Gå til innhold

Hvilke fordommer har DU opplevd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det ligger litt fordommer inne i familien min at jeg spiller spill.

Spill er liksom så fattislig og simpelt av en eller annen grunn, og de andre er så flaue rundt saken. Blir sliten av det.

Det er klart man har forsjellige leve måter og meninger, men man lever med familien mye..

Selv syntes jeg det er en mil mellom hva slags spill man spiller, men i familien er omtrent alt annet en Trivial Pursuit fordummende eller for barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk har en tendens til å hoppe rett i defensiven, og enkelte går til angrep på meg for å forsvare seg, når de finner ut at jeg ikke drikker. Dette er det nærmeste jeg kommer det å bli utsatt for fordommer.

Finner det egentlig litt pussig. For det spiller nesten ingen rolle hvem du er. Min erfaring er at sånn cirka åtte av ti reagerer med usikkerhet, redsel, angrep og andre defensive trekk når de finner ut at jeg ikke drikker.

Det virker som om de fleste er redde for at jeg skal se ned på dem bare fordi at de drikker. Som om jeg kommer ridende på en høy, hvit, nobel hest for å dømme dem.

Menneskets usikkerheter kommer så ufattelig tydelig fram når man treffer folk som går "mot strømmen" med "nobilitet" i ryggen. :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjenner at jeg blir fantastisk lettet av å lese denne tråden! Mange sliter med de samme fordommer som jeg. Her er noen av de jeg sliter med:

- Fra sørlandet: Er du kristen? Å, nei. Er du satanist, du da?

- Studerer jus: Er du bare opptatt av penger? Har du ingen egen moral?

- Ser bra ut: Tror du at du er noe? Tror du at alle er forelsket i deg? Tror du at du kan komme deg dit du vil bare fordi du ser bra ut?

- Sluttet å røyke: Tror du du er noe bedre enn oss som røyker? Har du blitt kjedelig nå?

- Trener: Hva skal du trene for? Du gir bare oss andre dårlig samvittighet.

- Har en viss sirkulasjon i toppetasjen: Er du sur eller? (pene jenter skal være glade, samtykkende og tomhjernede, det vet jo alle!)

- Liker flere typer musikk og klesstiler: Har du ingen identitet?

Skrevet

Kom på en fordom til som jeg har blitt møtt med:

- fordom mot mennesker som faktisk kjenner og snakker med mennesker av annen hudfarge!!!

Ble spyttet på ved en anledning på barneskolen, fordi jeg var god venninde med ei klassevenninde fra India!!

Opplevde også å møte fordommer mot dette etter å ha pratet masse med noen fargede gutter jeg og søstern min møtte på ett utested en gang for lenge siden, ble omtalt som "de som snakket med utlendingene!!!" en periode takket være det.

Har også blitt konfrontert med fordommer mot ekteskapet mellom moren min og min gambianske stefar, både pga kulturforskjellen, religionen hans og det fakta at de foreløpig må bo i hvert sitt land.

Skrevet

Vet ikke om det fordommer, men jeg møter noen ganger nedlatende holdninger fordi jeg er jente og driver med jakt og jakthunder. Jenter har ikke peil på sånt skjønner du ....( ja særlig ).

Og så er det ikke serlig femint å drive med heller .... (?).

Skrevet

Som transe har jeg blitt tatt for å vere homo. Det var veldig leit for meg tidlegere, men lot ikke livet bli surt av det. Nå vet fok mer om det, så det er ikke så mye av det. Ellers føler jeg meg mer og mer bi.

Skrevet

Fordi jeg er mann er det noen som trur at jeg følger den typiske klisjélivstilen ved samme navn.

Er vel det eneste jeg kommer på og som irriterer meg, folk har trudd jeg er og har vært både det ene og det, men jeg trur ikke det var begrunna i fordommer, bare rykter og sånnt, og rykter bryr jeg meg ikke noe særlig om.

Gjest 3llie
Skrevet

~Fikk barn tidlig.

~Sammen med en eldre mann.

~Fra vestkanten.

~Arvet formue.

~Får barn nr 2 før ferdig utdannet.

~Populær blandt gutta på ungdomskolen/vgs.

Ja.. det er hva jeg kommer på :(

Skrevet

Jeg var speider i mange år, og møtte mange fordommer av typen: følge gamle damer over gaten, bare sitte å pugge knuter, kjedelig etc. Prøvde da utallige ganger å forklare at alt er så kjedelig som de som er med og at man gjorde veldig mye rart i speideren.

Jeg har også møtt en del fordeler som skoleflink. Slik som at jeg smiska med læreren (som jeg ikke tålte trynet på...), at jeg ikke behøvde å jobbe for karakterene min, de bare falt ned i fanget på meg, og at jeg ikke kunne ha et liv utenom skolen.

Gjest the imp
Skrevet

Jeg jobber på internettsupport og får stadig som første kommentar etter at jeg har presentert meg: ja, jeg skulle til internettsupport jeg da.... Og når jeg svarer at det er dit de har kommet: åh, javel, men...kan DU noe om det da?

Nei, jeg kan ingenting om pc-er og internett, for jeg er jo jente. Jeg sitter selvfølgelig bare og later som om jeg sitter på internettsupport for å lure dem. :roll:

Gjest Pterodactylkake
Skrevet

gotherfordommer, kun fordi jeg har et begrenset fargetall i klesskapet mitt på rødt svart og hvitt! Det er mine farger for steika! Jeg sørger ikke gotisk! :evil:

Skrevet

Fordi jeg er forholdsvis ung enda får jeg stadig kommentarer i jobbsammenheng a`la "hvor lenge har du jobbet her da?". Særlig fra eldre menn ikledd dress. Hersketeknikk - som jeg vet å ikke la meg knekke av. Ellers har jeg utrolig nok fått spm om jeg fikk jobben min pga utseendet!! Holdt på å le meg ihjel før jeg ble forbanna.

