Gå til innhold

parkinssonsyke Marit ble skjelt ut av pleierne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne ha sett hendelsen med egne øyne. Det er helt klart ting som ble sagt der som er uakseptable, men det virker som pasienten har som vane å ignorere det pleierne sier. Pleierne sier jo gjentatte ganger at de ikke ønsker å løfte henne fordi det er for tungt, og det har jeg faktisk full forståelse for. Jeg reagerer stort sett ikke på hva pleierne sier, men måten de sier det på. For i bunn og grunn har de rett; pasienten må holde seg i ro så pleierne kan hjelpe henne uten å risikere sin egen helse.

:hakeslepp:

At noen kan ha forståelse for hvordan disse damene oppførte seg, og hvordan de snakket til pasienten, sjokkerer meg fryktelig!

Hvis de er så redd for egen rygg, burde de vel finne seg en annen jobb. Dette er en del av jobben deres, de skal TA VARE på andre mennesker som er for syke, gamle, ustabilde osv til å ta vare på seg selv. Da sier det jo seg selv at jobben kommer til å bli vanskelig. Men selv om man blir irritert på pasienter, skal man jo ALDRI vise det til dem. Dette er det de får betalt for, så da burde de holde kjeft, smile og være glad og gjøre det de kan for å gjøre hverdagen til pasientene sine bra.

Endret av Suvana
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saken her er så forferdelig grusom at jeg har ikke ord. Pleiere skal være omsorgspersoner, og så er det slikt som skjer..

Og til du som skjønner at pleierne ikke ville løfte henne; i en slik jobb må man være bevisst på at det er noen tunge tak og at det må løftes litt. De har selv valgt å jobbe i dette yrket, så da får de gjøre som de skal! At en dame skal ligge i smerter på et gulv fordi pleierne ikke vil skade ryggen sin ved å hjelpe henne opp er helt forferdelig.

Endret av Bellamy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp:

At noen kan ha forståelse for hvordan disse damene oppførte seg, og hvordan de snakket til pasienten, sjokkerer meg fryktelig!

Hvis de er så redd for egen rygg, burde de vel finne seg en annen jobb. Dette er en del av jobben deres, de skal TA VARE på andre mennesker som er for syke, gamle, ustabilde osv til å ta vare på seg selv. Da sier det jo seg selv at jobben kommer til å bli vanskelig. Men selv om man blir irritert på pasienter, skal man jo ALDRI vise det til dem. Dette er det de får betalt for, så da burde de holde kjeft, smile og være glad og gjøre det de kan for å gjøre hverdagen til pasientene sine bra.

Jeg har ikke forståelse for måten de snakket til henne, sier jeg. Men jeg har forståelse for at de tenker på sin egen helse. Det er lett for deg å si at man skal godta å løfte tunge mennesker eller finne seg en annen jobb, men så enkelt er det faktisk ikke. Det er faktisk mange som ødelegger ryggene sine på denslags arbeid, og som ender opp som uføretrygdet på grunn av det. Man skal ikke snakke til pasienten på den måten, men pasienten må legge til rette for å få pleie. Det virker ikke som hun gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke rasisten ali farah den uskyldsrene engelen media først fremstilte ham som heller, og pleierne har fått en unnskyldning i ettertid.

Rasisten Ali Farah?? mener du Schjenken?

Ali Farahs største og eneste feil var kronikken i Nytid. Det samme kan ikke sies om ambulansesjåførene.

Hvilke pleiere har fått unnskyldning??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken her er så forferdelig grusom at jeg har ikke ord. Pleiere skal være omsorgspersoner, og så er det slikt som skjer..

Og til du som skjønner at pleierne ikke ville løfte henne; i en slik jobb må man være bevisst på at det er noen tunge tak og at det må løftes litt. De har selv valgt å jobbe i dette yrket, så da får de gjøre som de skal! At en dame skal ligge i smerter på et gulv fordi pleierne ikke vil skade ryggen sin ved å hjelpe henne opp er helt forferdelig.

