Gå til innhold

Sint på samboer som lyver om barnets navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk en sønn for nesten en måned siden, og har ikke klart å bli enige om navn ennå.

Under svangerskapet prøvde jeg flere ganger å diskutere navn med samboeren min, men han sa at han ville vente til han hadde sett gutten og hva som passet til ham. Han sa også at han ikke var så intresert i navn og samma for ham. Etter fødsel har vi diskutert, og han liker ingen av mine forslag, mens han bare har et navn han vil bruke, som jeg ikke liker. Han påstår at det må bli dette navnet, fordi han er en typisk ******. Jeg liker ikke navnet fordi jeg synes det er te belastet navn og typisk fengselsfugl/drittunge. Jeg har prøvd å finne kompromiser, navn som ikke er våre førstevalg, men som begge kan like. Men nei, han er helt fastlåst.

Det toppet seg i går når jeg snakket med svigermor på telefonen og hun sa at hun hørte at vi hadde bestemt navn til gutten, og at hun syntest det var et fint navn. Samboeren min har da sagt til sin mor og familie at barnet skal hete det navnet!!! Jeg sa tilbake at det ikke stemmer, og at vi er uenige. Hun spurte hvorfor vi ikke bare kunne velge det navnet, det er jo fint. Jeg klarte å holde meg vennlig gjennom samtalen, men det kokte inni meg. Da samboeren min kom hjem fra jobb, kofroterte jeg ham med det, men han sa at han bare hadde nevnt det til sin mor at han likte det. Jeg tror han lyver, for jeg kan se på ham når han lyver. Jeg tror han sa det til moren for å få flere på sin side.

Jeg vil ikke at barnet skal ha et navn jeg ikke liker, men nå føler jeg et stort press for å gi meg og gå med på det. Kanskje jeg kan lære meg å like navnet etter hvert, men jeg er redd for stigmatiseringen sønnen vil oppleve ved å ha dette navnet. Samtidig synes jeg det er urettferdig at samboer skal "vinne" ved å lyve og gå bak ryggen på meg. Han har jo ikke vært villig til å diskytere navn i det hele tatt!

Gutten må jo snart ha et navn, men jeg aner ikke hvordan vi skal bli enige om noe annet enn dette navnet. Noen innspil? Bør jeg bare gi meg? Noen som har vert i en lignende sitasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OI! Det var ikke fint gjordt!

Synes ikke du skal gi deg dersom du ikke liker navnet. Er jo tusenvis av navn der ute som en kan velge mellom, så burde jo finne noe begge kan like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns absolutt ikke du skal gi deg når du ikke liker navnet!!! Når du har kommet med flere alternativer, kan ikke han være så bastant at han ikke gir seg.

Hadde jeg vært deg hadde jeg seriøst ALDRI gitt meg hvis jeg ikke likte det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi deg! Jeg gikk selv med på et navn jeg ikke var helt fortrolig med. Nå er gutten min 3 mnd, og jeg har absolutt ikke vendt meg til det. Men alle, inkludert det eldste barnet vårt, kaller ham det, så da ble det det. Sett dere ned på ssb hver for dere, og bla gjennom lista med alle guttenavn de siste 10 årene. Bli enig om å finne x antall navn hver som dere synes er ok. Ranger navnene hver for dere, og sammenlikn listene etterpå.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. Ikke gi deg! Navnet dere velger, skal følge gutten foralltid. Dumt at du skal bli minnet på dette hver gang du hører eller sier navnet. Du er moren, stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Kan han ikke ha det navnet som mellomnavn da, og så finner du noe fint han kan hete til fornavn, eller omvendt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke gitt meg!

Det er jo heller ikke noe automatikk i at du skal godta hans ene navneønske, som du absolutt ikke liker, når han nekter å godta noen av dine ønsker. At han i det heletatt kan tro at du skal gå med på hannes ene ønske når han avfeier alle dine, er veldig egoistisk av ham.

