Gå til innhold

parkinssonsyke Marit ble skjelt ut av pleierne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Angående det å stille krav til brukere: I mange situasjoner er man nødt til å stille krav til brukere for å opprettholde bevegelse, funksjon osv. Om en bruker f.eks ikke vil gå, men heller sitte i en rullestol, bør man som pleier oppfordre brukeren til å prøve å gå et stykke. Om en pasient ikke vil vaske seg eller pusse tennene selv, kan man oppfordre selv.

Men dette forutsetter at man kjenner brukerens funksjonsevne. Man kan ikke "kreve" at en bruker/pasient skal utføre noe denne ikke er i stand til. Dersom brukeren derimot er i stand til dette, bare mangler motivasjonen, er det ofte rett å oppfordre og motivere til å klare endel selv, evt med tilrettelegging og hjelp. For å unngå at brukeren skal bli enda dårligere (noe som kan gå veldig fort hos eldre!)

Måten disse gjorde det på var uansett helt feil. Pasienten hadde vel ikke forutsetninger for å komme seg opp selv, og man kan ikke tvinge en bruker, bare oppfordre. Hvis brukeren ikke vil, er det pleiers oppgave å gjøre det - på en respektfull måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fyyyy, dette gjør meg såå forbanna. Både dette med parkinssonsyke Marit og historiene som har blitt fortalt her. Jobber selv på sykehjem som assistent, og er sjeeleglad for at alle er hjelpsomme, glad i yrket sitt og ikke minst glad i pasientene. Det er jo alltids noen som ikke er så enkle å ha med å gjøre, men er det det for da være måte på oppførsel. De fleste gamle på sykehjemmet er jo så søte, yndige å takknemmelige at jeg blir nesten litt rørt. Får lyst til å bare gi alle sammen en klem!!

Det er så koslig med de gamle. Noen maser og maser om det samme om i gjen, noen roper og skriker og noen er sure og misfornøyde. Men alle sammen er jo mennesker som fortjener å bli behandlet godt på sin siste endestasjon i livet.

Hårreisende at noen sånne tenåringsjenter faktisk er spydige og frekke mot de gamle, herregud DET har jeg virkelig ikke ord for. En ting er å hakke på og mobbe sine jevnaldrede men gamle harmløse og forsvarsløse mennesker!! I tillegg til at det er HJEMMET deres. Har egentlig ikke tenkt å utdanne meg til noe innenfor eldreomsorg, men når jeg leser om slike ting så er det nesten så jeg tror jeg skal gå vernepleier..Slik at det hvertfall blir en mer pleier som hvertfall vil de eldre bare godt siden det tydeligvis er mange som absolutt ikke har dette som sin intensjon for jobben. Jeg kjenner bare varmen brer seg i kroppen når de leier meg i hånden inn til stuen, utrykker sin takknemmelighet for så god omsorg og at de har det så bra og bare for å holde hånden til ei med kalde hender(fordi jeg har så varme) til hun sovner i stolen sin.

Off se der ja. Jeg hadde visst mye på hjertet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd dette er virkeligheten på en del institusjoner. Forferdelig. Så mye uverdighet. Reportasjen på TV viste en dame med en alvorlig sykdom. Desto værre. Jeg hadde en ekstrajobb på sykehjem da mine barn var små. Som ufaglært ja!!

Ingen hyggelig erfaring. Det ga meg tanker om at jeg håper jeg dør med "støvla på". Jeg tror også det finnes mange flere eldre som begår selvmord, enn det som kommer frem. Mange eldre føler veldig på at de ikke lenger er til nytte for noe, de er kun en belastning.

Jeg husker jeg skiftet til en penere kjole på en eldre dame. Pyntet henne litt ekstra på håret,vi hadde en ordentlig trivelig stund. Det fikk jeg kjeft for, det var bare tull å holde på sånn....

Tar jeg feil eller var dette i en storby? Har intrykk av at det er mye verre der. Er så takknemmelig for at jeg er på den plassen jeg jobber...Jeg tror ikke det er en eneste sykepleier,hjelperpleier eller assistent som ikke behandler noen fint. Alle er trivelige, tålmodige og helt supre. Beboerne for som regel bestemme selv hva de vil ha på (de som er i stand til det) vi børster hår og krøller etter hårvask. Jeg som assistent har alltids tid til overs til og slå av en prat med de pratesjuke. Jeg trodde virkelig dette var en selvfølge alle plasser men nå kjenner jeg at jeg virkelig gruer meg til å slutte der jeg jobber. Skal flytte og dermed tenkt å begynne på et sykehjem der, håper VIRKELIG ikke jeg kommer til en slik plass, trøste og bære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg feil eller var dette i en storby? Har intrykk av at det er mye verre der.

