Gå til innhold

parkinssonsyke Marit ble skjelt ut av pleierne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, jeg er både enig og uenig i denne uttalelsen. Det kommer jo helt ann hvor oppegående og syk pasienten er.

Det er jo en grunn til at man er pasient. Det ble skrevet lenger bak i tråden om en gammel mann som var så deprimert på grunn av kona var død, denne mannen var lagt inn på psykriatisk sykehus. Da kan han faktisk være så syk at denne mannen ikke kan stilles noe krav til. Det er heller ikke hans feil, så da synes jeg det blir feil å skal vise han at man er oppgitt. Det samme gjelder gamle mennesker som kan være så syke at de ikke kan stilles noe krav til.

Men er en person noenlunde oppegående er jeg selvsagt enig med deg.

Jeg mener jo selvfølgelig krav som er tilpasset beboerens nivå :) De varierer jo mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener jo selvfølgelig krav som er tilpasset beboerens nivå :) De varierer jo mye.

Okei, da misforsto jeg, beklager! :)

Det bare virker som veldig mange pleiere faktisk "stiller krav" til sine pasienter, og det synes jeg blir feil. Jeg føler meg direkte uvel av å lese i denne tråden, spesielt til AB's innlegg. Mitt hjerte går til alle de utallige pasientene som blir behandlet dårlig her i landet vårt! Da både til måten de blir snakket på, og måten de blir behandlet på.

Endret av Suvana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selvfølgelig det er helt uholdbart å behandle pasienter på den måten. Jeg håper for all del det for konsekvenser for de aktuelle pleierne.

Det sagt, så blir jeg litt skremt over dere som mener pleiere skal godta å løfte pasienter opp fra gulvet, og burde funnet seg en annen jobb om de var redd for å ødelegge ryggen. Alle kan ødelegge ryggen om de løfter feil, ikke bare de som allerede er i faresonen. Man har ikke lov til å løfte mer enn 25 kilo. Gjør man det og blir skadet er det ikke sikkert man får erstatning for det. Man kan ikke forvente at pleiere skal gå på jobb og ofre helsen sin hver dag, de har ansvar for å ta vare på seg selv slik at de ikke får skader.

I dette tilfellet er det vel likevel ingen tvil om at de burde hentet heisen med en gang, uten noe videre diskusjon. Måten pleierne håndterte situasjonen på var ikke grei!

PS: Dette med lydopptak minner meg veldig om en lignende sak i Harstad for noen år siden. Der en dame blant annet fikk beskjed om at hun "bare lå der og tok opp plass" i det siste døgnet av livet hennes. Da ble det stor ståhei for at lydopptak som det ikke var lov, Jeg er veldig spent på hvordan det vil bli håndtert i denne saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyf.......får så vondt!..... at noen kan snakke sånn til folk...!!!!

KUNNE ALDRI falt meg inn!.

pleierne burde fått sparken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er både enig og uenig i denne uttalelsen. Det kommer jo helt ann hvor oppegående og syk pasienten er.

Det er jo en grunn til at man er pasient. Det ble skrevet lenger bak i tråden om en gammel mann som var så deprimert på grunn av kona var død, og denne mannen var lagt inn på psykriatisk sykehus. Da kan han faktisk være så syk at denne mannen ikke kan stilles noe krav til. Det er heller ikke hans feil, så da synes jeg det blir feil av pleiere å skal vise han at man er oppgitt til tider. Det samme gjelder gamle mennesker som kan være så syke at de ikke kan stilles noe krav til.

Men er en person noenlunde oppegående er jeg selvsagt enig med deg.

Jeg er selv ganske psykisk syk, og har ofte dager hvor jeg bokstavelig talt ikke klarer å komme meg opp fra senga. Ikke engang for mat. Om sykepleiere da skulle kommet inn og kjeftet meg huden full fordi jeg ikke orket å være sosial, så ville det bare gjort meg enda mer deprimert, skremt og usikker fra å tørre å be om hjelp igjen. Hadde selv en psykolog engang som behandlet meg som dritt da jeg var på mitt svakeste, og det sitter fremdeles hardt i meg.

Endret av Hikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg direkte uvel av å lese i denne tråden, spesielt til AB's innlegg.

