at det heller ikke alltid gir et så godt rykte å være sammen med en som er noen år eldre enn en selv (barnerovsoffer, ingen egne ambisjoner, vil bare bli gravid med en gang, blir utnyttet - BAH!)

- Og tipper at det blant deler av mine foreldres omgangskrets synes det er litt skuffende at gulljenta er en slakkis i jeans, samboer, partyløve og at jeg studerer juss og kun går i kirken to ganger i året og det er når mamma tvinger meg. Heldigvis tilhører de bare et mindretall, da.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg har opplevd og opplever å bli stemplet som bimbo på grunn av utseendet og fordi jeg fikk barn når jeg var 18. Jeg har opplevd diskriminering på grunn av landet jeg kommer fra. Jeg har opplevd rasisme fordi jeg har mørke barn. Jeg opplever å bli fordømt til å være ca. 7år yngre enn hva jeg er og derfor at jeg er tenårings mor, som om jeg ikke fikk nok av de da jeg var tenåringsmor.

Skrevet

På 80-tallet, altså:

Fordommer blant ikke-kristne fordi jeg er kristen. Fordommer blant kristne fordi jeg stort sett hadde ikke-kristne venner og ikke akkurat slet ned benkene på bedehuset...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har møtt fordommer fordi jeg er gjest her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...