Gå til innhold

Hvilke fordommer har DU opplevd?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Diva: Jeg likte det du sa om hverken-eller' date=' men mange har lett for å se seg blind på EN side ved et menneske, og glemmer at de fleste mennesker har flere fasetter og strenger å spille på enn de som kommer fram ved første øyekast.[/quote']

Nettopp, - var det jeg ville fram til :D Du fikk sagt det på en bedre måte :)

Mange ser bare en side, og det er fryktelig synd :(

Det ene trenger ikke utelukke det andre :briller:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker tilbake til allmennfag, det var 6 paraleller og jeg kom i "bondeklassen" (så der er mine fordommer). Vel, uansett, jeg "byjenta" med permanent i et stipet hår, moderne klær, lange fuck-me boots, trange levis og rimelige store pupper, samtidig var jeg kjæreste med en "beryktet" type. Vel, jentene i klassen sminket seg ikke og kledde seg i fotforme sko (helt ok for meg, synes de var kjempegreie), men da de hørte jeg uttalte meg om politikk, sperre de opp øynene og sa at de ikke trodde jeg hadde peiling på det. :o :-? Så fordommene deres var nok at jeg var for bertete og dermed ikke hadde noe mellom øra....skal si jeg gav dem inn :blunke:

Skrevet

Moderne, stilig dame fra nordnorge? Er det mulig?...

Skrevet

Jeg har opplevd fordommer mot meg pga at:

- jeg ikke ønsket meg mann og barn

- jeg er blond (Faktisk!!! fra andre hunkjønn!! :roll: )

- jeg selv har valgt mitt antall seksualpartnere uten hensyn til andres mening om det!! :lol:

- jeg ikke liker å drikke mye

- jeg danset gammaldans, og fremdeles liker gammaldans!!

- jeg snakker intest med folk, også med menn. (ser dem i øya å sånt!)

- jeg flørter. (kanskje spesielt da pga punkt 3, antall seksualpartnere...)(kan ikke BÅDE flørte OG ha hatt mange seksualpartnere, da er man løs og billig da.)

Var det jeg kom på, men har møtt mange rare folk, så det er sikkert mere også, men jeg gidder ikke få med meg alt.... :lol:

Skrevet
Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg er jente.

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg er ung

Jeg har opplevd å blitt sett ned på fordi jeg har et utradsisjonelt yrke

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg er pen

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg er vegetarianer

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg har store pupper

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg har utradisjonell tankegang

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg ikke ønsker få barn

Ja, ganske mye egentlig, og sikkert mer som jeg ikke kommer på i farten. Argh! Kjener jeg ble litt sur nå, jeg! :x ( :ler: )

høtes jo ut som fine egenskaper det her...

bortsett fra det siste.

syns jeg da :sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har også opplevd en del fordommer

Jeg har en mulatt jente- Jaså du har ligget med "en sånn en" eller "hvor er hun adoptert fra"

Store pupper- Lett på tråden

Snakker med alt og alle- Lett på tråden

Blond- Lett på tråden

Skrevet

Siden jeg er en østkantjente som gikk videregående på en typisk vestkantskole, har jeg opplevd mye øst-/vestfordommer. Jeg trodde at det der var en ganske overdrevet greie, og at det ikke var så mye fordommer, men der måtte jeg tro om igjen gitt! :o I førsteklasse overhørte jeg et par jenter på skolen snakke om meg og venninnen min. De var så overrasket over at det gikk an å snakke med oss selv om vi var fra Groruddalen... :ler:

Skrevet

Fordommene jeg har møtt på:

- Min hudfarge

- Mitt talent i sport/idrett (har vært mye i lokal media)

- At jeg ser bra ut (Jeg må jo tro at jeg er "noe")

- At jeg ikke vil ha barn (hvert fall ikke ennå)

- Mot en del valg jeg har tatt i livet.

Tror det var det...

Skrevet

Har opplevd å bli sett ned på fordi eg alltid har vore glad i å lære, likt skulen, og hatt gode karakterar. (Eg skulle sikkert berre vise meg!)

Blir dessutan endå teken for å vere 'perfekt' av svigerinna mi - fordi eg likar å lese, fylgje med på nyhende etc., og difor veit ein del om ting ho ikkje veit. Til dømes.

Og vert sett ned på fordi eg er kristen. Folk trur alle kristne er hjernevaska idiotar, som lat andre bestemme over dei, og som ikkje veit om kva som skjer 'ute i verda'.

Grådig frustrerande i grunnen, å verte stempla som noko anna enn ein er - nettopp på bakgrunn av sine personlege eigenskapar... :-?

Skrevet

Kommer fra Oslo vest.

Synes østkantinger har mye mer fordommer mot vestkantinger enn omvendt, men Virvel har visst opplevd det motsatt.

Fryder meg ved å ta på perleøredobbene mine og la folk føre seg selv fullstendig bak lyset mhp hvem jeg er.

:ler:

Skrevet

fordommer jeg har møtt..

-At jeg spiller i noen blackmetall band

-At jeg hører på slik musikk

Utrolig hvor lite som skal til før du blir stemplet som satanist :evil:

Skrevet

må legge til at mange i svartmetall miljøet ser stygt på meg fordi jeg også spiller i et Goth-band... og det er fyfy

Skrevet

Har egentlig ikke møtt så mange fordommer, jeg. Eller kanskje jeg bare ikke har lagt merke til dem.

Men jeg vet at enkelte velutdannede slektninger synes at deg er stokk dum som ikke har utdannet meg til noe.

Skrevet

Har ikke møtt mange fordommer, men kan nevne disse:

-Fordi jeg er blond

-Fordi jeg kommer fra østkanten (jeg også)

-Fordi jeg er ung

-dessuten synes mormor jeg har ventet altfor lege md å få barn (noe jeg får høre hver gang jeg er innom :evil: )

Skrevet

...... kvinnelig leder i mannsdominert yrke her!

Har opplevd mange rare fordommer ja. Morsomt er de gangene hvor folk ble så perplekse at de bare plumpet ut med fordommene sine med begge bena! :ler:

Men noen ganger lurer jeg litt på hvor mye av fordommende som er inne i vårt eget hode. Hvis vi vet at vi er litt anderledes, er det slik at vi sjekker ut litt ekstra om folk har fordommer mot oss? Leter vi etter dem?

Kan det være slik at vi oppfatter ting som fordømmende som ikke er det?

Tror kanskje det er slik. Ikke alltid, men noen ganger.

Gjest Anonymous
Skrevet
Men noen ganger lurer jeg litt på hvor mye av fordommende som er inne i vårt eget hode. Hvis vi vet at vi er litt anderledes, er det slik at vi sjekker ut litt ekstra om folk har fordommer mot oss? Leter vi etter dem?

Kan det være slik at vi oppfatter ting som fordømmende som ikke er det?

Tror kanskje det er slik. Ikke alltid, men noen ganger.

Det tror jeg du har veldig rett i!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...