Hvorfor det? Jeg støtter på ingen måte utskjellingen av pasienten, og jeg ville ikke hatt noe mot om de fikk sparken. Men det forandrer ikke det faktum at pasienten selv, såsant de er oppegående i hodet, noe Marit er, også har et visst ansvar.

Som Judy sier så er det ikke bare bare å skulle løfte på pasienter heller! Angående heis, så aner ikke jeg om de somlet med vilje eller ikke. Kan være heisen var i bruk av en annen pasient og at det ble ventetid på grunn av det. Ikke vet jeg. Ikke du heller. Vi har nå sett pasientens side, og jeg vil gjerne se pleiernes side også. Ikke for det, det er ikke noe som kan unnskylde språkbruken deres, men en pasient som ramler på gulvet krever litt mer arbeid enn å "bare ta henne i armen og løfte henne opp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor det? Jeg støtter på ingen måte utskjellingen av pasienten, og jeg ville ikke hatt noe mot om de fikk sparken. Men det forandrer ikke det faktum at pasienten selv, såsant de er oppegående i hodet, noe Marit er, også har et visst ansvar.

Som Judy sier så er det ikke bare bare å skulle løfte på pasienter heller! Angående heis, så aner ikke jeg om de somlet med vilje eller ikke. Kan være heisen var i bruk av en annen pasient og at det ble ventetid på grunn av det. Ikke vet jeg. Ikke du heller. Vi har nå sett pasientens side, og jeg vil gjerne se pleiernes side også. Ikke for det, det er ikke noe som kan unnskylde språkbruken deres, men en pasient som ramler på gulvet krever litt mer arbeid enn å "bare ta henne i armen og løfte henne opp".

Men de hadde ikke trengt å løfte henne opp, hvis de ikke klarer det. De kunne hentet heisen med en enste gang hun falt, og var heisen opptatt kunne de trøstet Marit til hun roet seg ned og visste at hjelp var på vei. Vil hun ikke roes ned, så kunne i det minste en av de ha vært ved Marit's side uansett og snakket til henne på en rolig måte, så hun vet at hun har mennesker rundt seg som bryr seg om henne. Hun lå å skrek i over 15 minutter, uten at de sa et eneste trøstende ord til henne, de bare skjelte henne ut og kjeftet.

Jeg har fått med meg at du ikke støtter utskjellingen, men alt det andre du sier henger liksom ikke på grep da. Du støtter ikke utskjellingen og språkbruket på noen måte, men du vil gjerne se pleierens side av saken da det alltid er to sider av en sak. Det har ikke noe å si om det er to sider av en sak i dette tilfelle, uansett hva Marit har gjort eller sagt, så fortjente hun ikke den oppførselen hun fikk av sine pleiere. Det er dette de får betalt for, være gretten og sur kan de avlegge til pausene sine eller når de er ferdige på jobb!!

Endret av Suvana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Jeg støtter på ingen måte utskjellingen av pasienten, og jeg ville ikke hatt noe mot om de fikk sparken. Men det forandrer ikke det faktum at pasienten selv, såsant de er oppegående i hodet, noe Marit er, også har et visst ansvar.

Som Judy sier så er det ikke bare bare å skulle løfte på pasienter heller! Angående heis, så aner ikke jeg om de somlet med vilje eller ikke. Kan være heisen var i bruk av en annen pasient og at det ble ventetid på grunn av det. Ikke vet jeg. Ikke du heller. Vi har nå sett pasientens side, og jeg vil gjerne se pleiernes side også. Ikke for det, det er ikke noe som kan unnskylde språkbruken deres, men en pasient som ramler på gulvet krever litt mer arbeid enn å "bare ta henne i armen og løfte henne opp".

Hvis heisen var i bruk på en annen pasient kunne de forklart henne det på en saklig og høflig måte og lovet å hjelpe så snart heisen var ledig. Da kunne de lagt en pute under hodet hennes og et pledd over henne mens hun ventet på hjelp. Hvis hun hadde blitt skadet måtte en av pleierne blitt igjen hos henne, men det var jo ikke tilfelle her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som mener at man ikke skal bry seg om HMS i en pleiesetting, så enkelt er det ikke. Det er retningslinjer som krever at man skal ta hensyn til HMS i enhver situasjon når man er på jobb. Hvis man driter i HMS og skader seg, så er det den enkeltes problem og man kan vinke yrkesskadeerstatning et langt farvel. Noe helse og omsorgsarbeidere må gjøre uansett. Jeg har selv pådratt meg link i ryggen og sykemelding så måtte løfte opp en 100 kg tung pasient som ikke var i stand til å stå, bare fordi han hadde fallt et sted hvor det ikke var mulighet å få inn passende hjelpemiddel. Det ble skrevet skademelding, hvor svaret tilbake var at det var min feil at jeg løftet pasienten, skulle heller latt han ligge til dagvaktene kom, så vi var fler om løftet. Med andre ord mente ledelse at han skulle ha ligget i 4,5 timer på et hardt gulv, for å skjerme min helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykepleier

Det bare virker som veldig mange pleiere faktisk "stiller krav" til sine pasienter, og det synes jeg blir feil.

Man skal stille krav til pasientene.Det er viktig for at de skal kunne bli istand til å ivareta seg selv på de områdene der de kan dette.Ellers gjør man dem en bjørnetjeneste og ivaretar dem ikke.

Men det som skjer i dette tilfellet er mishandling.

Du får ikke motivert noen ved å krenke dem og ta fra dem alt håp om deres eget verd.

Stygt og ikke minst uprofesjonelt.

:kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykepleier

Hvis heisen var i bruk på en annen pasient kunne de forklart henne det på en saklig og høflig måte og lovet å hjelpe så snart heisen var ledig. Da kunne de lagt en pute under hodet hennes og et pledd over henne mens hun ventet på hjelp. Hvis hun hadde blitt skadet måtte en av pleierne blitt igjen hos henne, men det var jo ikke tilfelle her.

Vel, dette ville være å overdramatisere.

Det de kunne og skulle ha gjort var å gå ned på hennes nivå på knærne og oppmuntret henne til å bevege seg så mye over på sine knær til sittende stilling som hun greide, mens en annen hentet heisen.

Noe annet er ikke riktig.

De skulle heller ikke brukt munn fordi hun hadde beveget seg ut av stolen. Det er bare fornærmende og ikke verdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykepleier

:hakeslepp:

At noen kan ha forståelse for hvordan disse damene oppførte seg, og hvordan de snakket til pasienten, sjokkerer meg fryktelig!

Ja, det gjør det.

Selv om man forklarer personen på gulvet at man ikke kan løfte med fysisk makt, fordi man må passe ryggen sin, skal det ikke gjøres på den måten som disse hespetrærne gjør.

De må jo skjønne at de ikke motiverer noen, men bare gjør situasjonen verre med å være så infamt negative og krenkende.

Det får meg til å lue på hva de ellers utsetter beboerne å sykehjemmet for i hverdagen.

Jeg ser ikke for meg mye hygge på det stedet de jobber... :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som mener at man ikke skal bry seg om HMS i en pleiesetting, så enkelt er det ikke. Det er retningslinjer som krever at man skal ta hensyn til HMS i enhver situasjon når man er på jobb. Hvis man driter i HMS og skader seg, så er det den enkeltes problem og man kan vinke yrkesskadeerstatning et langt farvel. Noe helse og omsorgsarbeidere må gjøre uansett. Jeg har selv pådratt meg link i ryggen og sykemelding så måtte løfte opp en 100 kg tung pasient som ikke var i stand til å stå, bare fordi han hadde fallt et sted hvor det ikke var mulighet å få inn passende hjelpemiddel. Det ble skrevet skademelding, hvor svaret tilbake var at det var min feil at jeg løftet pasienten, skulle heller latt han ligge til dagvaktene kom, så vi var fler om løftet. Med andre ord mente ledelse at han skulle ha ligget i 4,5 timer på et hardt gulv, for å skjerme min helse.

Håper det går bra med ryggen din nå.

Det man kan gjøre hvis pasienten faller på et sted man ikke kommer til med heisen er å legge pasienten over på siden og legge et laken under pasienten. Da kan man forsiktig dra pasienten på lakenet bort til et sted man kommer til med heisen. Hvis man ikke har tilgang til heis, f.eks hvis pasienten bor hjemme, kan man ringe til brannvakta for å få hjelp av noen sterke menn til å få opp pasienten. Det kan vi ihvertfall gjøre i min kommune.