Gjest Gjesta
Skrevet

Er egentlig overraska jeg, over at jeg ikke har møtt flere fordommer enn det jeg har! :roll:

Og de få jeg har møtt har dreid seg om valget av livspartner - han er jo alt for gammel for meg. Og at jeg ikke jobber som det jeg har utdanna meg til - det er jo VELDIG synd da...

Ja, ja.

K

Skrevet

Er man jente som bryr seg om utseende---> BERTE, hørt dette flere ganger, og flere ganger som snobb, soss. "tenker du på noe annet?"

Trener regelmessig, fikk en gang høre "løfter du virkelig vekter, trodde du var født sånn, dum og deilig", av en innstruktør. Dette var sikkert en spøk for han blunket, men persnlig syntes jeg ikke noe spesielt om den kommentaren, og jeg er ikke sur og gretten til vanlig.

Har veldig lyst til å studere juss videre og det sjokkerer mange, "skal du bli advokat?Du er klar over at det er mye lesing??" ehh Ja, jeg har gode karakterer har jeg ikke?? Selvom jeg er opptatt av utseende, klær O.l betyr ikke det dermed at jeg ikke har andre interesser! :roll:

Mange som tror at jeg ikke kan være med i diskusjoner, og dette får jeg virkelig bevist ved å komme med mine sterke meninger mot ting og tang :kul: "Oii, trodde ikke det om deg...at du liksom, trodde du bare tenkte på gutter, klær.." SUKK :veldigsur: NEI! DA VET DU DET!

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke opplevd så mange fordommer!

Men det slår meg at man ofte får mye bedre service i enkelte butikker når man er velkledd og har dresset seg opp litt før handleturen, enn når man bare stikker innom en butikk etter jobb (jobber i barnehage...) i dongerybukser og allværsjakke... Sånt irriterer meg!!! :evil:

Og det er vel egentlig en slags fordom? Kanskje de tror jeg er en lassis som ikke kan betale for meg? De skulle bare visst at jeg har ræva full i penger!!! :ler:

Gjest King James V
Skrevet

jeg ser ned på de som ser ned på meg

jeg har fordommer til de som har fordommer til meg

men egentlig har jeg aldri opplevd det,...men jeg er sikker på at noen har det jeg har bare ikke fått med meg hva.........men de ser jeg ned på.

Skrevet

"Har du virkelig gått TRE ÅR på skole for å bli bibliotekar??? Hva i all verden drev dere med der da? Leste alle bøkene i biblioteket eller?? Hahahaha..."

Og...

"Man trenger vel ingen utdannelse for å jobbe her? Er jo bare å finne fram bøker til folk jo, og å sette dem inn i hylla igjen etterpå..."

Jeg er også kristen, men føler ikke at jeg noen gang har opplevd fordomer fra ikke-kristne pga det. Det jeg derimot ofte opplever er fordomer fra andre kristne, fordi jeg drikker litt i blandt, fordi vi var samboere ett år før vi giftet oss, fordi jeg har mange andre gode og nære guttevenner... Slikt går IKKE ann når man er kristen.... Og hvorfor i all verden var vi egentig i sammen i sju år før vi giftet oss? Var vel ingen mening å vente til man var 23 med å gifte seg når man uansett hadde funnet den rette...

Skrevet

Jeg kan ikke si at jeg har opplevd så mye fordommer fordi jeg er blond og grådig pen! :sjarmor: Er kanskje fordi jeg ikke legger merke til det..He,he...Men en situasjon som jeg irriterte meg over var for ca 1 år siden, og det var fordi jeg er jente...Jeg og en gutt var vikar i firma og vi vi måtte bytte ut pc`ene våre. Med kabler og alt som var. Jeg sa ifra til sjefen jeg manglet noen kabler, og spurte hvor jeg kunne finne det. Og da svarte han at jeg kunne få hjelp av "Per" til å koble dette til. :evil: He,he..han skjønte nok at jeg ble svært irritert ja. Jeg sa at jeg FINT kunne koble det sammen selv, bare han fortalte meg HVOR jeg fant det jeg trengte.

Skrevet
Det jeg oftest støter på, er at folk tillegger meg - eller fratar meg - egenskaper på grunnlag av at jeg ser så vanvittig harry ut. Jeg går gjerne i butikken iført hvite tennissokker, treningsbukse og slippers. Jeg røyker rullings, er usminka og kan se ut som et takras på håret fordi jeg ikke alltid husker/gidder å børste det mer enn én gang til dagen. Folk som ikke kjenner meg oppfatter meg ofte som:

- uintelligent

- lav utdannelse

- sosialklient

- stoffmisbruker

- trygdet

Jeg gjør selvsagt ingenting for å rette opp dette inntrykket, og morer meg stort hver eneste gang.  :sjarmor:

:hoho::hoho:

Skjønner hva du mener.

- Blir ofte tatt for å være stoffmissbruker

- blir behandlet nedlatende av eldre fordi de tror jeg er ungdom

(de holder faktisk kjeft og noen har vett å bli flau når jeg sier jeg har tre barn, den elste tenåring :sjarmor: )

Synes det er morsomt og gjør som Retz:

Ingenting for å rette opp missforståelsene :kul:

Skrevet

glemte å nevne noe som skjer uten unntak:

Jeg får aldri hjelp når jeg skal handle gardiner, de ansatte tror jeg har kommet inn på feil butikk :o

Da hjelper det å ha mamma med :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...