De hjelper henne opp. De henter en heis. Selvfølgelig ville det gått raskere om de hadde brukt håndkraft, men de har full rett til å utføre arbeid med heis for å beskytte sin egen helse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke forståelse for måten de snakket til henne, sier jeg. Men jeg har forståelse for at de tenker på sin egen helse. Det er lett for deg å si at man skal godta å løfte tunge mennesker eller finne seg en annen jobb, men så enkelt er det faktisk ikke. Det er faktisk mange som ødelegger ryggene sine på denslags arbeid, og som ender opp som uføretrygdet på grunn av det. Man skal ikke snakke til pasienten på den måten, men pasienten må legge til rette for å få pleie. Det virker ikke som hun gjør det.

Så du mener at det er opp til den SYKE pleietrengende å legge til rette for at den FRISKE pleieren skal hjelpe henne? Ryggskader kan forebygges ved trening, så det argumentet kommer du ikke langt med her i gården. Såklart er det synd på de som skader ryggen og blir uføre pga jobb, men så vidt jeg vet kan dette i de fleste tilfeller forebygges.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rasisten Ali Farah?? mener du Schjenken?

Ali Farahs største og eneste feil var kronikken i Nytid. Det samme kan ikke sies om ambulansesjåførene.

Hvilke pleiere har fått unnskyldning??

Nei, jeg mener Ali. Og ja, jeg sikter til kronikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke forståelse for måten de snakket til henne, sier jeg. Men jeg har forståelse for at de tenker på sin egen helse. Det er lett for deg å si at man skal godta å løfte tunge mennesker eller finne seg en annen jobb, men så enkelt er det faktisk ikke. Det er faktisk mange som ødelegger ryggene sine på denslags arbeid, og som ender opp som uføretrygdet på grunn av det. Man skal ikke snakke til pasienten på den måten, men pasienten må legge til rette for å få pleie. Det virker ikke som hun gjør det.

Jo, for meg er det faktisk så enkelt. Det er ingen som tvinges inn i et omsorgsyrke, og hvis man har dårlig rygg eller har lett for å få vondt i rygg, eller dårlig helse (you name it), så får man la være å gå inn i et slikt yrke. Det finnes UTALLIGE andre yrker de kan gå inn i, der helsen og ryggen ikke får noe skade i det hele tatt.

Jeg synes du kommer med en utrolig dårlig bortforklaring, og slike mennesker som deg og de kvinnene i den artikkelen, skulle vært bannlyst fra omsorgsyrker. Det er forresten ikke alle pasienter som er friske nok til å kunne legge ting til rette for sine pleiere, det skal faktisk være omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hjelper henne opp. De henter en heis. Selvfølgelig ville det gått raskere om de hadde brukt håndkraft, men de har full rett til å utføre arbeid med heis for å beskytte sin egen helse.

Ja, etter at hun over en lengre periode har blitt liggende på gulvet med store smerter mens pleieren skjeller henne ut. Pleieren har bl.a sagt

«Vi har kontroll på situasjonen, jeg løfter ikke Marit. Hun kom seg selv ned på gulvet, da må hun klare å komme opp igjen selv også.».

Den heisen tok det vel lang tid før de fikk henta, i mine øyne. Lang tid som de brukte på å skjelle henne ut, fremfor å hjelpe henne. Noe som faktisk er jobben deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at det er opp til den SYKE pleietrengende å legge til rette for at den FRISKE pleieren skal hjelpe henne?

Pleierne skjeller henne ut fordi hun gjentatte ganbger har forsøkt å reise seg uten hjelp. Pasienten kan legge til rette ved å holde seg i ro til pleierne kan komme og hjelpe henne opp. Hun skal ikke gjøre noe aktivt for å legge til rette, men hun må forholde seg rolig så pleierne kan hjelpe henne. Jeg forstår at hun ønsker å klare seg selv, men man må dessverre innse at det ikke går i alle tilfeller.

