Gå til innhold

Hvilke fordommer har DU opplevd?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet
For en sytetråd.

Jeg har aldri møtt en fordom i hele mitt liv.

slettet

Videoannonse
Annonse
Gjest Valhalla
Skrevet

slettet.

Nu har du møtt en fordom :-)

Skrevet

Den som aldri har møtt en fordom er heldig...

Jeg har oppleved at kunder trodde JEG for all del ikke kunne fylle bensing eller peile oljen på en bil (jeg jobbet på besinstasjon "i min ungdom") Kunder ville heller ha min 16 år gamle bror til å hjelpe seg enn meg, som hadde lappen, for jeg visste da ikke noe om bil...

Jeg har blitt kalt "hun jentungen" av en eldre mann på jobb, fordi jeg tilfedigvis er definitvt yngst på kontoret, men det er jo ikke noen fordom i seg selv. Det er når alle andre (som synes han var småfrekke som kalte meg jentungen (jeg er 25 år gammel) ) sier "det vet/kan jo ikke du som er så ung....." det irriterer meg.

Jeg har opplevd sure miner for at jeg får bedre lønn enn en del som er eldre enn meg, fordi JEG tilfeldigvis har en utdannelse. (Men, nei, jeg KAN jo umulig ha lært noe på de 4 årene som gjør at jeg fortjener å få betalt for det. Samtidig: siden jeg har utdannelse tror jeg selvsagt at jeg vet alt)

En plass jeg jobbet like etter endt utdannelse fikk jeg høre uten det minste lagt i mellom hva de mente om folk som STUDERTE, eller STUDENTER i sin helhet, og i alle fall disse SIVILØKONOMENE. (altså, jeg var nyutdannet siviløkonom...)

Ja, jeg hadde vaske jobb en periode like etter endt utdannelse, og ikke mange trodde jeg hadde mye omløp i hodet da nei...

Også er jeg fotballsupporter! Fotballsupportere er selvsagt laverestående vesen som på ingen måte burde få lov til å omgås vanlige mennesker. Enkelte har litt problemer med dette at JEG kan være fotballsupporter, for jeg "ser jo ikke sånn ut". Jeg er samboer med en fotballsupporter, så jeg "er nok bare herjevaska av ham", "dilter etter" eller utnyttes: jente+fotballsupporter=hore på borteturer

Men sånn bortsett fra at jeg er jente, fortsatt relativt ung, har utdannele og er fotballsupporter, så er det vel ikke så mye... Jo, forresten, jeg er tynn. Så selvsagt har jeg en spiseforstyrrelse. Da jeg var yngre ble jeg mobba en del bl.a fordi jeg brukte (og fortsatt bruker for den de) briller, og var skoleflink. (men for all del, jeg ble jo på edn ene siden mobbet for skoleflinkhet, samtidig kalt dum så lenge at jeg trodde på det selv)

Men stort sett lar jeg ikke dette gå nevneverdig inn på meg. Det er bare når de gnir fordommene sine opp i ansiktet på meg (altså gjennom det de helt klart sier rett frem da) at jeg av og til tenker mitt.

Ja, forresten, jeg drikker ikke alkohol. Så jeg er nok fanatsik, religiøs, og FLINK! (Ja, jeg vet ikke hva jeg liksom er flink til, men "du er flink" er visst et greit svar når jeg altså avkrefter religiøs fanatisme, men likevel ikke drikker....) eller kjedelig da...

Gjest gjeste
Skrevet
Mito24 skrev:

For en sytetråd.

Jeg har aldri møtt en fordom i hele mitt liv.

slettet.

:ler:

DEN var morsom.. :ler:

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Jeg er kvinne, lesbisk, overvektig, kronisk syk, rødhåret, mindre pen (etter hva jeg har fått høre...), avholds, vegetarianer, skoleflink, har store pupper, står politisk på venstresiden, er fra "landet", er barnløs, har en begrenset økonomi og ingen høyere utdannelse. Jeg har dessuten som alle andre vært ung en gang.

Selvfølgelig har jeg møtt fordommer!

Gjest Gjesta
Skrevet

Ok, det er en moderator som har slettet innlegget mitt, ikke jeg. (trodde forøvrig moderatorer alltid skulle skrive at det var dem som hadde gjort det... :roll: )

Skrevet

Fordommer jeg har opplevd:

- er ung og jente og jobber i et mannsdominert yrke

- at kunder sier de må snakke med en av gutta fordi de

trenger en som har peil..

- selv etter å ha gitt svar til kunden, må de likevel

sjekke med en av mennene etterpå...og får nøyaktig

det samme svaret....

- at fordi jeg studerer Informatikk, må jeg kunne

absolutt alt som har med data og gjøre. Fra og vite

hvorfor Fru Hansens blekkpatroner tørker så fort til

hva feilmelingene til naboen betyr uten å engang

vite hvilke feilmeldinger det er snakk om.. :-)

- at jeg er lat siden et Informatikk-studie ikke kan

bestå av stort annet enn Office-pakken og e-post.

(de to siste har vel mer med uvitenhet å

gjøre enn fordommer..Og jeg skjønner jo godt at mange ikke vet hvor mange felt det kan være, og at driver man med et felt kan man være nærmest blank på et annet fordi feltene kan være så store..

Skrevet

Fordommer jeg har møtt

- kommer ikke på noen akkurat nå men er sikker på at jeg har møtt mange :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...