Løsningen her må jo bli at begge "gir slipp" på sine favorittnavn og blir enige om et navn litt lengre ned på lista som begge føler seg tilfreds med.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn pleier som oftest å bli et kompromiss mellom mor og far. Det er ikke bra å forsøke å tvinge igjennom noe på den måten. Jeg ville stått på kravet i dette tilfellet. Et barn skal aldri ha et navn som den ene forelderen virkelig misliker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må begge skrive under på navnevalget, så han kommer ingen vei med navnet om du ikke vil ha det. Etter 6 mnd så bestemmer folkeregisteret navn for dere om dere ikke har valgt selv. Foreslår at dere tar en ny runde med helt nye navn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me hadde vetorett på navn. Om et navn var uaktuelt for ein forelder, strauk me det frå lista. Du må vere tydelig på at dette navnet er uaktuelt, om det er det for deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være slik at han nekter å vurdere navn du kommer med, men du skal godta det ene navnet han foreslår. Da bør dere heller finne et navn dere er ok med begge to!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge en av dere ikke liker navnet, bør dere ikke velge det navnet. Hva familien hans og din måtte mene om det, er ubetydelig for det er dere to som skal like det. De andre må bare akseptere det navnet dere til slutt velger.

Kanskje dere skal forsøke å lete litt sammen etter navn, men at så lenge en av dere ikke liker navnet er det ikke aktuelt. Ingen av dere kan få viljen deres her, for dere må fra nå av lære dere å finne en løsning sammen som passer begge to pluss barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Jeg føler jeg har gjort det ganske klart for han at navnet er uaktuelt for meg, men han er helt fastlåst.

Jeg liker best navn som kanskje er litt for populære nå, sånn som Lukas, Elias og Noah, og jeg har respekt for at han synes dette er for "klissete" navn, så jeg har gått bort fra disse. Jeg har foreslått mer ordinære navn som Andreas og Christian, men han nekter å høre på det. Han skal ha dette navnet som han er opphengt i, ingen andre. Uansett hva jeg foreslår gider han ikke høre. Han kommer helr ikke med noen flere forslag selv. Hvis jeg sier et navn, sier han bare "****** er mye finere". Jeg får han heller ikke med på å se i navnebok.

Jeg er lei av å ikke kunne kalle sønnen min ved et navn og lei av å si at vi ikke har bestemt oss når folk spørr. Ikke har jeg lyst til å balnne andre inn i saken heler, men jeg tror vi nessten hadde trengt megling...eller at noen andre kunne sagt at han ikke kan opføre sg slik.

Kanskje jeg skal vise han denne tråden? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her!

Jeg føler jeg har gjort det ganske klart for han at navnet er uaktuelt for meg, men han er helt fastlåst.

Jeg liker best navn som kanskje er litt for populære nå, sånn som Lukas, Elias og Noah, og jeg har respekt for at han synes dette er for "klissete" navn, så jeg har gått bort fra disse. Jeg har foreslått mer ordinære navn som Andreas og Christian, men han nekter å høre på det. Han skal ha dette navnet som han er opphengt i, ingen andre. Uansett hva jeg foreslår gider han ikke høre. Han kommer helr ikke med noen flere forslag selv. Hvis jeg sier et navn, sier han bare "****** er mye finere". Jeg får han heller ikke med på å se i navnebok.

Jeg er lei av å ikke kunne kalle sønnen min ved et navn og lei av å si at vi ikke har bestemt oss når folk spørr. Ikke har jeg lyst til å balnne andre inn i saken heler, men jeg tror vi nessten hadde trengt megling...eller at noen andre kunne sagt at han ikke kan opføre sg slik.

Kanskje jeg skal vise han denne tråden? :)

Oi, så mye skrivefeil...Sorry, gikk litt fort dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det personen tidligere nevnte, at du ikke skriver under papirene når det navnet der står på det. Så får dere bare motta et tilfeldig navn om dere ikke kan finne et sammen.

Jeg er foresten veldig nysgjerrig på dette navnet. :gjeiper:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det personen tidligere nevnte, at du ikke skriver under papirene når det navnet der står på det. Så får dere bare motta et tilfeldig navn om dere ikke kan finne et sammen.

Jeg er foresten veldig nysgjerrig på dette navnet. :gjeiper:

Ja etter 6 mnd vil folkeregisteret plukke et navn fra en liste og tildele det . Det går alfabetisk .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...