Og nei, jeg må igjen påpeke at jeg ikke har forståelse for måten de snakker til henne på, men pleiere har rett til å ta vare på egen helse de også. De er ikke løftemaskiner. De har rett til å nekte å løfte henne og heller bruke heis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Og i tillegg har hun blitt slått og vist finger til av pleiere. Det er jo ikke sånn vi vil at mødrene og bestemødrene våre skal bli behandlet når de er på sitt mest forsvarsløse. Det finnes virkelig ingen unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleierne skjeller henne ut fordi hun gjentatte ganbger har forsøkt å reise seg uten hjelp. Pasienten kan legge til rette ved å holde seg i ro til pleierne kan komme og hjelpe henne opp. Hun skal ikke gjøre noe aktivt for å legge til rette, men hun må forholde seg rolig så pleierne kan hjelpe henne. Jeg forstår at hun ønsker å klare seg selv, men man må dessverre innse at det ikke går i alle tilfeller.

Og nei, jeg må igjen påpeke at jeg ikke har forståelse for måten de snakker til henne på, men pleiere har rett til å ta vare på egen helse de også. De er ikke løftemaskiner. De har rett til å nekte å løfte henne og heller bruke heis.

Etter å ha lest lydloggen flere ganger ber jo pleierne henne om å komme seg opp selv, så det er nok ikke grunnen til at de skjeller henne ut nei.

Pleier 2:«Marit, kom igjen a».

Pleier 1:«Opp på beina dine, Marit. Kom igjen.»

--

Pleier1: «Vi har kontroll på situasjonen, jeg løfter ikke Marit. Hun kom seg selv ned på gulvet, da må hun klare å komme opp igjen selv også.»

Endret av Bellamy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hjelper henne opp. De henter en heis. Selvfølgelig ville det gått raskere om de hadde brukt håndkraft, men de har full rett til å utføre arbeid med heis for å beskytte sin egen helse.

Det er milevid forskjell på "der var du på gulvet igjen. Du får vente til vi får tak i heisen". og "«Vi har kontroll på situasjonen, jeg løfter ikke Marit. Hun kom seg selv ned på gulvet, da må hun klare å komme opp igjen selv også.»"

Det er lov å være oppgitt, og det er lov å vise det ovenfor brukere som trakkaserer så lenge de er ved sine fulle fem. Men å kjefte og smelle er uholdbart.

En ting jeg gjerne ville visse er hvorfor hun har havnet på gulver i første omgang. Om dette er representativt for tonen pleierene har så kan jeg godt se for meg at hun har hatt behov for hjelp, men ikke våget spørre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart at man kan ødelegge ryggene sine dersom man løfter feil. Men da må man selv som pleier legge til rette for at det ikke skjer. Dersom pasienten havner på gulvet, så finnes det mange ulike metoder for å få pasienten opp, uten at ryggene slites. En heis kan brukes, flere pleiere kan brukes. Å skjelle ut pasienten er noe man ikke skal gjøre. Man skal heller forklare pasienten at vedkommende på være i ro når man skal løfte/forflytte, og man forklarer det på en god måte, slik at pasienten forstår. Det er også viktig å møte pasientene med respekt og behandle dem med respekt.

Jeg har selv jobbet på sykehjem og møtt utfordrenede pasienter som gjør stikk motsatt av det jeg vil at de skal gjøre, f.eks. ved forflytting. Da skjeller jeg dem ikke ut, men jeg forklarer at jeg vil at de skal snu seg den andre veien, og det gjør det som regel. Dersom det ikke går, ber jeg om assistanse. Selvsagt kunne jeg ha kjeftet på dem og skjelt dem ut, evntuelt bare latt dem ligge på trykksårene sine, men så jævlig er jeg ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Pleierne skjeller henne ut fordi hun gjentatte ganbger har forsøkt å reise seg uten hjelp. Pasienten kan legge til rette ved å holde seg i ro til pleierne kan komme og hjelpe henne opp. Hun skal ikke gjøre noe aktivt for å legge til rette, men hun må forholde seg rolig så pleierne kan hjelpe henne. Jeg forstår at hun ønsker å klare seg selv, men man må dessverre innse at det ikke går i alle tilfeller.

Og nei, jeg må igjen påpeke at jeg ikke har forståelse for måten de snakker til henne på, men pleiere har rett til å ta vare på egen helse de også. De er ikke løftemaskiner. De har rett til å nekte å løfte henne og heller bruke heis.

Det er jo ikke det at de ikke klarer å løfte henne som er problemet, det er jo en ærlig sak. Men at de skjelte henne ut i en evighet før de bestemte seg for å bruke heisen, istedenfor å bare bruke heis med en gang de innså at de ikke kom til å få henne opp.

