Gå til innhold

Hvilke fordommer har DU opplevd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er prest.

Skulle jeg liste opp alle fordommene jeg har blitt møtt med, hadde ikke KG hatt plass på serveren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er prest.

Skulle jeg liste opp alle fordommene jeg har blitt møtt med, hadde ikke KG hatt plass på serveren.

Kom med noen da vel :wink:

Gjest Nicoline
Skrevet

Jeg tror ikke fordommer har så veldig mye med misunnelse å gjøre - noen tror kanskje det - men jeg tror egentlig det beror på at det er svært få av oss som orker mennesker som til stadighet skryter av seg selv og tillegger seg selv kvaliteter som kun eksisterer i deres eget hode. En person som er så til de grader obs på sitt eget utseende kan lett virke "dum" i andres øyne - det har ingenting med at personen er pen men måten personen oppfører seg på.

Klart det finnes kvinner som blir møtt med fordommer i mannsdominerte yrker - men det har ingenting med deres utseendet å gjøre - det har rett og slett med at de er kvinner i et yrke som alltid har vært dominert av menn. Fra egen arbeidsplass vet jeg at enkelte unge, kvinnelige petroleumsingeniører rett og slett har blitt oversett - menn, spesielt litt eldre menn, har pratet rett forbi dem og til en mann ved siden av.

Skrevet

Mener du at det først og fremst er personer som skryter av seg selv/ sine egenskaper eller som oppfører seg på en spesiell måte som blir utsatt for fordommer, Nicoline? Spør fordi jeg lurer på om det var det du mente eller om jeg misforstod.

Skrevet

Kom med noen da vel :wink:

Et eksempel er at noen folk tror at jeg ikke vet noe om virkelighetens verden.

Noen blir veldig ivrige med å forklare meg ting som er helt selvsagte.

Eks : "Du skjønner, det er noen som bruker narkotika her i byen", Eller :"Du må vite det nå, at vi har faktisk en tante som er skilt, bare så du ikke blir sjokkert altså!".

Dette er litt typiske sitater.

Mange tror også at:

- Jeg digger gospelmusikk og Sigvart Dagsland.

- Jeg er totalavholds.

- Jeg ikke vet noen ting om sex.

- Det er mye en prest ikke tåler å høre.

Vel.. Det var noe..

Lampeskjerm

Skrevet

Cand Alt.

Du har forresten en kul signatur :D

Gjest Nicoline
Skrevet

Soul, jeg mente det på to måter. Enkelte mennesker mener de blir møtt med fordommer fordi de "er så fantastisk pene" - mens jeg tror det kun er noe som eksisterer i deres eget hode. Man skal faktisk være omtrent "Miss World-pene" for å bli møtt med slike fordommer, tror nå jeg.

Så har man den typen mennesker som faktisk er pene og som er så utrolig klar over det selv at de kan ikke la et minutt gå uten at de minner folk på det. Det forekommer både her og i virkelighetens verden - slike mennesker kan nok bli møtt med fordommer, men det er kun fordi de oppfører seg på en måte som er så lite sympatisk at folk rett og slett ikke orker engasjere seg i hva de forteller. Det kan man kalle fordommer, men egentlig så er det bare en reaksjon på en "uspiselig" oppførsel.

Vi er i 2003 og jeg nekter å tro at folk i det vanlige arbeidsliv ser ned på jenter fordi de er blonde og veldreide og tilegner de egenskaper som "tom i hodet" - og blir sjokkerte når de åpner munnen. Hallo, på hvilke arbeidsplasser er dette? Jeg jobber i oljeindustrien og har aldri hørt om slike situasjoner - kun eksemplet som jeg nevnte over her om kvinnelige ingeniører offshore som har blitt totalt oversett og forbisnakket på sine første arbeidsdager - fordi de er kvinner og ikke fordi de er pene.

Skrevet

Okei, takk for svar Nicoline :) Det er mulig det er slik i noen tilfeller, jeg har også møtt mennesker som skryter. Men, det jeg gjerne vil ha fram er at jeg slettes ikke tror det er slik i alle tilfeller. I mine øyne blir det veldig generaliserende. Jeg har ingen dokumentasjon å vise til, kun min egen erfaring, men den sier meg at man kan godt oppleve fordommer selvom man ikke er en "skrytete" person eller oppfører seg på en spesiell/provoserende måte.

Skrevet

Jeg er imponert over alle fordommene dere har møtt. Jeg lurer da på, hvordan ble dere klar over disse fordommene? En ting er at en blir satt til sekretær, men det tror jeg heller har med gammeldagse holdninger å gjøre (som Aline selv sa, alle er over 40) Men fordommer for at en har store pupper, er for pen etc, har kollegaer sagt rett ut at de ikke tror dere kan jobben deres fordi dere er pene?

Må forresten si meg enig med Nicoline i mye av det hun skriver.

