Gå til innhold

Hvilke fordommer har DU opplevd?

Fremhevede innlegg

Gjest Nicoline
Skrevet

Jeg tror man skal være bra vakker for å bli møtt med fordommer. Kanskje endel av dere tror dere er vakrere er dere faktisk er og dermed oppfører dere på en ovenfra og ned-måte i møte med andre mennesker. Ikke vondt ment, men det er faktisk en veldig negativ egenskap hos enkelte mennesker.

Når det gjelder veldig vakre mennesker og at de blir møtt med fordommer pga sitt utseendet så tror jeg det så gjerne - man trenger ikke se lenger enn til Kvinneguiden og diskusjonene som alltid kommer opp i kjølvannet av diverse misse-kåringer. Da florerer adjektiver som dum og pen og man skulle nesten tro at de to ordene hørte sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg du har veldig rett i!

:Nikke:

Kanskje det var DERFOR jeg ikke fant så mange ting?

Jeg samler nemlig ikke opp sånt søppel i hjernen min.

Når jeg sier at jeg har møtt en fordom, så er det fordi noen har fortalt meg om sin fordom på en eller annen måte.

Om man går rundt og TROR at andre synes ditt og datt, så har man jo egentlig fordommer selv.

Skrevet

Tja, jeg er dansk, og som dere vet så drikker vi tett på jobben og har ingen hemninger m.h.t. sex :blunke:

Jeg satt i et styre for noen år siden og hver gang jeg var uening med styreren så kom: "Æ vet ikke kordan dåkker gjør i Danmark, men her...." Den ble jeg rimelig lei av til slutt

Hilsen Trille

Skrevet

Jeg er hudpleier, og dermed bare opptatt av hud, hår og make-up.

Jeg er overvektig og sitter derfor på ræva hele dagen og stapper i meg snop.

Jeg er fra vestlandet og vi har selvfølgeligvis traktor og stinker fjøs.

Jeg har fått høre at jeg har ett veldig uskyldig utseende og folk går derfor ut i fra at jeg er naiv, dum og lettlurt.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Enkelte mennesker tror jeg er en kverulant ut i fingerspissene. De fleste får seg en overraskelse når de finner ut at jeg egentlig har saklige begunnelser for det jeg sier.

Skrevet

Jeg og mannen var veldig unge når eldstegutten ble født, og vi ventet 6 år før vi ble gravide på nytt. Jeg får stadig hint om hvem som er pappaen til den eldste (for det kan jo ikke være samme mann siden vi var så unge, og siden aldersforskjellen er så stor :roll: )

Jeg jobber på kontor og hvis noe skal gjøres, f.eks bestille billetter eller lignende, får jeg stadig høre; det kan jo du gjøre, for du sitter jo der hele dagen :roll: . Ikke kan jeg bli sliten etter en lang dag på jobb heller, for jeg sitter jo bare i ro...(As if..)

:ler::ler:

Jeg bryr meg egentlig ikke om slikt, jeg.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er fordommer da, men jeg får mange kommentarer når jeg sier at jeg er hudpleier og driver med massasje. Mange menn kommer med slibrige kommentarer som; "utfører du ekstratjenester også da eller?". :evil:

Gjest GreenSky
Skrevet
Mange menn kommer med slibrige kommentarer som; "utfører du ekstratjenester også da eller?". :evil:

ÆSJ! :kvalm:

Gjest GreenSky
Skrevet
må legge til at mange i svartmetall miljøet ser stygt på meg fordi jeg også spiller i et Goth-band... og det er fyfy

Hm, det er jo goth som er kult, da...! :kul:

Skrevet

Fordi jeg er tynn har jeg møtt fordommer. Folk, til og med min egen familie har kalt meg anorektiker.

Enkelte ganger når jeg går på do etter å ha spist spør folk meg om jeg skal ut å spy nå. :evil:

Blir så sint av sånt - når folk spør meg om jeg ikke spiser fordi jeg er så tynn har jeg lyst til å svare tilbake om de kanskje har spist for mye siden de er så tykke :sjarmor: Men jeg har ikke gjort det altså,- fordi jeg tenker faktisk på andres følelser!!

Skrevet

Fordommer fordi jeg kan mange "nevenyttige" ting som tradisjonelt sett har vært forbeholdt menn.

At jeg er liten og feminin har ikke hjulpet på.

Jeg har også møtt fordommer i karrieren.

Har i perioder hatt lederansvar for mennesker av begge kjønn i godt voksen alder.

Ikke alle har tatt for god fisk at enn ung kvinne kan være godt nok utdannet og kapabel til dette.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har vel møtt mange fordommer, men en er verre enn alle de andre til sammen: Fordommer mot et "annerledes" seksuelt tenningsmønster.

Jeg setter bevisst "annerledes" i hermetegn, for jeg er faktisk ikke unormal. Jeg er slett ikke uvanlig heller. Mellom 30 og 50% av oss ligner meg...