Endret av uAnonymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de tre siste innleggene :)

Det er lov å stille krav til beboeren. Det er lov å vise beboeren man er oppgitt og. Det er IKKE lov være respektløs, banne, bruke trusler, og håne beboeren!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er milevid forskjell på "der var du på gulvet igjen. Du får vente til vi får tak i heisen". og "«Vi har kontroll på situasjonen, jeg løfter ikke Marit. Hun kom seg selv ned på gulvet, da må hun klare å komme opp igjen selv også.»"

Det er lov å være oppgitt, og det er lov å vise det ovenfor brukere som trakkaserer så lenge de er ved sine fulle fem. Men å kjefte og smelle er uholdbart.

En ting jeg gjerne ville visse er hvorfor hun har havnet på gulver i første omgang. Om dette er representativt for tonen pleierene har så kan jeg godt se for meg at hun har hatt behov for hjelp, men ikke våget spørre.

Kjefte og smelle er uholdbart ja, vi er enige der. Og de er på jobb, de skal overhodet ikke snakke slik til pasienter. Men enhver sak har to sier, og folk er nødt til å innse at pasienter MÅ legge til rette for å få hjelp. Pasienter på dessverre av og til innse at de ikke kan forflytte seg fra A til B på egenhånd, og at de må sitte og vente noen minutter til en pleier kan hjelpe dem. Hun har nok blitt fortalt dette gjentatte ganger, men nektet å høre. Vi vet ikke. Jeg vet ikke, og heller ikke du. Vi kan kun forholde oss til lydopptaket, som helt klart er uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At pleierne ikke ville løfte henne opp er en grei sak men man snakker ikke slik til pasienter, aldri. Heisen skulle vært hentet med en gang uten noen diskusjoner.

Parkinsonpasienter har ikke alltid kontroll på bevegelsene sine og DET skal pleiepersonell som jobber med slike pasienter vite. Hun trodde vel kanskje hun var istand til å gå da, tviler sterkt på at hun visste at hun kom til å havne på gulvet.

Ta fra dem autorisasjonen og jobben, dette er et klart overgrep.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjefte og smelle er uholdbart ja, vi er enige der. Og de er på jobb, de skal overhodet ikke snakke slik til pasienter. Men enhver sak har to sier, og folk er nødt til å innse at pasienter MÅ legge til rette for å få hjelp. Pasienter på dessverre av og til innse at de ikke kan forflytte seg fra A til B på egenhånd, og at de må sitte og vente noen minutter til en pleier kan hjelpe dem. Hun har nok blitt fortalt dette gjentatte ganger, men nektet å høre. Vi vet ikke. Jeg vet ikke, og heller ikke du. Vi kan kun forholde oss til lydopptaket, som helt klart er uakseptabelt.

Og vi vet heller ikke om hun får hjelp når hun spør. (Jeg har jobbet på lignende steder, og at det tar "noen minutter" før de får hjelp er desverre unntaket. De fleste jeg jobbet med skal gjerne lese ferdig artikkelen i Hjemmet, drikke opp kaffekoppen, eller strikke rasten ferdig før de reagerer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de tre siste innleggene :)

Det er lov å stille krav til beboeren. Det er lov å vise beboeren man er oppgitt og. Det er IKKE lov være respektløs, banne, bruke trusler, og håne beboeren!!

Vel, jeg er både enig og uenig i denne uttalelsen. Det kommer jo helt ann hvor oppegående og syk pasienten er.

Det er jo en grunn til at man er pasient. Det ble skrevet lenger bak i tråden om en gammel mann som var så deprimert på grunn av kona var død, og denne mannen var lagt inn på psykriatisk sykehus. Da kan han faktisk være så syk at denne mannen ikke kan stilles noe krav til. Det er heller ikke hans feil, så da synes jeg det blir feil av pleiere å skal vise han at man er oppgitt til tider. Det samme gjelder gamle mennesker som kan være så syke at de ikke kan stilles noe krav til.

Men er en person noenlunde oppegående er jeg selvsagt enig med deg.

Endret av Suvana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...