Man må prøve på best mulig måte å ivareta både egen helse og pasientens helse. Både pasienter og pårørende pleier å ha forståelse for at man må ivareta egen helse i forhold til løft av pasient, og at pasienten noen ganger må ligge litt på gulvet før han får hjelp til å komme opp. Med en pute under hodet, et teppe og noen trøstende ord pleier ikke det å være et problem.

Det denne saken dreier seg om er jo ikke at pleierne ikke løftet opp pasienten, men at de hadde dårlig oppførsel og ufin språkbruk. Hvis pleierne hadde vist omsorg og empati hadde ikke dette vært en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sykepleier

Om dette er representativt for tonen pleierene har så kan jeg godt se for meg at hun har hatt behov for hjelp, men ikke våget spørre.

Det tror jeg du har rett i...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykepleier

Det tror jeg du har rett i...

Da mener jeg altså i forbindelse med hvordan hun havnet på gulvet i første omgang.

Hun har nok ønsket å forflytte seg et sted, men ønsket å unngå å ta kontakt med pleierne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette ville være å overdramatisere.

Det de kunne og skulle ha gjort var å gå ned på hennes nivå på knærne og oppmuntret henne til å bevege seg så mye over på sine knær til sittende stilling som hun greide, mens en annen hentet heisen.

Noe annet er ikke riktig.

Hvis hun hadde klart å komme seg opp i sittende stilling hadde det vært en grei måte å gjøre det på, men det er mange pasienter på sykehjem som ikke klarer å sette seg opp når de ligger på gulvet etter et fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke alle pasienter på sykehjem eller andre steder er hyggelige, og det lar seg ikke alltid gjøre å unnskylde dårlig oppførsel med demens/sykdom. Da jeg jobbet på sykehjem hadde vi en pasient som virket mer oppegående enn han faktisk var, og han kunne oppføre seg ekstremt selektivt, skjelle ut enkelte osv. Som pleier skal man ikke finne seg alt mulig, men en må likevel være profesjonell og gi pasienten den pleien de trenger, og i hvert fall ikke straffe vedkommende som om man prøvde å oppdra en treåring med dårlige metoder.... Dessuten er det jo slik at selv om denne pasienten kanskje er ganske oppegående mentalt, kan det være effekter av medisiner, tilleggslidelser (psykiske) osv som kan gjøre henne til en "vanskelig pasient" selv om årsakene er diffuse. Dessuten kan hun jo godt ha falt ut av stolen uten å mene det, og HVIS hun har gjort det "med vilje" kan det være mye forskjellig som er drivkraften til den handlingen. Både sykdom og andre ting. Det virker som disse pleierne er helt ute av stand til å sette seg inn i det å være fysisk hjelpeløs pasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt forfedelig og stakkars pasient som måtte gå gjennom dette... Har ikke noe ord for det... Uansett om pleierne har problmer/utfordringene med enkelte situasjoner/pasienter må det uansett være høflig, herregud, enkelte folk altså... :kjefte: Det å ta ut sinne mot pasientene er helt grusomt og uakseptabelt!

Men jeg synes alle saker har to sider og jeg lurer på hvordan har ting vært hos hun pasienten før? Kanskje har det vært mye frustrasjon mtp siutasjon el. noe sånt? Har kanskje ledelsen ikke tatt tak i problemene?

Uff... og uff... jobber selv i helsevesenet og jeg legger merke til at det er mange (både faglærte/ufaglærte) som jobber med den tanke at de må være "tøffe" for å "sette" pasientene "i gang" og det innebærer å være direkte overfor dem... Kanskje var det det pleierne var ut etter men det funket ikke i det hele tattt!!! Håper de får en god straff!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv som ufaglært i hjemmesykepleien, og hvis noen av mine kollegaer hadde behandlet en bruker på den måten hadde det blitt månelyst!

Jeg fatter og begriper ikke at noen kan behandle pleietrengende på den måten. Det er jobben vår å hjelpe dem best mulig, og å bli sinna på brukere er helt uhørt. Selvfølgelig kan man bli sliten og frustrert dersom det oppstår uventede situasjoner og man kanskje har dårlig tid, men det lar man IKKE gå utover brukerne!

Jeg er så glad i alle brukerne våre, de er fantastiske mennesker med en utrolig livsvisdom og mange gode historier, og INGEN får lov til å behandle dem stygt når de er der for å hjelpe! Jeg hadde ikke nølt et sekund med å gå til ledelsen, ihvertfall!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...