Ikke nødvendigvis. Min aller første sommerjobb var på et sykehjem i en bygd, og der opplevde jeg en hjelpepleier som behandlet en beboer så dårlig at jeg fremdeles får tårer i øynene av å tenke på det (og jeg er veldig sint på meg for at jeg ikke turte si ifra til avdelingssykepleieren - det hadde jeg lett gjort om noe slikt skjedde i dag).

Nå jobber jeg på et sykehjem i en bydel i Bergen, og klarer ikke se for meg at noe lignende skulle skjedd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykepleier

Angående det å stille krav til brukere: I mange situasjoner er man nødt til å stille krav til brukere for å opprettholde bevegelse, funksjon osv. Om en bruker f.eks ikke vil gå, men heller sitte i en rullestol, bør man som pleier oppfordre brukeren til å prøve å gå et stykke. Om en pasient ikke vil vaske seg eller pusse tennene selv, kan man oppfordre selv.

Men dette forutsetter at man kjenner brukerens funksjonsevne. Man kan ikke "kreve" at en bruker/pasient skal utføre noe denne ikke er i stand til. Dersom brukeren derimot er i stand til dette, bare mangler motivasjonen, er det ofte rett å oppfordre og motivere til å klare endel selv, evt med tilrettelegging og hjelp. For å unngå at brukeren skal bli enda dårligere (noe som kan gå veldig fort hos eldre!)

Måten disse gjorde det på var uansett helt feil. Pasienten hadde vel ikke forutsetninger for å komme seg opp selv, og man kan ikke tvinge en bruker, bare oppfordre. Hvis brukeren ikke vil, er det pleiers oppgave å gjøre det - på en respektfull måte!

Så er det noe med å være lydhør overfor personen også, da.

Med diagnosen parkinson endrer faktisk situasjonen seg...

Det ligger i sykdommens natur og legemidlenes begrensning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at denne tråden ikke har fått mer respons enn to svar. Jeg så nettopp dette klippet selv, om må si jeg føler meg oppriktig kvalm av oppførselen til disse pleierne. Håper de blir saksøkt og aldri får jobb i helsevesenet igjen!

Hvor så du klipp fra dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror hun Marit oppførte seg som en liten drittunge, skal jeg være ærlig. Ingen voksne mennesker som ligger og kravler på et gulv og skriker som en drittunge som har bæsja i bleia. Du blir ikke sånn av Parkinson. Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun Marit oppførte seg som en liten drittunge, skal jeg være ærlig. Ingen voksne mennesker som ligger og kravler på et gulv og skriker som en drittunge som har bæsja i bleia. Du blir ikke sånn av Parkinson. Huff.

Ja, jeg skulle gjerne likt å høre den andre siden av dette. Bare fordi man er pleietrengende så betyr ikke det at man skal kunne behandle de som jobber for en som dritt. Hvis det har skjedd her, er det kanskje ikke rart de til slutt får nok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun Marit oppførte seg som en liten drittunge, skal jeg være ærlig. Ingen voksne mennesker som ligger og kravler på et gulv og skriker som en drittunge som har bæsja i bleia. Du blir ikke sånn av Parkinson. Huff.

Ja, jeg skulle gjerne likt å høre den andre siden av dette. Bare fordi man er pleietrengende så betyr ikke det at man skal kunne behandle de som jobber for en som dritt. Hvis det har skjedd her, er det kanskje ikke rart de til slutt får nok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man stiller ikke krav til pasienter som ikke klarer å ta vare på seg selv. De man kan stille krav til er de som er på rehabilitering for noe annet, f.eks vært i en ulykke - må trene for å bli bra igjen. I et sånt tilfelle er det ikke pleierens jobb å stille krav til pasienten, men legen, som sikkert har laget en plan både pasienten og pleieren må følge. Man kan ikke forvente at en som ikke klarer å ta vare på seg selv skal klare å oppfylle noen sure kjerringers krav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skulle gjerne likt å høre den andre siden av dette. Bare fordi man er pleietrengende så betyr ikke det at man skal kunne behandle de som jobber for en som dritt. Hvis det har skjedd her, er det kanskje ikke rart de til slutt får nok?

Svaret ditt er til en som kom inn i tråden etter to svar og innlegget kvalifiserer egentlig til å bli rapportert. Nå er det over åttiåtte svar. 88 svar, hulaboer.

Du kan prøve å leve deg inn i rollen som pasienten. Evt. tenke at dette kunne være en av dine foreldre eller besteforeldre som var i den omtalte situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det noe med å være lydhør overfor personen også, da.

Med diagnosen parkinson endrer faktisk situasjonen seg...

Det ligger i sykdommens natur og legemidlenes begrensning.

Selvfølgelig, og det påpekte jeg også.