Jeg føler ikke noe stort behov for å være åpen om dette i RL, men fordommene gjør sitt til at jeg velger å bli i skapet, med døra godt igjen for de aller, aller fleste.

Skrevet
Jente i Forsvaret.

Hvilke fordommer er det du har møtt? At du er ei flyfille, fordi du har tilgang på mange menn, eller at du er lesbisk, fordi du liker en typisk gutteting?

Jeg har en samboer som har jobbet i militæret og han mener bestemt at andelen av lesbiske må være høyere der enn i andre yrkesgrupper, selv om det selvfølgelig slett ikke gjelder alle jenter i forsvaret.

Skrevet

Jeg har i forretningslunsj m/eldre kollega, blitt satt til å notere innspill + div. punkter. Min kollega som skulle bli med for å lære om forhandlingsteknikk o.l. ble helt satt ut, da han ble behandlet som "sjefen" og jeg som sekretæren. Kan det ha noe med mitt blonde hår og unge alder å gjøre tro. De på den andre siden av bordet ble ihvertfall ganske paffe når jeg rettet opp i feilen, så jeg gjorde min beste avtale noen sinne den dagen!!! :kul:

Ellers er det jo mange eldre som ikke helt skjønner at jeg ruler i bedriften, og at av den grunn er det folk som er eldre en meg som faktisk "jobber under meg".

Står vi i gangen og snakker kommer alltid budet til meg for at jeg skal signere for pakker o.l. Sikkert igjen pga min alder.

Jeg syns det er en ok fordom fra folk jeg møter, men når jeg for noen år siden alltid hadde bleket hår og derfor ble sett på som "dum" av den grunn, var det meg en glede å "parkere" folk i diskusjoner og samtaler og virkelig bruke min kløkt og syrlige humor.

Det har jeg vokst ifra nå, men så bleker jeg jo heller ikke håret lenger så jeg opplever det ikke så ofte nå. :ler:

Skrevet

Glemte jo helt den kommentarene til min stilling. Jeg har jo selvfølgelig ligget meg til jobben. Og jada jeg k****er sikkert fortsatt sjefen etter alle disse årene, siden jeg fortsatt jobber her. Og at det er større overskudd for hvert år kommer sikkert også av at jeg k****er sjefen, ikke fordi jeg faktisk jobber her og gjør en god jobb.

Gjest GreenSky
Skrevet
Glemte jo helt den kommentarene til min stilling. Jeg har jo selvfølgelig ligget meg til jobben. Og jada jeg k****er sikkert fortsatt sjefen etter alle disse årene' date=' siden jeg fortsatt jobber her. Og at det er større overskudd for hvert år kommer sikkert også av at jeg k****er sjefen, ikke fordi jeg faktisk jobber her og gjør en god jobb.[/quote']

Hallo, er det noen som har sagt det til deg!???!! :o

Jeg mener, en og annen dust kan da tenke sitt, men i tillegg å si det høyt...?

Skrevet

Jada. Flere ganger har jeg hørt det.

Fra fulle kollegaer og ellers fra andre misunnelige sjeler.

Det er ganske utrolig igrunn. Jeg jobber i et stort firma med mange ansatte. Det er et kjent og seriøst firma, så at folk i det hale tatt kan tenke tanken er igrunn helt latterlig. Men det sier jo litt om dem og deres tankegang. Jeg har måttet tatt en kollega inn på kontoret som jeg måtte refse ganske så kraftig pga kommentarer som han spydde ut ved kaffemaskina.

Han sluttet da med sladder, og sa opp etter ganske kort tid. Blei vel pinlig å møte meg i gangen etter all skiten han hadde slengt ut av seg.

Gjest lekebøll
Skrevet

Babyface.

Det er to situasjoner jeg har kommet opp i som jeg husker best, det er:

1. overfor nye mennesker, f.eks. på fest:

"hva driver du med?"

"jeg går befalsskole"

"eh..... ok."

Også går de.

:ler:

Dette gjaldt ofte unge gutter/menn, og jeg er ikke helt sikker på hvorfor enda, egentlig.

Kanskje de tror at alle jenter i militæret er Gestapo i oppførselen?

Vet ikke.

Nå har jeg fått massevis av positive tilbakemeldinger også da, men denne her var ikke uvanlig.

2. overfor mannlige soldater

Piss om at kvinnelige soldater ikke duger - uten rot i virkeligheten.

Dette kom fra soldater som jeg vet ikke hadde grunnlag for uttalelse, og kom utelukkende pga av at vi ikke ved beste evne (eller vilje) kan kalle hos "gutt".

Begge disse eksemplene vil jeg helt klart kalle fordommer - da vedkommende går ut i fra noe uten å vite noe som helst om det h*n snakker om.

Kunne nevnt flere eksempler, men dette holder vel.

Når det gjelder lesbiske i Forsvaret så har jeg ikke peiling.

Jeg tenkte aldri over legningen til de jeg jobbet sammen med.

Skrevet

Godt trent = liker å vise kroppen fram, samt selvdigger. + ser ned på alle som ikke er like godt trent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...