Jeg har forresten møtt svært få fordommer, men nå er jo ikke jeg umåtlig vakker, men i ungdommen var jeg blond og opplevde aldri noe negativt med det.

Skrevet
Cand Alt.

Du har forresten en kul signatur :D

Takk :lol:

Skrevet

SiBa, jeg har skjønt at folk har fordommer fordi folk har sagt ting rett ut som viser det ja. Folk kan faktisk være ganske frekke noen ganger.

Skrevet

Blant annet når jeg går tur med hunden, en amerikansk staffordshire terrier.

"kordan udyr e derre dær da?"

"er ikke de der farlige?"

"må itj eta mæ opp nei!"

"gå bort med den der!"

"e det sånn bull pit derre?!"

" åå for en fin hund! *kosekose* hvilken sort er det? -amstaff. "å, kommer de i den fargen? - ja de kommer i alle farger. "åja, hadet!"

De skulle sett henne ligge i armkroken vår på sofaen.

I tillegg er jeg lita og blond... :D

For ikke å snakke om når noen får vite at jeg er sportsinteressert. :roll:

Skrevet

Har opplevd å bli sett ned på pga at jeg er jente, ikke ser så værst ut, at jeg er syk, at jeg liker å sminke meg- ergo som diva skrev blir sett på som jålete, at jeg er blond....

Sikkert mange fler også....

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har også opplevd en del fordommer

Jeg har en mulatt jente- Jaså du har ligget med "en sånn en" eller "hvor er hun adoptert fra"

Er virkelig spørsmålet om hvor datteren din er adoptert fra fordomsfullt???

Det synes jeg høres merkelig ut!

Skrevet

Er virkelig spørsmålet om hvor datteren din er adoptert fra fordomsfullt???

Det synes jeg høres merkelig ut!

Kremt, vel det var vel heller den kommentaren om hun hadde "ligget med en sånn en" :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

Kremt, vel det var vel heller den kommentaren om hun hadde "ligget med en sånn en" :oops:

Jammen, hvorfor skrive: "... eller "hvor er hun adoptert fra" "i samme slengen?? Møter mange fordommer jeg da, med to adopterte barn.

Gjest GreenSky
Skrevet
Jeg er imponert over alle fordommene dere har møtt. Jeg lurer da på, hvordan ble dere klar over disse fordommene?

Jeg har blitt klar over dem gjennom direkte komentarer, indirekte komentarer (har fått høre det gjennom andre) og nedlatende holdninger.

Det er heldigvis ikke ofte jeg har opplevd dette da, men det har skjedd.

Gjest Aderthiel
Skrevet

Nå skal vi se....

Fordi jeg er jente, nordlending, skarp i hodet, har noe "akademia" bak meg, fordi min mamma var aleneforsørger, fordi jeg har hatt jobb i "jåleribransjen" ved siden av studier, fordi jeg er sammen med en mann som ikke er norsk, fordi jeg er biseksuell, fordi jeg er alt annet enn puritaner, fordi jeg er vegetarianer, fordi jeg drev med klassisk musikk i tenårene. Det er sikkert mer, men husker ikke mer nå.

Dette har ikke noe med skryting å gjøre. Som dere ser er det jeg har ramset opp ikke noe man skryter av. Jeg ble klar over det fordi folk har enten fortalt meg det selv, vist det med kroppsspråk eller andre har fortalt meg at noen har kommentert ting. Men jeg blir ikke irritert så lett når det gjelder meg selv. Men er det noen som sier noe om vennene mine er det mye verre. Da ser jeg rødt! :evil:

Skrevet

Jente

Akademiker

Kristen

Speider

Jeg merker fordommer bla ved rynking på nesen og at disse tingene blir trukket frem som argumenter på helt rare plasser i en diskusjon. Deriblant her på KG.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

*rynker på nesen av Poirot* Du er en sånn gullunge du, altså? :hoho:

Jeg er:

- Enebarn

- Bruker briller

- Blond og blåøyd

- Teoriflink

- Fast bestemt på å bli noe i en alder av 23

- Jobber i serviceyrke

I tillegg går jeg som regel i svart og bruker svart sminke. Jeg er med andre ord en bortskjemt, dum satanist som ikke var smart nok til noe annet enn butikkjobb, dum og godtroende i tillegg, dessuten er jeg asosial fordi jeg er teoriflink og bruker briller, og en skikkelig rompesleiker siden jeg skal bli noe når jeg blir stor.

Sikkert mer også, men det var dette jeg kom på i farta. Det er seint på kveld nå...

Donnie Darko: Kjenner meg igjen - men jeg driter i dem alle sammen. Jeg hører på det jeg hører på jeg, og drar på byen og drikker hvor og med hvem jeg vil når jeg vil. Ikke at det er så ofte, men jeg kan hvis jeg vil ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...