Det var et svar til en annen som sa at det forundrer henne at det blir stilt krav til brukere om å gjøre ting selv. Svarte derfor på generelt grunnlag, ikke rettet mot denne saken. Her er det jo tydelig at brukeren ikke har forutsetningene for å være/bli mer selvhjulpen, og pleierne burde ikke begynne å kreve noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkinson

Jeg har selv parkinson og synes denne saken er skremmende... Jeg vet at min sykdom innimellom medfører ufrivillige (og sterke) bevegelser som av og til får meg til å falle ut av stolen, og jeg kommer meg ikke opp igjen selv. Det at jeg faller er absolutt ikke med vilje eller ment som noen form for trass eller provokasjon; det er en følge av mine symptomer. En høyst ufrivillig følge.

Mange med min sykdom blir også demente. Da kan man uansett ikke klandres for et fall selv om man skulle ha reist seg med vilje. Det ligger i demensens natur.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Undrende

Jeg har lest utskriften og hørt lydopptaket. Jeg klarer ikke å bli opprørt av dette da jeg antar foranledningen er en rekke hendelser der denne pasienten aktivt har skapt problematiske situasjoner for å få oppmerksomhet. Jeg antar videre at pleierne over tid har møtt pasienten på en helt annen måte enn det fremgår her. Derfor klarer jeg ikke å bli opprørt over helsepersonell som på en tydelig måte gir beskjed om at pasientens oppførsel er helt uakseptabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest utskriften og hørt lydopptaket. Jeg klarer ikke å bli opprørt av dette da jeg antar foranledningen er en rekke hendelser der denne pasienten aktivt har skapt problematiske situasjoner for å få oppmerksomhet. Jeg antar videre at pleierne over tid har møtt pasienten på en helt annen måte enn det fremgår her. Derfor klarer jeg ikke å bli opprørt over helsepersonell som på en tydelig måte gir beskjed om at pasientens oppførsel er helt uakseptabel.

Helsepersonell skal uansett møte pasienten med respekt. Klart at noen pasienter kan være krevende. Synes ikke det er så rart når de er i en slik situasjon. Det er sikkert ganske frustrerende og vanskelig å være pleietrengende. Alle pasienter har krav på respekt. Mange av dem har sikkert en problematisk hverdag. Dagen blir ikke bedre hvis de blir møtt av sure pleiere. Jeg mener vi har et ansvar for å gjøre deres dager så gode som mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tør rett og slett ikke å overlate moren min til aldershjemme, omsorgsbolig eller whatever når den tid kommer. Ikke faen, den gamle røya har gitt meg problemer fra ende til annen inn i mellom kjærlighet og krangel ;) men det er moren min, og hun skal ikke råtne vekk der noen ikke bryr seg om henne. Hjertet mitt blør når jeg leser det folk her skriver. Hvordan kan vi behandle mennesker på den måten? Jeg søkte på stilling som dyrepleier en gang, fordi jeg elsker dyr og har egen gård, masse dyr, og masse erfaring. Jeg fikk ikke jobben pga jeg måtte ha et års kurs eller litt skole innenfor feltet. Samme uken ble jeg tilbydt jobb på et aldershjem, jeg hadde ingen erfaring innen omsorgsyrker i det hele tatt, men jeg respekterer folk og dyr høyt, dermed tok jeg jobben. Jeg var en av de få som oppriktig brydde meg om MENNESKENE som var der. Ikke faen om mine nærmeste skal på noe sånt. Selv SKAL jeg dø før jeg havner på aldershjem, faen heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret ditt er til en som kom inn i tråden etter to svar og innlegget kvalifiserer egentlig til å bli rapportert. Nå er det over åttiåtte svar. 88 svar, hulaboer.

Du kan prøve å leve deg inn i rollen som pasienten. Evt. tenke at dette kunne være en av dine foreldre eller besteforeldre som var i den omtalte situasjonen.

Skal jeg tolke dette som en bekreftelse på at pasienten oppførte seg ufyselig mot de ansatte?

Hvis en av mine foreldre hadde behandlet folk som er der for å hjelpe dem som dritt, hadde jeg skammet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsepersonell skal uansett møte pasienten med respekt. Klart at noen pasienter kan være krevende. Synes ikke det er så rart når de er i en slik situasjon. Det er sikkert ganske frustrerende og vanskelig å være pleietrengende. Alle pasienter har krav på respekt. Mange av dem har sikkert en problematisk hverdag. Dagen blir ikke bedre hvis de blir møtt av sure pleiere. Jeg mener vi har et ansvar for å gjøre deres dager så gode som mulig.

Pleierne har også krav på respekt. Jeg venter på fakta i saken, tror jeg. Media har det med å dikte opp løgner for å lage "nyheter". Skulle ikke forundre meg om de nok en gang lyver og skjuler viktige fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...